Vakantie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vakantie

Bericht door helma »

Op sommige plaatsen is de verleiding voor bepaalde zonden groter dan op andere plekken. Dat mag best onder de aandacht gebracht worden.
HersteldHervormd
Berichten: 6113
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Zonvakanties zijn vaak gerelateerd aan uitgaan en allerlei uitspattingen. Ik denk dat vakanties in eigen land of een beetje bergen/heuvels over het algemeen een wat minder stormachtig verloop hebben.

Wat zou ik als christen moeten doen in Albufeira bijvoorbeeld?

Maar het zegt ook weer niet alles, je hebt ook vast hele rustige zonnige plaatsen, of bergdorpjes waar het er ruig aan toe gaat. Waar ik me wel aan irriteer is dat sommige mensen dan in eens een TV aanzetten, terwijl ze thuis niks hebben?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Misschien hebben ze thuis een computer of tablet, daar kan je hetzelfde op zien. Op een vakantieadres werkt wifi of 4g vaak niet zo best.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

helma schreef:Op sommige plaatsen is de verleiding voor bepaalde zonden groter dan op andere plekken. Dat mag best onder de aandacht gebracht worden.
Dat klopt. Waar de één gevoeliger voor is dan de ander wil niet zeggen dat iedereen die plaats moet mijden. Overigens de slechtheid zit in elk mens, dus moet toch iedereen zo'n plaats .
Het lijkt er overigens op dat we in een tijd leven dat er een bepaalde groep mensen bestaat die heilig zijn en boven alle wetten verheven zijn.
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Bertiel »

Als ik heel eerlijk ben weet ik op dit moment in de supermarkt al niet waar ik moet kijken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vakantie

Bericht door Christen »

Gewoon naar de pindakaaspot :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Waar kunnen mensen zich druk over maken. Als er iets niet erotisch is dan is het wel het strand. Daarnaast zie je in het dagelijks leven ook vaak genoeg een aantrekkelijke man/vrouw. Daar is niets mis mee en zeker geen overtreding van het 7e gebod.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

merel schreef:Waar kunnen mensen zich druk over maken. Als er iets niet erotisch is dan is het wel het strand. Daarnaast zie je in het dagelijks leven ook vaak genoeg een aantrekkelijke man/vrouw. Daar is niets mis mee en zeker geen overtreding van het 7e gebod.
Zou het kunnen dat in deze stelligheid ook een rol speelt dat je vrouw bent?
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Waar kunnen mensen zich druk over maken. Als er iets niet erotisch is dan is het wel het strand. Daarnaast zie je in het dagelijks leven ook vaak genoeg een aantrekkelijke man/vrouw. Daar is niets mis mee en zeker geen overtreding van het 7e gebod.
Zou het kunnen dat in deze stelligheid ook een rol speelt dat je vrouw bent?
Ik denk het niet. Mijn man vindt het strand ook totaal niet erotisch. Wat is er mis mee om een aantrekkelijk en mooi lichaam te zien?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

Daar is niets mis mee. Ook de Bijbel spreekt over mensen die knap zijn, enzovoorts.

Maar niet iedereen kan de grens tussen iemand mooi vinden, en iemand 'begeren' zo goed bewaken als jullie. Dat bedoel ik niet cynisch. In de Bijbel lees ik óók over Job die een verbond met zijn ogen maakt, en de uitspraak van de Heere Jezus dat wie een vrouw aanziet om te begeren, al overspel heeft gedaan. Vandaar mijn gedachte dat dit niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. En ik geloof ook niet dat het dan perse gaat om mannetjes die eigenlijk naar de hulpverlening moeten.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

eilander schreef:Daar is niets mis mee. Ook de Bijbel spreekt over mensen die knap zijn, enzovoorts.

Maar niet iedereen kan de grens tussen iemand mooi vinden, en iemand 'begeren' zo goed bewaken als jullie. Dat bedoel ik niet cynisch. In de Bijbel lees ik óók over Job die een verbond met zijn ogen maakt, en de uitspraak van de Heere Jezus dat wie een vrouw aanziet om te begeren, al overspel heeft gedaan. Vandaar mijn gedachte dat dit niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. En ik geloof ook niet dat het dan perse gaat om mannetjes die eigenlijk naar de hulpverlening moeten.
Helder verwoord.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp dat niet iedereen de grens tussen mooi vinden en begeren kent, laat staan bewaakt. Wat dat betreft gaat er ook veel mis, met name in de opvoeding.
Maar 'niet iedereen' betekent niet 'iedereen niet'. In zoverre kan ik mee met de redenering van Merel. Het is echt niet zo dat iedere man kwijlend op het strand zit rond te staren, om het zo maar eens uit te drukken.
Maar als je van je zelf weet dat je op dat punt licht ontvlambaar bent, is het inderdaad verstandig om dergelijke plaatsen te mijden.
En troost je: hoe ouder je wordt, hoe minder licht ontvlambaar je over het algemeen bent op dat punt. ;)
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Ik begrijp dat niet iedereen de grens tussen mooi vinden en begeren kent, laat staan bewaakt. Wat dat betreft gaat er ook veel mis, met name in de opvoeding.
Maar 'niet iedereen' betekent niet 'iedereen niet'. In zoverre kan ik mee met de redenering van Merel. Het is echt niet zo dat iedere man kwijlend op het strand zit rond te staren, om het zo maar eens uit te drukken.
Maar als je van je zelf weet dat je op dat punt licht ontvlambaar bent, is het inderdaad verstandig om dergelijke plaatsen te mijden.
En troost je: hoe ouder je wordt, hoe minder licht ontvlambaar je over het algemeen bent op dat punt. ;)
En zou misschien ook mee kunnen spelen dat seksualiteit in kerkelijke kringen zo'n beladen ding is en dat het daarom heel groot wordt? Kijk maar hoe de zonde tegen het 7e gebod meer uitvergroot wordt dan de overige geboden.
Wij zaten een keer op een bijbelkring en daar gaf een man aan dat hij de sloggireclame ( minst erotische ondergoed dat er is) heel prikkelend vond. Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, viel bijna van zijn stoel van verbazing.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vakantie

Bericht door windorgel »

We gaan het toch niet normaal vinden om schaars geklede mensen te zien, of het nu in het echt is of via reclame? We hebben kleding gekregen om onze naaktheid te bedekken en dat vanwege onze zonden.
Laat dat schaamtegevoel er maar zijn. Dat heeft niets te maken met het uitvergroten van het 7e gebod.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vakantie

Bericht door Erskinees »

Ik vermoed dat we Adam en Eva, na het bedekken van hun naaktheid, nu alsnog onder schaars gekleed zouden scharen. Het schaamtegevoel dat wij hebben heeft ook te maken met waarmee je bent opgevoed en hoeveel gewenning we hebben met bedekkende en niet-bedekkende kleding. Ons schaamtegevoel is dus niet direct zo ingeschapen. Overigens wil ik daarmee uiteraard niet pleiten voor schaars geklede mensen. Ik geloof dat het geforceerd benadrukken van bepaalde lichaamsdelen zeker niet goed is.
Plaats reactie