Koken en bakken

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Koken en bakken

Bericht door Orchidee »

Voor de liefhebbers: kook, bak en braadrecepten, vragen en weetjes.

Ik kreeg pas een recept voor een tulbandcake, niet bijzonder maar er word zonnebloemolie, ipv roomboter gebruikt.
Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand of je roomboter echt kunt vervangen door zonnebloemolie in cake, taart, koek recepten?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Koken en bakken

Bericht door Lassie »

Geen idee. Je kan het uit proberen ;)

Ik vervang wel eens het ei door banaan (heel handig voor mensen met een ei allergie).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koken en bakken

Bericht door refo »

Zonnebloemolie is in ieder geval gezonder.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koken en bakken

Bericht door sirdanilot »

Als het recept om olie vraagt, moet je dit in ieder geval niet vervangen door boter, het heeft namelijk andere bakeigenschappen. Het zelfde geldt voor boter door olie vervangen. Het recept dient erop te worden aangepast.

Zo had ik eens een 'pie crust' (amerikaanse taart korst) gemaakt met olie ipv boter. Niet lekker. De korst was meer een soort zand-achtig dan een mooie korst, en met boter is het ook gewoon veel lekkerder. Echter had ik ook een keer een yoghurtcake (ja het bestaat) gemaakt met olie in het recept, en dit ging echt prima.

Overigens maak ik nu eigenlijk vrijwel nooit taarten en koekjes en dergelijke, omdat mijn studentenoventje echt heel slecht is. Werkt ook nog op gas, lekker gevaarlijk dus. Zelfs pizza's zijn al moeilijk om erin warm te maken... Boterkoek lukt wel heel goed omdat hij zo langzaam verwarmt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

In het blad Boodschappen stond een recept voor kerriemacaroni. Ik dacht eerst: mm, zou dat lekker zijn? Nooit aan gedacht.
Ik heb het toch maar gemaakt, met een eigen inbreng.
En het was lekker.

Hoe lang kun je een ei dat over de datum is nog gebruiken?
Niet rauw, maar bijv. hardgekookt?
Ik ben zo bang voor salmonella.

O, het recept zou kunnen zijn:
gehakt rul bakken met flinke hoeveelheid kerrie en zout en peper naar smaak.
Ik bakte kort wat lenteuitjes mee, en deed er kortgekookte sperzieboontjes, in stukjes gesneden bij.
Op het bord wat botersla ernaast en komkommer naturel.
Je kunt er kerriesaus bij serveren, maar wij vonden dat niet nodig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koken en bakken

Bericht door sirdanilot »

Salmonella krijg je niet van bedorven eieren. Salmonella is een darmbacterie van de kip, die aan de BUITENKANT van het ei kan zitten. Ook van een kakelvers eitje ;)

Je kunt eieren gebruiken zolang ze niet stinken naar rot ei....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

Maar waarom gaat het soms zo gruwelijk fout met een bavaroise, waarin rauwe eieren zitten verwerkt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Koken en bakken

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Maar waarom gaat het soms zo gruwelijk fout met een bavaroise, waarin rauwe eieren zitten verwerkt?
Het gaat om de aanwezigheid van de bacterie. Die zit niet per se op oude eieren, net zo goed op verse. Vandaar het advies om eieren hard te koken, en geen rauwe eieren te gebruiken voor bavarois of tiramisu. Overigens schijnt het nog wel mee te vallen, maar als het fout gaat is het wel heel beroerd natuurlijk.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koken en bakken

Bericht door sirdanilot »

Je kunt de eieren ook heel kort in kokend water dompelen, en dan afspoelen met koud water. Dan is de kans op salmonellavergiftiging echt maar nihil, ook bij rauw gebruik. De bacterie zit namelijk op de schaal en niet ín het ei ;)

Maar voor zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een zwakke weerstand is en blijft het devies: geen gerechten met rauwe eieren eten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:Maar waarom gaat het soms zo gruwelijk fout met een bavaroise, waarin rauwe eieren zitten verwerkt?
Het gaat om de aanwezigheid van de bacterie. Die zit niet per se op oude eieren, net zo goed op verse. Vandaar het advies om eieren hard te koken, en geen rauwe eieren te gebruiken voor bavarois of tiramisu. Overigens schijnt het nog wel mee te vallen, maar als het fout gaat is het wel heel beroerd natuurlijk.
Ik heb eenmaal zo'n ervaring mogen beleven, op vakantie. Het was een verschrikking, nog nooit zo beroerd geweest :deg
En je spijsvertering blijft nog maaaanden van slag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koken en bakken

Bericht door sirdanilot »

Wat vervelend zeg... helaas is op vakantie het risico nu eenmaal groter. Al helemaal als je buiten Europa gaat. Daar zijn de bacteriën namelijk onbekend en heb je dus geen resistentie opgebouwd. Ondanks mijn 'ijzeren gestel' werd ik daar dus ook ziek :(
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koken en bakken

Bericht door refo »

sirdanilot schreef:Je kunt de eieren ook heel kort in kokend water dompelen, en dan afspoelen met koud water. Dan is de kans op salmonellavergiftiging echt maar nihil, ook bij rauw gebruik. De bacterie zit namelijk op de schaal en niet ín het ei ;)

Maar voor zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een zwakke weerstand is en blijft het devies: geen gerechten met rauwe eieren eten.
In de dooier kan de Salmonella ook zitten.
Dus niet alleen op de schaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:Wat vervelend zeg... helaas is op vakantie het risico nu eenmaal groter. Al helemaal als je buiten Europa gaat. Daar zijn de bacteriën namelijk onbekend en heb je dus geen resistentie opgebouwd. Ondanks mijn 'ijzeren gestel' werd ik daar dus ook ziek :(
Het was gewoon in Nederland, in het schone Drenthe :fi
Mijn man en ik hadden een mokkatoetje gegeten in het restaurant, de kinderen een ijsje. De rest hebben we allemaal zo'n beetje hetzelfde gegeten.En alleen mijn man en ik zijn ziek geworden, en hoe!
Onze buurvrouw kreeg het van gehaald chinees eten. Ze moest in het ziekenhuis worden opgenomen. Ze was jong en sterk, maar dat maakt voor zo'n beestje niks uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koken en bakken

Bericht door sirdanilot »

Wat vervelend !

Bij afhaalchinees en ook zaken als kebab is het risico groter, omdat daar niet altijd even zorgvuldig wordt omgegaan met voedselveiligheid. Het is zaak om een goede afhaalchinees te vinden. Wij houden wel van een bepaalde Surinaamse Chinees (het bestaat) in Rotterdam Zuid. Heerlijke Foeyonghai !

Dingen als Sushi moet je echt niet in budget tentjes halen, maar alleen in goede restaurants. Daar betaal je nogal voor, maar soms is dat het waard.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Koken en bakken

Bericht door Lassie »

Hier staan nu twee broden in de oven. Een gewoon brood en een brood met havermout.
Het ruikt erg lekker.
Plaats reactie