Openbaring

Plaats reactie
Hendrien
Berichten: 1325
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Openbaring

Bericht door Hendrien »

In Openbaring wordt gesproken over de oordelen van de 7 zegels, de 7 bazuinen en 7 fiolen van de toorn Gods. Hoe moeten we deze oordelen lezen? Zo letterlijk mogelijk, zoals bij de 2e fiool als de zee tot bloed wordt als van een dode en dat alle levende ziel zal sterven in de zee? De kanttekeningen en bijv. Brakel passen die veel toe op dwaalleringen. Maar in Egypte werd de Nijl letterlijk tot bloed en dat geloven we toch allemaal? Waarom dan hier niet? En welke zwaarwegende redenen zijn er dan om van de letterlijke uitleg af te wijken?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23809
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Openbaring

Bericht door refo »

De kans is groot dat Johannes in Openbaring doelde op de val van Jeruzalem.
-DIA-
Berichten: 32698
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Openbaring

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De kans is groot dat Johannes in Openbaring doelde op de val van Jeruzalem.
Ik meen toch dat u een beetje in de war bent. In Mattheus 24 wordt gesproken over de verwoesting van Jeruzalem, en daaroverheen naar het einde aller dingen. Dit komt vaker voor in de Schrift, en dat kunnen we noemen een profetie in perspectief. Na de eerste vervulling ligt er dan nog een nadere vervulling, waar ook de Heere Jezus dan verder spreekt over het einde er eeuwen en de tekenen die daaraan voorafgaan. Niet alzo in de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes, die was verbannen naar het eiland Patmos om het Woord Gods en de Getuigenis van Jezus Christus.
Weinig betrouwbare theologen hebben het aangedurfd om een gedegen verklaring van het Boek der Openbaring te
geven. Ik geloof wel dat we veel dingen nu kunnen duiden, ook als we Schrift met Schrift vergelijken. De kantteningen geven wel een goede verklaring, maar veel is ongewis, maar dat zal stellig duidelijk worden als de profetie vervuld wordt.
We moeten ook, denk ik, wel rekenen dat er ook in dit Bijbelboek een zekere allegorie is verwerkt. Zie ook de ordelijke opbouw van dit boek, met toch, naar we aannemen ook symbolische getallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1325
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Openbaring

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
refo schreef:De kans is groot dat Johannes in Openbaring doelde op de val van Jeruzalem.
Ik meen toch dat u een beetje in de war bent. In Mattheus 24 wordt gesproken over de verwoesting van Jeruzalem, en daaroverheen naar het einde aller dingen. Dit komt vaker voor in de Schrift, en dat kunnen we noemen een profetie in perspectief. Na de eerste vervulling ligt er dan nog een nadere vervulling, waar ook de Heere Jezus dan verder spreekt over het einde er eeuwen en de tekenen die daaraan voorafgaan. Niet alzo in de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes, die was verbannen naar het eiland Patmos om het Woord Gods en de Getuigenis van Jezus Christus.
Weinig betrouwbare theologen hebben het aangedurfd om een gedegen verklaring van het Boek der Openbaring te
geven. Ik geloof wel dat we veel dingen nu kunnen duiden, ook als we Schrift met Schrift vergelijken. De kantteningen geven wel een goede verklaring, maar veel is ongewis, maar dat zal stellig duidelijk worden als de profetie vervuld wordt.
We moeten ook, denk ik, wel rekenen dat er ook in dit Bijbelboek een zekere allegorie is verwerkt. Zie ook de ordelijke opbouw van dit boek, met toch, naar we aannemen ook symbolische getallen.
De verklaringen van de kanttekenaren over de zegels, bazuinen en fiolen vind ik erg onwaarschijnlijk en willekeurig.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Openbaring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:De kans is groot dat Johannes in Openbaring doelde op de val van Jeruzalem.
Er zullen zaken zijn die daarop betrekking hebben, maar Johannes had het duidelijk ook over de toekomst.
Openbaring wordt doorgaans gedateerd op 90-95 na Christus, dus na de val van Jeruzalem.
Ook na de grote christenvervolging van Domitianus.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Openbaring moet gezien worden als twee delen,
Openbaring 1- 11 en 12-22 en dat er tweemaal vanuit verschillend gezichtspunt zaken worden beschreven.

Maar veel zaken zijn beeldend beschreven, maar dat wil niet zeggen dat zaken niet letterlijk zullen gebeuren.
Alles zonder meer letterlijk nemen is denk ik geen goed uitgangspunt voor Openbaring, evenmin als zonder meer alles vergeestelijken.

God weet de toekomst al, het loop Hem niet uit de hand, Hij bewaard Zijn volk, en de goddeloze als het slecht gaan, en Gods oordeel zal komen. Evenals de grote verdrukking, en Zijn wederkomst, om een ieder te vergelden naar recht. De gelovigen mogen die dacht met verlangen en vertrouwen tegemoet zien, de goddelozen mogen zeer bang zijn want Hij komt!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32698
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Openbaring

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De kans is groot dat Johannes in Openbaring doelde op de val van Jeruzalem.
Ik meen toch dat u een beetje in de war bent. In Mattheus 24 wordt gesproken over de verwoesting van Jeruzalem, en daaroverheen naar het einde aller dingen. Dit komt vaker voor in de Schrift, en dat kunnen we noemen een profetie in perspectief. Na de eerste vervulling ligt er dan nog een nadere vervulling, waar ook de Heere Jezus dan verder spreekt over het einde er eeuwen en de tekenen die daaraan voorafgaan. Niet alzo in de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes, die was verbannen naar het eiland Patmos om het Woord Gods en de Getuigenis van Jezus Christus.
Weinig betrouwbare theologen hebben het aangedurfd om een gedegen verklaring van het Boek der Openbaring te
geven. Ik geloof wel dat we veel dingen nu kunnen duiden, ook als we Schrift met Schrift vergelijken. De kantteningen geven wel een goede verklaring, maar veel is ongewis, maar dat zal stellig duidelijk worden als de profetie vervuld wordt.
We moeten ook, denk ik, wel rekenen dat er ook in dit Bijbelboek een zekere allegorie is verwerkt. Zie ook de ordelijke opbouw van dit boek, met toch, naar we aannemen ook symbolische getallen.
De verklaringen van de kanttekenaren over de zegels, bazuinen en fiolen vind ik erg onwaarschijnlijk en willekeurig.
Ik kan er niet zo heel veel meer over zeggen. Wel kunnen we merken dat er sinds de kantteningen geschreven zijn ook dingen meer duidelijk zijn geworden. Andere dingen die de kanttekening helder noemt worden nu veelal verworpen, zoals het zien op de paus.
Ik meen dat we in de Openbaringen kunnen opmerken dat er een grote wond werd toegebracht aan een kerkvijandelijke staat of persoon. Dat lijkt me wel enigszins van toepassing op de Reformatie. Dan zien ook het herstel van deze wond, en de opkomst van wat de kanttekeningen 'de Turk' noemen. Dat is oude taal voor de Islam. Ds. A. Moerkerken heeft hier eens over gepreekt niet zo lang na de aanslagen in Amerika, 9 september 2001. Deze gebeurtenis heeft misschien ook wel meer impact gehad dan we wel beseffen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie