Verwachte boeken theologie

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

@Erasmiaan,
Heb jij de recensie van het boek van ds. Harinck in de Terdege ook gelezen? Ik kan me nergens een interview herinneren waarin bepaalde uitspraken van wijlen ds. A.F. Honkoop werden afgedaan door ds. Harinck. Als een ander persoon, die moeite heeft met de prediking, daarover een uitspraak doet, wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat ds. Harinck die uitspraken zélf ook voor zijn rekening zou nemen.

Dus ik hoor graag een onderbouwing voor de reactie, waarin je gelukkig al een slag om de arm houdt.

En ik ben ook benieuwd naar de visie van ds. I. Kievit (overigens niet te verwarren met de recensieschrijver in het RD, ds. J.M.J. Kieviet).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:In de Terdege had Huib de Vries een flink aantal pagina’s gevuld over “zekerheid”, met o.a. Een interview met een dame met veel kritiek op de prediking (hoewel er een disclaimer bij zat dat ze het toch bij zichzelf moest zoeken) en verder een hele sfeer waarin ook de leermeester van ds. Harinck, ds. A.F. Honkoop het niet goed had gezien en de bevindelijke leer het eigenlijk moest ontgelden. Ik werd er verdrietig van en ik voel me eerlijk gezegd dan meer thuis bij hoe iemand als ds. I. Kieviet over de zekerheid en de verzekering schrijft dan de sfeer van die artikelen.

Ik haast me er bij te zeggen dat ik het boek van ds. Harinck niet gelezen heb en dat het al weer even geleden is dat ik de Terdege-artikelen gelezen heb. Ik kan dus hier en daar een nuance missen.
Het is inderdaad jammer dat het uitdragen van een eigen visie, doorgaans gepaard gaat met enige kritiek op een andere overtuiging. We zouden ons best wel mogen doen om dat te vermijden.

Overigens ben ik benieuwd naar welke publicatie je van ds. I. Kievit verwijst. Bedoel je zijn brochure over het krijgen van woorden en teksten?
Bijvoorbeeld in zijn preken over de verzegeling met de Heilige Geest.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:@Erasmiaan,
Heb jij de recensie van het boek van ds. Harinck in de Terdege ook gelezen? Ik kan me nergens een interview herinneren waarin bepaalde uitspraken van wijlen ds. A.F. Honkoop werden afgedaan door ds. Harinck. Als een ander persoon, die moeite heeft met de prediking, daarover een uitspraak doet, wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat ds. Harinck die uitspraken zélf ook voor zijn rekening zou nemen.

Dus ik hoor graag een onderbouwing voor de reactie, waarin je gelukkig al een slag om de arm houdt.

En ik ben ook benieuwd naar de visie van ds. I. Kievit (overigens niet te verwarren met de recensieschrijver in het RD, ds. J.M.J. Kieviet).
Het interview staat niet op de website van de Terdege, dus ik kan het niet citeren. Bovendien las ik het blad bij iemand anders. Wie weet lukt het me het citaat te vinden, maar dat kan even duren en ik beloof niets. Tot die tijd zul je het met mijn geheugen moeten doen. Ga er maar van uit dat hij in ieder geval iets over ds. Honkoop gezegd heeft waar hij het niet mee eens was, in het kader van de zekerheid des geloofs. Maar laten we dit punt er nu niet verder extreem uitlichten. Daar zou ik ook een hekel aan hebben. Alsof iedereen het altijd op elk punt met elkaar eens zou moeten zijn. Het ging mij vooral om het geheel waar het interview in stond, met enkele mijns inziens ook minder mooie zinnen in het interview.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

Dat klopt, heb ik ook gelezen. Maar dat is toch geen probleem? Ds. Honkoop is toch niet canoniek?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Dat klopt, heb ik ook gelezen. Maar dat is toch geen probleem? Ds. Honkoop is toch niet canoniek?
Dat zeg ik ook.
Erasmiaan schreef:Maar laten we dit punt er nu niet verder extreem uitlichten. Daar zou ik ook een hekel aan hebben. Alsof iedereen het altijd op elk punt met elkaar eens zou moeten zijn.
Maar Jantje zoomt juist weer heel erg op dit punt in.

Overigens dank voor de verbetering. Ik schreef inderdaad ds. I. Kieviet i.p.v. Kievit.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Niets mis met zo'n opmerking lijkt me.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Zeker niet. Overigens ben ik het eens met de visie van ds. Honkoop, maar dat geheel terzijde. Ik geloof ook niet dat het iets afdoet aan het nieuw verschenen boek van ds. Harinck. In ieder geval bedankt voor het citeren, @Ad Anker.

Ik begrijp inmiddels ook de opmerking van @Erasmiaan. Dank voor de verduidelijking!

Degene die ik zijn bericht niet in dank afneem, is @Tiberius. Ik hoor graag wat hij @Erasmiaan wilde adviseren. Want ik vind zijn bericht hoogstens ongepast en uitermate zeer op de persoon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Zeker niet. Overigens ben ik het eens met de visie van ds. Honkoop, maar dat geheel terzijde.
Wat is de visie van ds. Honkoop dan? Wil je dat uitleggen? Of, waar ben je het dan mee eens?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

@Jantje: nou vooruit dan, zie PB.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Niets mis met zo'n opmerking lijkt me.
Dat eiste ds. Honkoop toch zeker niet? Ik denk eerder dat her nog iets dieper ligt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:Zeker niet. Overigens ben ik het eens met de visie van ds. Honkoop, maar dat geheel terzijde. Ik geloof ook niet dat het iets afdoet aan het nieuw verschenen boek van ds. Harinck.
Dit kan dus niet. Het een staat tegenover het ander en ds. Harinck gaat dat ook steeds meer benadrukken, heb ik het idee.

Het maakte dat ik kwam tot de eerste opmerkingen van mij over deze kwestie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Zeker niet. Overigens ben ik het eens met de visie van ds. Honkoop, maar dat geheel terzijde.
Wat is de visie van ds. Honkoop dan? Wil je dat uitleggen? Of, waar ben je het dan mee eens?
Ik bedoel de uitspraak die ds. Harinck aanhaalt:
Ad Anker schreef:
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Het dikgedrukte is mijns inziens niet onjuist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:Zeker niet. Overigens ben ik het eens met de visie van ds. Honkoop, maar dat geheel terzijde. Ik geloof ook niet dat het iets afdoet aan het nieuw verschenen boek van ds. Harinck.
Dit kan dus niet. Het een staat tegenover het ander en ds. Harinck gaat dat ook steeds meer benadrukken, heb ik het idee.

Het maakte dat ik kwam tot de eerste opmerkingen van mij over deze kwestie.
Hm, ik moet dat eerst nog zien. In ieder geval heb ik beide predikanten heel hoog staan, en dat houd ik graag zo. Het is inderdaad waar wat je eerder vanmiddag schreef:
Erasmiaan schreef:Maar laten we dit punt er nu niet verder extreem uitlichten. Daar zou ik ook een hekel aan hebben. Alsof iedereen het altijd op elk punt met elkaar eens zou moeten zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Ik wil antwoord Jantje. Gewoon antwoord. Wat is de visie van ds. Honkoop en waarom ben je het daar mee eens?

Als je aangeeft dat je het ergens mee eens bent kun je dat toch uitleggen? Dat is mijn vraag.
Plaats reactie