Pagina 1 van 1

Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 09:18
door eilander
Ik ben nu aan het lezen in het boek Jeremia en wordt opnieuw getroffen door het evangelie dat hij mocht brengen onder het oordeel ('... keer nochtans weder tot Mij!').

Verder was de boodschap die hij moest brengen ontzettend moeilijk. Zeer tegen de heersende opvatting in, moest hij steeds zeggen dat het volk en de koning zich moest onderwerpen aan Babel. Maar het is niet alleen tegen de heersende opvatting in, het strijdt eigenlijk ook met mijn gevoel. Ik kan wel begrijpen dat Jeremia als verrader werd beschouwd.

Nu begrijp ik wel dat ons gevoel hiervoor niet bepalend is. Abraham bijvoorbeeld moest ook in geloof gehoorzamen aan Gods bevel om zijn zoon te offeren. Zo moest ook nu het volk gehoorzamen aan Gods bevel, tot hun eigen bestwil - voor tijd en eeuwigheid.

Maar is hierover méér te zeggen dan: zo sprak de Heere? Waren er nog meer redenen om de koning van Babel gehoorzaam te zijn?

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 09:33
door -DIA-
eilander schreef:Ik ben nu aan het lezen in het boek Jeremia en wordt opnieuw getroffen door het evangelie dat hij mocht brengen onder het oordeel ('... keer nochtans weder tot Mij!').

Verder was de boodschap die hij moest brengen ontzettend moeilijk. Zeer tegen de heersende opvatting in, moest hij steeds zeggen dat het volk en de koning zich moest onderwerpen aan Babel. Maar het is niet alleen tegen de heersende opvatting in, het strijdt eigenlijk ook met mijn gevoel. Ik kan wel begrijpen dat Jeremia als verrader werd beschouwd.

Nu begrijp ik wel dat ons gevoel hiervoor niet bepalend is. Abraham bijvoorbeeld moest ook in geloof gehoorzamen aan Gods bevel om zijn zoon te offeren. Zo moest ook nu het volk gehoorzamen aan Gods bevel, tot hun eigen bestwil - voor tijd en eeuwigheid.

Maar is hierover méér te zeggen dan: zo sprak de Heere? Waren er nog meer redenen om de koning van Babel gehoorzaam te zijn?
Over het boek Jeremia is veel te zeggen. Ook lijnen naar onze tijd zijn duidelijk te trekken. Het zou handig zijn om enkele lijnen uit te zetten, denk ik, om wat over na te denken.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:10
door Herman
eilander schreef: Maar is hierover méér te zeggen dan: zo sprak de Heere? Waren er nog meer redenen om de koning van Babel gehoorzaam te zijn?
Zowel Jezus als Paulus roepen op de overheid gehoorzaam te zijn omdat overheden een instelling zijn van God. Ongeacht of de overheid dus over ons gesteld is als een oordeel of niet.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:14
door eilander
Herman schreef:
eilander schreef: Maar is hierover méér te zeggen dan: zo sprak de Heere? Waren er nog meer redenen om de koning van Babel gehoorzaam te zijn?
Zowel Jezus als Paulus roepen op de overheid gehoorzaam te zijn omdat overheden een instelling zijn van God. Ongeacht of de overheid dus over ons gesteld is als een oordeel of niet.
Is het een uitgemaakte zaak dat we Babel in dit geval als overheid moeten zien?

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:20
door -DIA-
Herman schreef:
eilander schreef: Maar is hierover méér te zeggen dan: zo sprak de Heere? Waren er nog meer redenen om de koning van Babel gehoorzaam te zijn?
Zowel Jezus als Paulus roepen op de overheid gehoorzaam te zijn omdat overheden een instelling zijn van God. Ongeacht of de overheid dus over ons gesteld is als een oordeel of niet.
Dat is ook zo. Daartegenover staat om de overheid in zoverre gehoorzaam moeten zijn zolang het niet in strijd is met Gods Woord, Denk ook aan de drie jongelingen die niet bogen voor het beeld. Daarom lijkt het me niet altijd ongeacht... In zoverre als het niet in strijd is met het Woord. Inderdaad kan een overheid ons als een oordeel gegeven worden. Denk dan ook aan hoe ds. Kersten dacht over de Duitse bezetter (ik spreek hier verder geen oordeel over uit, alleen ter illustratie)

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:27
door eilander
Ik wil het nadrukkelijk houden bij Jeremia, en hier (in elk geval niet direct) geen discussie over WOII.
Het is glashelder uit de Bijbel dat iets dat als een oordeel is gegeven, niet automatisch ook niet bestreden mag worden.
Als voorbeeld: in Richteren is heel duidelijk dat als straf voor het volk, om de afwijkingen in afgodendienst, de vijanden het land binnenvielen. Dat weerhield de richters er echter niet van om deze vijanden te bestrijden.

Dus dat vind ik niet zo'n goed argument. Wel blijft voor mij de vraag: moest Babel dan als wettige overheid worden gezien? En ook mijn hoofdvraag: waren er (naast Gods bevel) nog argumenten om zich aan de koning van Babel te onderwerpen zonder verraad te plegen?

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:30
door Tiberius
Ik heb de geschiedenis niet helemaal helder, maar ik dacht dat de koning van Israël toch trouw beloofd had aan de koning van Babel?

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:34
door -DIA-
eilander schreef:Ik wil het nadrukkelijk houden bij Jeremia, en hier (in elk geval niet direct) geen discussie over WOII.
Het is glashelder uit de Bijbel dat iets dat als een oordeel is gegeven, niet automatisch ook niet bestreden mag worden.
Als voorbeeld: in Richteren is heel duidelijk dat als straf voor het volk, om de afwijkingen in afgodendienst, de vijanden het land binnenvielen. Dat weerhield de richters er echter niet van om deze vijanden te bestrijden.

Dus dat vind ik niet zo'n goed argument. Wel blijft voor mij de vraag: moest Babel dan als wettige overheid worden gezien? En ook mijn hoofdvraag: waren er (naast Gods bevel) nog argumenten om zich aan de koning van Babel te onderwerpen zonder verraad te plegen?
Van Daniel is bekend dat hij aan het hof een belangrijke positie had. Dat wordt nergens veroordeeld. Hij was daar in Gods voorzienigheid tot nut, hoewel de overheid dat toen niet zag. Daniel heeft nooit gerebelleerd tegen de koning. Ook van Nehemia lezen we dat niet. Het wettig gezag (door God ingesteld) onderworpen.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 11:55
door eilander
Tiberius schreef:Ik heb de geschiedenis niet helemaal helder, maar ik dacht dat de koning van Israël toch trouw beloofd had aan de koning van Babel?
Goed punt (ik ga er zonder meer van uit dat je net als ik het tweestammenrijk Juda bedoelt). Ik zal hier eens wat verder induiken.

Wat DIA zegt, is ook waar - al is het wel een iets andere tijd, nl. nadat de wegvoering; eerst Daniël met een select gezelschap en later het hele volk.
Dat de koning van Babel het wettig gezag was in Babel, wil ik graag erkennen. Hoewel het zeker wel raakvlakken heeft natuurlijk: als Babel bestreden had moeten worden, kon dat land na de wegvoering niet plotseling tot aan het hof toe gediend worden dunkt mij.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 12:03
door Tiberius
Ja sorry, van Juda bedoelde ik.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 18 aug 2017, 13:21
door Herman
Ik weet niet of je uit het schimmenspel van politieke allianties iets kan halen dat beantwoord aan de vraag van eilander. Al ligt er wel een verband naar het ongehoorzaam zijn aan God, maar dat is een aanvullend uitleg en geen nieuw argument.

Re: Jeremia over Babel

Geplaatst: 19 aug 2017, 23:53
door Menheerse
In het boek Jeremia zien we ook dat het oordeel ten volle besloten is over Juda. De maat van de zonde is vol en de koning van Babel zal, als een instrument in de hand van God, gebruikt worden om dat oordeel uit te voeren. De volk zal worden weggevoerd en de tempel zal worden verwoest. Jeremia moet dat, als de stem van God tot het volk, gaan verkondigen. Het gaat niet om Jeremias eigen interpretatie van Gods oordeel of hoe het volk het best kan handelen. Jeremia is geen verrader in die zin dat hij het opneemt voor Babel. Nee, God belooft dat dwars door het oordeel heen er uiteindelijk verlossing zal komen. Ook Babel zal ten onder gaan en het volk zal uiteindelijk weer mogen terugkeren. Juist de onderwerping aan Babel (Godsoordeel) betekent ook behoud voor het volk. Het zal wel worden weggevoerd, maar zal wel (bij onderwerping) blijven leven. Het regime in Babel zou ook relatief mild zijn zeker in vergelijking met het volk Israel in Egypte.