Cherubijnen en Serafijnen

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door emigrant »

Wat valt er te zeggen over cherubijnen en serafijnen? Wezens of engelen?
Bestaan ze nog, kunnen we ze waarnemen en met ze communiceren?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Van Ewijk »

emigrant schreef:Wat valt er te zeggen over cherubijnen en serafijnen? Wezens of engelen?
Bestaan ze nog, kunnen we ze waarnemen en met ze communiceren?
Ze worden in de schrift genoemd, en iedereen die de schrift als waarheid ziet kan mijn inziens dus onmogelijk ontkennen dat ze bestaan.
Of ze nog bestaan? sinds wanneer leggen hemelse wezens het loodje?
Communiceren? Waarom? De enige geest waarmee u naar bijbels gebod mag communiceren is de Heilige Geest.
Wil men in hemelse sferen contact leggen met u, dan word dat u vergund van Godswege maar het is niet aan u om dat zelf te bewerkstelligen.
Het is allemaal erg eenvoudig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
emigrant schreef:Wat valt er te zeggen over cherubijnen en serafijnen? Wezens of engelen?
Bestaan ze nog, kunnen we ze waarnemen en met ze communiceren?
Ze worden in de schrift genoemd, en iedereen die de schrift als waarheid ziet kan mijn inziens dus onmogelijk ontkennen dat ze bestaan.
Of ze nog bestaan? sinds wanneer leggen hemelse wezens het loodje?
Communiceren? Waarom? De enige geest waarmee u naar bijbels gebod mag communiceren is de Heilige Geest.
Wil men in hemelse sferen contact leggen met u, dan word dat u vergund van Godswege maar het is niet aan u om dat zelf te bewerkstelligen.
Het is allemaal erg eenvoudig.
Deze serafijnen en cherubijnen zijn engelen. Men kan lezen hoe een twee cherubs op het verzoendeksel van de Ark des Heeren stonden. Deze stonden met hun aangezichten naar beneden, te staren op de Wet. Deze heilige wezens, die nooit hebben gezondigd en aan Gods zijde staan, waren heilig verwonderd (of hoe zal ik het uitdrukken?) hoe zondaren door deze vloekende Wet, waar God geen afstand van kon doen, toch weer door een weg van Recht, ondanks die overtreden wet, mensen weer met God verzoend konden worden. Dit hebben deze heilige troongeesten niet kunnen begrijpen.
Toen de Heere Jezus werd geboren werd door heilige troongeesten deze boodschap tot degenen gebracht die de verlossing in Israël nog verwachten.
Zoals er onderscheid is in de uitverkoren mensen, zo is er ook onderscheid tussen de hemelse troongeesten, naar Gods vrijmachtig besluit. Hoe Hij de een meer leert dan een ander, en hoe de ene dieper wordt ingeleid dan een ander, zo is er ook onderscheid onder de hemelse geesten. Ik meen toch dat we het zo altijd hebben geleerd, hoewel dit een punt is waar doorgaans niet zo heel veel aandacht aan wordt besteed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:zo is er ook onderscheid onder de hemelse geesten. Ik meen toch dat we het zo altijd hebben geleerd, hoewel dit een punt is waar doorgaans niet zo heel veel aandacht aan wordt besteed.
Van mij persoonlijk hoeft dat ook niet, dat gaat ons aardse verstand toch te boven.
Wie hier op aarde kan ons onderricht geven in het reilen en zeilen onder de rangen en standen des hemels?
Ik moet er in alle eerlijkheid wel bij zeggen dat het visioen van Ezechiël zoals beschreven in Ezechiël 1 mijn fantasie altijd eindeloos heeft geprikkeld, ik vrees dat ik verder dan dat helaas nooit zal komen.
Ik geloof dat we er beter aan doen met ons beperkte verstand door een bijbels venster naar onszelf te kijken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:zo is er ook onderscheid onder de hemelse geesten. Ik meen toch dat we het zo altijd hebben geleerd, hoewel dit een punt is waar doorgaans niet zo heel veel aandacht aan wordt besteed.
Van mij persoonlijk hoeft dat ook niet, dat gaat ons aardse verstand toch te boven.
Wie hier op aarde kan ons onderricht geven in het reilen en zeilen onder de rangen en standen des hemels?
Ik moet er in alle eerlijkheid wel bij zeggen dat het visioen van Ezechiël zoals beschreven in Ezechiël 1 mijn fantasie altijd eindeloos heeft geprikkeld, ik vrees dat ik verder dan dat helaas nooit zal komen.
Ik geloof dat we er beter aan doen met ons beperkte verstand door een bijbels venster naar onszelf te kijken.
Misschien is het in dit geval wel goed om het boekje van ds. A. Moerkerken, "Een mensenkind" te lezen, hoe hij over het boek Ezechiël schrijft. Daarin geeft hij mijns inziens wel een juist beeld van
deze gezichten. Hoewel ik daar zelf ook zo niet over kan oordelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Misschien is het in dit geval wel goed om het boekje van ds. A. Moerkerken, "Een mensenkind" te lezen, hoe hij over het boek Ezechiël schrijft. Daarin geeft hij mijns inziens wel een juist beeld van
deze gezichten. Hoewel ik daar zelf ook zo niet over kan oordelen.
Ik zal hier eens in duiken, lijkt mij interessante leesmaterie.
Maar dan wil ik nu eigenlijk rechtstreeks terug komen op de openingspost van Emigrant.
Mijn vraag aan hem is wat hij wilt met Cherubijnen en Serafijnen?
Waarom wil hij ze waarnemen en met ze communiceren?
Ik wil graag dieper ingaan op de motivatie van de vraag.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door emigrant »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het in dit geval wel goed om het boekje van ds. A. Moerkerken, "Een mensenkind" te lezen, hoe hij over het boek Ezechiël schrijft. Daarin geeft hij mijns inziens wel een juist beeld van
deze gezichten. Hoewel ik daar zelf ook zo niet over kan oordelen.
Ik zal hier eens in duiken, lijkt mij interessante leesmaterie.
Maar dan wil ik nu eigenlijk rechtstreeks terug komen op de openingspost van Emigrant.
Mijn vraag aan hem is wat hij wilt met Cherubijnen en Serafijnen?
Waarom wil hij ze waarnemen en met ze communiceren?
Ik wil graag dieper ingaan op de motivatie van de vraag.
Neem de Bijbelse Lofzang het Heilig, Heilig Heilig uit Jesaja en Openbaringen. Daar richt elk levend wezen zich gezamenlijk tot God in Lofzang. Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.

Net zoals een gedomesticeerde hond mij begrijpt als ik 'zit' of 'af' roep, dan communiceer ik met die hond. En hij maakt mij kenbaar dat hij eten of naar buiten wil.

De Reformatorische theologie schenkt maar weinig aandacht aan wat er na de kruisiging is gebeurd. Er wordt nauwelijks gepreekt over wat we van de Hemelse kerk weten. We hebben te maken met de Heere die verrezen is en ten hemel gevaren. Daarom lijkt het mij goed aandacht te schenken aan wat wij daarvan kunnen weten, en hoe onbegrensd dat alles is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

We dienen af te gaan op wat Gods woord er over zegt en niet onze fantasie en eigen inzicht te volgen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

DIA schreef:Toen de Heere Jezus werd geboren werd door heilige troongeesten deze boodschap tot degenen gebracht die de verlossing in Israël nog verwachten.
Ik vroeg mij af waar in de Schrift staat dat de aankondiging van Zijn geboorte werd gedaan door serafs of cherubs. Ik meen dat er staat dat het door Gabriël werd gedaan. Eén van de weinige engelen wiens naam genoemd wordt.

Serafs worden vnl. genoemd in Jesaja 6. En wellicht is er een vergelijk met de cherubs.
Jesaja 6 : 2
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugels; met twee bedekte
ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog
hij.
In dit schriftgedeelte wordt over "serafs" gesproken. Zij hadden zes vleugels. In Jesaja 6 : 3 staat:
Jesaja 6 : 3
3 En de een riep tot den ander (= zij riepen tot elkaar), Heilig, heilig, heilig is de
HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
Dus zij riepen, wat wij noemen "het driemaal heilig": "Heilig, heilig, heilig is de HEERE".
Dezelfde uitspraak komt voor uit de mond van de "cherubs" in:
Openbaring 4 : 8
8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en
waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de HEERE God, de Almachtige, Die was en Die is en Die
komen zal.
Het anagram van cherub is "bechur " en bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht".
Een andere anagram is baruch, een naam die in de Bijbel staat "zegenen", interessant genoeg om dat verder te bestuderen.


Er wordt ook bij gezegd waar het mee te maken heeft, waarom het driemaal heilig is. Dat is vanwege dat Hij is, dat Hij was en dat Hij komen
zal.
Het staat in verband met heden, verleden en toekomst, namelijk de onvergankelijkheid, en...
de onwankelbaarheid van de troon van God en van Christus

Er is ook een vergelijk met de tekst uit Johannes 12 vers 41. De aangehaalde teksten spreken over de heerlijkheid van Christus.
De teksten uit Jesaja referen naar de gezichten in Ezechiël en zo verwijst Johannes 12 : 41 weer naar Jesaja.
Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag ....

Nog een anagram zie je in deze tekst:
Ezechiël 10 vers 22: " En aangaande de gelijkenis van hun aangezichten, het waren dezelfde aangezichten, die ik gezien had bij de rivier Chebar hun gedaanten en zij zelven, zij gingen ieder recht uit voor zijn aangezicht henen.
Hierna horen we 30 hoofdstukken niet meer van die cherubs.
In ieder geval zien we dat..... het gebruik van de verschillende termen als cherub, seraf en boodschapper, laat zien dat ook de engelen goed georganiseerd zijn en dat er verschil is in rangorde en taak. Zo hebben de serafs bijvoorbeeld dienst rond Gods troon, zoals blijkt uit Jesaja 6.
DIA schreef:Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.
Nergens in de Bijbel lees ik dat er een meervoud is van aartsengelen. Het is er altijd maar één die ook nog met name genoemd wordt n.l.: Michaël ( "Wie is als God?")
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Zita »

Anagrammen? Waarom zouden die informatie geven? Het lijkt mij een woordspelletje.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Een anagram is niet zoiets als een puzzel, hoewel het woord daarvoor wel gebruikt wordt. Het is een taalkundig verschijnsel waarbij letters verwisseld worden binnen het woord.
Daardoor ontstaat wel een ander woord, maar de betekenis ervan verandert niet.
In Ezechiel 1:5 en 10:22 staat dat deze "cherubs" of "cherub", in het enkelvoud, verschijnt aan de rivier Chebar.
Opmerkelijk lijkt mij dat de naam van de rivier erbij genoemd wordt. De Bijbel heeft daar vast wel een bedoeling mee.

Zo vocht Jakob bij de Jabok, een duidelijke ommekeer vond daar plaats zo vertelt die geschiedenis.

Het woord "seraf" betekent "vurig" en staat ook voor het woord "slang".
We lezen dat woord in Numeri 21 : 6
' Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er
stierf veel volks van Israël. '
Daarna volgt de opdracht dat zij een vurige slang moesten maken, het woord slang ( nachash) staat er niet, maar het woord "seraf", maak u een seraf.
Dan maakt Mozes een ding van koper en die stang en die slang staan dus voor een seraf maar ook voor "nachash".
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde eens een preek waarin de gedachte naar voren kwam dat Gabriel en Michael wel dezelfde zou kunnen zijn.
Ik heb me verder eigenlijk nooit in deze dingen verdiept. Ik weet wel dat het in het algemeen zo is dat de engelen wat uit
het gezichtsveld zijn verdwenen. Toch zijn ze een realiteit, gedienstige geesten die Gods bevel uitvoeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Jongere »

Hesther schreef:Een anagram is niet zoiets als een puzzel, hoewel het woord daarvoor wel gebruikt wordt. Het is een taalkundig verschijnsel waarbij letters verwisseld worden binnen het woord.
Daardoor ontstaat wel een ander woord, maar de betekenis ervan verandert niet.
Hoe kom je hierbij? Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Als je met Hebreeuwse letters gaat schuiven, ontstaat er gewoon een andere wortel = een ander woord. Heb je misschien een bron waarin wordt verdedigd dat dit een "taalkundig verschijnsel" zou zijn?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

-DIA- schreef:Ik hoorde eens een preek waarin de gedachte naar voren kwam dat Gabriel en Michael wel dezelfde zou kunnen zijn.
Ik heb me verder eigenlijk nooit in deze dingen verdiept. Ik weet wel dat het in het algemeen zo is dat de engelen wat uit
het gezichtsveld zijn verdwenen. Toch zijn ze een realiteit, gedienstige geesten die Gods bevel uitvoeren.
Dat vind ik eigenlijk niet zo een vreemde gedachte. Gabriël herbergt Gods Naam en Michaël ook, en misschien zijn deze hoge engelen wel een voorverschijning van de Christus. Engelen worden zeker als een realtiteit genoemd en als Christus wederkomt is Hij vergezeld met 1000 tot 10.000 van Zijn engelen. De moeite waard om te zien wie of wat de Bijbel hiermee bedoelt, lijkt mij.

We lezen ook dat de Here Jezus tijdens Zijn bediening op aarde beneden de engelen is gesteld( qua hierarchie) en dat Hij bij Zijn verhoging dus opstanding Hij gesteld is vèr boven de engelen.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Jongere schreef:
Hesther schreef:Een anagram is niet zoiets als een puzzel, hoewel het woord daarvoor wel gebruikt wordt. Het is een taalkundig verschijnsel waarbij letters verwisseld worden binnen het woord.
Daardoor ontstaat wel een ander woord, maar de betekenis ervan verandert niet.
Hoe kom je hierbij? Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Als je met Hebreeuwse letters gaat schuiven, ontstaat er gewoon een andere wortel = een ander woord. Heb je misschien een bron waarin wordt verdedigd dat dit een "taalkundig verschijnsel" zou zijn?
De aanval: "hoe kom je hierbij" klinkt niet zo aardig en dat jij er nooit van gehoord hebt, wil niet zeggen dat het taalkundige fenomeen niet bestaat.
Ik schuif niet met Hebreeuwse letters, maar gewoon met hollandse letters . De wortel is de stam van een woord en dat is geen ander woord.
Op je laatste vraag is het antwoord dat een anagram een taalkundig verschijnsel IS, en niet " zou zijn".
Plaats reactie