De eenhoorn

jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

De eenhoorn

Bericht door jemateboer »

In de Bijbel wordt de eenhoorn 9 keer genoemd. Ik heb eens onderzoek gedaan naar het hoe en waarom, en waar deze naam nu eigenlijk vandaan komt. Voor de geïnteresseerde: http://www.bijbelnieuws.nu/2017/07/25/de-eenhoorn/.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De eenhoorn

Bericht door samanthi »

Ik ging er ook van uit dat het zoiets was of een neushoorn
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De eenhoorn

Bericht door Delftenaar »

Aan de andere kant wordt er in bv. Job, naast de eenhoorn, over meer onbekende dieren gesproken, zoals de leviathan en nog een soort draak van wie ik nu de naam kwijt ben (Behomoth o.i.d.).
Er zijn aanwijzingen dat er in het OT dieren leefden die nu allang zijn uitgestorven. Dus is het nog steeds mogelijk dat het letterlijk om een eenhoorn ging, een dier dat wij niet kennen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eenhoorn

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Aan de andere kant wordt er in bv. Job, naast de eenhoorn, over meer onbekende dieren gesproken, zoals de leviathan en nog een soort draak van wie ik nu de naam kwijt ben (Behomoth o.i.d.).
Er zijn aanwijzingen dat er in het OT dieren leefden die nu allang zijn uitgestorven. Dus is het nog steeds mogelijk dat het letterlijk om een eenhoorn ging, een dier dat wij niet kennen.
Een Unicorn is een mythisch dier, anders niet. Wat met de eenhoorn wordt bedoeld is niet zo belangrijk, bovenstaande link kan wel gelijk hebben. Verder weinig nut om dit curieus te onderzoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: De eenhoorn

Bericht door jemateboer »

-DIA- schreef:
Delftenaar schreef:Aan de andere kant wordt er in bv. Job, naast de eenhoorn, over meer onbekende dieren gesproken, zoals de leviathan en nog een soort draak van wie ik nu de naam kwijt ben (Behomoth o.i.d.).
Er zijn aanwijzingen dat er in het OT dieren leefden die nu allang zijn uitgestorven. Dus is het nog steeds mogelijk dat het letterlijk om een eenhoorn ging, een dier dat wij niet kennen.
Een Unicorn is een mythisch dier, anders niet. Wat met de eenhoorn wordt bedoeld is niet zo belangrijk, bovenstaande link kan wel gelijk hebben. Verder weinig nut om dit curieus te onderzoeken.
Misschien is uw mening dat het weinig nut heeft om dit curieus te onderzoeken. Laatst was een tekst met de eenhoorn in behandeling tijdens een preek. Een jongetje vroeg na de dienst aan zijn vader of eenhoorns dan echt bestaan hadden en die hetzelfde waren zoals hij ze in boekjes had gezien. Zijn vader had hier geen antwoord op en deed het af als "Nee, het is anders" zonder verder uitleg te geven.

Is het zaligmakende kennis? Nee. Al was het een blauw schaap met 16 poten, veren en een snavel, dan had het nog geen verschil gemaakt. Maakt het iets duidelijk over de context, over het leven van toen? Ik ben van mening dat alle kennis die we kunnen opdoen, hoe groot of klein ook, van belang is. Het staat in de Bijbel, dus God vond het belangrijk genoeg om in Zijn Woord te vermelden.
Gebruikersavatar
Mosselman
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2017, 09:15

Re: De eenhoorn

Bericht door Mosselman »

jemateboer schreef:In de Bijbel wordt de eenhoorn 9 keer genoemd. Ik heb eens onderzoek gedaan naar het hoe en waarom, en waar deze naam nu eigenlijk vandaan komt. Voor de geïnteresseerde: http://www.bijbelnieuws.nu/2017/07/25/de-eenhoorn/.
Mooi artikel.. Ik kwam er ook niet helemaal uit maar jou analyse komt me wel aannemelijk voor.
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eenhoorn

Bericht door -DIA- »

Ook in dit boekje zij wel interessante gegevens te vinden over dieren in de Bijbel:

http://www.theologienet.nl/documenten/W ... Dieren.pdf
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: De eenhoorn

Bericht door jemateboer »

-DIA- schreef:Ook in dit boekje zij wel interessante gegevens te vinden over dieren in de Bijbel:

http://www.theologienet.nl/documenten/W ... Dieren.pdf
Dank je wel!!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De eenhoorn

Bericht door Hendrikus »

jemateboer schreef:
-DIA- schreef:Ook in dit boekje zij wel interessante gegevens te vinden over dieren in de Bijbel:

http://www.theologienet.nl/documenten/W ... Dieren.pdf
Dank je wel!!
Ja, voor dieren ben je bij DIA aan het goede adres. Bij hem wordt de pastorietuin zelfs Dierentuin genoemd ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De eenhoorn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb onderlaatst een boek gekocht, een prekenserie van ds. Olie over dieren in de Bijbel. Ik kan herinneren dat mijn oma dat in de kast had staan en ooit eens heb gelezen. Ik vond het toen een mooie serie, ik hoop het weer eens te lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eenhoorn

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
jemateboer schreef:
-DIA- schreef:Ook in dit boekje zij wel interessante gegevens te vinden over dieren in de Bijbel:

http://www.theologienet.nl/documenten/W ... Dieren.pdf
Dank je wel!!
Ja, voor dieren ben je bij DIA aan het goede adres. Bij hem wordt de pastorietuin zelfs Dierentuin genoemd ;)
Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht. Ik kom trouwens weinig in de pastorietuin. De tuin is anders wel drastisch veranderd. Na het vertrek van ds. K. is er radicaal in gesnoeid. De bomen en struiken moesten het ontgelden na de komst van ds. v.D.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De eenhoorn

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht. Ik kom trouwens weinig in de pastorietuin. De tuin is anders wel drastisch veranderd. Na het vertrek van ds. K. is er radicaal in gesnoeid. De bomen en struiken moesten het ontgelden na de komst van ds. v.D.
Noorder Dierenpark heb ik ook al eens voorbij horen komen. ;)
Maar ja, de echte in Emmen heet nu Wildlands. Waar ze de slagzin hanteren "Een werelds avontuur". En dát is natuurlijk helemaal de plank mis....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De eenhoorn

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:Ik heb onderlaatst een boek gekocht, een prekenserie van ds. Olie over dieren in de Bijbel. Ik kan herinneren dat mijn oma dat in de kast had staan en ooit eens heb gelezen. Ik vond het toen een mooie serie, ik hoop het weer eens te lezen.
Dit boekje is recenter: Alles wat adem heeft. Dieren in de Bijbel en hun betekenis. Ds M van Kooten


Afbeelding
Van Aap tot Zwijn.
Aan de hand van het alfabet behandelt ds M van Kooten een aantal dieren uit de Bijbel. Niet in de eerste plaats om kennis van de natuur op te doen, wel om er geestelijke lering uit te trekken. Om zo te mogen eindigen in de lof aan de grote Schepper alle dingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De eenhoorn

Bericht door Klavart »

Maanenschijn schreef:Ik heb onderlaatst een boek gekocht, een prekenserie van ds. Olie over dieren in de Bijbel. Ik kan herinneren dat mijn oma dat in de kast had staan en ooit eens heb gelezen. Ik vond het toen een mooie serie, ik hoop het weer eens te lezen.
Er zijn twee boeken van ds. Olie over dieren in de Bijbel.
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: De eenhoorn

Bericht door jemateboer »

Maanenschijn schreef:Ik heb onderlaatst een boek gekocht, een prekenserie van ds. Olie over dieren in de Bijbel. Ik kan herinneren dat mijn oma dat in de kast had staan en ooit eens heb gelezen. Ik vond het toen een mooie serie, ik hoop het weer eens te lezen.
Is dat 'HEERE! Gij behoudt mensen en beesten'? Dat boekje heb ik zelf in de kast staan. Na het lezen ervan ben ik zelfs anders naar een vlieg gaan kijken. Ik realiseerde me toen hoe ver we zijn weggezakt in onze taak als rentmeester en hoe verhard we zijn geworden in het begrijpen van de schepping en de wonderen daarin.
Plaats reactie