Spelletjes in het gezin

noor
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2017, 14:05

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door noor »

Met een wat groter groepje doen we wel eens Land-Stad.
Ieder heeft pen en papier, daarop schrijf je, onder elkaar, woorden op. bv. Land, stad, boek, groente, hh artikel, gereedschap, bekend persoon, jongens naam, voertuig enz. enz. 20-25 woorden.
Dan prik je een letter en ieder schrijft bij elk woord iets met die letter.
Heeft iedereen alle woorden compleet, of weet er niet meer, worden de woorden van voor af aan opgelezen. Hebben 2 of meer mensen hetzelfde woord bedacht, 0 pnt.
Heb je het alleen, dan 1 punt voor dat woord.
Je kunt heel creatief met de woorden en antwoorden omgaan, zodat het nooit hetzelfde is en nogal eens hilariteit geeft.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door liz boer »

noor schreef:Met een wat groter groepje doen we wel eens Land-Stad.
Ieder heeft pen en papier, daarop schrijf je, onder elkaar, woorden op. bv. Land, stad, boek, groente, hh artikel, gereedschap, bekend persoon, jongens naam, voertuig enz. enz. 20-25 woorden.
Dan prik je een letter en ieder schrijft bij elk woord iets met die letter.
Heeft iedereen alle woorden compleet, of weet er niet meer, worden de woorden van voor af aan opgelezen. Hebben 2 of meer mensen hetzelfde woord bedacht, 0 pnt.
Heb je het alleen, dan 1 punt voor dat woord.
Je kunt heel creatief met de woorden en antwoorden omgaan, zodat het nooit hetzelfde is en nogal eens hilariteit geeft.
Dit deed ik vroeger met mijn zussen, zou best weer eens leuk zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Lilian1975 »

VOCbordspel
Uno
Pim pam pet
Stratego
Rummykub
Catan
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Gritje »

Piet Puk schreef:
Gritje schreef:Laats met veel scepsis het goud van de farao bij de kringloop meegenomen, is erg leuk. Halli galli, set, skip bo, alles of niets, allemaal erg leuk. Ook veel van de bovengenoemde spellen hebben we. We spelen vooral op zondag spelletjes omdat 1 zoon absoluut niet wil lezen en geen mobiel mag en toch vermaakt moet worden.
En Kwistet dan?
Toen ze jonger waren veel gedaan ook denk en doe. Alleen nu niet meer, is een wat moeilijk 'geval', niet te motiveren om na te moeten denken :bobo
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door liz boer »

Gritje schreef:
Piet Puk schreef:
Gritje schreef:Laats met veel scepsis het goud van de farao bij de kringloop meegenomen, is erg leuk. Halli galli, set, skip bo, alles of niets, allemaal erg leuk. Ook veel van de bovengenoemde spellen hebben we. We spelen vooral op zondag spelletjes omdat 1 zoon absoluut niet wil lezen en geen mobiel mag en toch vermaakt moet worden.
En Kwistet dan?
Toen ze jonger waren veel gedaan ook denk en doe. Alleen nu niet meer, is een wat moeilijk 'geval', niet te motiveren om na te moeten denken :bobo

Laat me raden... je hebt tieners in huis.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Gritje »

Hoe raad je het, en dan ook nog auti
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Gritje »

Laatst spel wat wij speelden was koehandel master.
Hoe gaan jullie er mee om dat kinderen graag winnen? Wij spelen net zo fanatiek mee en doen goed ons best. Ik hoor wel eens dat er ouders zijn die de kinderen altijd laten winnen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Ouddorp »

Bonanza is erg leuk. En verder Koehandel, Catan (moet je wel de tijd hebben) en Yathzee
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Wandelende »

Gritje schreef:Laatst spel wat wij speelden was koehandel master.
Hoe gaan jullie er mee om dat kinderen graag winnen? Wij spelen net zo fanatiek mee en doen goed ons best. Ik hoor wel eens dat er ouders zijn die de kinderen altijd laten winnen.
Dat laatste zou ik maar niet doen.
Niet goed de ontwikkeling, krijgen ze later wederkerig terug in negatieve vorm. Zeker jongens.
Je kan best weleens een hint geven als ze een fout maken in de trant van “kijk nog eens goed”, maar zelf na laten denken. Op het moment dat kinderen ontdekken dat je ze laat winnen neemt de waarde van hun winst zodanig af dat ze jou en het spel niet meer serieus nemen. Ander aspect is ook dat, als het regelmatig cq. altijd gebeurd, kinderen op dit vlak niet leren te ontwikkelen, doelen te stellen en zelfstandig na te denken.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:VOCbordspel
Uno
Pim pam pet
Stratego
Rummykub
Catan
Is het VOC bordspel leuk? En te vergelijken met Catan?
Op de website ziet het er uitdagend en leerzaam uit, klopt dat?
Ben benieuwd. :)
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:
Lilian1975 schreef:VOCbordspel
Uno
Pim pam pet
Stratego
Rummykub
Catan
Is het VOC bordspel leuk? En te vergelijken met Catan?
Op de website ziet het er uitdagend en leerzaam uit, klopt dat?
Ben benieuwd. :)
Het is leuk. Maar wel duur. Ik vind dat je het kan vergelijken met Catan. Het is niet moeilijk. Bij ons was het vooral favoriet als ze het er op school over hadden VOC of als wij naar Amsterdam scheepvaart museum gingen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:
Wandelende schreef:
Lilian1975 schreef:VOCbordspel
Uno
Pim pam pet
Stratego
Rummykub
Catan
Is het VOC bordspel leuk? En te vergelijken met Catan?
Op de website ziet het er uitdagend en leerzaam uit, klopt dat?
Ben benieuwd. :)
Het is leuk. Maar wel duur. Ik vind dat je het kan vergelijken met Catan. Het is niet moeilijk. Bij ons was het vooral favoriet als ze het er op school over hadden VOC of als wij naar Amsterdam scheepvaart museum gingen.
Leuk!
Er staat vanaf 12 jaar, is het moeilijk voor jongere kinderen?
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Lilian1975 »

Nee, onze jongste deed al eerder mee. En ben je met meer maak je toch gewoon koppels. Met een jonger en oudere samen? Ik denk eerder dat het vanaf de brugklas al minder uitdagend is. Maar dat ligt misschien aan de soort puber die het is. :haha
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:Nee, onze jongste deed al eerder mee. En ben je met meer maak je toch gewoon koppels. Met een jonger en oudere samen? Ik denk eerder dat het vanaf de brugklas al minder uitdagend is. Maar dat ligt misschien aan de soort puber die het is. :haha
Haha, ja dat is waar.
De VOC spreekt mij altijd al aan. Wist niet dat er een spel van was. Toch eens zoeken. :)
(~)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:VOCbordspel
Uno
Pim pam pet
Stratego
Rummykub
Catan
Ganzenbord
Monopoly
Mens-erger-je-niet
Electro (bordspel)
Nog meer waar ik de naam even van kwijt ben.

Electro was in onze jeugd iets nieuws. Als je het goede antwoord had ging er een lampje branden. Een voorloper van de moderne techniek!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie