Musea

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Musea

Bericht door Zita »

Welke musea raad je aan, en waarom?

Vandaag bezocht ik het Eschermuseum in Den Haag. Mooi. Leuk. Interessant. Op de eerste en tweede verdieping zijn kunstwerken van Escher te zien, op de derde verdieping zie je hoe 'onmogelijke' tekeningen tot stand komen. Via de app van Izi is er een soort audiotour beschikbaar, waarbij sommige kunstwerken worden voorzien van wat uitleg. Ik ben geen enorme Escherfan (ik heb niet echt wat met al dat gezichtsbedrog, waar ik alleen maar duizelig van word), maar ben hem nu toch wel echt gaan waarderen. De locatie is prachtig: het paleis van koningin Emma. Helaas was het vandaag (laatste vakantieweek + regenachtig weer) enorm druk, vooral met vermoeide opa's en oma's met hun nakroost. De museumkaart is hier om één of andere reden niet geldig.
Ik was ook in Panorama Mesdag in Den Haag. Dat viel mij een beetje tegen. Er is een afdeling met de gewone schilderijen van meneer en mevrouw Mesdag. Van meneer Mesdag zijn ze allemaal een beetje hetzelfde: bootjes op zee. Bij de twintigste weet je het wel. Er waren ook wat portretten. Die vond ik vaak wat onbeholpen, maar dat kan komen doordat veel portretten uit zijn vroege tijd dateerden, toen hij nog maar net was begonnen met schilderen. Mevrouw Mesdag schilderde vooral stillevens en landschappen. Het panorama vond ik indrukwekkend door de grootte. Het is te ver weg om details te kunnen zien. Later in de museumwinkel kon ik meer details zien en zag ik dat er soms toch wel mooi was. Ofwel: een museum dat ik beslist een keer wilde zien, maar waar ik waarschijnlijk geen tweede keer naartoe ga. Misschien was het niet zo verstandig om dit museum kort na Boymans te bezoeken. De kunst daar is gewoon van een ander kaliber. Bij Mesdag zie je wat je krijgt. Soms had je nog niet zo goed gekeken. Maar er zijn geen diepe lagen te ontdekken (of ze zijn zo diep dat ik ze geen van allen ontdekt heb). Het zijn aardige en soms mooie plaatjes, en dat is alles.
Onlangs was ik in Boymans Van Beuningen in Rotterdam, waar ik een paar uur zoet was op de klassieke afdeling. Er is daar echt heel veel moois te vinden. Het is een heel veelzijdige collectie (van middeleeuwse tot twintigste-eeuwse kunst), met absolute grootmeesters. Ik wist vooraf niet dat er het een en ander van Rembrandt te vinden was, maar ook Van Gogh, Breitner, Koninck, Saenredam, Rubens, Murillo, Daumier en Van Dongen (en nog heel veel anderen) hebben er allerlei moois hangen. Ik heb genoten.
Wat langer geleden was ik in het Mauritshuis in Den Haag. Ik ging voor het Puttertje en Het meisje met de parel, maar er is daar wel heel vreselijk veel mooie kunst.
Het zijn allebei musea waar ik nog veel vaker heen wil.

Wie heeft nog meer tips?
Overigens is een museumkaart echt wel aan te raden. Ik was ruim 50 euro kwijt, en weet niet eens of ik dat eruit ga halen. Maar het stimuleert mij wel heel erg om af en toe een museum binnen te lopen. En na afloop ben ik altijd blij.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Musea

Bericht door DDD »

Het Haags Gemeentemuseum heeft momenteel een heel mooie tentoonstelling, over landschappen van de Haagse school. Is sowieso een heel mooi gebouw. http://www.gemeentemuseum.nl/tentoonste ... -zn-mooist

Het Bonnefantenmuseum in Maastricht vind ik mooi. En natuurlijk het Van Goghmuseum in Amsterdam, met het Rijksmuseum.

Het Mauritshuis in Den Haag is ook de moeite waard.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Den Haag, Mauritshuis geweest voor de verbouwing.
Brabantsmuseum 's Hertogenbosch geweest mooie schilderijen. (de klassieke schilderkunst dan, rest interesseert me niet zoveel, maar verrassende 19de eeuwse landschapskunst o.a.) Afwisselend museum vooral. Vaak ook wisselende tentoonstellingen.
Rotterdam, Boijmans en Van Beuningen, tweemaal geweest
Leiden: Lakenhal en Museum voor Oudheden (bijzonder museum tweemaal geweest, Egypte afdeling interessant en o.a. geweest met de Petra-tentoonstelling bijzonder)
In Antwerpen is het helemaal leuk:
Antwerpen: Rubenshuis, Rockoxhuis, Mayer Van den Bergh (vind ik de mooiste van de 4) en natuurlijk de Vleeshal.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Musea

Bericht door refo »

Museum van oudheden is een poos dicht.

Het is maar wat je zoekt.
Als de kinderen wat jonger zijn zoek je wat 'spectaculaire' musea, die toch leerzaam zijn.
Ik doe een greep:
Tropenmuseum, Oudheden (is een poos dicht nu), tropenmuseum, speelklok, openluchtmuseum, zuiderzeemuseum.
Rijksmuseum toch ook wel, al was het maar voor de klinkende namen.
Kinderboekenmuseum hebben we ook bezocht, dat viel een beetje tegen.

Nu de kinderen langzamerhand het huis verlaten wordt het museumbezoek minder. De jongste is er wel een groot fan van.
Samen bezoeken we liever een stad. Dat zijn soms complete openluchtmusea.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Musea

Bericht door Chrisje72 »

Naturalis in Leiden. Voor alle leeftijden is er wel wat leuks. En je hebt er wel een dag voor nodig.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Musea

Bericht door Mannetje »

Molenmuseum 'de Wachter' in Zuidlaren. De molen is weer teruggebracht naar hoe hij rond 1900 was, verder worden er ook andere oude ambachten gedemonstreerd.

Museum 'Ellert en Brammert' in Schoonoord. Een openluchtmuseum waarin het leven in Drenthe door de jaren heen wordt getoond.

Veenpark, in Barger Compascuum, een nog groter Drenths openluchtmuseum, bevat ook het harmoniummuseum.

Alle drie ook geschikt voor kinderen.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Mijn favorieten:

Museum van Oudheden in Leiden
Museum volkenkunde in Leiden.
Mauritshuis den Haag.
Nationaal Militair museum in Soesterberg.

En de absolute topper waar ze mij zo 14 dagen in mogen opsluiten is natuurlijk het Rijksmuseum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

huisman schreef:Mijn favorieten:

Museum van Oudheden in Leiden
Museum volkenkunde in Leiden.
Mauritshuis den Haag.
Nationaal Militair museum in Soesterberg.

En de absolute topper waar ze mij zo 14 dagen in mogen opsluiten is natuurlijk het Rijksmuseum.
Ik vind de meeste musea saai. Zijn daar uitzonderingen op? Jawel, het nieuwe legermuseum in Soesterberg bijvoorbeeld. Dat is heel goed in elkaar gezet. Verder vind ik het DDR-museum in Berlijn een hele attractieve! (Wel klein, helaas.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Mijn favoriet is het Kröller-Müller. Zoveel mooie dingen, oud en modern. En buiten ook nog heel veel te zien. Ik zou daar elke week wel naar toe willen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
huisman schreef:Mijn favorieten:

Museum van Oudheden in Leiden
Museum volkenkunde in Leiden.
Mauritshuis den Haag.
Nationaal Militair museum in Soesterberg.

En de absolute topper waar ze mij zo 14 dagen in mogen opsluiten is natuurlijk het Rijksmuseum.
Ik vind de meeste musea saai. Zijn daar uitzonderingen op? Jawel, het nieuwe legermuseum in Soesterberg bijvoorbeeld. Dat is heel goed in elkaar gezet. Verder vind ik het DDR-museum in Berlijn een hele attractieve! (Wel klein, helaas.)
Noord-Brabantsmuseum is van alles wat, archeologie, schilderijen, en moderne kunst, en tentoonstellingen. Lijkt me niet saai
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Mijn favorieten:

Museum van Oudheden in Leiden
Museum volkenkunde in Leiden.
Mauritshuis den Haag.
Nationaal Militair museum in Soesterberg.

En de absolute topper waar ze mij zo 14 dagen in mogen opsluiten is natuurlijk het Rijksmuseum.
Ik vind de meeste musea saai. Zijn daar uitzonderingen op? Jawel, het nieuwe legermuseum in Soesterberg bijvoorbeeld. Dat is heel goed in elkaar gezet. Verder vind ik het DDR-museum in Berlijn een hele attractieve! (Wel klein, helaas.)
Als je het Rijksmuseum of het Mauritshuis saai vindt is er tussen ons op kunstgebied absoluut geen klik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

huisman schreef:Als je het Rijksmuseum of het Mauritshuis saai vindt is er tussen ons op kunstgebied absoluut geen klik.
Daar kan ik niets over zeggen, want beide musea heb ik nog nooit bezocht. Maar volgens mij zijn dat ook musea met een intreebedrag van heb ik jou daar.

Ik bezoek liever katholieke kerken...:P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Als je het Rijksmuseum of het Mauritshuis saai vindt is er tussen ons op kunstgebied absoluut geen klik.
Daar kan ik niets over zeggen, want beide musea heb ik nog nooit bezocht. Maar volgens mij zijn dat ook musea met een intreebedrag van heb ik jou daar.

Ik bezoek liever katholieke kerken...:P
Ik bezoek elke katholieke kerk die ik tegenkom. Vorige week nog de Dom van Aken bezocht....maar het straatje van Vermeer of het melkmeisje of een schitterend stilleven is zo mooi!!!!!!!!!!!!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


...en als ik in het Mauritshuis voor het meisje met de parel sta doe ik dat nooit met droge ogen.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:Mijn favorieten:

Museum van Oudheden in Leiden
Museum volkenkunde in Leiden.
Mauritshuis den Haag.
Nationaal Militair museum in Soesterberg.

En de absolute topper waar ze mij zo 14 dagen in mogen opsluiten is natuurlijk het Rijksmuseum.
Frans Halsmuseum in Haarlem ook erg fraai.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie