Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Statenvertaling - GBS-tekst (incl. digitale versies en BMU)
59
44%
Statenvertaling - Den Hertog 3-delige uitgave
3
2%
Statenvertaling - Jongbloed editie
9
7%
Statenvertaling - Editie 1977 (NBG)
0
Geen stemmen
Statenvertaling - een andere(!) digitale versie (bv. Importantia/Cross Link, Statenvertaling.net, enz.)
3
2%
Herziene Statenvertaling
50
37%
NBV
5
4%
Naardense Bijbel
1
1%
Het Boek, Groot Nieuws of BGT (Bijbel in Gewone Taal)
1
1%
Andere NL vertaling
3
2%
 
Totaal aantal stemmen: 134

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
Wellicht dit bericht:
-DIA- schreef:Als ik zie het grote percentage dat de HSV leest begint ook duidelijk te worden waarom sommige behoudende posters nogal wat tegenstand ontvangen als ze met alle gebrek een beetje StandVastig proberen te blijven. Daar komt echt soms nogal wat op af. Ik neem tenminste aan dat de 'aanvallen' op wat men nu 'rechts' is gaan noemen waarschijnlijk meest uit kringen komen die met de HSV niet al te veel moeite hebben. Het een staat mijns inziens niet los van het ander.
Dat is toch waar? Dat is toch waarneembaar? En moraal heb ik nergens genoemd, daar gaat dit niet over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door ejvl »

Behoudend en de HSV zijn geen tegenstanders van elkaar.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Jeremiah »

Het is op zn minst bijzonder dat de HSV zoveel gelezen wordt tov de SV, had ik nooit verwacht.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Orchidee »

Wij lezen heel behoudend de HSV
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door DDD »

Jeremiah schreef:Het is op zn minst bijzonder dat de HSV zoveel gelezen wordt tov de SV, had ik nooit verwacht.
Mag ik vragen waarom? Ik ben juist verbaasd dat er nog zoveel mensen zijn op dit forum die in privé-situaties niet de HSV lezen. Ik had juist het idee dat het heel uitzonderlijk is (in ieder geval voor leden van de GG) om thuis uit de SV te lezen en ik had niet gedacht dat dat in andere kerken zo heel anders zou zijn. Misschien dat het gebruik van een jongerenbijbel (die als ik het goed begrijp soms ook door volwassenen gebruikt wordt) daarmee te maken heeft. Ik ken SV-gebruik vrijwel alleen in het kader van meelezen aan tafel, en ik heb ook vrienden in de rechterflank van de GG. Ik ken één thuislezer die de SV gebruikt.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Jeremiah »

Ik zit in een GG -vrij rechts moet ik zeggen- maar ik ken echt niemand die de HSV leest. In de kerk, bijbelkring, cgo en privé niet. Vandaar..
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door DDD »

Ik kan het gewoon haast niet geloven. Het is werkelijk verbazend. Er komen ook geen mensen met HSV naar de kerk, dus?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Orchidee »

Wij gebruiken de HSV overal.
In de eredienst word de SV nog gelezen maar de meesten lezen mee uit de HSV en ik denk niet dat het nog héél lang gaat duren voordat altijd de HSV gebruikt zal gaan worden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat toch nog (een schatting) mee dan 80% van de kerkgangers naar onze HHK de SV gebruikt. Wij zelf ook. Tijdens het persoonlijk lezen, samen bij het naar bed gaan etc. gebruiken we de SV. Aan tafel na het eten lezen we de HSV, dit omdat het wat eenvoudiger voor de kinderen te volgen is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Jongere »

Persoonlijk gebruik ik de SV, aan tafel doen wij dat ook. In onze GG-gemeente denk ik dat ruim meer dan de helft de HSV persoonlijk gebruikt. Het verschilt blijkbaar sterk per plaats. Ik ben blij dat beide vertalingen er zijn en gebruikt worden. Gods Woord gaat open en doet kracht in mensenlevens.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door DDD »

Dat blijkt inderdaad. Nu begrijp ik weer beter waarom iemand mij ooit vroeg of ik wel echt van de GG was. Om over de opmerking van Maanenschijn maar te zwijgen. Dat is toch ook wel heel opvallend.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:Ik kan het gewoon haast niet geloven. Het is werkelijk verbazend. Er komen ook geen mensen met HSV naar de kerk, dus?
K dacht t niet. Al moet ik wel zeggen dat we een relatief oudere gemeente hebben.

Ik heb even goed nagedacht en heb trouwens toch wel enige vrienden en bekenden die de HSV lezen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Terri »

Gunst ik ben blijkbaar een rommelpot, want ik lees werkelijk alles door elkaar.
Wel ligt standaard de BMU er, welke ik heel erg waardeer om z'n uitleg enz.
Aan tafel de parallel Bijbel.
En tussendoor bij het studeren gebruik ik de studie-Bijbel waar veel vertalingen in staan.
Ook grijp ik regelmatig naar de Zuid-Afrikaanse vertaling.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dat blijkt inderdaad. Nu begrijp ik weer beter waarom iemand mij ooit vroeg of ik wel echt van de GG was. Om over de opmerking van Maanenschijn maar te zwijgen. Dat is toch ook wel heel opvallend.
Ik ben mij niet bewust van een heel opvallende opmerking?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke (NL) Bijbelvertaling en/of editie gebruikt u het meest?

Bericht door DDD »

Dat 80 procent van de leden van een HHK (is dat een voormalige Gekrookte Riet-gemeente?) op zondag de SV gebruikt, toch? Dat vond ik zelf wel opvallend.
Plaats reactie