Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door Van Ewijk »

Geachte Medeforummers.

Ik zit met het volgende vraagstuk:
In Lukas 9: 49-50 lezen wij het volgende:
''En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.''
Terwijl wij in Handelingen 19: 13-16 wij toch het volgende lezen:
''En sommigen van de omzwervende Joden, zijnde duivel bezweerders, hebben zich onderwonden den Naam van den Heere Jezus te noemen over degenen, die boze geesten hadden, zeggende: Wij bezweren u bij Jezus, Dien Paulus predikt!
Dezen nu waren zekere zeven zonen van Sceva, een Joodsen overpriester, die dit deden.
Maar de boze geest, antwoordende, zeide: Jezus ken ik, en Paulus weet ik; maar gijlieden, wie zijt gij?
En de mens, in welken de boze geest was, sprong op hen, en hen meester geworden zijnde, kreeg de overhand tegen hen, alzo dat zij naakt en gewond uit dat huis ontvloden.''
Hoe kan het geschieden dat de één wel in de naam van de Heere Jezus deze werken kan doen, los van de toenmalige groep discipelen en zelfs met de eigen goedkeuring van de Heere Jezus en de zeven zonen van Sceva niet?
Wat was het doorslaggevende verschil tussen beide gevallen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door gallio »

Van Ewijk schreef:.... Hoe kan het geschieden dat de één wel in de naam van de Heere Jezus deze werken kan doen, los van de toenmalige groep discipelen en zelfs met de eigen goedkeuring van de Heere Jezus en de zeven zonen van Sceva niet?
Wat was het doorslaggevende verschil tussen beide gevallen?
Matthew Poole zegt dat er geen kracht lag in de bezweringen van de zonen van Sceva, of anderen die zo te werk gingen, maar dat God zich soms heeft willen verheerlijken ondanks het verkeerde gebruik van Zijn naam.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door Terri »

Kan het niet heel eenvoudig betekenen dat deze oprecht in Jezus geloofden en de zonen van Sceva het niet vanuit een oprecht geloof deden?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door gallio »

Terri schreef:Kan het niet heel eenvoudig betekenen dat deze oprecht in Jezus geloofden en de zonen van Sceva het niet vanuit een oprecht geloof deden?
Het kan zeker dat de man in Markus 9 een gelovige was, die toch Jezus niet volgde. Maar Jezus geeft een algemeen antwoord op de vraag over een specifiek geval - Hij geeft zijn discipelen gelijk een les mee voor soortgelijke gevallen later. Het zal niet de bedoeling zijn dat we aan de uitkomst van de bezweringen kunnen opmerken als de bezweerders ware gelovigen zijn of niet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door Terri »

gallio schreef:
Terri schreef:Kan het niet heel eenvoudig betekenen dat deze oprecht in Jezus geloofden en de zonen van Sceva het niet vanuit een oprecht geloof deden?
Het kan zeker dat de man in Markus 9 een gelovige was, die toch Jezus niet volgde. Maar Jezus geeft een algemeen antwoord op de vraag over een specifiek geval - Hij geeft zijn discipelen gelijk een les mee voor soortgelijke gevallen later. Het zal niet de bedoeling zijn dat we aan de uitkomst van de bezweringen kunnen opmerken als de bezweerders ware gelovigen zijn of niet.
Dat denk ik ook niet.
Het gaat dan ook niet om het resultaat maar om de intentie van de 'bezweerders'.
Naar mijn idee ging het de discipelen niet om het uitdrijven an sich, maar dat hij dat deed in Jezus naam, terwijl hij hen niet volgde. Komt me best bekend voor....
En gegarandeerd resultaat bij gelovigen, nee ook dat is inderdaad te kort door de bocht.
Alhoewel Jezus wel vaak verzuchtte; 'gij kleingelovigen'
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door gallio »

Terri schreef:
Dat denk ik ook niet.
Het gaat dan ook niet om het resultaat maar om de intentie van de 'bezweerders'.
...
Poole denkt dat de zonen van Sceva dit deden om zo in hun onderhoud te voorzien. Vreselijke gedachte om zo Gods naam op je lippen te nemen ...
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2058
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door Arja »

Terri schreef:Kan het niet heel eenvoudig betekenen dat deze oprecht in Jezus geloofden en de zonen van Sceva het niet vanuit een oprecht geloof deden?
Ik dacht daar ook aan. In Markus 9 staat dezelfde geschiedenis. Het is aangrijpend dat de discipelen zelf faalden om de boze geest uit te werpen. Ik vind de context verduidelijkend:
En nemende een kindeken, stelde Hij dat midden onder hen, en omving het met Zijn armen, en zeide tot hen: Zo wie een van zodanige kinderkens zal ontvangen in Mijn Naam, die ontvangt Mij; en zo wie Mij zal ontvangen, die ontvangt Mij niet, maar Dien, Die Mij gezonden heeft. En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt. Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. Want wie tegen ons niet is, die is voor ons. Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
"Meester, we zagen iemand..." zegt Johannes.
Het moet hem gefrustreerd hebben dat iemand anders wel met succes demonen uitdreef, terwijl de meest nabije discipelen faalden. (Markus 9:18).

Clarke suggereert dat het een van de discipelen van Johannes de Doper was. Of een van de zeventig, die Christus had uitgezonden (Lukas 10: 1-7). Het gaat in deze geschiedenis om de onderlinge verhoudingen. De Heere Jezus bestrijdt de verkeerde ondertoon van Johannes' vraag. Daarna geeft Hij rechtstreeks antwoord op de vraag over het optreden van een niet-georganiseerde gelovige. Hij maakt duidelijk dat de achting die zijn leerlingen verdienen, niet hoeft blijken uit volledig meereizen en grote eerbewijzen. Kennelijk heeft de man die duivelen uitdreef in Jezus' naam zich niet minachtend opgesteld tegenover de discipelen. Hij heeft zich zelfs door hen laten gezeggen, toen zij hem een verbod oplegden. Ik vind het veelzeggend dat Jezus daarna zegt:
En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
Zo denk ik er een beetje over. In Handelingen 19 is de context totaal anders. De reizende joodse exorcisten, probeerden Paulus te imiteren (net als Simon de tovenaar uit Samaria dat wilde doen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat er vast wel meer van te zeggen is, als we Matthew Henry en de kanttekeningen erop nakijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door refo »

Als je een duivel wilt uitwerpen, kan dat alleen in de Naam van de Heere Jezus Christus, de Zoon van God. Van andere namen trekken ze zich niets aan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Als je een duivel wilt uitwerpen, kan dat alleen in de Naam van de Heere Jezus Christus, de Zoon van God. Van andere namen trekken ze zich niets aan.
Jawel, maar dat is, lijkt me, de vraag niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag omtrent het gebruik van de naam van de Heere Jezus op eigen gezag in de bijbel.

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Ik denk dat er vast wel meer van te zeggen is, als we Matthew Henry en de kanttekeningen erop nakijken.
MH focust vooral op het feit dat deze mannen dit deden met een verkeerd doel en dat God zich niet laat gebruiken voor zondige doeleinden. Dat komt overeen met wat Terri schrijft over de beweegredenen van de man in Markus 9 vs. de zonen van Sceva. Ik neem tenminste aan dat de man in Markus 9 dit deed door wondergeloof of misschien door het ware geloof in Jezus als zijn Zaligmaker.

De kanttekeningen van de ESV Bible en de Geneva Bible gaan niet rechtstreeks op de vraag van van Ewijk in.
Plaats reactie