Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Men heeft zich wel eens voorgesteld dat heelal een uitdijend Iets zou zijn.
Er zou ergens een Middelpunt moeten zijn van waaruit het heelal zich uitbreid.
Ik hoorde pas dat deze theorie is als de bekende stoel van poten ontdaan door een
nietsontziende zaag.

Men scheen te hebben ontdekt dat overal in het heelal hetzelfde wordt waargenomen.
Er blijkt dan geen middelpunt in het heelal te zijn.
Wie het vatten kan vatte het.
Dit kan niet!
Of wel?
Volgens Andre Kuipers bestaan er 22 miljoen zonnestelsels in het heelal.
Waarom zou er volgens jou een middelpunt in het heelal moeten zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Men heeft zich wel eens voorgesteld dat heelal een uitdijend Iets zou zijn.
Er zou ergens een Middelpunt moeten zijn van waaruit het heelal zich uitbreid.
Ik hoorde pas dat deze theorie is als de bekende stoel van poten ontdaan door een
nietsontziende zaag.

Men scheen te hebben ontdekt dat overal in het heelal hetzelfde wordt waargenomen.
Er blijkt dan geen middelpunt in het heelal te zijn.
Wie het vatten kan vatte het.
Dit kan niet!
Of wel?
Volgens Andre Kuipers bestaan er 22 miljoen zonnestelsels in het heelal.
Waarom zou er volgens jou een middelpunt in het heelal moeten zijn?
En.... wat zit er dan achter al die zonnestelsels? Een muur? Niets? En Waar eindigt dat niets dan? En wat zit er achter dat niets? Misschien weer een heleboel zonnestelsels? Begint het al te duizelen? :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Begint het al te duizelen?
Mij wel. Het zou moeten leiden tot diep ontzag voor de HEERE, Die alles heeft geschapen. En tot enorm klein denken van onszelf, zelfs van de zogenaamd grootste wetenschappers op dit gebied. Die heel veel meer weten dan ik, maar ongelooflijk weinig van het geheel.
Job had het beter begrepen, denk ik. Toen hij iets over de schepping had gezegd (in Job 26), besloot hij dat gedeelte met:
"Ziet, dit zijn maar uiterste einden Zijner wegen; en wat een klein stukje der zaak hebben wij van Hem gehoord? Wie zou dan den donder Zijner mogendheden verstaan?"
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Begint het al te duizelen?
Mij wel. Het zou moeten leiden tot diep ontzag voor de HEERE, Die alles heeft geschapen. En tot enorm klein denken van onszelf, zelfs van de zogenaamd grootste wetenschappers op dit gebied. Die heel veel meer weten dan ik, maar ongelooflijk weinig van het geheel.
Job had het beter begrepen, denk ik. Toen hij iets over de schepping had gezegd (in Job 26), besloot hij dat gedeelte met:
"Ziet, dit zijn maar uiterste einden Zijner wegen; en wat een klein stukje der zaak hebben wij van Hem gehoord? Wie zou dan den donder Zijner mogendheden verstaan?"
Ben ik volledig met je eens.
Maar wat ik me afvroeg is hoe het zit met dat middelpunt van het heelal. Wat wordt daarmee bedoeld?
Ik ben niet opgegroeid met deze materie en een antwoord op m´n vraag bleef jammer genoeg uit.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door ejvl »

Roos2017 schreef: Maar wat ik me afvroeg is hoe het zit met dat middelpunt van het heelal. Wat wordt daarmee bedoeld?
Ik ben niet opgegroeid met deze materie en een antwoord op m´n vraag bleef jammer genoeg uit.
Letterlijk gezien is er geen middelpunt, of wij weten dat niet. Immers moet men eerst de uiteinden weten voordat er een middelpunt bepaald kan worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Men heeft zich wel eens voorgesteld dat heelal een uitdijend Iets zou zijn.
Er zou ergens een Middelpunt moeten zijn van waaruit het heelal zich uitbreid.
Ik hoorde pas dat deze theorie is als de bekende stoel van poten ontdaan door een
nietsontziende zaag.

Men scheen te hebben ontdekt dat overal in het heelal hetzelfde wordt waargenomen.
Er blijkt dan geen middelpunt in het heelal te zijn.
Wie het vatten kan vatte het.
Dit kan niet!
Of wel?
Volgens Andre Kuipers bestaan er 22 miljoen zonnestelsels in het heelal.
Waarom zou er volgens jou een middelpunt in het heelal moeten zijn?
En.... wat zit er dan achter al die zonnestelsels? Een muur? Niets? En Waar eindigt dat niets dan? En wat zit er achter dat niets? Misschien weer een heleboel zonnestelsels? Begint het al te duizelen? :bobo
Als je naar een getekende cirkel op papier kijkt, dan heeft deze een middelpunt, maar dat middelpunt ligt niet op de cirkel. Ook heeft de cirkel geen einde. De cirkel is 1-dimensionaal, maar alleen doordat we het op papier (2 dimensionaal) zien, kunnen we een middelpunt aanwijzen. Zo ook met het aardoppervlak. Op het aardoppervlak (2 dimensionaal) kunnen we geen middelpunt en geen einde aanwijzen, terwijl als we in drie dimensies denken we wel een middelpunt kunnen aanwijzen, al ligt dat niet op het aardoppervlak. Het aardoppervlak is dan zelf het eind van de aarde.

Stel nu voor dat het heelal in een 4-dimensionale ruimte ingebed is. Wij denken 3-dimensionaal dus dit is al moeilijk voor te stellen, maar in principe is het mogelijk. Dan kan het zijn dat binnen onze drie dimensies het heelal geen middelpunt en geen randen heeft, maar dat het heelal toch eindig is.

Al is het heelal natuurlijk immens groot en er is veel te ontdekken. Voor de Christen zal onderzoek naar het heelal waarschijnlijk leiden tot meer bewondering voor de Schepper, voor de atheist tot meer or minder nieuwsgierigheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Leon »

Net zo oneindig als de eeuwigheid is, zo oneindig is het filosoferen over deze zaken. De Heere geeft zelf enkele aanwijzingen hoe we hier naar moeten kijken, met als doel: Geloof in Mij al kun je het niet begrijpen.

Wij mensen zijn bezig met onze altijd en onverzadigbare honger naar het kunnen begrijpen van alle dingen. Zie je? Genesis 3 leeft in al onze harten. Konden we alles begrijpen? Dan zijn we wat we al in het paradijs wilden zijn, namelijk als God. Ik ben daarom blij dat we het niet weten. Stel dat we God zouden kunnen begrijpen. Waar zou onze eerbied voor Hem blijven? We zouden toch ongelofelijk, onuitstaanbaar hoogmoedig en trots zijn en het altijd beter weten dan God doet.

Ik probeer me iets voor te stellen van de eeuwigheid aan de hand van teksten uit de Bijbel, onder andere: 2 Petrus 3 'een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag' en Psalm 90 'van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God'. In God is er geen voor en geen na. Er is een altijd nu.

Ik stel me dat zo voor: wij, christelijke mensen denken over het algemeen: Eeuwigheid - begin tijd -------einde tijd- Eeuwigheid. Maar God bekijkt deze lijn verticaal. Het zal ook wel een gebrekkige voorstelling zijn en ik zit er misschien ook grotendeels naast, maar ik vind het niet erg. Het is tot vergroting van de eerbied voor Hem in gebed en in spreken.
Plaats reactie