Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Mannetje

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Berichtdoor Mannetje » 07 Jun 2016, 16:14

Martijn schreef:Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
Afbeelding

Wat is de meerwaarde van deze methode voor je?
- Mannetje is er soms weer -

Martijn
Inactief

Re: RE: Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Berichtdoor Martijn » 07 Jun 2016, 21:51

Mannetje schreef:
Martijn schreef:Ik gebruik regelmatig deze methode om de bijbel te lezen. Zijn er meer die dit doen of ervaring hiermee hebben?
[img]http://1.bp.blogspot.com/-m2gKhJZRpz0/UN2WhMUQi0I/AAAAAAAAAH0/r1iFWjWHgTo/s1600/boekenlegger+jpg.png[/img]

Het stimuleert om de Bijbel goed te lezen en tot je door te laten dringen. Wat staat er nu werkelijk...
Jezus wil ons hart helemaal óf anders helemaal niet. - J. C. Ryle

Panny

Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Berichtdoor Panny » 07 Jun 2016, 23:08

Ik begrijp wel dat zoiets nuttig kan zijn bij het lezen van de Bijbel.
Het gevaar is namelijk groot dat je een hoofdstuk even snel doorlees zonder er echt over na te denken.

Het is heel goed om vragen te stellen aan het gedeelte wat je gelezen hebt.
Bijvoorbeeld:
- Staat er in het gedeelte iets over Wie God is? Bijvoorbeeld over Zijn heiligheid, rechtvaardigheid, genade, trouw, etc.
- Wat zegt het gedeelte over Wet en oordeel of over Evangelie en genade?
- Zegt het gedeelte iets over onze relatie met God?
- Zegt het gedeelte iets over de mens? Doet de mens iets wat goed is of iets verkeerds? (En hoe zien we dat terug in ons eigen leven?)
- Wat vind je een kerntekst(en) in dit hoofdstuk? (je kunt deze bijvoorbeeld ergens opschrijven en meerdere keren op die dag lezen).

Wij denken meestal dat we heel veel wel weten. Maar juist door eenvoudige vragen aan de Bijbel te stellen als een leerling kunnen we veel leren.

Mannetje

Re: RE: Re: Wat helpt je bij het lezen van de Bijbel?

Berichtdoor Mannetje » 08 Jun 2016, 09:45

Martijn schreef:
Mannetje schreef:

Het stimuleert om de Bijbel goed te lezen en tot je door te laten dringen. Wat staat er nu werkelijk...

Zeker is het goed om tot je door te laten dringen wat er werkelijk staat. Anderzijds vraag ik me af: als je nu een Bijbelgedeelte hebt onderstreept, lees je het de volgende keer dan nog "onbevangen"? En wat doe je met gedeelten die over meer dan een ding gaan, meerdere kleuren er onder?
- Mannetje is er soms weer -

Terug naar “Bijbelstudie (discussie)”