WK Voetbal Brasil

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door parsifal »

Met de laatste uitspraak van Luther ben ik het oneens.
Het is denk ik mooi om bijvoorbeeld interviews met Cindy Klassen te lezen of eens het verhaal achter de film "Chariots of Fire" te lezen (of de film te kijken). Of denk aan Amerikaanse sporters als David Robinson of Tim Tebow. Je kunt topsport afkeuren, maar ik denk niet dat hier nog wel discussie over mogelijk moet zijn.

Ik denk ook dat het goed is om niet de intenties van biddende mensen op het voetbalveld in twijfel te trekken. Al hoeven we de sport ook niet goed te keuren omdat er oprechte Christenen zijn die het beoefenen. Wel denk ik dat een film als "Chariots of Fire" ons iets kan leren. Of sporters als Robinson, Tebow of Kaka, die bekend staan als de nette (saaie) jongens in een wereld vol glamour en verleiding (die met veel geld komt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Isala »

parsifal schreef:Of sporters als Robinson, Tebow of Kaka, die bekend staan als de nette (saaie) jongens in een wereld vol glamour en verleiding (die met veel geld komt).
Ik vraag me dan twee dingen af:
Of ze zijn van God geroepen om daar (in die wereld vol verleiding) een zoutend zout te zijn,
Of anders maak je als christen je toch uit de voeten om zo ver mogelijk bij al die verleidingen uit de buurt te blijven?
Als je zo dicht bij het vuur van eer, roem en geld in de buurt bent, zal het je hart dan niet in brand zetten?
Dat kan alleen als je van Gods wege daar op die plaats bent gezet. Maar dat zal dan ook zichtbaar zijn, door de keuzes die je maakt, en de woorden die je spreekt.

Je kan niet God dienen en de mammon/glamour/aanzien tegelijk.
Mozes koos liever met Gods volk kwalijk behandeld te worden, dan bij de vleespotten in Egypte te blijven.
Dat is een radicale keuze.
Hora est!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door sirdanilot »

^ Als je als talent sport en voetbal hebt, dan ben je op die plaats vanwege het voetballen, en niet vanwege de roem en het geld. Niemand wordt voetballer om rijk te worden, men wordt voetballer om te voetballen. Dan kun je natuurlijk 'verpest' worden door al die macht, maar dat hoeft echt niet per se.

Net zoals b.v. lang niet alle muzieksterren en acteurs als 'geldsmijtende diva' leven, maar er ook genoeg zijn die relatief normaal leven. Het zijn de rotte appels waar je in het nieuws over hoort.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
MarthaMartha schreef:
eilander schreef:
MarthaMartha schreef: Het is natuurlijk prima om alles af te wijzen wat niet overeenkomt met Gods Woord, maar hou het daarbij zou ik zeggen (dan heb je je handen ook al vol trouwens), maar veroordeel een bidder dan niet.
Hier ben ik het echt niet mee eens. Alsof je overal voor bidden kunt....

In de Bijbel lezen we dat Rabsaké ook wel durfde te zeggen dat de Heere tegen hem gezegd had dat hij moest optrekken naar Jeruzalem en het land moest verderven. Waarschijnlijk had hij het verzonnen, of had hij het zich ingebeeld. In elk geval was het niet waar! Het bleek uiterst gevaarlijk te zijn om dit soort dingen te zeggen; notabene 185.000 soldaten kwamen er niet levend vanaf.

Als we het WK (dat is voetbal en het hele gedoe erom heen) veroordelen als onbijbels, is het bidden van deze voetballer geen eerbied voor de Allerhoogste, maar spotternij.

Eilander, met alle respekt... maar dan beoordelen en veroordelen we toch terwijl we zijn hart niet kennen? Is de kerkdienst van de Babtisten in Oekraïene spotternij omdat ze daarna met de hele gemeente naar de dierentuin gaan? (ik was erbij... zeer ongemakkelijk)? Ik pleit niet voor het gaan naar de dierentuin op zondag, helemaal niet, maar op de een of andere manier denken andere christenen daar soms anders over.... en wie ben ik dan omdat hun hart te veroordelen? (ik heb het nu over zo'n 20 jaar geleden, de meeste gemeenteleden hadden de sporen van verdrukking en vervolging in hun leven om het geloof in Jezus Christus, maar over sporten en de zondag denken ze heel anders!)

Het is niet mijn intentie om te zeggen dat het goed zit met deze Braziliaan, ik ken hem niet. Dat is waar ik voor pleit, dat we niet zo oordelen en veroordelen, wij zien het hart niet.
Het verschil tussen het (be)oordelen van daden en daar - a.d.h.v. de Schrift - een mening over hebben, geoorloofd on ongeoorloofd - en het (ver)oordelen van mensen moet goed in het oog worden gehouden. Met de redenering die jij nu volgt mogen we niet zeggen: David was fout toen hij Uria vermoorde. Want we kennen toch zin hart niet? Sterker nog, voor David zou gelden dat we zijn daden moeten goedkeuren omdat zijn hart recht was voor God.

Zo ook met deze voetballer, wij hoeven niet over zijn hart te oordelen maar deze daad is afgoderij en godslastering. Zie ook b.v. handelingen 19, waar bezweerders de naam van God gebruiken om hun ding te doen. Daar lijkt dit ook op.
Je haalt wat dingen door elkaar.
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 01 jul 2014, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door MarthaMartha »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
eilander schreef:
MarthaMartha schreef: Het is natuurlijk prima om alles af te wijzen wat niet overeenkomt met Gods Woord, maar hou het daarbij zou ik zeggen (dan heb je je handen ook al vol trouwens), maar veroordeel een bidder dan niet.
Hier ben ik het echt niet mee eens. Alsof je overal voor bidden kunt....

In de Bijbel lezen we dat Rabsaké ook wel durfde te zeggen dat de Heere tegen hem gezegd had dat hij moest optrekken naar Jeruzalem en het land moest verderven. Waarschijnlijk had hij het verzonnen, of had hij het zich ingebeeld. In elk geval was het niet waar! Het bleek uiterst gevaarlijk te zijn om dit soort dingen te zeggen; notabene 185.000 soldaten kwamen er niet levend vanaf.

Als we het WK (dat is voetbal en het hele gedoe erom heen) veroordelen als onbijbels, is het bidden van deze voetballer geen eerbied voor de Allerhoogste, maar spotternij.
Eilander, met alle respekt... maar dan beoordelen en veroordelen we toch terwijl we zijn hart niet kennen? Is de kerkdienst van de Babtisten in Oekraïene spotternij omdat ze daarna met de hele gemeente naar de dierentuin gaan? (ik was erbij... zeer ongemakkelijk)? Ik pleit niet voor het gaan naar de dierentuin op zondag, helemaal niet, maar op de een of andere manier denken andere christenen daar soms anders over.... en wie ben ik dan omdat hun hart te veroordelen? (ik heb het nu over zo'n 20 jaar geleden, de meeste gemeenteleden hadden de sporen van verdrukking en vervolging in hun leven om het geloof in Jezus Christus, maar over sporten en de zondag denken ze heel anders!)

Het is niet mijn intentie om te zeggen dat het goed zit met deze Braziliaan, ik ken hem niet. Dat is waar ik voor pleit, dat we niet zo oordelen en veroordelen, wij zien het hart niet.
@WimA geeft precies mijn mening weer in deze.
Verder vind ik je voorbeeld over het zondagse dierentuinbezoek niet echt vergelijkbaar:
- een kerkdienst kun je niet beoordelen/veroordelen om iets wat erna gebeurt
- ik zou het zelf ook niet doen op zondag, maar ik kan me voorstellen dat er christenen zijn die dit een prima activiteit vinden op zondag. Is er een heel hard argument om deze activiteit af te keuren?
Maar is er dan een hard argument om voetballen af te wijzen? En waar ligt dan de grens? Op straat met je zoon mag wel, WK mag niet.... waar ergens hiertussen ligt de grens? (en dat is dan blijkbaar niet die zondag die ermee gemoeid is, terwijl dat voor mij wel een punt is... evenals bij die dierentuin).

Ik snap niet op welke grond je kan zeggen dat het bidden van iemand spotternij is (terwijl het de persoon zelf ernst is, het was geenszins zijn doel te spotten!) Om dan te beweren dat het spotten is moet je goede argumenten hebben....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Panny »

Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Rijssen »

Nog een klein half uurtje beste mensen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door eilander »

Rijssen schreef:Nog een klein half uurtje beste mensen.
Goede en gezegende zondag gewenst!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Panny »

Christelijke 'deugden':

Soberheid, matigheid:
Een spelletje wat 18 miljard dollar kost.
Ten koste van de armste mensen?

Nederigheid, zelfopoffering:
Alleen winnen is belangrijk.
Hoogmoed en egoïsme.

Soli Deo Gloria:
Mensverheerlijking
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Mara »

Het was weer heerlijk rustig op de snelweg. :)
De straten zijn ook uitgestorven.
Zou er nog iets zijn wat zoveel mensen naar binnen drijft?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Lassie »

Het vervelende was wel dat ze na de wedstrijd wel met z'n allen naar buiten gingen. :bobo
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Panny »

Mara schreef:Het was weer heerlijk rustig op de snelweg. :)
De straten zijn ook uitgestorven.
Zou er nog iets zijn wat zoveel mensen naar binnen drijft?
Het kan nog veel gekker:
Overleden Feyenoordfans kunnen binnenkort begraven worden onder een origineel stuk grasmat uit de Kuip.

Wie liever gecremeerd wil worden, kan zijn of haar as laten uitstrooien over een speciaal Feyenoord-strooiveld. Dit veld heeft dezelfde ovale vorm als de kuip met een middenstip en de twee ringen. Wie wil, kan in zijn as laten verspreiden in zijn favoriete vak.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-07-201 ... yenoordvak
Feyenoord-supporters hoeven zelfs in het graf niet meer gescheiden te worden van hun club. De Rotterdamse voetbalclub biedt sinds kort een speciale Feyenoord Uitvaart aan. Voor ''als je club je leven is,'' schrijft Feyenoord op de eigen website.

De meest fanatieke aanhangers van de club kunnen vermoedelijk hun geluk niet op. Zij kunnen na het uitblazen van hun laatste adem in een kist met Feyenoord-design worden begraven. Ook mogelijk: de rouwstoet een rondje door De Kuip laten lopen.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-10-201 ... om-de-kuip
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Dodo »

Zelfs het RD lijkt mee te doen. Ik krijg een aanbieding in de mail met als kop: prachige Oranje-special.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Panny »

Meest irritante is dat mensen deze weken nergens anders over kunnen praten.
En je dus 100 keer moet uitleggen dat je de wedstrijd niet gezien heb.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door refo »

Overdrijven is ook een vak.
Gesloten