Musea

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Vandaag zijn we met de kinderen naar het streekmuseum in Reeuwijk geweest.
Een leuk museum(pje) over de geschiedenis van de veenwinning in de Reeuwijkse plassen. Daarnaast biedt het een blik in het leven in het begin van de 20e eeuw.
De kinderen vonden het ook echt leuk om hier naar toe te gaan.

Kortom: Aanrader als je een keer in de buurt bent en een ruim uurtje over hebt!

http://www.streekmuseumreeuwijk.nl/
Als jouw jongens van spanning en honden houden, dan is dit ook een aanrader:
Foto-expositie over bijzondere honden, hun baasjes en de hondenbelasting, vanaf 11 juni 2017

In het kader van de huidige tentoonstelling over de speurhonden van de Douane heeft het Belasting & Douane Museum nog meer bijzondere honden geportretteerd. In Heerlijke hondenbanen brengen we bijzondere hond-baasrelaties met zwart-witfotografie in beeld. Negen baasjes vertellen over de kleurrijke betekenis van de trouwe viervoeter in hun leven.

De reportage toont het uiteenlopende werk van de hond als hulpverlener, betrouwbare werkhond en beste vriend. Zo zijn buddyhond Niels, blindengeleidehond Lenno, assistentiehond Peggy en Bumpertje, de beroemde politiepup te bewonderen. Ook het werken met of voor honden, komt aan bod. Zo vertellen drie bijzondere baasjes over hun relatie en werk met hun honden: in de hondenspeeltuin, bij de uitlaatclub en als organisator van Rotterdamse dog-events.

Al dit heerlijke hondenwerk van nu heeft niets gemeen met de ‘hondenbaan’ van vroeger. Tot in de vorige eeuw heeft de hond, ingespannen voor de kar, menig zware last getrokken. Voor het gebruik van dit ‘paard van de armen’ als hulpmiddel voor transport, werd hondenbelasting geheven. Hondenbelasting wordt nog steeds geheven, maar met andere redenen en niet meer overal. In Heerlijke hondenbanen geven de geportretteerde bazen ook hun uitgesproken mening over de hondenbelasting.
Gemakkelijk te bereiken met tramlijn 5 bijv., kinderen mogen gratis naar binnen, volwassenen 5.50.

Maar er is nog meer te zien, ook in de omgeving van het museum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Vandaag zijn we met de kinderen naar het streekmuseum in Reeuwijk geweest.
Een leuk museum(pje) over de geschiedenis van de veenwinning in de Reeuwijkse plassen. Daarnaast biedt het een blik in het leven in het begin van de 20e eeuw.
De kinderen vonden het ook echt leuk om hier naar toe te gaan.

Kortom: Aanrader als je een keer in de buurt bent en een ruim uurtje over hebt!

http://www.streekmuseumreeuwijk.nl/
Ben je wel eens in het kaasmuseum in Bodegraven geweest? Dat schijnt ook leuk te zijn.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Musea

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:Vandaag zijn we met de kinderen naar het streekmuseum in Reeuwijk geweest.
Een leuk museum(pje) over de geschiedenis van de veenwinning in de Reeuwijkse plassen. Daarnaast biedt het een blik in het leven in het begin van de 20e eeuw.
De kinderen vonden het ook echt leuk om hier naar toe te gaan.

Kortom: Aanrader als je een keer in de buurt bent en een ruim uurtje over hebt!

http://www.streekmuseumreeuwijk.nl/
Ben je wel eens in het kaasmuseum in Bodegraven geweest? Dat schijnt ook leuk te zijn.
Ja, ik ben een keer met een excursie van school meegeweest daar heen. Was wel aardig, maar als ik moet kiezen ga ik liever naar Reeuwijk.
Wellicht hoeft er over een aantal jaren niet meer gekozen te worden, er schijnen plannen te zijn om deze musea te laten fuseren.

@Mara: honden... Nee, dat is niet echt de liefhebberij van onze kinderen...
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Ik ben vanmorgen in het onderwijsmuseum in Dordrecht geweest. Met mijn twee oudere zussen. Het was een feestje om al die dingen van vroeger weer te zien. Wij hebben nog schrijven geleerd met een kroontjespen, met een potje inkt in de bank. En op een gegeven moment kwam het wonder: de balpen!
Ook allerlei zaken van handvaardigheid, leren schrijven, gym, schoolplaten, erg leuk. Gelukkig waren er ook zaken die wij niet meegemaakt hadden, zoals de houten plak. Onvoorstelbaar dat je daar een kind mee op zijn hand zou slaan, maar het gebeurde en nog wel erger ook.
Het museum is echt een aanrader, maar meer dan een ochtend of middag breng je er niet door. Er was nu ook een tentoonstelling over rages, dat was ook erg leuk. Een van de zussen kon nog tollen! Er lagen flippo's en van alles.
Je moet alleen wel veertig jaar oud of liever nog ouder zijn om er plezier te kunnen hebben. Anders heb je die herinneringen niet aan de oude spullen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Musea

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Ik ben vanmorgen in het onderwijsmuseum in Dordrecht geweest. Met mijn twee oudere zussen. Het was een feestje om al die dingen van vroeger weer te zien. Wij hebben nog schrijven geleerd met een kroontjespen, met een potje inkt in de bank. En op een gegeven moment kwam het wonder: de balpen!
Ook allerlei zaken van handvaardigheid, leren schrijven, gym, schoolplaten, erg leuk. Gelukkig waren er ook zaken die wij niet meegemaakt hadden, zoals de houten plak. Onvoorstelbaar dat je daar een kind mee op zijn hand zou slaan, maar het gebeurde en nog wel erger ook.
Het museum is echt een aanrader, maar meer dan een ochtend of middag breng je er niet door. Er was nu ook een tentoonstelling over rages, dat was ook erg leuk. Een van de zussen kon nog tollen! Er lagen flippo's en van alles.
Je moet alleen wel veertig jaar oud of liever nog ouder zijn om er plezier te kunnen hebben. Anders heb je die herinneringen niet aan de oude spullen.
Oh tollen..geweldig! Wij hadden een fijne straat, niet druk en het goede asfalt. De tol vloog over straat :yahoo
Gebruikersavatar
LianneT
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2018, 15:19

Re: Musea

Bericht door LianneT »

Dat onderwijsmuseum klinkt erg interessant! Ik eens kijken of mijn man zin heeft om daar binnenkort met mij een kijkje te nemen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Musea

Bericht door Orchidee »

Vanmiddag het plaatselijke museum bezocht.
http://www.streekmuseumkrimpenerwaard.n ... -toonbank/
Nostalgie en herkenning.
Ik woon al weer bijna 25 jaar in Oud Krimpen en herken nog heel veel Afbeelding
Veel van de verdwenenen winkeltjes zijn inmiddels verbouwd tot woonhuis maar nog goed te herkennen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

LianneT schreef:Dat onderwijsmuseum klinkt erg interessant! Ik eens kijken of mijn man zin heeft om daar binnenkort met mij een kijkje te nemen.
Ik probeer mijn man over te halen daar zijn verjaardag te vieren. Maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

Voor de liefhebbers van de werken van Leo Vroman, dichter, bioloog en tekenaar, is er in het Natuurhistorisch Museum te Rotterdam
de expositie Warm, Rood, Nat & Lief.

https://www.hetnatuurhistorisch.nl/expo ... -lief.html

Het museum is vrij gemakkelijk te bereiken met het o.v.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Musea

Bericht door merel »

Dat is ook een geweldig leuk museum voor kinderfeestjes!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Musea

Bericht door refo »

Maar Leo Vroman kun je beter maar negeren. Dat is een vloekend mens in zijn geschriften.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Jantje »

Inderdaad. De Wikipedia-pagina zegt al genoeg. Daarom snap ik ook niet zo goed de aanbeveling hiervan op een Reformatorisch forum. Maar goed, dat zal vast aan mij liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Musea

Bericht door Herman »

Vandaag in Dordrechts Museum geweest om me te verbazen over de nieuwe kijk op calvinistische kunst. Alles uiteraard als uitvloeisel van de daar eenmaal gehouden synode.
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Musea

Bericht door merel »

Wij gaan in de voorjaarsvakantie naar Corpus met de kinderen. Ik denk dat ze dat wel leuk vinden
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Musea

Bericht door Orchidee »

Leuk @Merel!
Ben benieuwd wat jij er als volwassene van vind?!
Heb het ook nog op mijn to do lijstje staan.
Ooit......
Eerst maar eens onze museumjaarkaart flink gaan gebruiken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie