Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:De hele opzet van de bmu deugde m.i. al niet.
Omdat het een commercieel project was? Het behoorde inderdaad een kerkelijk initiatief te zijn, dacht ik.
Nee, omdat 'men' tegen de hsv was en het beter dacht te kunnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:
-DIA- schreef:
Vorst schreef:De hele opzet van de bmu deugde m.i. al niet.
Omdat het een commercieel project was? Het behoorde inderdaad een kerkelijk initiatief te zijn, dacht ik.
Nee, omdat 'men' tegen de hsv was en het beter dacht te kunnen.
Ja en daarenboven dat het niet een kerkelijk initiatief was.
Ik geloof dat we hierin met ons allen gelsapen hebben, gesluimerd.
Al waren er ook nog enkelen wakker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:@DIA

Matt 25: 3-4: uitleg: De dwaze vrouwen hebben geen extra olie meegenomen voor hun fakkel, de vijf wijze vrouwen wel.
Zo heb ik (helaas!) van meer fouten gehoord. Erg jammer, want op zich lijkt het een mooie uitgave.
Maar wat hebben we aan een mooie uitgave als er fouten in staan?
Waarom is "extra" olie fout?

Dit zegt Matthew Henry.
Ten eerste. Het was de dwaasheid der dwaze maagden, dat zij hare lampen namen, maar geen olie met zich namen, vers 3. Zij hadden juist olie genoeg om hare lampen voor het ogenblik brandende te houden, er ene vertoning mede te maken, alsof zij van voornemens waren den bruidegom tegemoet te gaan, maar geen fles of kruik olie hadden zij bij zich, om de lamp aan te vullen, indien de bruidegom soms vertoefde te komen.

Zo zijn de geveinsden:

1. Zij hebben geen innerlijk beginsel. Zij hebben een lamp der belijdenis in hun hand, maar hebben in hun hart niet dien voorraad van gezonde kennis, vast-ingewortelde neigingen en vastberaden voornemens, die nodig zijn om hen door den dienst en de beproevingen van den tegenwoordigen staat heen te helpen. Zij handelen onder den invloed van uitwendige drijfveren, maar zijn ontbloot van geestelijk leven, zoals een handelsman, die ene zaak begint zonder fondsen, of zoals het zaad op den steenachtigen grond, dat geen wortel kon schieten.

2. Zij hebben geen blik op, en maken gene voorziening voor, hetgeen komen zal. Zij namen lampen, om voor het ogenblik vertoning te maken, maar geen olie om later te gebruiken. Deze gedachteloosheid is het verderf van vele belijders. Alles waar zij om geven, is goed aangeschreven te staan bij hun naburen, met wie zij thans omgaan, niet om zich Christus behaaglijk te maken, voor wie zij hiernamaals zullen moeten verschijnen, alsof alles goed is, wat hun slechts voor het ogenblik dienstig is. Spreek hun van dingen, die nog niet gezien worden, en gij zult hun zijn als Lot voor zijne schoonzonen was, als jokkende. Zij maken gene voorziening voor later, zoals de mieren, noch leggen zij weg tegen het toekomende, 1 Timotheus 6:19.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Jeremiah »

Dit zegt de kanttekening.

Deze gelijkenis wordt genomen van hetgeen gebruikelijk was op de bruiloften van dien tijd, die des nachts gehouden werden, in dewelke de bruidegom met de zijnen van enige maagden ingehaald en tot de bruid geleid werd met brandende lampen of fakkels. Zie ook Luk. 12:35 van diergelijke wijze.

Door de komst des bruidegoms wordt verstaan de toekomst van Christus ten oordeel, vers 13.
Door de maagden allen die den christelijken naam voeren.
Door de wijzen alle oprechte ware gelovigen.
Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden.
Door de lampen de belijdenis van het christelijk geloof.
Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig.
Door den middernacht de onverwachte tijd van Christus' komst.
Door de bruiloft de vreugd des eeuwigen levens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:Dit zegt de kanttekening.

Deze gelijkenis wordt genomen van hetgeen gebruikelijk was op de bruiloften van dien tijd, die des nachts gehouden werden, in dewelke de bruidegom met de zijnen van enige maagden ingehaald en tot de bruid geleid werd met brandende lampen of fakkels. Zie ook Luk. 12:35 van diergelijke wijze.

Door de komst des bruidegoms wordt verstaan de toekomst van Christus ten oordeel, vers 13.
Door de maagden allen die den christelijken naam voeren.
Door de wijzen alle oprechte ware gelovigen.
Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden.
Door de lampen de belijdenis van het christelijk geloof.
Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig.
Door den middernacht de onverwachte tijd van Christus' komst.
Door de bruiloft de vreugd des eeuwigen levens.
Ik vind de uitleg van Matthew Henry scherper....schijn of zijn ligt bij hem nog dichter bij elkaar. Dat doet m.i. recht aan de uitleg van deze gelijkenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Jeremiah »

Shepard denk er ook zo over.

Vers 3: Die dwaas waren, haar lampen nemende namen geen olie met zich (1)

De dwaze maagden hadden zoveel wijsheid, dat zij net als de wijzen hun lampen namen, maar zij hadden zoveel dwaasheid in hun harten dat zij geen olie met zich namen. De dwazen waren tevreden met de flikkering van een uiterlijke belijdenis, ontstoken door lichte aandoeningen van Gods Geest terwijl zij het innerlijke werk verwaarloosden. De wijzen droegen niet alleen lampen van uitwendige belijdenis, maar vulden ook hun vaten en kregen een inwendig beginsel van de Geest van Christus.

Ook de dwazen stelden zich een goed doel voor ogen, namelijk om Christus te ontmoeten, maar met een vruchteloos gebruik van de middelen. Hun lampen dienden om hen voor te lichten en tot Christus te leiden. Die konden een tijd branden, maar zonder olie zouden ze doven. En dat verwaarloosden zij; dezen waren hierin beter onderwezen. Leer hieruit dat de meest verborgen huichelaars openbaar komen door een zorgeloos gebruik van de middelen. De bruidegom wordt hier verwacht; naar de tegenwoordigheid van Christus Jezus wordt verlangd. Hij komt in de nacht, de dwazen moeten hem dus in de nacht ontmoeten. Welnu, zij gebruiken middelen, zij nemen hun lampen, en zoveel olie dat hun lampen kunnen worden ontstoken. Maar zij nemen geen olie in hun vaten, het enige middel om hun lampen voor uitgaan te behoeden, opdat zij niet zouden worden buitengesloten.

Laten wij ons hierin nauw onderzoeken. Velen hebben de Heere begeerd en verwacht, maar hun einddoel verloren. Zie op de mensen buiten de kerk; die gaan verloren omdat zij geen hulpmiddel hebben: zij hebben geen lampen om hen te verlichten. Maar waarom gaan mensen verloren die in de kerk zijn? Dat is omdat zij het hulpmiddel niet gebruiken of omdat zij de middelen niet krachtdadig gebruiken. De tekst leert 'Waarom toch zou in de hand des zots het koopgeld zijn, om wijsheid te kopen, dewijl hij geen verstand heeft?’ Met de beste huichelaars gaat het als in de handel. Zij jagen naar de winst van het Koopmanschap, maar willen niet de moeite doen om een schip uit te rusten en zich in gevaar van een zeereis begeven om een schat te halen. Zo begeren de schatten van de hemel, maar willen die schat niet verkrijgen door het dal van bacha, door tranen en aanvechtingen, door de macht der duisternis, door goed en kwaad gerucht, door van de ene diepte en golf naar de andere trekken. Hierin schiet de beste huichelaar te kort en daarom verliest hij ten te laatste alles.

Vers 3: Die dwaas waren, haar lampen nemende namen geen olie met zich (2)

We gaan er nu toe over om de olie nader te onderzoeken. De dwaasheid van de vijf maagden blijkt hieruit, dat zij brandende lampen met lege vaten droegen. Alsof het lampkatoen door de hadden gehaald om een tijd te branden, maar het vat niet van olie hadden voorzien om de lamp ermee te vullen. De lamp en het vat kunnen niet gescheiden worden: het is alsof de lamp in de ene hand was en het vat in de andere.

De olie, wat is dat? Door de olie wordt verstaan: de Geest van Christus en Zijn genade. Volgens de Schrift wordt de Geest de zalving' genoemd, de genade des Geestes. De Geest en de genade zijn in Christus als in een fontein, maar in de gelovigen als in een vat.
De dwazen hadden zoveel olie, dat is lichte aandoeningen van de Geest, als door de belijdenis ontstoken waren, maar zij hadden niet genoeg. Zij hadden precies zoveel olie en licht, als waarmee hun belijdenis hen voor een korte tijd op de been hield en ondersteunde, maar die duurde niet lang genoeg. De dwaze maagden hadden hun lampen: een schijnende belijdenis. En hadden zij niet meer? Jazeker, want hoe konden hun lampen branden dan alleen door middel van olie? Zij hadden hun lampkatoen in de olie gedoopt; zij hadden wat aandoeningen en uitwendige indrukken van de Geest. Maar zij hadden hun vaten niet met olie gevuld! Er zijn geestelijke aandoeningen, lichte werkingen van Gods Geest, die dienen om een uitmuntende belijdenis voor de mensen te krijgen, maar niet om de ziel oprecht voor God te maken.

De Geest maakt onderscheid tussen Christenen en Christenen. Het is de Geest, Die een mens een burgerlijk en zedig leven doet leiden. Het is dezelfde Geest, Die door een hogere bewerking een mens het leven Gods doet leven. Een vleselijk hart begeert, maar een nieuw hart begeert de Heere Jezus!

De vijf dwaze maagden werden niet uitgesloten omdat zij niet zagen dat zij geen olie hadden, maar omdat zij geen olie kregen om hun vat te vullen. Zorg daarom dat u de Geest niet uitblust en beperkt als Hij op uw hart werkt en in uw hart ademt, opdat u in de maat der genade niet tekortschiet en dus buiten gesloten wordt. De Heere begint soms wonderlijk in mensen te werken, maar die vinden zich direct ootmoedig genoeg zij hebben troost genoeg en genade genoeg, en zij kunnen in hun waarneming niet beter zijn. Hierdoor maakt God hun zonden tot strikken, tot hun dienen. Ja geliefden menigeen zal de Geest uitblussen. Ach, waak daar tegen.

Vers 4: Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen

De vaten van de wijze maagden waren niet alleen gevuld, maar de olie daarin werd ook zuinig bewaard. Die bleef in hun vaten, totdat zij de bruidegom ontmoetten. Het is waar, hun lampen gingen uit; uiterlijke daden van de Geest der genade kunnen voor een tijd worden uitgeblust. Maar de olie bleef in de vaten, en dat kan van de dwaze maagden niet worden gezegd. De geest van de heeft een sterfelijke aard, de geest van de wijzen heeft een oneindige duurzaamheid en een eeuwigdurende natuur. U vraagt misschien: ‘Hoe komt het dat dit zaad een onsterfelijke en eeuwigdurende natuur bezit?’

a. Hun standvastigheid in de staat der genade steunt op de onveranderlijkheid van Gods raad. Wijze mensen hebben hun hersenen gepijnigd en, evenals Nebukadnezar, het gebruik van hun verstand verloren. Maar vallen de uitverkorenen dan niet af? Neen, want de duurzaamheid in de genade is op een fundament gebouwd. Niet op een zwak, maar op een vast fundament. Niet
op een fundament dat gelegd is door een mens, maar door God. Niet op een beweeglijk, maar op een onbeweeglijk fundament, dat met de kennis van God verzegeld: de Heere kent degenen die Zijne zijn (2 Tim. 2). Dat is, hoewel sommige mensen vallen, kent de Heere degenen die Zijne zijn: zij zijn door Zijn liefde en kennis verzegeld.

b. Het komt ook door het onafgebroken verblijf van de Geest des Heeren in de harten van de heiligen. Niemand kan de schapen uit de hand des Vaders rukken. Christus opstanding heeft de genade en bestendige tegenwoordigheid des Geestes teweeggebracht, die de ziel door alle moeilijkheden heenvoert. We in de tekst: "De eeuwige God zij u een woning... Al kwamen er nog zoveel onheilen, dan is er een woning. Ja, zegt u, zo lang als ik staande kan blijven, maar als ik val, waar blijf ik dan?' "En van onder eeuwige armen.” Al valt een heilige nog laag, Gods eeuwige armen reiken nog lager. Waar hij ook zo valt, hij valt uiteindelijk in de armen des Heeren, anders was het onmogelijk voor een ziel om te volharden. Als de heiligen klein zijn, vrezen ze dat ze ten laatste toch nog zullen vallen. Maar dit gebeurt niet. Waarom niet? Ik zal u dragen. Daarom is het onmogelijk dat ze ooit verloren gaan. Gods voornemen vast, zijn belofte is zeker en Zijn Geest is machtig. Zo zal levens der genade in de harten der gelovigen, tot in eeuwigheid bewaard worden. Hiermee ziet u het verschil tussen de wijze en de dwaze maagden. Wat zegt u h ervan? Is er geen onderscheid tussen de dwaze en de wijze maagden?

Thomas Shepard: De tien maagden
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door eilander »

Is het inderdaad van wezenlijk belang of de meisjes nu wel of geen olie in hun lamp hadden?
Feit is in elk geval dat ze zo dwaas waren dat ze niet genoeg voorraad hadden meegenomen om de tijd te overbruggen nu de bruidegom later kwam dan verwacht.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Feit is in elk geval dat ze zo dwaas waren dat ze niet genoeg voorraad hadden meegenomen om de tijd te overbruggen nu de bruidegom later kwam dan verwacht.
Wat weer verklaard kan worden met het zaad op de steenachtige grond, of het zaad wat overwoekerd werd door de doornen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Feit is in elk geval dat ze zo dwaas waren dat ze niet genoeg voorraad hadden meegenomen om de tijd te overbruggen nu de bruidegom later kwam dan verwacht.
Wat weer verklaard kan worden met het zaad op de steenachtige grond, of het zaad wat overwoekerd werd door de doornen.
Het lijkt me wat ingewikkeld worden om voor de uitleg van een gelijkenis weer een andere gelijkenis te gaan gebruiken...
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Marco »

Terri schreef:Ik sliep, maar mijn hart waakte.. Hooglied 5
Hier moest ik aan denken.
Ik denk persoonlijk niet dat er een veroordeling/waarschuwing ligt in het slapen.
Eerder een troost.......
Als je door het lange wachten overmand wordt door de slaap, zal je bij het eerste geroep wakker worden en zal je hart uitgaan naar de verwachte Bruidegom.
Dan blijkt dus dat je bereidt bent en dat je het er niet op aan hebt laten komen.
Ik denk dat dit een goede uitleg is.

Laten we wel zijn: als je weet dat er een midden-oosters bruidsfeest aan zit te komen, kan je maar beter een tukkie doen. Dat soort feesten schijnt nogal energie te kunnen kosten..
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

Heeft het iets meer in zich om te spreken over 'maagden', terwijl we hier veel over 'meisjes' spreken? Is 'maagden' enkel een verouderd woord? of is spreken van 'meisjes' iets anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Heeft het iets meer in zich om te spreken over 'maagden', terwijl we hier veel over 'meisjes' spreken? Is 'maagden' enkel een verouderd woord? of is spreken van 'meisjes' iets anders?
Maagden betekent in deze gewoon jonge vrouwen. Maagden is geen woord wat hedendaags gebruikt wordt, behalve als het gaat om gemeenschap.
In deze betekent het gewoon jonge vrouwen, dus meisjes, of jonge vrouwen, is een goede vertaling.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Heeft het iets meer in zich om te spreken over 'maagden', terwijl we hier veel over 'meisjes' spreken? Is 'maagden' enkel een verouderd woord? of is spreken van 'meisjes' iets anders?
Maagden betekent in deze gewoon jonge vrouwen. Maagden is geen woord wat hedendaags gebruikt wordt, behalve als het gaat om gemeenschap.
In deze betekent het gewoon jonge vrouwen, dus meisjes, of jonge vrouwen, is een goede vertaling.
Ik zie ook dat er hierboven over "vrouwen" wordt gesproken. Ik wil niet kritisch zijn, maar ik denk dat we wel beter bij de taal van de Schrift kunnen blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Heeft het iets meer in zich om te spreken over 'maagden', terwijl we hier veel over 'meisjes' spreken? Is 'maagden' enkel een verouderd woord? of is spreken van 'meisjes' iets anders?
Maagden betekent in deze gewoon jonge vrouwen. Maagden is geen woord wat hedendaags gebruikt wordt, behalve als het gaat om gemeenschap.
In deze betekent het gewoon jonge vrouwen, dus meisjes, of jonge vrouwen, is een goede vertaling.
Ik zie ook dat er hierboven over "vrouwen" wordt gesproken. Ik wil niet kritisch zijn, maar ik denk dat we wel beter bij de taal van de Schrift kunnen blijven.
Ook goed. Maar we bedoelen allemaal hetzelfde.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik zie ook dat er hierboven over "vrouwen" wordt gesproken. Ik wil niet kritisch zijn, maar ik denk dat we wel beter bij de taal van de Schrift kunnen blijven.
Helemaal mee eens. de taal van de Schrift is deze: παρθένος, en dat betekent meisje, of maagd, of ongetrouwde dochter.
Plaats reactie