Musea

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Musea

Bericht door dennis »

Dodo schreef:
dennis schreef:
Mara schreef:Voor de snoeperds onder ons die tevens geinteresseerd zijn in de herkomst ervan, een heel leuk museum in Tinte (dat is nabij Rockanje)


Het museum heet In den halven maen, kost slechts 1.50 per volwassene en 1 euro per kind, er is ook nog een tuin met allerlei leuke grapjes.

Voor info: http://www.indenhalvenmaen.nl/index.php?paginaid=3
Ziet er leuk maar wel heel ongezond uit ...
Nu vraag ik me af hoe jouw museumgedrag is :bobo
;)
Heel verschillend, maar het draait daarbij nooit om snoep (al lust ik dat best hoor ...)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

dennis schreef:
Dodo schreef:
dennis schreef:
Mara schreef:Voor de snoeperds onder ons die tevens geinteresseerd zijn in de herkomst ervan, een heel leuk museum in Tinte (dat is nabij Rockanje)


Het museum heet In den halven maen, kost slechts 1.50 per volwassene en 1 euro per kind, er is ook nog een tuin met allerlei leuke grapjes.

Voor info: http://www.indenhalvenmaen.nl/index.php?paginaid=3
Ziet er leuk maar wel heel ongezond uit ...
Nu vraag ik me af hoe jouw museumgedrag is :bobo
;)
Heel verschillend, maar het draait daarbij nooit om snoep (al lust ik dat best hoor ...)
Ik bedoelde vooral dat de spullen in musea vooral zijn om naar te kijken, maar niet om aan te komen en zeker niet om te nuttigen. Daarom is een snoepmuseum net zo (on)gezond als een Vermeertentoonstelling.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

dennis schreef: Heel verschillend, maar het draait daarbij nooit om snoep (al lust ik dat best hoor ...)
Dit is geen snoepmuseum, maar dat is er ook!
Er is veel meer te zien en te beleven.
Jij bent toch niet van de suikerpolitie dennis? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Vanmiddag gaan we naar het museum van oudheden in Leiden. Zin in! Het is lang geleden dat we daar geweest zijn, toen hadden ze een expositie over Asterix.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Musea

Bericht door -DIA- »

Een beetje rommelig, maar dat maakt een openluchtmuseum niet echt lelijk. We zijn een paar ik in Nonke Buusjke in Schinveld geweest. Vooral mijn vader vond dat prachtig. Het is het oude boerenleven zoasl zich dat in Zuid-Limburg afspeelde. Misschien soms wat te vergelijken met het museumdorp Orvelte, of het Zuiderzeemuseum. Nonke Buusjke een een meer compact opeluchtmuseum(pje), waar liefhebbers van het leven op het platteland zeker kunnen genieten.
Link:
http://www.nonkebuusjke.nl/

Toevoeging: Ik zie net op de site dat het museum op zondag is geopend. Wij zijn er enkele malen geweest, in de jaren 90 denk ik. Gewoon door de weeks. Blijkbaar heeft de mens van nu juist op zondag de tijd om musea te bezoeken.... :quoi Of oude kerken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Dodo schreef:Vanmiddag gaan we naar het museum van oudheden in Leiden. Zin in! Het is lang geleden dat we daar geweest zijn, toen hadden ze een expositie over Asterix.
Het was een leuk bezoek. Het is indrukwekkend om al die voorwerpen van vroeger te zien. En de koffie was lekker :huhu
Minpuntje was dat bij binnenkomst werd gevraagd of we een paar euro extra wilden betalen voor ons kaartje, dat zou ten goede komen aan het museum en we zouden dan meedoen aan een loterij. Ik vond het geen probleem om wat extra te geven, musea hebben het financieel niet zo ruim meestal. Maar het bleek dat we moesten intekenen bij de bankgiroloterij, en dat was toch een brug te ver. Ik heb zo'n gloeiende hekel aan dat soort loterijen, ik geef liever gewoon een gift dan dat lotengerammel.
Boven bleek een deel van de expositie betaald door de BGL, misschien hadden we die moeten boycotten? Toch maar niet gedaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Musea

Bericht door Orchidee »

Ik snap je scepsis @Dodo maar veel musea zijn wel afhankelijk geworden van giften/sponsorgeld door derden.
Zonder zouden veel musea dicht moeten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Maar het bleek dat we moesten intekenen bij de bankgiroloterij, en dat was toch een brug te ver. Ik heb zo'n gloeiende hekel aan dat soort loterijen, ik geef liever gewoon een gift dan dat lotengerammel.
Boven bleek een deel van de expositie betaald door de BGL, misschien hadden we die moeten boycotten? Toch maar niet gedaan.
De BGL doet wel veel voor goede culturele doelen inderdaad.
Maar ik vind het geen sympathieke actie om meer geld te vragen bij binnenkomst. Maak het kaartje dan duurder, dan weet je thuis al waar je aan toe bent.
Veel musea krijgen niet meer de volledige inkomsten, omdat je via vakantieveilingen e.d. voor een voordelig bedragje een kaartje kunt kopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Musea

Bericht door merel »

Wij overwegen een museumjaarkaart aan te schaffen. Met name de oudste 2 zijn daar wel aan toe. De jongste 2 zijn nog enorm blij met ons jaar abonnement van de nabij gelegen dierentuin.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Musea

Bericht door dennis »

Mara schreef:
dennis schreef: Heel verschillend, maar het draait daarbij nooit om snoep (al lust ik dat best hoor ...)
Dit is geen snoepmuseum, maar dat is er ook!
Er is veel meer te zien en te beleven.
Jij bent toch niet van de suikerpolitie dennis? ;)
Nou een beetje wel! Maar een paar keer per jaar zo iets zie ik door de vingers hoor ...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Musea

Bericht door Orchidee »

Gelukkig maar
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

merel schreef:Wij overwegen een museumjaarkaart aan te schaffen. Met name de oudste 2 zijn daar wel aan toe. De jongste 2 zijn nog enorm blij met ons jaar abonnement van de nabij gelegen dierentuin.
Mijn zoon kreeg een CJP (cultuurpas) toen hij op het gymnasium zat. Daarmee kreeg hij korting voor allerlei culturele evenementen. Ook stond er 15 euro op, dat hij vrijelijk mocht besteden.
Museumjaarkaart hebben wij niet meer, op een site als vakantieveilingen e.d. kun je vaak voor een habbekrats entreekaartjes kopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

In het Museum Rotterdam, waar een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog is, is inmiddels een documentaire toegevoegd over het boek Rose van Rosita Steenbeek, las ik in het AD.

Onder andere Steenbeeks moeder en oma maakten het bombardement in Rotterdam bewust mee. Naar aanleiding van brieven, familieverhalen en veel research in archieven schreef ze het boek Rose, een familie in oorlogstijd dat in 2015 uitkwam.

https://museumrotterdam.nl/tentoonstell ... m-40-45-nu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Musea

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Wij overwegen een museumjaarkaart aan te schaffen. Met name de oudste 2 zijn daar wel aan toe. De jongste 2 zijn nog enorm blij met ons jaar abonnement van de nabij gelegen dierentuin.
Wij hebben er ook een en het bevalt goed! Voor kinderen zijn er genoeg leuke musea. Hier zijn ze echt dol op het Openluchtmuseum. In de zomer en in de winter! Sinds vorig jaar kun je ook naar Archeon met de museumkaart. Vorig jaar zijn we met de stoomtrein geweest van Medemblik naar Hoorn. Ook erg leuk.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Musea

Bericht door Mannetje »

Vandaag zijn we met de kinderen naar het streekmuseum in Reeuwijk geweest.
Een leuk museum(pje) over de geschiedenis van de veenwinning in de Reeuwijkse plassen. Daarnaast biedt het een blik in het leven in het begin van de 20e eeuw.
De kinderen vonden het ook echt leuk om hier naar toe te gaan.

Kortom: Aanrader als je een keer in de buurt bent en een ruim uurtje over hebt!

http://www.streekmuseumreeuwijk.nl/
-
Plaats reactie