Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Jeremiah »

Ik begrijp de vraag en de tegenstelling ook niet echt. Wist niet eens dat er een verschil was in tekst.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Isala »

emigrant schreef:het lijkt wel de keuze voor een politieke richting...... een statement met je kerkbankbijbeltje...... je moet wel durven in de kerk als enige een andere te hebben. Wat een cliché.

Ik was laatst bij een niet-ritmische psalmzangavond. Ik haalde mijn Bijbel uit mijn tas, maar ik voelde mij daarmee toch enigszins een vreemde eend in de bijt.... (HSV, mét gezangenbundel 1938, kleur blauw...)
Ik was mijn zwarte Bijbel vergeten.
Hora est!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Wandelende »

Jeremiah schreef:Ik begrijp de vraag en de tegenstelling ook niet echt. Wist niet eens dat er een verschil was in tekst.
Ik heb mij eens laten vertellen dat het bij de meest recente vertalingen om ongeveer 200 woorden gaat. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?
(~)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Jeremiah »

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/660 ... jongbloed/

Laat ik ter illustratie Lukas 2:15 overschrijven uit de originele Statenvertaling, de GBS-Bijbel, de Jongbloed-uitgave van de Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling. Dan zie je gelijk wat ik bedoel.

Originele Statenvertaling “Ende het geschiedde / als de Engelen van haer wech gevaren waren na den hemel / dat de herders tot malkanderen seyden / Laet ons dan henen gaen tot Bethlehem / ende laet ons sien het woordt dat daer geschiet is / 't welck de Heere ons heeft kondt gedaen.”

GBS “En het geschiedde, als de engelen van hen weggevaren waren naar den hemel, dat de herders tot elkander zeiden: Laat ons dan heengaan naar Bethlehem en laat ons zien het woord, dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft kond gedaan.”

Jongbloed “En het geschiedde, als de engelen van hen weggevaren waren naar den hemel, dat de herders tot elkander zeiden: Laat ons dan heengaan naar Bethlehem, en laat ons zien het woord, dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft verkondigd.”

HSV “En toen de engelen van hen weggegaan waren naar de hemel, geschiedde het dat de herders tegen elkaar zeiden: Laten wij nu naar Bethlehem gaan en dat woord zien dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft.”
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Tiberius »

Het kan een verschil in kwaliteit zijn: de eerste GBS Bijbels en psalmboeken gingen tamelijk snel uit de band.
Enkele jaren geleden zocht een Bijbel (met psalmboek) met rits en zonder duimgrepen (ik wil geen duimgrepen, omdat het dan lijkt alsof je je Bijbel niet kent). Die heeft de GBS niet, dus dan kom je vanzelf bij Jongbloed uit.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Piet Puk »

Een verschil tussen Jongbloed en GBS is te vinden in Jesaja 64:6. Een predikant kon aan deze tekst zien of je Jongbloed of GBS had
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef: Ten eerste komt de Jongbloed-Bijbel van een niet-reformatorische uitgever. De uitgeversgroep waar Jongbloed in zit is veel breder. Jongbloed was min of meer de 'huisdrukker' van het NBG, waar de Jongbloed-Bijbels werkelijk wemelden van fouten. Wel moet opgemerkt worden dat de Jongbloed-edities sterk zijn verbeterd, maar pas na het verschijnen van de eerste GBS-uitgave.
Als het puur om de drukkerij, en niet de uitgeverij gaat: de GBS-bijbels rollen ook van de drukpersen bij Jongbloed... Ofwel: Jongbloed is de huisdrukker van de GBS.
Geen enkel probleem natuurlijk, wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:Een verschil tussen Jongbloed en GBS is te vinden in Jesaja 64:6. Een predikant kon aan deze tekst zien of je Jongbloed of GBS had
Wat zijn de verschillen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Een verschil tussen Jongbloed en GBS is te vinden in Jesaja 64:6. Een predikant kon aan deze tekst zien of je Jongbloed of GBS had
Daar moet je wel predikant voor zijn. Gewone mensen kijken voorin, bij de uitgever.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Bezorgd »

Een voordeel van Jongbloed bijbels is dat de psalmen makkelijker ritmisch mee te zingen zijn. tekst is dan cursief gedrukt :livre
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:Een verschil tussen Jongbloed en GBS is te vinden in Jesaja 64:6. Een predikant kon aan deze tekst zien of je Jongbloed of GBS had
Wat zijn de verschillen?
Volgens mij ging dat verschil over gerechtigheden en ongerechtigheden niet over de Jongbloed editie, maar is dat een verhaal van al veel ouder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Hendrikus »

Jongens, de een voelt zich bezwaard als z'n zwarte bijbeltje niet bij zich heeft en een blauwe met gezangen bij zich heeft, een ander wil geen duimgrepen omdat het anders lijkt alsof je je Bijbel niet kent... Waar gáát dit over?
Allemaal luxeproblemen :fi
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Piet Puk »

Het verschil is dat in GBS gerechtigheiden wordt gebruikt en in Jongbloed ongerechtigheden, die een wegwerpelijk kleed zijn
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door DDD »

Volgens mij heeft de GBS nu ook kerkboeken met ritmische psalmen. Maar het blijven GBS-bijbels, natuurlijk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: (ik wil geen duimgrepen, omdat het dan lijkt alsof je je Bijbel niet kent).
Meen je dit echt serieus?
Plaats reactie