Spelletjes in het gezin

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Mara »

merel schreef:Afschuwelijk!

Ik ben tijdens spelletjes zelf zo snel verveeld en zie echt de leuke kant niet.
Dus ze vragen van school jou niet als hulpmoeder bij de jaarlijkse buitenspeeldag? (of sportdag, of hoe dat ook mag heten?) :D
Daar vond ik nou niets aan. Sommige kinderen zijn heel positief en enthousiast en voornamelijk de jongens gingen halverwege de ochtend lopen klieren.
Maar ja, dat hoort er nu eenmaal bij als je kinderen hebt, ook dingen met hen doen waar je zelf verveeld van raakt.
(in een pretpark onderaan de reuzenglijbaan wachten, of bij de draaimolen, of bij de splash....of langs de lijn bij het schoolvoetbaltournooi, zwemles.....)
Zo heb ik heel wat uurtjes doorgebracht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Hendrien »

@Merel, een spelletje kan echt super ontspannend zijn! Misschien eens proberen met een kind tegelijk. Als kind vond ik het zo geweldig als een van de ouders mee deed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door eilander »

merel schreef:
MarthaMartha schreef:
merel schreef:Afschuwelijk!

Ik ben tijdens spelletjes zelf zo snel verveeld en zie echt de leuke kant niet.
de blije kindergezichtjes zijn de leukste kant...
tja, mijn man houdt ook niet van spelletjes, ik vind het beregezellig... verschillen zijn er nou eenmaal.
De blije kindergezichtjes zijn alleen de eerste minuut blij. Daarna gezeur over de kleur van de gans waarmee gelopen moet worden, het gooien van de dobbelsteen en dan het verlies :ouin
Misschien in de toekomst meer bijde gezichten, maar ook dan lees ik liever zelf een boek.
Dit verbaast mij nogal, "afschuwelijk" nog wel.....
Als ik eerlijk ben, lees ik ook (veel) liever een boek. Onze kinderen lezen ook heel erg graag, maar ze zijn toch altijd ook blij als ik een spel meedoe. En als ik eenmaal begonnen ben, vind ik het altijd ook wel gezellig. Je moet het ook een beetje gezellig maken, vind ik.
Ik vind het ook altijd wel mooi om te zien hoe geconcentreerd ze bezig zijn met een spel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

@ Mara nee, ik distantieer mij inderdaad van van spelletjes op school en sportdagen, schoolreisje en appelmoes maken, luizencontrole, schoonmaak etc. Niet mijn ding.
Ik doe liever andere ( fysieke) dingen met ze.


@ eilander
Jouw kids lezen dus graag. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Vooralsnog ben ik de enige thuis die graag leest. Vooral de jongens vinden het oersaai.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Orchidee »

Appelmoes maken op school
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

Het thema van de boekenweek was " voor altijd jong". Op school zijn ze toen de dingen van vroeger gaan behandelen, stoof, hoe deed men het huishouden, bedstee, oude foto's, klompen etc. Daar hoorde voor de kleuters "zelf appelmoes maken" bij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Mara »

merel schreef:@ Mara nee, ik distantieer mij inderdaad van van spelletjes op school en sportdagen, schoolreisje en appelmoes maken, luizencontrole, schoonmaak etc. Niet mijn ding.
Ik doe liever andere ( fysieke) dingen met ze.
Ik vind het leuk om met mn eigen kinderen en desnoods een paar vriendjes/innetjes iets te doen. Maar zo'n groep dwarskippen op school in goede banen leiden is niet mijn talent. Kinderen zijn tegenwoordig vaak zo brutaal.
merel schreef:Jouw kids lezen dus graag. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ik las hen als baby al voor. Ze vonden het heerlijk om bij het naar bed gaan voorgelezen te worden, ik ben dat blijven doen tot einde lagere school. Ze konden vóórdat ze naar de kleuterschool gingen zelf allemaal al lezen. Maar toch vonden het blijkbaar knus of zo.
Ze hebben allemaal een periode gehad waarin ze weinig tot niets lazen, bijv. ten tijde van de verplichte boekenlijst. Dan moest het, niet hun keuze boeken en daarna vervaagde hun interesse.
Nu ze dat achter de rug hebben, lezen ze weer volop.
Gewoon blijven aanmoedigen, het hoeft heus geen hoogstaande literatuur te zijn. Af en toe een stripboek of blad is net zo goed. Het gaat om het lezen en het verhaal volgen.
Doen ze dat niet, bestaat de kans dat ze met het vak begrijpend lezen heel erg veel moeite zullen hebben.
En dat vak is weer belangrijk voor later, als ze gaan studeren. Als je de leerstof niet goed leest, zal het niet goed gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Hendrien »

merel schreef:@ Mara nee, ik distantieer mij inderdaad van van spelletjes op school en sportdagen, schoolreisje en appelmoes maken, luizencontrole, schoonmaak etc. Niet mijn ding.
Ik doe liever andere ( fysieke) dingen met ze.


@ eilander
Jouw kids lezen dus graag. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Vooralsnog ben ik de enige thuis die graag leest. Vooral de jongens vinden het oersaai.
Wij werken er hard aan om ze aan het lezen te krijgen. Het werkt goed door zelf veel kinderboeken in huis te hebben. Veel voor te lezen zodat ze er zin in krijgen. Verplicht naar de schoolbibliotheek en iedere week het boek uit te hebben. Sinds de oudsten een mobiel hebben, lezen ze niet zoveel meer. Alleen nog op zondag.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door CvdW »

Het ene kind leest nu eenmaal meer als het andere kind. Op een gegeven moment willen kinderen die graag lezen ook even hun energie kwijt. Ik spreek met name voor de zondag.
Veel voorlezen helpt ook om kinderen stil te leren zitten.
Duidelijk grenzen voor gebruik mobiel is erg belangrijk. Geven we als ouder het goede voorbeeld?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door eilander »

merel schreef:@ eilander
Jouw kids lezen dus graag. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Vooralsnog ben ik de enige thuis die graag leest. Vooral de jongens vinden het oersaai.
Het eenvoudige antwoord is: dat heb ik niet voor elkaar gekregen, dat is gewoon zo. Misschien erfelijk bepaald, wij lezen allebei ook graag.
Wat misschien wel geholpen zou kunnen hebben, is:
- we hebben geen tv, dus daar gaat geen tijd aan op
- voor computergebruik hebben we regels, dus daar gaat ook niet zoveel tijd aan op
- best veel voorlezen, dat vinden ze nog heel lang leuk
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
merel schreef:@ eilander
Jouw kids lezen dus graag. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Vooralsnog ben ik de enige thuis die graag leest. Vooral de jongens vinden het oersaai.
Het eenvoudige antwoord is: dat heb ik niet voor elkaar gekregen, dat is gewoon zo. Misschien erfelijk bepaald, wij lezen allebei ook graag.
Wat misschien wel geholpen zou kunnen hebben, is:
- we hebben geen tv, dus daar gaat geen tijd aan op
- voor computergebruik hebben we regels, dus daar gaat ook niet zoveel tijd aan op
- best veel voorlezen, dat vinden ze nog heel lang leuk
Herkenbaar. Niet alle kinderen zijn lezers, maar je kunt het stimuleren. Veel voorlezen en het lezen van boeken belonen helpt. En paal en perk stellen aan die stomme filmpjes. Dat is echt vergif wat echt gereguleerd moet worden.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Een jarenlange traditie is hier op Oudejaarsavond Scrabble spelen.
Alle uitslagen van jaren her zijn nog in een boekje bewaard gebleven.
Eerst met jarenlang met 4 personen, nadar mijn vader wegviel nog jarenlang met 3,
en de laatste jaren met 2 personen.
Heel mooi. Ik zie het voor mij. Dank voor het delen.

Het is heel belangrijk om zulke momenten te hebben.

En als ik dan toch reageer:
@Merel: ik ken toch echt genoeg kinderen die het heerlijk vinden om spelletjes te spelen en dan ook niet vervelend gaan doen. En zo wel, dan is dat een mooi moment voor je opvoedkundige kwaliteiten. Mijns inziens is het heel goed voor kinderen als zij leren verliezen, bijvoorbeeld.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

Ik snap heus wel dat het goed voor hen is en daarom doen wij het ook. Alleen vind ik het helemaal niet leuk om te doen. Ik heb nooit van spelletjes gehouden en merk dit ook terug in ieder geval 1 kind. Een paar zijn bloedje fanatiek, maar moeten 'het verliezen' nog leren.

En lezen. Tja, ik houd erg van lezen, maar manlief houdt er helemaal niet van en leest naast de krant helemaal niets. Terwijl zijn ouders altijd lazen.
Voorlezen hebben wij veel gedaan, op dit moment niet veel meer. Inmiddels moet er dan op 4 verschillende niveaus voorgelezen worden en dat gaat niet meer lukken.
Met de oudste moeten wij hardop lezen ivm mogelijk dyslexie. Hij komt niet in aanmerking voor een verklaring, omdat hij door intelligentie teveel compenseert en wij niet gaan afwachten todat hij anderhalf jaar achterstand heeft opgebouwd. Dus daar lezen wij dagelijks hardop mee en doen dagelijks spelling. Een kind houdt helemaal niet van voorlezen, heeft er ook nooit van gehouden en vertrekt ook altijd. De jongste lees ik altijd op mijn vrije dagen rustig voor. Dan is hij alleen thuis en kan ik het boek aan zijn niveau aanpassen.

En ik vraag mij af of tv kijken van invloed is op het lezen. Ik ben ook opgevoed met tv kijken, maar het heeft mijn lezen nooit beïnvloed en onze kinderen zitten ook niet ongelimiteerd voor de tv. Idem met ipad en computer gebruik.
Laatst gewijzigd door merel op 17 nov 2016, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door CvdW »

Ik blijf het lastig vinden. Is het dyslectie of dyslexie.
Ik houd het maar op dyslexie.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Hendrien »

Spelen jullie nog weleens een spelletje? Hebben jullie de laatste tijd nog een spel gekocht wat echt leuk is?
Plaats reactie