Lessen uit de Psalmen

Erskinees

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Erskinees » 14 Feb 2020, 13:51

Matthew Poole zegt daarover:

"U zult mij in staat stellen om naar U op te zien met troost en opgewektheid, met vertrouwen ten opzichte van mijn vijanden. U zult mij uit het slijk tillen waarin ik nu lig en mij herstellen in mijn vroegere macht en waardigheid waaruit ik ben gevallen."

Spurgeon:

"U zult mij verheffen. Hoewel mijn hoofd nog neerhangt van het verdriet, zal ik het binnenkort opheffen in vreugde en dankzegging. Wat een goddelijke drieslag van barmhartigheden worden gecombineerd in dit vers: 1) verdediging voor de weerloze, 2) glorie voor de verachte en 3) vreugde voor de troosteloze. Daarom mogen we zeggen: "Er is niemand zoals de God van Jeschurun."

Calvijn:

"Maar omdat hij ervan overtuigd was dat hij niet volledig was afgesneden van Gods gunst en dat Gods keuze om hem koning te laten zijn onveranderd bleef, moedigt hij zichzelf aan te hopen op een gunstige afloop voor zijn huidige beproevingen. In de eerste plaats, door God met een schild te vergelijken, bedoelt hij dat hij door Zijn macht werd verdedigd. Daarom concludeert hij ook dat God zijn eer was, omdat Hij de handhaver en verdediger zou zijn van de koninklijke waardigheid die Hij hem verleend. En om deze reden werd David zo moedig dat hij verklaarde dat hij onbeschaamd zijn hoofd opheft."

-DIA-

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor -DIA- » 14 Feb 2020, 21:54

David noemt een Schild... Een schild heb je nodig in de strijd, als de pijlen van alle kanten op je gericht worden. Dan mocht hij zeggen: Mijn Schild voor mij: om mij heen, omtrent mij, dat is, mijn Beschermer, van wat zijden de vijanden mij mogen bestrijden (kanttekening 5)
Wie niet in oorlog is heeft een schild niet nodig, dan is een schild enkel maar ballast. Maar Gods volk wordt van alle zijden bestookt met pijlen uit de hel. Daarom mag dat volk van een Schild gebruikmaken dat alle vurige pijlen uit de hel kan afweren (verklaring van de 'ouden', die ik niet kan vergeten)

Verwijsteksten:
    Gen. 15:1 Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram, Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot.

Deut. 33:29 Welgelukzalig zijt gij, o Israël! Wie is u gelijk? Gij zijt een volk, verlost door den HEERE, het Schild uwer hulp, en Die een Zwaard is uwer hoogheid; daarom zullen zich uw vijanden geveinsdelijk aan u onderwerpen, en gij zult op hun hoogten treden.

Ps. 84:12 Want God de HEERE is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en ere geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen die in oprechtheid wandelen.

Terug naar “Bijbelstudie OT en NT”