Jezus weende

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Jezus weende

Bericht door Arja »

Johannes 11:35 Jezus weende.

Waar huilde de Heere Jezus over?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Jezus weende

Bericht door Jeremiah »

Over de dood van (Zijn vriend) Lazarus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jezus weende

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Ik vraag me wel af waarom je hier een nieuw draadje voor opent. Kun je daar antwoord op geven, @Arja?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Jezus weende

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik begrijp de vraag wel een beetje, Jezus zou Lazarus kort daarna gaan opwekken, vanwaar dan dit huilen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jezus weende

Bericht door Terri »

Het waren zijn vrienden en hiermee komt openbaar hoe diep bewogen Hij is met ons leed.
Met innerlijke ontferming.
Ongeveer dezelfde woorden lees je ook als Hij de weduwe te Naïn ontmoet.
We hebben een medelijdende Hogepriester.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jezus weende

Bericht door samanthi »

Om de gevolgen van de zonden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Jezus weende

Bericht door Stof »

samanthi schreef:Om de gevolgen van de zonden?
Ik denk zelf omdat Hij (als drieenig God) dit niet met Zijn schepping, en in het bijzonder met Zijn kroonjuweel, had bedoeld.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Jezus weende

Bericht door Arja »

Stof schreef:
samanthi schreef:Om de gevolgen van de zonden?
Ik denk zelf omdat Hij (als drieenig God) dit niet met Zijn schepping, en in het bijzonder met Zijn kroonjuweel, had bedoeld.
Bedankt. Dit is waar ik naar zocht. Ik heb er in maart een preek over gehoord en ik wist dat er ook iets in gezegd werd, dat niet over meevoelen van de Heere Jezus ging. Maar ik wist niet meer wat. Nu wel en ik vond het vanavond ook terug bij Calvijn.

Christus is niet alleen ontroerd als medelijdende Hogepriester maar Hij is ook diep verbolgen (vers 38). Als een worstelaar, die opstaat en Zijn vijand (de dood) in de ogen kijkt terwijl Hij zich gereed maakt voor de strijd om hem te verslaan.

En dat heeft Hij gedaan. Hij is de Opstanding en het Leven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Jezus weende

Bericht door parsifal »

Ik zat aan het volgende te denken, maar heb het niet goed doordacht. Wij denken vaak over de toekomst. We maken ons zorgen over morgen, waardoor we soms dankbaarheid missen, of we kijken uit naar de toekomst waardoor het huidige lijden dragelijker wordt. Wat als we het heden eens meer op waarde schatten. Dan kan er intens verdriet zijn bij het graf van Lazarus, ondanks dat de situatie snel zal veranderen (en de Heere wist dat), dan is de kruisdood van de Heere niet minder definitief dan een andere dood, ondanks dat de Heere wist dat Hij na drie dagen weer zal opstaan. Maar ook in de andere richting, dan kan de vreugde er zijn met de dood voor ogen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jezus weende

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:Johannes 11:35 Jezus weende.

Waar huilde de Heere Jezus over?
Kanttekening zegt het onderstaande. Gaat veel meer over de stad en haar onbekeerlijkheid, dan over Lazarus als ik het zo lees.

35 kJezus 38weende.
k Luk. 19:41. verwijsteksten

Luk. 19:41 En als Hij nabijkwam en de stad zag, weende Hij over haar,

38 Of: liet tranen.

41 En als Hij nabijkwam en de stad zag, weende Hij over haar,
42 Zeggende: Och, of gij ook bekendet, ook nog in 37dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jezus weende

Bericht door samanthi »

Stof schreef:
samanthi schreef:Om de gevolgen van de zonden?
Ik denk zelf omdat Hij (als drieenig God) dit niet met Zijn schepping, en in het bijzonder met Zijn kroonjuweel, had bedoeld.
Ja de gevolgen van de zonde(val)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jezus weende

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Stof schreef:
samanthi schreef:Om de gevolgen van de zonden?
Ik denk zelf omdat Hij (als drieenig God) dit niet met Zijn schepping, en in het bijzonder met Zijn kroonjuweel, had bedoeld.
Ja de gevolgen van de zonde(val)
Ik lees toch meer het wenen over de onbekeerlijkheid, terwijl Hij er als Verlosser aanwezig is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jezus weende

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Stof schreef:
samanthi schreef:Om de gevolgen van de zonden?
Ik denk zelf omdat Hij (als drieenig God) dit niet met Zijn schepping, en in het bijzonder met Zijn kroonjuweel, had bedoeld.
Ja de gevolgen van de zonde(val)
Ik lees toch meer het wenen over de onbekeerlijkheid, terwijl Hij er als Verlosser aanwezig is.
Ja dat is ook een gevolg van de zondeval.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jezus weende

Bericht door Terri »

Toch geloof ik ook dat Hij weent omdat Hij het verdriet ziet en daardoor in Z'n ziel geraakt wordt en ja dat vindt z'n oorsprong in de gebrokenheid, de zonden. Maar Hij reageert ook op ons persoonlijke verdriet, als de Mens die in alles ons gelijk werd, uitgenomen de zonden.
Ik bedoel dat Hij ook reageert op de gevolgen die wij ondervinden van de zondeval.

Hebreeën 4
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.

16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Jezus weende

Bericht door Arja »

Terri schreef:Toch geloof ik ook dat Hij weent omdat Hij het verdriet ziet en daardoor in Z'n ziel geraakt wordt en ja dat vindt z'n oorsprong in de gebrokenheid, de zonden. Maar Hij reageert ook op ons persoonlijke verdriet, als de Mens die in alles ons gelijk werd, uitgenomen de zonden.
Ik bedoel dat Hij ook reageert op de gevolgen die wij ondervinden van de zondeval.

Hebreeën 4
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.

16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Dat ben ik helemaal met je eens. Hij verstaat al de roerselen van onze ziel en de kracht van onze verzoekingen en beproevingen. Hebreeën 2:18. Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij dengenen, die verzocht worden, te hulp komen.
Plaats reactie