Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Statenvertaling - GBS-tekst (incl. digitale versies en BMU)
59
44%
Statenvertaling - Den Hertog 3-delige uitgave
3
2%
Statenvertaling - Jongbloed editie
9
7%
Statenvertaling - Editie 1977 (NBG)
0
Geen stemmen
Statenvertaling - een andere(!) digitale versie (bv. Importantia/Cross Link, Statenvertaling.net, enz.)
3
2%
Herziene Statenvertaling
50
37%
NBV
5
4%
Naardense Bijbel
1
1%
Het Boek, Groot Nieuws of BGT (Bijbel in Gewone Taal)
1
1%
Andere NL vertaling
3
2%
 
Totaal aantal stemmen: 134

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Zonderling »

- Ook in Trouw staat trouwens dat de vertalers met het gebruik van het tegenwoordig deelwoord juist nauw aansloten op de brontekst.
- Mijn eigen observatie is dat desondanks de vertalers ook vele participia hebben omschreven door bv zinnen met 'terwijl', 'nadat' of gewoon 'en'. In het Grieks komen de participia dus nog vaker voor dan in het Nederlands.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Vorst »

Flauw @ Paal.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Oei, oei, dat gaat toch een beetje knagen aan het verheven beeld wat veel mensen van de statenvertalers hebben vrees ik.
Op welk punt dan? Ik lees wel wat details die ik nog niet wist, maar ik zie geen schokkende dingen. Dat de statenvertalers mensen waren, en dat die ook fouten maakten, lijkt mij geen wereldschokkend nieuws eigenlijk.
Nee, voor jou is dat geen wereldschokkend nieuws maar voor een aantal anderen wel. Dan is het choquerend om te ontdekken dat statenvertalers gewone mensen waren.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Zonderling »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Oei, oei, dat gaat toch een beetje knagen aan het verheven beeld wat veel mensen van de statenvertalers hebben vrees ik.
Op welk punt dan? Ik lees wel wat details die ik nog niet wist, maar ik zie geen schokkende dingen. Dat de statenvertalers mensen waren, en dat die ook fouten maakten, lijkt mij geen wereldschokkend nieuws eigenlijk.
Nee, voor jou is dat geen wereldschokkend nieuws maar voor een aantal anderen wel. Dan is het choquerend om te ontdekken dat statenvertalers gewone mensen waren.
Het artikel is overigens soms best tendentieus. Bv het familiebezoek van de vertalers? Mag dat soms ook in bijna 10 jaar vertaalarbeid? Vooraf was trouwens afgesproken dat juli en augustus vrije maanden zouden zijn. De laatste jaren is ook in deze zomermaanden doorvergaderd om het werk sneller af te krijgen. Doordat Trouw er iets uitpikt en buiten de context plaatst, krijg je wel een vertekend en negatief gekleurd beeld. En zo zijn er meer van dit soort zaken in dit artikel (bv over leerstellige vertaalkeuzes). Dat is jammer. Ik zou dit echter niet primair willen toeschrijven aan de promovendus, die m.i. op integere wijze onderzoek heeft gedaan.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 08 jan 2018, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Jeremiah »

ejvl schreef:@DIA,
Gelukkig hoor ik nog wel eens preken waar de HSV wordt gebruikt die bevindelijk zijn. Ja zeer bevindelijk.
Kunt u daarvan misschien een voorbeeld posten dat te beluisteren is? Ik geloof er nl weinig van.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door BJD »

Paal schreef:Afgelopen week tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst in familiekring nog weer meegemaakt dat rond de maaltijd een stukje gelezen werd uit de HSV. Een gezelschap met GG, PKN, rand- en onkerkelijken. En dan kijk je om je heen en zie je zoveel mensen glazig kijken... Met alle respect, maar de HSV is langzamerhand echt een taal voor de gefrustreerden geworden. Je zou zo graag willen dat juist die familieleden die zelden of nooit meer in de kerk komen óók iets van de zuivere statenvertaling meekregen! Maar als je dan met deze taal aankomt, bereik je eerder het tegenovergestelde: je bevestigt het beeld van "Kerk en geloof, dat is iets van mensen die schoppen tegen hun verleden". Jammer, jammer: had nou maar gewoon de SV gepakt, denk ik dan: op de taal hoeft men dan niet af te haken, het klinkt in elk geval als zuiver Bijbels.
Hoor je wat je zegt? “Klinkt als zuiver Bijbels” :D
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Moderamen »

@Paal i.p.v. een nuttige beargumenteerde bijdrage (er zijn best argumenten tegen de HSV te verzinnen) heb je jezelf compleet voor paal gezet.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Zonderling »

ejvl schreef:@DIA,
Gelukkig hoor ik nog wel eens preken waar de HSV wordt gebruikt die bevindelijk zijn. Ja zeer bevindelijk.
Al blijf ik een voorstander van de SV in de kerken.

Misschien een vreemde vraag, waar kenners als @Zonderling op kunnen antwoorden.
Zou het niet mogelijk zijn een herziene versie van de HSV te maken die wel interkerkelijk gedragen wordt? De HSV is natuurlijk een vrij verstaanbare vertaling, met wat zaken die verbeterd zouden kunnen worden. Als deze zaken nu verbeterd zouden worden, wellicht is er dan wel een HSV mogelijk welke zich volledig kan meten met de SV?
- M.i. moet niet een vertaling als uitgangspunt genomen worden, maar de grondtekst.
- Wel zou mi gebleven moeten worden bij het uitgangspunt van de SV om zo letterlijk mogelijk te vertalen.
- Juist van dit uitgangspunt heeft de HSV zich enigszins verwijderd; men heeft bewust meer doeltaalgericht vertaald dan de SV. Dat is ook erkend, vooral binnenskamers, maar niet publiekelijk omdat het niet past binnen de communicatiestrategie van de HSV,
- Kortom: een nieuwe vertaling op basis van dezelfde vertaalprincipes als de SV zou een begaanbare weg zijn. Of een taalkundige revisie van de SV. In beide gevallen is de HSV geen goede basis.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Paal »

Moderamen schreef:@Paal i.p.v. een nuttige beargumenteerde bijdrage (er zijn best argumenten tegen de HSV te verzinnen) heb je jezelf compleet voor paal gezet.
Ow.... Vind wel meevallen eigenlijk
Laatst gewijzigd door Paal op 08 jan 2018, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Paal »

BJD schreef:
Paal schreef:Afgelopen week tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst in familiekring nog weer meegemaakt dat rond de maaltijd een stukje gelezen werd uit de HSV. Een gezelschap met GG, PKN, rand- en onkerkelijken. En dan kijk je om je heen en zie je zoveel mensen glazig kijken... Met alle respect, maar de HSV is langzamerhand echt een taal voor de gefrustreerden geworden. Je zou zo graag willen dat juist die familieleden die zelden of nooit meer in de kerk komen óók iets van de zuivere statenvertaling meekregen! Maar als je dan met deze taal aankomt, bereik je eerder het tegenovergestelde: je bevestigt het beeld van "Kerk en geloof, dat is iets van mensen die schoppen tegen hun verleden". Jammer, jammer: had nou maar gewoon de SV gepakt, denk ik dan: op de taal hoeft men dan niet af te haken, het klinkt in elk geval als zuiver Bijbels.
Hoor je wat je zegt? “Klinkt als zuiver Bijbels” :D
Dat is inderdaad dubbelop.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Zonderling »

Paal schreef:
Moderamen schreef:@Paal i.p.v. een nuttige beargumenteerde bijdrage (er zijn best argumenten tegen de HSV te verzinnen) heb je jezelf compleet voor paal gezet.
Ow.... Vind wel meevallen eigenlijk
Ter ondersteuning van Paal: Ik vind dat ook nog wel meevallen. In elk geval was het stukje van Paal niet minder goed beargumenteerd dan het andere stukje waar hij op reageerde. (Alsof je aan 'glazige ogen' kunt zien wat er loos is. Vraag dan gewoon wat er is in plaats van het in te vullen voor een ander.)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door ejvl »

Jeremiah schreef:
ejvl schreef:@DIA,
Gelukkig hoor ik nog wel eens preken waar de HSV wordt gebruikt die bevindelijk zijn. Ja zeer bevindelijk.
Kunt u daarvan misschien een voorbeeld posten dat te beluisteren is? Ik geloof er nl weinig van.
Enkele PKN gemeenten waar uit de HSV gelezen wordt. Ik heb ds v Kooten uit Elspeet gehoord, weliswaar buiten de deur, geen idee of ze in Elspeet ook de HSV gebruiken, ds Lohuis heeft ook zeer bevindelijke preken, al weet ik niet of hij elders ook preekt waar de HSV gebruikt wordt, en zo weet ik er nog een aantal uit de PKN.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
Jeremiah schreef:
ejvl schreef:@DIA,
Gelukkig hoor ik nog wel eens preken waar de HSV wordt gebruikt die bevindelijk zijn. Ja zeer bevindelijk.
Kunt u daarvan misschien een voorbeeld posten dat te beluisteren is? Ik geloof er nl weinig van.
Enkele PKN gemeenten waar uit de HSV gelezen wordt. Ik heb ds v Kooten uit Elspeet gehoord, weliswaar buiten de deur, geen idee of ze in Elspeet ook de HSV gebruiken, ds Lohuis heeft ook zeer bevindelijke preken, al weet ik niet of hij elders ook preekt waar de HSV gebruikt wordt, en zo weet ik er nog een aantal uit de PKN.
Je noemt nu juist 2 predikanten die geen HSV gebruiken in hun eigen gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
ejvl schreef:
Jeremiah schreef:
ejvl schreef:@DIA,
Gelukkig hoor ik nog wel eens preken waar de HSV wordt gebruikt die bevindelijk zijn. Ja zeer bevindelijk.
Kunt u daarvan misschien een voorbeeld posten dat te beluisteren is? Ik geloof er nl weinig van.
Enkele PKN gemeenten waar uit de HSV gelezen wordt. Ik heb ds v Kooten uit Elspeet gehoord, weliswaar buiten de deur, geen idee of ze in Elspeet ook de HSV gebruiken, ds Lohuis heeft ook zeer bevindelijke preken, al weet ik niet of hij elders ook preekt waar de HSV gebruikt wordt, en zo weet ik er nog een aantal uit de PKN.
Je noemt nu juist 2 predikanten die geen HSV gebruiken in hun eigen gemeente.
Mijn stelling was dat ik bevindelijke preken hoor waar de HSV wordt gebruikt.
Ik weet er nog wel meer hoor, ds van Dijk, Molenaar, Burggraaf, Goudriaan, Blenk, Bogerd, Schreur, enzovoorts.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:
- M.i. moet niet een vertaling als uitgangspunt genomen worden, maar de grondtekst.
- Wel zou mi gebleven moeten worden bij het uitgangspunt van de SV om zo letterlijk mogelijk te vertalen.
- Juist van dit uitgangspunt heeft de HSV zich enigszins verwijderd; men heeft bewust meer doeltaalgericht vertaald dan de SV. Dat is ook erkend, vooral binnenskamers, maar niet publiekelijk omdat het niet past binnen de communicatiestrategie van de HSV,
- Kortom: een nieuwe vertaling op basis van dezelfde vertaalprincipes als de SV zou een begaanbare weg zijn. Of een taalkundige revisie van de SV. In beide gevallen is de HSV geen goede basis.
Dat ben ik niet met je eens. Leesbaarheid is belangrijker dan letterlijkheid. Een letterlijke doch moeilijk leesbare vertaling dient geen enkel doel, en is bovendien al beschikbaar: de Statenvertaling.
Plaats reactie