Koken en bakken

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Koken en bakken

Bericht door samanthi »

wij hebben jaren zelf brood gebakken, tot de pubers van toen gingen miepen en de ene na de andere broodbakmachine het begaf, nu bak ik af en toe plaatbrood, heerlijk. ook weleens met incabessen en nog meer van die nieuwe gezondheidsrage bessen, erg lekker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koken en bakken

Bericht door Orchidee »

Hoe vervangen jullie evt. kookroom in een recept?
Ik heb niet altijd kookroom in huis en vind het eigenlijk best een duur bij-ingredient.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koken en bakken

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Hoe vervangen jullie evt. kookroom in een recept?
Ik heb niet altijd kookroom in huis en vind het eigenlijk best een duur bij-ingredient.
Melk en een bindmiddel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hoe vervangen jullie evt. kookroom in een recept?
Ik heb niet altijd kookroom in huis en vind het eigenlijk best een duur bij-ingredient.
Als het een scheutje - bijvoorbeeld in soep - moet zijn, een cupje houdbare koffiemelk.
Vind je 72 cent (AH kookroom 250 ml) te duur?
En soms kan creme fraiche (in een hartige taart) een goede vervanger zijn.
En wat Zita zegt, melk met allesbinder (maar dat laatste heb ik niet altijd in huis) ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koken en bakken

Bericht door Orchidee »

Nah ja...duur...als het maar voor een scheutje is en je drie kwart overhoud wat je niet meer gebruikt vind ik dat eigenlijk "zonde" ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koken en bakken

Bericht door helma »

Creme fraiche en slagroom zijn ongemerkt ook aardig in prijs verhoogd. Ik gebruik als alternatief nog wel eens naturel roomkaas. En indrdaad melk met bloem doet het heel aardig als kookroom.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Nah ja...duur...als het maar voor een scheutje is en je drie kwart overhoud wat je niet meer gebruikt vind ik dat eigenlijk "zonde" ;)
Vandaar mijn tip: cupje houdbare koffieroom en dat is relatief goedkoop en lang houdbaar bovendien. :)
helma schreef:Creme fraiche en slagroom zijn ongemerkt ook aardig in prijs verhoogd
Echt? Ook die low budget (zaanse hoeve e.d.) merken? Als ik het echt nodig heb voor een recept let ik niet zo op de prijs.

Wat mij wel opvalt is dat die samengestelde verspakketten (stoofpeertjes, bietensoep, erwtensoep, pompoensoep,) behoorlijk aan de prijs zijn.
Het stoofpeertjespakket kost bijv. 4 euro, terwijl er voor nog geen 3 euro in zit.(8 peertjes, kaneelstokjes en flesje bessensap)
Dat pak je toch zo bij elkaar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koken en bakken

Bericht door refo »

Zag gisteren bij de LIDL creme freche. Was altijd iets van 29 of 39 cent (ben ik even kwijt), maar nu 55. Overigens was zo'n zelfde potje in Zwitserland CHF2,19, dus dan kunnen we nog even. Volle melk is ook opeens 79 cent.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koken en bakken

Bericht door helma »

Een pakje houdbare slagroom was vorig jaar bij de Aldi 39 cent, werd 45 en nu betaalde ik 59 cent. Bij Hoogvliet net zo, al is het daar nu 0,49. De creme fraiche ging van 37 naar 55 of 59 cent. Ook bij Albert Heijn. Prijsverlagingen worden wel aangegeven, maar ik heb al vaker gemerkt dat er dan bij andere producten ongemerkt aardig verhoogd wordt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Koken en bakken

Bericht door Terri »

Ik ben ook verbaasd over sommige behoorlijke prijsverhogingen.
De Wok groente in de Aldi ging van 1.19 naar 1.65.
De slamix van 0.69 naar 0.99.
Heeft vast ook met de tijd van het jaar te maken, van de zomer zal het wel weer dalen...hoop ik
En zo nog meer dingen, ik merk het goed op de kassabon.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koken en bakken

Bericht door merel »

Als er kookroom staat gebruik ik ook van een scheutje slagroom. De rest van het pakje klop ik dan op voor over een toetje, cake of in de koffie/chocolademelk.

@prijsverhoging
Het ligt dus niet aan mij dat ik het gevoel had steeds meer kwijt te zijn per week. Ik vind de Lidl ook zo duur worden. Zo goedkoop is die echt niet meer.
Bij de AH doen ze het stiekem. Eerst deden ze 10 afbak broodjes in de zak, een jaar later 9 broodjes voor dezelfde prijs. Nu 8 broodjes. Heel ongemerkt en (bijna) zonder dat je het doorhebt. Idem met het gehakt; eerst 1000 gr voor €5. Nu 900 gram voor €5.
Laatst gewijzigd door merel op 29 dec 2016, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koken en bakken

Bericht door helma »

Oh ja, AH is heel sneaky. De trostomaten 6 in een pakje; als ze in de aanbieding zijn zitten er maar 5 in. Als je dan op maandag bent heb je nog wat pakjes van 6. Lidl is inderdaad duurder aan het worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koken en bakken

Bericht door Mara »

Prijsverlagingen worden altijd met grote chocoladeletters aangekondigd, nu 3 cent goedkoper....
Maar ze verhogen net zoveel prijzen als ze verlagen dus per saldo schiet je echt niks op.
merel schreef: Ik vind de Lidl ook zo duur worden. Zo goedkoop is die echt niet meer.
Dat was al een tijdje hoor, ik kom een enkele keer bij de Lidl voor de zakjes kattenvoer en wil dan artikelen als vuilniszakken,
toiletpapier, zakdoekjes, keukenrol e.d. nog wel eens meenemen.
Maar dat is vaak echt niet goedkoper.
De Lidl hier heeft bijv ook geen halfjes brood, of hele groenten (krootjes alleen voorgekookt in folie, andijvie alleen gesneden) dat is bij de Plus en AH dan toch veel beter georganiseerd.
En de groenten bij de Aldi zien er helemaal niet uit, ik had een kistje mandarijnen meegenomen, maar de helft bleek oneetbaar, zuur en hard te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Koken en bakken

Bericht door DDD »

Aha. Dat verklaart een hoop. Ik let daar nooit zo goed op en doe ook maar zelden boodschappen. Maar ik had ook het idee dat Lidl duurder wordt.

Voor groenten is Lidl toch nog steeds relatief goedkoop, heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koken en bakken

Bericht door Zita »

Iemand ervaring met quinoa? Bij de Xenos viste ik twee pakken uit de opruimingsmand, voor €0.07 per stuk. Maar k heb nog geen idee wat ik ermee kan maken. Je moet het koken of een nacht weken. En dan?
Plaats reactie