Musea

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Zita schreef:Ik snap het verschil tussen een boek en een tentoonstelling wel. Maar niet zo erg tussen een kerk en een tentoonstelling (in kunstzinnig opzicht). In beide gevallen ligt het verhaal niet voor het oprapen, ben je vooral aan het kijken, wordt er een tijdbeeld zichtbaar enzovoorts. Ik vind een tentoonstelling eigenlijk makkelijker dan een kerk, omdat bij een tentoonstelling altijd wat toelichting wordt gegeven. In een kerk wandel ik altijd een beetje verloren rond. Ik proef wat sfeer (voor zover het niet al te toeristisch is gemaakt), geniet van de stilte en de grootsheid, maar beleef niet echt iets. De aanwezige kunst hangt bovendien op vreselijke afstand.
Ik vergat er nog bij te melden dat ik me eerst inlees in wat er in een kerk te zien is. Of ik ga met iemand weet die een wandelende encyclopedie is.
In een kerk ga ik altijd ook zitten... De tijden en eeuwen omhullen je dan als t ware.
Als je bv de boeken van van Deursen hebt gelezen kun je dat terugzien in het Rijksmuseum. Deze geschiedenis komt daar tot leven. Datzelfde gevoel heb ik ook in een Roomse kerk maar daar is de kwaliteit van de kunst van een lager niveau.
Wel eens in Kathedraal van Antwerpen geweest? Heb je geschiedenis en kunst, vind Rubens niet direct lager niveau.
Niet alleen Rubens ook nog aantal andere schilderijen uit het museum van Schone kunsten bevinden zich daar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Musea

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Welke symboliek vind je dan in RKK kerken? Ik zie er vooral Mariaverering en dergelijke.
Dat ben ik niet met je eens, Dodo. Het gaat echt niet altijd en alleen om Maria.
Neem alleen al het simpele gegeven dat kerken van oudsher op de oost-west-as werden gebouwd, met het gezicht naar het oosten. Want daar gaat de zon op, en wij zien uit naar de Zonne der gerechtigheid.
Of neem het feit dat de doopvont van oudsher achterin de kerk staat, bij de hoofdingang aan de westzijde. Want daar kom je binnen, éérst de doop, dan het avondmaal (=het altaar, aan de oostzijde).
De kruisvorm van historische kerken, de vieringtoren waardoor het licht naar binnen valt, de gebrandschilderde ramen met bijbelse voorstellingen: veel van die zaken zijn na de Reformatie buiten beeld geraakt of bewust opzij gezet, terwijl er niets mis mee is en er zeker een mooie symboliek in te zien is -als je 't wilt zien.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Welke symboliek vind je dan in RKK kerken? Ik zie er vooral Mariaverering en dergelijke.
Dat ben ik niet met je eens, Dodo. Het gaat echt niet altijd en alleen om Maria.
Neem alleen al het simpele gegeven dat kerken van oudsher op de oost-west-as werden gebouwd, met het gezicht naar het oosten. Want daar gaat de zon op, en wij zien uit naar de Zonne der gerechtigheid.
Of neem het feit dat de doopvont van oudsher achterin de kerk staat, bij de hoofdingang aan de westzijde. Want daar kom je binnen, éérst de doop, dan het avondmaal (=het altaar, aan de oostzijde).
De kruisvorm van historische kerken, de vieringtoren waardoor het licht naar binnen valt, de gebrandschilderde ramen met bijbelse voorstellingen: veel van die zaken zijn na de Reformatie buiten beeld geraakt of bewust opzij gezet, terwijl er niets mis mee is en er zeker een mooie symboliek in te zien is -als je 't wilt zien.
Veel dingen die je noemt, gelden voor bijna alle oude kerken. Het is niet meer zo, dat als ik een oude kerk in stap, ik erdoor geraakt word dat de kerk van oost naar west is gebouwd. Dat vind ik mooie symboliek, maar dat weet ik wel inmiddels.
Mooie ramen zijn, inderdaad, mooi. Natuurlijk. Maar in veel RKK-kerken staan Mariabeelden, biechthokjes, en van alles. Dat kan toch niet tot reformatorische contemplatie leiden?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10437
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Musea

Bericht door Orchidee »

Ik "mocht" van mijn ouders geen roomse kerk bezoeken of dienst bijwonen.
We gingen een keer met jv op aanraden van onze predikant diverse roomse kerken bezoeken, toen " mocht" het wel maar ze hadden er totaal geen begrip voor, net zoals we ooit met mijn ouders een prachtige kathedraal in Belgie bezochten, "vluchtten" mijn ouders snel weer naar buiten, ze hoorden daar niet voelden ze.
Ik denk dat mensen zich veel te veel een gevoel laten aanpraten/aanleunen, als dat ze nu eens verstandig "zelfstandig" nadenken.:(
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Welke symboliek vind je dan in RKK kerken? Ik zie er vooral Mariaverering en dergelijke.
Dat ben ik niet met je eens, Dodo. Het gaat echt niet altijd en alleen om Maria.
Neem alleen al het simpele gegeven dat kerken van oudsher op de oost-west-as werden gebouwd, met het gezicht naar het oosten. Want daar gaat de zon op, en wij zien uit naar de Zonne der gerechtigheid.
Of neem het feit dat de doopvont van oudsher achterin de kerk staat, bij de hoofdingang aan de westzijde. Want daar kom je binnen, éérst de doop, dan het avondmaal (=het altaar, aan de oostzijde).
De kruisvorm van historische kerken, de vieringtoren waardoor het licht naar binnen valt, de gebrandschilderde ramen met bijbelse voorstellingen: veel van die zaken zijn na de Reformatie buiten beeld geraakt of bewust opzij gezet, terwijl er niets mis mee is en er zeker een mooie symboliek in te zien is -als je 't wilt zien.
Veel dingen die je noemt, gelden voor bijna alle oude kerken. Het is niet meer zo, dat als ik een oude kerk in stap, ik erdoor geraakt word dat de kerk van oost naar west is gebouwd. Dat vind ik mooie symboliek, maar dat weet ik wel inmiddels.
Mooie ramen zijn, inderdaad, mooi. Natuurlijk. Maar in veel RKK-kerken staan Mariabeelden, biechthokjes, en van alles. Dat kan toch niet tot reformatorische contemplatie leiden?
Dat is idd altijd de aanstoot in deze prachtige kerken. Ik was in de vakantie in een mooie kerk waar ik een oudere vrouw een kaarsje zag aansteken en ze prevelde een gebed. Zulke devotie raakt mij maar toen ik later ging kijken op de plek waar de vrouw gestaan had zag ik op de muur in het Duits : Heilige Maria bid voor ons. Daar kreeg ik kippenvel van. Triest dat mensen zo bedrogen worden. Het valt mij ook op dat ze in deze kerken gebedenboeken en liederenbundels hebben liggen maar geen Bijbels.

Dus het gevoel van Luther herken ik maar er is in deze kerken ook veel wat grote afstand schept.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Musea

Bericht door Pimpelmees »

Voor Luther is er in Amsterdam het museum Ons' Lieve Heer op Solder.
Een grachtenpand met daarin een rooms-katholieke schuilkerk, en veel uitleg bovendien.
Ik ben er enkele jaren geleden geweest en vond het de moeite waard.

http://www.grachtenmusea.nl/nederlands/olhos.php

Die grachtenmusea zijn sowieso een aanrader. Mooie panden met veel geschiedenis. Er zitten vaak mooie tuinen bij waar je even tot rust kunt komen van de hectiek van de stad. Museum Van Loon bijvoorbeeld, het oude woonhuis van de regentenfamilie Van Loon.

http://www.museumvanloon.nl/
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Musea

Bericht door Hendrien »

Wij raken nooit uitgekeken in het Nederlands Openluchtmuseum...Zowel 's zomers als 's winters!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Musea

Bericht door Hendrikus »

Erg leuk, ook met kinderen -en allesbehalve saai!- is het Museum Speelklok in de voormalige Buurkerk in Utrecht
https://www.museumspeelklok.nl/zien-doe ... nstelling/

En als je daar eenmaal bent, zou ik ook het Museum Catharijneconvent meepakken, mits je houdt van religieuze kunst en niet terugschrikt voor wat roomsche beelden. Anders: niet doen.
https://www.catharijneconvent.nl/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Welke symboliek vind je dan in RKK kerken? Ik zie er vooral Mariaverering en dergelijke.
Dat ben ik niet met je eens, Dodo. Het gaat echt niet altijd en alleen om Maria.
Neem alleen al het simpele gegeven dat kerken van oudsher op de oost-west-as werden gebouwd, met het gezicht naar het oosten. Want daar gaat de zon op, en wij zien uit naar de Zonne der gerechtigheid.
Of neem het feit dat de doopvont van oudsher achterin de kerk staat, bij de hoofdingang aan de westzijde. Want daar kom je binnen, éérst de doop, dan het avondmaal (=het altaar, aan de oostzijde).
De kruisvorm van historische kerken, de vieringtoren waardoor het licht naar binnen valt, de gebrandschilderde ramen met bijbelse voorstellingen: veel van die zaken zijn na de Reformatie buiten beeld geraakt of bewust opzij gezet, terwijl er niets mis mee is en er zeker een mooie symboliek in te zien is -als je 't wilt zien.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden... :super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Mooie ramen zijn, inderdaad, mooi. Natuurlijk. Maar in veel RKK-kerken staan Mariabeelden, biechthokjes, en van alles. Dat kan toch niet tot reformatorische contemplatie leiden?
Ach, dat laat ik voor wat het is.
Het is 1500 jaar lang ook onze kerk(geschiedenis) geweest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Dodo schreef:Mooie ramen zijn, inderdaad, mooi. Natuurlijk. Maar in veel RKK-kerken staan Mariabeelden, biechthokjes, en van alles. Dat kan toch niet tot reformatorische contemplatie leiden?
Ach, dat laat ik voor wat het is.
Het is 1500 jaar lang ook onze kerk(geschiedenis) geweest.
Hm 1500 jaar, gelijk met Paulus al was de Roomse dwalingen er al in volle omvang niets van waar.
We hoeven niet de Roomsen te pas en te onpas te veroordelen, maar heb het zelf meegemaakt in Antwerpen, met rondleiding
Maria verlosser, Maria dit Maria dat...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Musea

Bericht door jjchris »

Ik vind het leuk om als ik in een oude stad ben gewoon wat kerken binnen te lopen. Is meschien wel katholiek. Maar je hoeft het er niet mee eens te zijn om het te bekijken. Zelfde met boeken en films. Die kijk je ook niet om dat je het er mee eens bent. Maar gewoon omdat het mooi is. Ik kan heel makkelijk naar het kroller muller museum. Maar ik hou niet zo van die moderne kunst. Rijksmuseum is een aanrader. En wat ook leuk is. Het nieuwe militaire museum op voormalig vliegveld soesterberg. Ook leuk met kinderen. Museum jaar kaart is zeker een aanrader. Ik heb bij de mijne het koop bedrag er al lang uit.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Musea

Bericht door Mister »

Iemand nog een aanrader voor Dordrecht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mister schreef:Iemand nog een aanrader voor Dordrecht?
Dordrechts museum. (Vooral schilderijen) en Simon van Gijn museum.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Mister schreef:Iemand nog een aanrader voor Dordrecht?
Zeker: de ganse stad!
Maar als je toch een selectie wilt maken...
- loop door de oude haven, ga af en toe zitten op een bankje, mijmer weg naar vroeger tijden.
- doe hetzelfde aan de rivier
- Hof van Holland
- Grote Kerk: doe een rondleiding door Herman van Duinen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie