Huisgodsdienst

Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Huisgodsdienst

Bericht door Bertiel »

Naar aanleiding van het artikel in het RD van vandaag van ds. van der Veen hadden mijn aanstaande en ik het over het inhoud geven aan huisgodsdienst mochten wij tZt kinderen ontvangen.
Ds JMJ Kievit schreef een keer over z’n vader dat die vanaf dat ds. vier was aan hem huiscatechesatie heeft gegeven.
Mag ik aan de ouders op ons forum en de anderen die thuis hier ervaringen mee hebben opgedaan, vragen om ons wat ideeën te geven hoe hier invulling aan te geven

Alvast bedankt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Hollander »

Ik zou ermee beginnen voordat je kinderen hebt, mocht je die ooit krijgen. De basis voor huisgodsdienst mét kinderen, ligt in de gezamenlijke huisgodsdienst. Samen bidden, samen lezen, samen zingen, samen spreken, samen gedachten wisselen, samen Bijbelstudie, samen … (variaties en aanvullingen zijn er nog aan toe te voegen) ;)
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Bertiel »

Dank je wel voorbije advies Hollander.
Dat heeft zeker al plaats in onze relatie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Huisgodsdienst

Bericht door windorgel »

Er staat een mooi voorbeeld in de Gezinsgids van deze week.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Huisgodsdienst

Bericht door huisman »

windorgel schreef:Er staat een mooi voorbeeld in de Gezinsgids van deze week.
Bij gezinsgids en terdege stukken denk ik vaak aan deze tekst. De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

Zo mooi vind ik deze voorbeelden dus niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Bertiel »

Huisman. Zou je en ik vraag dit zonder verkeerde bedoelingen, wat inzicht willen geven in hoe jullie het ingevuld hebben?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Huisgodsdienst

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Huisman. Zou je en ik vraag dit zonder verkeerde bedoelingen, wat inzicht willen geven in hoe jullie het ingevuld hebben?
Door niets extra te doen. Samen de erediensten te beluisteren en de doordeweekse diensten en wat meer te spreken over de wederkomst.
Hij komt, Hij komt, om d' aard' te richten, De wereld in gerechtigheid;

Maar nu voel ik mijzelf een farizeeër.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Bertiel schreef:Huisman. Zou je en ik vraag dit zonder verkeerde bedoelingen, wat inzicht willen geven in hoe jullie het ingevuld hebben?
Door niets extra te doen. Samen de erediensten te beluisteren en de doordeweekse diensten en wat meer te spreken over de wederkomst.
Hij komt, Hij komt, om d' aard' te richten, De wereld in gerechtigheid;

Maar nu voel ik mijzelf een farizeeër.
Ik herken je gevoel bij dergelijke artikelen wel. De inhoud is op zich prima, maar toch...
Is het in jouw ogen wel mogelijk om zonder farizeïsme over de invulling van huisgodsdienst van gedachten te wisselen?
Tegelijkertijd: als je zelf zonder huisgodsdienst bent grootgebracht, kan het denk ik moeilijk zijn om hier invulling aan te geven. Dan kunnen tips en adviezen can ervaren opvoeders waardevol zijn.

Ik herinner me een interview met een jong stel dat het verdrietig vond dat ze thuis nooit gewend waren om te zingen in het gezin. Dan zouden zij beter doen. En toen zaten ze de ochtend na de bruiloft elkaar aan te kijken: wie zet de psalm in?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Huisgodsdienst

Bericht door windorgel »

huisman schreef:
windorgel schreef:Er staat een mooi voorbeeld in de Gezinsgids van deze week.
Bij gezinsgids en terdege stukken denk ik vaak aan deze tekst. De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

Zo mooi vind ik deze voorbeelden dus niet.
Jammer dat je het bedoelde artikel op deze wijze afschrijft. Ik vraag me af of je het gelezen hebt.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Bertiel »

Zita schreef: Ik herinner me een interview met een jong stel dat het verdrietig vond dat ze thuis nooit gewend waren om te zingen in het gezin. Dan zouden zij beter doen. En toen zaten ze de ochtend na de bruiloft elkaar aan te kijken: wie zet de psalm in?
Qua psalmen zingen zeiden wij nog tegen elkaar, dat nu we thuis bij de tablet meezingen, deze drempel makkelijk te passeren is.

Nee, ik ben niet veel gewend daaromtrent vanuit thuis, m'n toekomstige wat meer.
Vandaar onze vraag aan jullie.
Ik hoop dat we op positieve manier wat informatie mogen krijgen, desnoods via PB
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
windorgel schreef:Er staat een mooi voorbeeld in de Gezinsgids van deze week.
Bij gezinsgids en terdege stukken denk ik vaak aan deze tekst. De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

Zo mooi vind ik deze voorbeelden dus niet.
Ik ben het met je eens. Ik kan ook niets met de stukken uit deze bladen, als het over huisgodsdienst gaat.
Het stuk van ds. van Veen vind ik wel mooi. Ik worstel ook wel met de invulling.
De Jeugdbond heeft een serie digitale korte bijbelstudies over Ruth. Die kijken we wel met de kinderen. Dat is nu in Coronatijd. Ik overweeg om wat Bijbelstudieboekjes van de jeugdbond aan te schaffen en die te bespreken in het gezin. In de laatste Daniël staat een mooi stuk over het boek Obadja. Heel bruikbaar om daarvoor te gebruiken.

Wat is onze huisgodsdienst:
Het zingen van psalmen bij de maaltijd. Ik probeer vragenderwijs wat te zeggen bij de bijbelgedeelten die ik lees. Nu in Coronatijd krijgen we de liturgie op zaterdag, ik bespreek het hoofdstuk even met de kinderen. Even de context, dat luistert wat makkelijker. Catechismus deed ik zondagmiddag eigenlijk altijd al wel.

We hebben wel een opdracht om het onze kinderen in te scherpen. In deze tijd waarin alles beargumenteerd wordt wil ik dat mijn kinderen kunnen uitleggen wat de Bijbelse waarheden zijn. Dus daar ben ik wel regelmatig mee bezig.

Het lijkt inderdaad wel een beetje: zie mij het eens goed doen. Zo bedoel ik het niet. Geenszins zelfs.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisgodsdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Beeke (puriteinenkenner) heeft er een boek over geschreven:

https://www.hertog.nl/artikel/978908865 ... jn%20huis/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisgodsdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Ik geloof dat het gebrek aan huisgodsdienst 1 van de redenen is dat de wereld zoveel vat heeft op onze gezindte en jeugd.

Niemand zal zich kunnen beroemen op zijn huisgodsdienst. Het is een gevaar om "elkaar de loef af proberen te steken", en er wat mee te worden. Toch geloof ik dat (aanstaande) ouders hier onderwijs over nodig hebben, en hier hulp mee kunnen gebruiken. Onze doopbelofte verplicht ons hiermee werkzaam te zijn.

Het lastige van veel Terdege en Gezinsgids artikelen vind ik dat het lijkt alsof het doen van huisgodsdienst bestaat uit het uitvoeren van de juiste handelingen (compleet met foto's van gelukkige gezinnetjes die het ontzettend goed doen). Natuurlijk komt huisgodsdienst ook tot uiting in het geven van onderwijs, het spreken over de Heere, lezen van de bijbel, bidden en zingen in het gezin. Maar het gevaar is dat deze uiterlijke zaken de kern worden, terwijl de kern is dat de Heere recht heeft op heel ons (gezins)leven, en dat de praktische invulling daaruit voort komt. Deuteronomium 6 vers 7 vind ik erg sprekend als het gaat het hele leven dat hiervan doortrokken moet zijn.

Daarin schieten we allen veel te kort. Maar onze doopbelofte verplicht ons om er biddend mee bezig te zijn, en het daarin van de Heere te verwachten. Van wat Hij belooft heeft bij de doop van onze kinderen.
Deuteronomium 6 schreef:4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.
Wanneer uw zoon u morgen zal vragen, zeggende: Wat zijn dat voor getuigenissen, en inzettingen, en rechten, die de HEERE, onze God, ulieden geboden heeft?
(...)
21 Zo zult gij tot uw zoon zeggen: Wij waren dienstknechten van Farao in Egypte; maar de HEERE heeft ons door een sterke hand uit Egypte uitgevoerd.
22 En de HEERE gaf tekenen, en grote en kwade wonderen, in Egypte, aan Farao en aan zijn ganse huis, voor onze ogen;
23 En hij voerde ons van daar uit, opdat Hij ons inbracht, om ons het land te geven, dat Hij onzen vaderen gezworen had.
24 En de HEERE gebood ons te doen al deze inzettingen, om te vrezen den HEERE, onzen God, ons voor altoos ten goede, om ons in het leven te behouden, gelijk het te dezen dage is.
25 En het zal ons gerechtigheid zijn, als wij zullen waarnemen te doen al deze geboden, voor het aangezicht des HEEREN, onzes Gods, gelijk Hij ons geboden heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Adje »

Bertiel schreef:Naar aanleiding van het artikel in het RD van vandaag van ds. van der Veen hadden mijn aanstaande en ik het over het inhoud geven aan huisgodsdienst mochten wij tZt kinderen ontvangen.
Ds JMJ Kievit schreef een keer over z’n vader dat die vanaf dat ds. vier was aan hem huiscatechesatie heeft gegeven.
Mag ik aan de ouders op ons forum en de anderen die thuis hier ervaringen mee hebben opgedaan, vragen om ons wat ideeën te geven hoe hier invulling aan te geven

Alvast bedankt!
Onze kinderen wonen niet meer thuis.
Wij deden naar mijn idee niet veel bijzonders. Tijdens de maaltijden uit de Bijbel lezen. Bij het ontbijt aan de hand van een dagboek, tussen de middag uit de kinderbijbel en bij het avondeten de Bijbel op volgorde door lezen. Aan de hand van het te lezen bijbel gedeelte kunnen er mooie gesprekken ontstaan. Het is denk ik ook heel belangrijk dat leer en leven met elkaar in overeenstemming zijn. Zingen deden we ook met elkaar, vooral op zondagavond. Diverse kinderen van ons speelden op een gitaar of mandoline, dat waren mooie (gouden) momenten.
Ook naar aanleiding van catechese, kinderclub, zondagsschool, jeugdvereniging probeerden we het gesprek aan te gaan met de kinderen.

Nu hebben we gesprekken met onze oudste kleinkinderen over het geloof. Mooi om te zien dat God, kerk en geloof ook bij hen, tot op heden, een rol speelt in hun leven.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Huisgodsdienst

Bericht door parel »

Als kind maakte we elke avond een soort biibelverwerking vanuit een boekje (daar was een serie van). De titel kan ik me niet herinneren. We lazen een stukje uit de Bijbel. Daarna was een stukje uitleg en een kleurplaat, puzzel o.i.d.

Wat ik in andere gezinnen heb gezien en zelf mee wil nemen, is dat kinderen vanaf jongsaf aan (zeg: kleuterleeftijd) al de gelegenheid krijgen de maaltijd af te sluiten met een vrij gebed.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Plaats reactie