Verwachte boeken theologie

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.
Het zijn vaak mooie stukjes in de Saambinder, die van ds. Kievit.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.
Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.

Wat maakt dit boek speciaal?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.
Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.

Wat maakt dit boek speciaal?
De stijl van ds. Kievit is bijzonder. Ik heb de 7 kruiswoorden verslonden.
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door sweelinck 25 »

Inderdaad zijn de meditaties van ds. I. Kievit zeer aanbevelenswaardig. Dit boek is een bewerkte heruitgave van de bundel die destijds bij Van Horssen verscheen, nu vrij zeldzaam.

De meditaties uit 'De bekering van Saulus' zijn ook op Digibron te vinden. De eerste meditatie verscheen op 10 oktober 1931, de laatste op 10 december 1932.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Wonderlijk dat ds Clements meewerkt. Hij neemt het woord verbond nooit in de mond.
Dit kan ik echt niet begrijpen.
Hij schrijft er dan wel over:
ds. G. Clements schreef:Aangeboden genade

Wat wil de doop nu zeggen aan allen die het teken van de doop ontvangen? De dopeling is van zichzelf in zonden ontvangen en geboren en aan de verdoemenis zelf onderworpen. In de doop biedt de Heere leven en zaligheid aan door Jezus Christus, met de voorwaardelijke belofte dat een iegelijk die in de gekruiste Christus gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe (DL II.5).
Een van de Erskines zegt heel treffend: ‘Aan elk mens die binnen de omtrek van het geklank des Evangelies leeft, wordt de aanbieding van Christus als tot zijn deur gebracht en die wordt zo sterk op hem aangedrongen alsof hij met name genoemd werd, zodat niemand reden zal hebben om te zeggen: de roeping en aanbieding is niet voor mij’.

Verbondsgeschiedenis

Hoe is het nu gegaan op dat heilig verbondserf met deze prediking van het Evangelie? De woorden Gods zijn welmenend toebetrouwd, zegt Paulus in Romeinen 3:2. Maar ‘er is niemand, die God zoekt’ vervolgt hij in vers 11. De geschiedenis van het verbondsvolk wordt gekenmerkt door ongeloof en afval! De HEERE klaagde tenslotte over Israël: ‘Wat is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?’ (Jes. 5:4).
In het Nieuwe Testament tekent zich opnieuw dezelfde ontrouw en onbekeerlijkheid af. Wij denken dan aan Ananias en Saffira, Demas, Hymenéüs en Alexander, Simon de tovenaar en vooral aan Judas. En zo is het door de eeuwen heen gebleven. Zien we juist in onze tijd niet dat veel gedoopte mensen de ‘woorden Gods’ de rug toekeren? De verbondsgeschiedenis maakt duidelijk dat de ‘aangeboden genade’ de vastheid van het verbond niet kan zijn.

Geschonken genade

De enige vastheid van het verbond ligt in God en in Zijn eeuwig welbehagen. Aan Gods uitverkorenen wordt deze genade niet alleen aangeboden, maar ook toegeëigend en geschonken door de Heilige Geest, zegt Westminster. God bevestigt onvoorwaardelijk de belofte van het eeuwige leven aan Zijn duur gekochte Kerk. ‘En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven’ (1 Joh. 2:25). Hij besnijdt de harten door Zijn Geest (Deut 30:6). Hij doopt de Zijnen in het bad der wedergeboorte. Hij vervulde de belofte van de levendmakende Geest op en na de Pinksterdag ‘En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden’ (Hand. 2:47).
Deze verbondsgeschiedenis gaat nog altijd door en loopt uit op de eer en de verheerlijking van Zijn Naam te midden van een schare ‘die niemand tellen kan, uit alle natie en geslachten en volken en talen’ (Openb. 7:9).
Dit is toch niet mager? Dit is toch uit Zijn volheid?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.
Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.

Wat maakt dit boek speciaal?
Echt? Kan dat van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden?

Maar om in te gaan op de vraag waarom ik dit boek van ds I Kievit aanbeveel zal ik eerst plaasten wat de uitgever erover schrijft.
Wat is het om een kind van God te zijn? Hoe word je het, en hoe ziet je leven er dan uit? Ds. Kievit gaat op deze vragen in aan de hand van het voorbeeld dat Gods Woord ons geeft in de bekering van Saulus. Ook kunnen we veel leren over het geestelijk leven van de apostel uit zijn brief aan de Romeinen. Door tekst voor tekst te behandelen, geeft ds. Kievit een heldere uitleg en een praktische toepassing. Het voorbeeld van Paulus biedt ons niet alleen voorwerpelijke kennis, maar wijst ook op de noodzaak om deze dingen persoonlijk te beleven door het geloof.
Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.

Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.

Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.

Dus Tolle Lege
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.

Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.

Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.

Dus Tolle Lege
Zo'n 'hervormde' verwoording meen ik ook o.a. ds. Catsburg op te merken. Je hoort bij hem niet altijd de 'geijkte termen' aan, maar preekt desondanks de bevindelijke waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
huisman schreef: Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.

Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.

Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.

Dus Tolle Lege
Zo'n 'hervormde' verwoording meen ik ook o.a. ds. Catsburg op te merken. Je hoort bij hem niet altijd de 'geijkte termen' aan, maar preekt desondanks de bevindelijke waarheid.
Zeker!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

JCRyle schreef:Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Maar wel met nauwkeurig aandacht voor het bevindelijke leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

huisman schreef: Echt? Kan dat van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden?
Ik ben ruimhartig. Als we rekening houden met Romeinen 12 vers 6 en 7 wel: naar de mate des geloofs. Waaronder ik ondermeer versta 'de een dit en de ander dat accent'.
Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.

Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.

Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.

Dus Tolle Lege
Ik las in een preek uit het boek 'in Christus reisvaardig' een behoorlijke aantal onderscheidingen, onder andere als het gaat over de rechtvaardiging. Dat staat wat ver af van de meer leidende opvatting dat als een zondaar tot het geloof komt dat hij daarmee al de schatten die Christus verworven heeft direct bezit.

Dat de norm voor het verwoorden van bevindelijke vragen de Schrift is, lijkt me duidelijk. Ik weet echter wel dat dit van de latere Kievit gezegd wordt.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
JCRyle schreef:Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Maar wel met nauwkeurig aandacht voor het bevindelijke leven.
Hier kan ik niet direct volledig mee instemmen. Het ligt er namelijk aan wat je definities zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
Aangezien ik het genoemde kerkelijke blad niet ontvang, zou ik je willen vragen of je het wellicht kan plaatsen? Of enigszins de hoofdlijnen kunnen schetsen?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
Aangezien ik het genoemde kerkelijke blad niet ontvang, zou ik je willen vragen of je het wellicht kan plaatsen? Of enigszins de hoofdlijnen kunnen schetsen?
Oeps, ik zou dat wel willen maar het is een complete pagina overtypen. Daar gun ik mij nu niet de tijd voor. Misschien iemand die meer gelegenheid en tijd heeft?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie