Spelletjes in het gezin

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Spelletjes in het gezin

Bericht door Hendrien »

Ik ben erg benieuwd of jullie weleens een spelletje doen? En welke spellen zijn er bij jullie favoriet? Worden er minder spellen gespeeld dan vroeger? Hier hebben we een hele kast vol, maar we doen het niet zo vaak. Recent hebben we wel weer de sjoelbak tevoorschijn gehaald en dat was erg leuk! Ticket to ride wordt hier ook nog weleens gedaan. En we hebben ook een echte Kolonisten van Catan-fan in huis.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door helma »

Hier is het wisselend, er zijn een paar spelfanaten, maar ook een paar die het helemaal niet leuk vinden. Ligretto en Uno zijn favoriet, en kolonisten ook. Zelf vind ik Scrabble erg leuk en (Woord) Rummikub. Mijn echtgenoot vindt Reversi leuk en Triominos. Pas kreeg dochterlief een spel, Party Animals, dat is erg grappig. Bonanza hebben ze hier ook veel gedaan, maar dat is weer een beetje buiten beeld. Carcassonne doen ze ook graag. Als onze oudste thuiskomt wordt er altijd wel een spelletje tevoorschijn gehaald, verder is het wisselend. Vriendin van een zoon doet nooit mee en dat werkt niet zo bevorderlijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door huisman »

Ook hier zijn Uno en Ligretto gewild. Kolonisten van Catan,Ticket to ride,scrabble komen ook regelmatig voorbij.

Vroeger toen de kinderen jonger waren deed ik vaak mee maar nu eigenlijk nooit meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door eilander »

Wat doen we hier zoal? Monopoly, Rummikub, kolonisten, uno, scrabble, enzovoorts. Sinds er aantal van de jongens schaken, is dat vooral favoriet. En met de kleinsten: kwartet, memory, vier op een rij.
O ja, sjoelen doen we ook nog af en toe.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Mara »

Jaaa, wij zijn heel erg van de spellen.
Vooral de vraag en antwoordspellen zijn heel favoriet. ( Trivial Pursuit, iKNOW, spel van de eeuw, Groot van Dale spel, enz.)
Maar we sjoelen ook regelmatig.
En het zgn. familiereünie (er zijn meerdere namen geloof ik)
Een letter prikken en dan binnen een bepaalde tijd plaats in Nederland, beroep, groente/fruit, krant/tijdschrift, sport, ziekte, enz. met die letter invullen. Zo origineel mogelijk, des te hoger is het punt dat je krijgt.
Is tegenwoordig heel makkelijk te maken met de computer. :)
Met dochter speel ik vaak halma, ik leerde het van mijn moeder.
helma schreef:Vriendin van een zoon doet nooit mee en dat werkt niet zo bevorderlijk.
Mijn schoondochter is niet opgegroeid met spellen, ze hadden thuis niets.
Ze heeft het echt bij ons ontdekt, ze is ook heel fanatiek geworden. :)
Sommige spellen vervelen na een aantal keren, en andere worden al 25 jaar keer op keer gespeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door -DIA- »

Een jarenlange traditie is hier op Oudejaarsavond Scrabble spelen.
Alle uitslagen van jaren her zijn nog in een boekje bewaard gebleven.
Eerst met jarenlang met 4 personen, nadar mijn vader wegviel nog jarenlang met 3,
en de laatste jaren met 2 personen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Een jarenlange traditie is hier op Oudejaarsavond Scrabble spelen.
Alle uitslagen van jaren her zijn nog in een boekje bewaard gebleven.
Eerst met jarenlang met 4 personen, nadar mijn vader wegviel nog jarenlang met 3,
en de laatste jaren met 2 personen.
Ik had scrabble meegenomen uit ons ouderlijk huis, maar het was zo versleten geraakt, lettertjes kwijt en zo. Vorig jaar heb ik een nieuw spel gekregen voor moederdag. We spelen het regelmatig.
Het enige spel waar ik een grote hekel aan heb, is mens-erger-je-niet. Vooral als je het met 6 personen speelt.
Het is geen kwestie van taktiek of goed spelen, maar puur geluk (of ongeluk).
En een spel moet een bepaalde intellectuele uitdaging hebben, vind ik.
Dankzij de woordspelletjes, konden mijn kinderen al lezen toen ze naar de kleuterschool gingen. Ook het legpuzzelen ging hen heel goed af.
De kleuterjuf zei toen, ik kan merken of er vaak met kinderen is gespeeld en geknutseld, of dat ze voor de tv worden gezet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

Ik houd helemaal niet van spelletjes ( en knutselen). Ik doe ze wel eens met de kinderen, maar het is niet van harte. Er zijn er een paar bij doe enorm fanatiek zijn, maar ook een paar die er, net zoals ik, niets aan vinden en ook niet tegen hun verlies kunnen. Meestal loopt het uit op ruzie. Ik merk wel dat nu zij de fase van ganzenborden, memory en kwartetten gaan ontstijgen, ik het wel leuker vind om spelletjes te gaan doen.

Ben ik blij dat onze kinderen op het kdv hebben gezeten, gewoon 3 dagen volop knutselen, puzzelen en spelletjes doen :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik houd helemaal niet van spelletjes ( en knutselen). Ik doe ze wel eens met de kinderen, maar het is niet van harte. Er zijn er een paar bij doe enorm fanatiek zijn, maar ook een paar die er, net zoals ik, niets aan vinden en ook niet tegen hun verlies kunnen.
Dan is het juist nuttig, kinderen moeten leren wel tegen hun verlies te kunnen.
Er zijn een aantal spellen voor volwassenen ook in een kinderversie gemaakt. (Monopoly junior of Trivial pursuit) Kwartetten en memory is geen uitdaging voor slimme kinderen.
Het zakgeldspel was hier een tijdlang favoriet. In de kringloop staan vaak leuke bordspellen voor een paar euro.
En als we het zat zijn, brengen we het weer terug naar een kringloop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door Hendrien »

Mijn man komt uit een echt "spelletjesgezin". Ze konden daar urenlang Risk en Monopoly spelen. Mijn schoonmoeder houdt nog steeds van spellen en heeft ook nog Kolonisten en Ticket to ride geleerd op haar oude dag. Scrabble en Boggle vind ik ook best leuk. Verder spelen ze hier ook graag Party & Co.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door helma »

Boggle is inderdaad ook leuk! Ik hou van woorden, meer dan van cijfers.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door MarthaMartha »

sjoelen..... zo leuk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

Afschuwelijk!

Ik ben tijdens spelletjes zelf zo snel verveeld en zie echt de leuke kant niet.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door MarthaMartha »

merel schreef:Afschuwelijk!

Ik ben tijdens spelletjes zelf zo snel verveeld en zie echt de leuke kant niet.
de blije kindergezichtjes zijn de leukste kant...
tja, mijn man houdt ook niet van spelletjes, ik vind het beregezellig... verschillen zijn er nou eenmaal.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spelletjes in het gezin

Bericht door merel »

MarthaMartha schreef:
merel schreef:Afschuwelijk!

Ik ben tijdens spelletjes zelf zo snel verveeld en zie echt de leuke kant niet.
de blije kindergezichtjes zijn de leukste kant...
tja, mijn man houdt ook niet van spelletjes, ik vind het beregezellig... verschillen zijn er nou eenmaal.
De blije kindergezichtjes zijn alleen de eerste minuut blij. Daarna gezeur over de kleur van de gans waarmee gelopen moet worden, het gooien van de dobbelsteen en dan het verlies :ouin
Misschien in de toekomst meer bijde gezichten, maar ook dan lees ik liever zelf een boek.
Plaats reactie