Vrijwilligerswerk

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Pimpelmees »

Als het inzetten van vrijwilligers een managementtrucje is, gaat het geld vaak zitten in salarissen of nieuwbouwprojecten die buiten proportioneel zijn. Dat zie ik niet alleen in mijn eigen branche maar lees ik ook in de kranten. Laten we daar vooral niet de ogen voor sluiten.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

merel schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Als al het vrijwilligerswerk betaalde banen zouden worden, hoe hoog zouden dan de lasten worden? Dan kunnen alleen de allerrijksten leven!
Natuurlijk is het zuur als jouw betaalde baan plotseling een vrijwilligersbaan wordt. Alleen kan je daar dan wel de vraag stellen: is het dan al die jaren niet over-the-top geweest om daar geld aan uit te geven?
Bovendien, het uitvoeren van je werk is toch goed voor jouw zelfontplooiing?? ;)


Waarom geldt dit alleen voor de moeders? De vaders die hetzelfde werk doen, mogen hier wel voor betaald worden?

Verder helemaal eens met Zita
Natuurlijk overdreef ik een beetje door te stellen dat alles maar vrijwillig moet gebeuren. De vakman of vrouw mag best betaald worden.
Het gaat mij er alleen om dat tegenwoordig voor alles geld neergelegd moet worden. Je ziet het al bij kinderen, als je vraagt of ze iets willen doen: "Wat levert het op?"
En ik word een beetje moe van het smoesje dat er zo nodig door moeders betaald gewerkt moet worden omdat ze anders zichzelf niet kunnen ontplooien. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het voor het geld doet. Want jezelf ontplooien kan ook prima zonder betaalde baan.
En ja, ik en erg voor het traditionele kostwinnersgezin, waarbij de man/vader voor het inkomen zorgt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door merel »

Dat ik er t.a.v. jouw laatste opmerking over de kostwinner er anders insta, weet je wel. Dus dat laat ik buiten beschouwing.

Qua uitdaging denk ik er ook anders over. Ik denk dat (het meeste) vrijwilligerswerk mij totaal niet uit zou dagen en ik mij naar mijn gevoel onvoldoende zou kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik mijn werk zo leuk, omdat EN mij zelf kan ontwikkelen EN ook nog wat voor een ander kan betekenen ( ook al word ik ervoor betaald). Het betekent echter wel dat doordat ik werk, ik niet strucureel vrijwilligerswerk erbij kan doen. Iemand helpen in nood, bij verhuizing, ziekte, opvang voor kinderen is altijd mogelijk. Ergens een keer schoonmaken, omdat de moeder het niet aankan, wil ik ook best wel eens doen, maar niet structureel. Daat gaat thuis gewoon niet lukken.

Het eerste punt is wel een heikel punt denk ik. Veel jeugd wil inderdaad overal geld voor hebben. Al heb ik onze kinderen er nooit over gehoord. Helpen binnen het gezin vinden wij niet meer dan normaal en ook abnormaal als je geld krijgt voor klusjes
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Dat ik er t.a.v. jouw laatste opmerking over de kostwinner er anders insta, weet je wel. Dus dat laat ik buiten beschouwing.

Qua uitdaging denk ik er ook anders over. Ik denk dat (het meeste) vrijwilligerswerk mij totaal niet uit zou dagen en ik mij naar mijn gevoel onvoldoende zou kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik mijn werk zo leuk, omdat EN mij zelf kan ontwikkelen EN ook nog wat voor een ander kan betekenen ( ook al word ik ervoor betaald). Het betekent echter wel dat doordat ik werk, ik niet strucureel vrijwilligerswerk erbij kan doen. Iemand helpen in nood, bij verhuizing, ziekte, opvang voor kinderen is altijd mogelijk. Ergens een keer schoonmaken, omdat de moeder het niet aankan, wil ik ook best wel eens doen, maar niet structureel. Daat gaat thuis gewoon niet lukken.

Het eerste punt is wel een heikel punt denk ik. Veel jeugd wil inderdaad overal geld voor hebben. Al heb ik onze kinderen er nooit over gehoord. Helpen binnen het gezin vinden wij niet meer dan normaal en ook abnormaal als je geld krijgt voor klusjes
Waarom zou vrijwilligerswerk "uitdagend" moeten zijn? Ik vind "dienend" veel beter. Uiteraard mag je je eigen talenten inzetten en moet je niet iets gaan doen wat je totaal niet ligt.
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door merel »

Mijn werk doe ik ook als uitdaging en om de zelfontplooing. Als ik werk zou doen dat mij dat niet zou geven, zou ik mij gaan vervelen en het afraffelen. Ik zou mij gaan ergeren aan de werkzaamheden die ik moet doen. Dus als ik structureel vrijwilligerswerk zou doen ( en niet meer zou werken) zou ik die uitdaging enorm gaan missen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik zou mij gaan ergeren aan de werkzaamheden die ik moet doen. Dus als ik structureel vrijwilligerswerk zou doen ( en niet meer zou werken) zou ik die uitdaging enorm gaan missen.
Vrijwilligerswerk is meer dan sinaasappels persen en koffie inschenken.
Ik ben een tijdje buddy geweest van een oudere man, dat betekende in de praktijk met hem mee naar ziekenhuis, zorg dragen voor zijn medicatie en kijken of hij iets nodig had en niet vereenzaamde, dat heb ik gedaan tot hij overleed.
Sinds een tijdje ben ik samen met nog iemand, verantwoordelijk voor de uitgave van een kerkblad. Dat is best uitdagend hoor. ;)
Verenigingen, kerkgenootschappen, instellingen, clubs, draaien voor een groot(ste) deel op vrijwilligers.
Ik sprak een dame - midden 50 - in het verpleeghuis, zij moest revalideren vanwege een heupoperatie, maar verveelde zich stierlijk tussen al die oudjes. Ze ging vragen of ze iets kon betekenen op kantoor. Nou, graag!
Ze heeft een enorme berg werk verzet. Soms komt het dus onverwacht op je pad, met uitdaging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Lassie »

merel schreef:Dat ik er t.a.v. jouw laatste opmerking over de kostwinner er anders insta, weet je wel. Dus dat laat ik buiten beschouwing.

Qua uitdaging denk ik er ook anders over. Ik denk dat (het meeste) vrijwilligerswerk mij totaal niet uit zou dagen en ik mij naar mijn gevoel onvoldoende zou kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik mijn werk zo leuk, omdat EN mij zelf kan ontwikkelen EN ook nog wat voor een ander kan betekenen ( ook al word ik ervoor betaald). Het betekent echter wel dat doordat ik werk, ik niet strucureel vrijwilligerswerk erbij kan doen. Iemand helpen in nood, bij verhuizing, ziekte, opvang voor kinderen is altijd mogelijk. Ergens een keer schoonmaken, omdat de moeder het niet aankan, wil ik ook best wel eens doen, maar niet structureel. Daat gaat thuis gewoon niet lukken.

Het eerste punt is wel een heikel punt denk ik. Veel jeugd wil inderdaad overal geld voor hebben. Al heb ik onze kinderen er nooit over gehoord. Helpen binnen het gezin vinden wij niet meer dan normaal en ook abnormaal als je geld krijgt voor klusjes
Zelf heb ik in de zorg gezeten. Maar aangezien het werken in de zorg niet meer is zoals het was en we meer aan het schrijven waren dan echt zorgen voor de mensen ben ik om 1 van die reden er ook mee gestopt (er waren ook andere redenen). Nu heb ik bijv. wel de tijd om er te zijn voor de mensen. En als je ziet dat de mensen hier blij van worden omdat ze geen familie/vrienden hebben (wat je steeds meer gaat krijgen vanwege de vergrijzing).
Het heeft denk ik ook wel te maken met je gaven en kwaliteit en wat je leuk vindt.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrien »

Ik hoorde vandaag dat het steeds moeilijker is om vrijwilligers te vinden; de vraag naar vrijwilligers wordt namelijk steeds groter en nu de economie aantrekt, zijn er ook weer meer banen.
Online
DDD
Berichten: 28471
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door DDD »

Hendrien schreef:
merel schreef:Dat ik er t.a.v. jouw laatste opmerking over de kostwinner er anders insta, weet je wel. Dus dat laat ik buiten beschouwing.

Qua uitdaging denk ik er ook anders over. Ik denk dat (het meeste) vrijwilligerswerk mij totaal niet uit zou dagen en ik mij naar mijn gevoel onvoldoende zou kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik mijn werk zo leuk, omdat EN mij zelf kan ontwikkelen EN ook nog wat voor een ander kan betekenen ( ook al word ik ervoor betaald). Het betekent echter wel dat doordat ik werk, ik niet strucureel vrijwilligerswerk erbij kan doen. Iemand helpen in nood, bij verhuizing, ziekte, opvang voor kinderen is altijd mogelijk. Ergens een keer schoonmaken, omdat de moeder het niet aankan, wil ik ook best wel eens doen, maar niet structureel. Daat gaat thuis gewoon niet lukken.

Het eerste punt is wel een heikel punt denk ik. Veel jeugd wil inderdaad overal geld voor hebben. Al heb ik onze kinderen er nooit over gehoord. Helpen binnen het gezin vinden wij niet meer dan normaal en ook abnormaal als je geld krijgt voor klusjes
Waarom zou vrijwilligerswerk "uitdagend" moeten zijn? Ik vind "dienend" veel beter. Uiteraard mag je je eigen talenten inzetten en moet je niet iets gaan doen wat je totaal niet ligt.
Waarom zou vrijwilligerswerk niet uitdagend moeten zijn en gewoon werk niet dienend? Ik zie het verschil niet zo. Kerkenraden krijgen normaal gesproken ook niet betaald. Sommige schoolbesturen ook niet. Veel stichtingsbesturen ook niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Desiree »

:hi Ik ga zo beginnen... :garde
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie