Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Plaats reactie
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Panny »

Het is nuttig na te denken over de offers in het Oude Testament zoals we ze kunnen lezen in Leviticus 1-6.
Wat betekenen ze? Waarom en wanneer werden ze uitgevoerd? Hoe verwijzen ze naar Christus? Waar vinden we verwijzingen in het NT naar deze offers?
Wat kunnen wij er nu nog van leren wat betreft schuldbelijdenis, vergeving, genade, rechtvaardigmaking, heiligmaking, etc.?

Het brandoffer - Leviticus 1, Leviticus 6: 8-13
Het spijsoffer - Levitivus 2, Leviticus 6: 14-23
Het dankoffer - Leviticus 3
Het zondoffer - Leviticus 4, Leviticus 6: 24-30
Het schuldoffer - Leviticus 5, Leviticus 6: 1-6

Voel je vrij in dit topic informatie/gedachtes te delen!
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Bertiel »

ikheb nog wat boeken over de offers liggen die ik nog moet lezen. Van ds. I Kievit en van ds R van kooten.
Maar weet niet of ik daar op korte termijn aan toe kom ;)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Susanna »

Panny schreef:Het is nuttig na te denken over de offers in het Oude Testament zoals we ze kunnen lezen in Leviticus 1-6.
Wat betekenen ze? Waarom en wanneer werden ze uitgevoerd? Hoe verwijzen ze naar Christus? Waar vinden we verwijzingen in het NT naar deze offers?
Wat kunnen wij er nu nog van leren wat betreft schuldbelijdenis, vergeving, genade, rechtvaardigmaking, heiligmaking, etc.?

Het brandoffer - Leviticus 1, Leviticus 6: 8-13
Het spijsoffer - Levitivus 2, Leviticus 6: 14-23
Het dankoffer - Leviticus 3
Het zondoffer - Leviticus 4, Leviticus 6: 24-30
Het schuldoffer - Leviticus 5, Leviticus 6: 1-6

Voel je vrij in dit topic informatie/gedachtes te delen!
Ik zou ook het lofoffer genoemd willen hebben. Het lofoffer, het eerste van de drie vredeoffers, werd God geprezen voor de herstelde relatie door het brandoffer.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Panny »

Bedankt voor je aanvulling Susanna.
Dit zijn de woorden (alfabetisch gesorteerd) in de tekst van de Statenvertaling die eindigen op *offer:

• beweegoffer
• (morgen)brandoffer
• dankoffer
• drankoffer
• gedenkoffer
• hefoffer
• lofoffer
• schuldoffer
• slachtoffer
• (morgen)spijsoffer
• vuloffer
• vuuroffer
• zondoffer

(hopelijk heb ik ze allemaal. Zo niet: laat het weten.)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Tiberius »

Paasoffer nog.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door GerefGemeente-lid »

En het avondoffer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door -DIA- »

Ik dat er 42 Bijbellezingen van ds. C.A. van Dieren over de Oudtestamentische schaduwdienst ergens online staan. Ze hebben in ieder geval ergens gestaan, misschien wel op 'de woeste weg' of waar ook. Ze zijn heel leerzaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Ik dat er 42 Bijbellezingen van ds. C.A. van Dieren over de Oudtestamentische schaduwdienst ergens online staan. Ze hebben in ieder geval ergens gestaan, misschien wel op 'de woeste weg' of waar ook. Ze zijn heel leerzaam.
De woeste weg heeft onder 'luisterboeken' inderdaad een serie preken van ds. van Dieren staan.
http://preken.dewoesteweg.nl/index.php? ... n%20Dieren
ds. C.A. van Dieren schreef:Bij de serie over de tabernakeldienst ligt het iets anders. Dat is geen doorsnee prekenserie. Hier geldt de uitspraak van ds. Smijtegelt: ‘Span u een weinig in’. Met lust mocht ik onbekende delen uit de Schrift onderzoeken. Dan besef je pas dat een deel van Gods Woord nauwelijks bepreekt wordt. Ik heb nog nooit zoveel werk gehad aan mijn preekvoorbereiding.

De beelden uit de tabernakeldienst zien we telkens terugkeren, zowel in de Psalmen als in de profetieën, maar ook in de evangeliën en in de brieven van de apostelen.

Toch werd deze prekenserie niet door iedereen gewaardeerd. Iemand merkte op dat ik er dadelijk mee mocht ophouden, want hij begreep er niet veel van. En daar kon ik ook nog wel inkomen! Gelukkig waren er ook andere reacties. Ze werden goed ontvangen door degenen die door Gods Geest hebben leren luisteren en die de diepere inhoud ervan verstonden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Lessen uit de offers (Leviticus 1-6)

Bericht door Susanna »

Ik vind het wel leuk om met het beweegoffer te beginnen, de eerste die je noemt @Panny.
Het beweegoffer is vrij onbekend.
In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha. En op den vijftienden dag der derzelver maand is het feest van de ongezuurde broden des HEEREN; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten. Op den eersten dag zult gij een heilige samenroeping hebben; geen dienstwerk zult gij doen. Maar gij zult zeven dagen vuuroffer den HEERE offeren; en op den zevenden dag zal een heilige samenroeping wezen; geen dienstwerk zult gij doenEn de HEERE sprak tot Mozes: Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Als gij in het land zult gekomen zijn, hetwelk Ik u geven zal, en gij zijn oogst zult inoogsten, dan zult gij een garf der eerstelingen van uw oogst tot den priester brengen. En hij zal die garf (schoof) voor het aangezicht des HEEREN bewegen, opdat het voor u aangenaam zij; des anderen daags na den sabbat zal de priester die bewegen. Leviticus 23:5-11
Het offeren van de eerstelingen vond plaats op de derde dag van het Feest van de Ongezuurde Broden. Op de veertiende dag van de maand Aviv, of Nisan, werd de Pesachmaaltijd gegeten. Op de vijftiende dag was de Sabbat. En op de zestiende dag – of zoals de Bijbel zegt: “op de dag na de sabbat” – werd het offer van de eerstelingen voor de Heere bewogen (Leviticus 23:5–11).

Paulus schrijft ons dat Christus als eersteling is opgewekt. Het woord eersteling is een bekend begrip in de joodse wereld. Het was de eerste schoof van de gerstenoogst die naar de priester gebracht moest worden en deze zou de schoof voor het aangezicht van God naar alle richtingen bewegen. Deze Spruit des Heeren(Jesaja 4:2) was aangenaam voor God en werd door Hem aangenomen. Jezus is opgestaan op de dag dat de eersteling als een beweegoffer aan de Heere God werd aangeboden. Het schaduwbeeld in Christus werd vervuld. De priester bewoog de schoof in alle richtingen van de wereld. Wij weten en geloven dat het offer en de opstanding van onze Heere en Heiland een blijde boodschap is voor alle volken en natiën waar ook ter wereld.

Schaduw
Leviticus 23:5–11: De eerstelingen werden op de derde dag, na Pesach, aangeboden.
Werkelijkheid
I Korinthe 15:20; Lukas 24:21–23: Christus stond op de derde dag op en werd de Eersteling.

Schaduw
Leviticus 23:10–11: De priester bewoog de schoof van de eerstelingen voor het aangezicht van de Heer (kantlijn KJV: een handvol graan in de aar, of een omer graankorrels)
Werkelijkheid
Romeinen 8:29; Mattheüs 27:52–53:Vele heiligen stonden samen met Christus op. Hij was de Eerstgeborene onder vele broeders.

PS Ik gebruikte verschillende sites, waaronder: http://www.agp-internet.com/study/studi ... ingen.html

Wie weet kan iemand het aanvullen?
Plaats reactie