Tijdschrift / opinieblad

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door DDD »

In onze familie wordt van oudsher de Elizabethbode gelezen, maar dat is echt heel wat anders dan het Zoeklicht hoor. Ik heb zelf geen abonnement, en eigenlijk vind ik dat wel jammer, want het is zonder meer een goed blad.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:Ik ken deze blaadjes wel een beetje. Ze werden vroeger gelezen in mijn geboortedorp onder de 'gereformeerden' , die toen nog als 'zwaar' door de hervormden werden betitelt. (spreek over de jaren '60 vorige eeuw).
De Elisabethbode is opgericht als voortzetting van het evangelisatiewerk van Elizabeth Mijnhardt. Na haar overlijden zette Andries Mijnhardt het werk van haar vrouw voort door de uitgave van de Elizabethbode. Andries Mijnhardt was tot de jaren '70 een bekende fabrikant van farmaceutische producten. Dat wat betreft de EB, de andere blaadjes ademden ongeveer dezelfde geest.
Lees je het Zoeklicht dan weleens?
In de wachtkamer bij de dokter...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:In onze familie wordt van oudsher de Elizabethbode gelezen, maar dat is echt heel wat anders dan het Zoeklicht hoor. Ik heb zelf geen abonnement, en eigenlijk vind ik dat wel jammer, want het is zonder meer een goed blad.
De Elizabethbode werd vooral gelezen in de Kuyperiaanse Gereformeerde Kerken. Het is inderdaad anders dan Het Zoeklicht, meer kerkelijk, maar beslist bevindelijk. Heb het een poos niet gelezen, maar denk dat ook de EB meer de Evagelische kant op gaat.
Mevrouw Mijnhardt-Keller was, dacht ik, Gereformeerd, eerst wonende in Den Helder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door Mara »

DDD schreef:In onze familie wordt van oudsher de Elizabethbode gelezen, maar dat is echt heel wat anders dan het Zoeklicht hoor. Ik heb zelf geen abonnement, en eigenlijk vind ik dat wel jammer, want het is zonder meer een goed blad.
Ik heb hem als kind een tijdje bezorgd.
Tot een paar jaar geleden las ik hem samen met mijn moeder. Wij vonden het wel een mooi blad.
Minder "opgelegd" dan de GG.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door DDD »

Het was altijd een nuchter christelijk, maar in de goede zin vroom blad, dat mijns inziens een heel goede aanvulling was op de Saambinder.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:Ik ken deze blaadjes wel een beetje. Ze werden vroeger gelezen in mijn geboortedorp onder de 'gereformeerden' , die toen nog als 'zwaar' door de hervormden werden betitelt. (spreek over de jaren '60 vorige eeuw).
De Elisabethbode is opgericht als voortzetting van het evangelisatiewerk van Elizabeth Mijnhardt. Na haar overlijden zette Andries Mijnhardt het werk van haar vrouw voort door de uitgave van de Elizabethbode. Andries Mijnhardt was tot de jaren '70 een bekende fabrikant van farmaceutische producten. Dat wat betreft de EB, de andere blaadjes ademden ongeveer dezelfde geest.
Lees je het Zoeklicht dan weleens?
In de wachtkamer bij de dokter...
Bijzonder dat het blad in de wachtkamer bij een dokter ligt.
Bij ons ligt alleen Libelle, Autoweek of zoiets.....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door Mara »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:Ik ken deze blaadjes wel een beetje. Ze werden vroeger gelezen in mijn geboortedorp onder de 'gereformeerden' , die toen nog als 'zwaar' door de hervormden werden betitelt. (spreek over de jaren '60 vorige eeuw).
De Elisabethbode is opgericht als voortzetting van het evangelisatiewerk van Elizabeth Mijnhardt. Na haar overlijden zette Andries Mijnhardt het werk van haar vrouw voort door de uitgave van de Elizabethbode. Andries Mijnhardt was tot de jaren '70 een bekende fabrikant van farmaceutische producten. Dat wat betreft de EB, de andere blaadjes ademden ongeveer dezelfde geest.
Lees je het Zoeklicht dan weleens?
In de wachtkamer bij de dokter...
Bijzonder dat het blad in de wachtkamer bij een dokter ligt.
Bij ons ligt alleen Libelle, Autoweek of zoiets.....
Nou inderdaad bijzonder. Bij onze huisartsenpraktijk liggen glossy's en roddelbladen.
Laatst was ik in de wachtkamer bij de röntgen en lag er een Terdege tussen.
Een Turkse mevrouw pakte hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:
In de wachtkamer bij de dokter...
Bijzonder dat het blad in de wachtkamer bij een dokter ligt.
Bij ons ligt alleen Libelle, Autoweek of zoiets.....
Nou inderdaad bijzonder. Bij onze huisartsenpraktijk liggen glossy's en roddelbladen.
Laatst was ik in de wachtkamer bij de röntgen en lag er een Terdege tussen.
Een Turkse mevrouw pakte hem.
Bij onze groepsraktijk liggen altijd stapels Terdege, GezinsGids, Waterkampioen, Kampeerkampioen
Onze Tuin, bladen over medische zaken... en ja ook wel Het Zoeklicht en de Strijdkreet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door John Galt »

Bestaat "Het Beste" eigenlijk nog? Die las ik vroeger bij de dokter enzo. Ik zie ze nooit meer.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door Dodo »

Een past jaar geleden hadden we nog een jaarabonnement, maar ze maakten een potje van de administratie dus we hebben er maar een paar gehad.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door refo »

John Galt schreef:Bestaat "Het Beste" eigenlijk nog? Die las ik vroeger bij de dokter enzo. Ik zie ze nooit meer.
Bestaat nog wel, maar ze worden steeds dunner. Het aantal abonnementen is ook met 80% afgenomen.

Ik heb ze vrijwel allemaal van 1962 tot 2011. 1957 tot en met 1962 heb ik pas verkocht.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door Terri »

refo schreef:
John Galt schreef:Bestaat "Het Beste" eigenlijk nog? Die las ik vroeger bij de dokter enzo. Ik zie ze nooit meer.
Bestaat nog wel, maar ze worden steeds dunner. Het aantal abonnementen is ook met 80% afgenomen.

Ik heb ze vrijwel allemaal van 1962 tot 2011. 1957 tot en met 1962 heb ik pas verkocht.
Was hier ook favoriet, inmiddels veel opgeruimd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door Dodo »

Ik vond het altijd prettige vakantie-lectuur. Net als Duckjes.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: tijdschrift / opinieblad

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
Zita schreef:Ik ben op zoek naar een tijdschrift, maar weet niet welke. Op dit moment lees ik Elsevier. Aardig, maar allemaal wel eenzijdig belicht (VVD is goed, PvdA is dom, Wilders doet dom maar is ook weer niet gek, de rest telt niet mee), weinig diepte-interviews, erg smal gebied (economisch/politiek, met achterin wat dom geblaat). Van mij mag het iets diepgaander, kritischer, met meer aandacht voor maatschappij, en bij voorkeur ook voor letteren (literatuur, geschiedenis), maar ook weer niet zo'n niet-actueel a-politiek studeerkamerblaadje, of zo'n geitenwollensokken-SP-GroenLinks-blad. (NRC-next lees ik op het moment ook, want het zou bedoeld zijn voor de nu.nl-lezer, die het nieuws al kent, maar achtergronden, opinie en kwaliteit wil. Die drie dingen ontbreken helaas in Next. 't Is een prutkrant van de onderste plank, maar dat terzijde, want ik zoek een tijdschrift en geen krant. Het volgende krantenproefabonnement wordt ND of Trouw, dat zal al een hele verbetering zijn)
Is de Groene Amsterdammer leuk? Of HPdeTijd? Of is er nog iets anders?
Alle adviezen ten spijt zou ik er toch voor kiezen Elsevier te blijven lezen.
Ds. citeert ook wel eens wat uit Elsevier. Ik lees het zelf niet. Toch is het denk ik niet verkeerd om wat rondom heen te zien. Maar dan niet 'om de dochteren des volks te bezien'. Wel om te weten wat er speelt en tot wederlegging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tijdschrift / opinieblad

Bericht door John Galt »

Vroeger las ik Elseiver. Met name de columns van ene Pim Fortuyn vond ik altijd erg aansprekend. Later ben ik de Groene Amsterdammer gaan lezen. Die steekt toch vaak een spade dieper. Ook al ben je het er niet mee eens, het blad geeft toch vaak stof tot nadenken. Het is in ieder geval niet zo populistisch als Elsevier tegenwoordig. Het liefst zou ik ook een conservatief blad hebben met dat niveau.
Als ik eraan kan komen, vind ik ook The New Yorker interessant.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie