Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:Afbeelding
Ruim en indringend is de nodiging van het Evangelie om tot Christus te gaan. Iedere verontschuldiging wordt de mensen ontnomen. Tegelijk klinkt ernstig en nadrukkelijk de waarschuwing voor eigenwaan, schijngeloof en traagheid aan het adres van allen die in onbekeerlijkheid en ongeloof voortleven. Deze twaalf preken zijn recent ontdekt. Ze zijn afkomstig uit de in 1746 postuum verschenen uitgave Some Sermons en verschijnen nu voor het eerst in het Nederlands.
Interessant een nieuwe uitgave van niet eerder uitgegeven preken van Gray!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Is geloof een gave van God of de keuze van mezelf? Veel mensen stellen zich die vraag wel eens. Zeker nu de evangelische invloed op de gereformeerde gezindte groot is. De sfeer is belangrijker geworden dan de leer. Dat leidt tot grote geestelijke klimaatveranderingen. De geloofsinhoud verandert. De godsdienstige mens staat steeds meer centraal. Alle nadruk valt op de persoonlijke geloofskeuze van de mens. Wij moeten ons hart openstellen voor Jezus en ons geven aan God. Maar velen lopen hiermee vast. Zij merken bij zichzelf dat ze uit zichzelf niet tot God kunnen komen en ook niet willen komen. Hoe zit dat nu?

Wat bieden de Dordtse Leerregels bij deze vragen dan veel onderwijs en troost! Op een heldere manier wordt daarin de leer van vrije genade uitgelegd. Al lijkt het een oud en taai belijdenisgeschrift, toch is het hoogst actueel. Het behandelt de vragen van het hart.
Afbeelding
De titel van de 31 korte overdenkingen in dit boek is ontleend aan het woord van Jeremia in Klaagliederen 3:24: 'De Heere is mijn Deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.' Het is bemoedigend van inhoud voor allen die de Heere zoeken en vrezen. De ondertitel van de oorspronkelijke uitgave geeft aan dat er van Godswege elke dag in hun noden en behoeften wordt voorzien. De Heere helpt, leidt en regeert de Zijnen. In Christus is Hij hun nabij. Hij is voor hen alles en in allen.
Afbeelding
Het Bijbelboek Nehemia is niet zo bekend. De inhoud ervan is echter van grote waarde. Op een troostrijke en bemoedigende wijze wordt hierin onderwijs gegeven. We zien hoe God, dwars door allerlei onmogelijkheden heen, werkt. Nehemia wordt door God geroepen om de herbouw van Jeruzalem ter hand te nemen en geestelijk leiding te geven. Zijn leven kenmerkt zich door bidden en werken. Onder moeilijke omstandigheden van vijandschap en verzet geeft God hem de gaven en de volharding om voort te gaan.

Voor onze tijd is er veel uit te leren. Ondanks alle kerkelijke breuken en zorgen op het kerkelijk erf gaat God door met Zijn werk. Dat laat de auteur in deze geschiedenis helder zien. Steeds wordt heengewezen naar Christus, de meerdere Nehemia. Door Hem zorgt God ook in de 21e eeuw voor herstel van Zijn dienst en voltooiing van het bouwwerk van Zijn Kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Afbeelding
Dit boek wordt verwacht vanaf D.V. oktober.
Dit eerste deel is een bewerking van deel 1a van de nieuwe editie van Jasper Stam (uitgeverij De Banier). In 2019 zullen D.V. deel 2 en deel 3 verschijnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Giles Firmin - Een puriteinse visie op het plaatsmakende werk en de geloofsvereniging met Christus Van belang voor actuele vragen rondom de toeleidende weg en het ware geloof
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

huisman schreef:Afbeelding
Zou dit een vertaling zijn van The Reformed Pastor?
Dat zou ik wel enorm toejuichen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Deze prekenbundels (GGiN,NHK,CGK,CGK) van harte aanbevolen. Ondanks verschillende kerkverbanden wordt het Woord eerlijk verkondigd in al deze preken.


Afbeelding

Afbeelding
AAN DE KRITH (UIT HET LEVEN VAN ELIA) | DS. J. CATSBURG
Uit het leven van Elia. Deel 1
Afbeelding
CHRISTUS EN DE SAMARITAANSE VROUW | DS. A.J.T. RUIS
Dit boekje bevat een zestal gehouden preken over de ontmoeting van Christus met de Samaritaanse..
Afbeelding
DE NOOD VAN DE MENS | DS. G.R. PROCEE
Vijf preken over de Romeinenbrief. Deel 1 van een serie van 3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Afbeelding
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Afbeelding
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:
Marie Curie schreef:
huisman schreef:Voor DIA ( en andere geïnteresseerden)



Afbeelding


Momenteel wordt de hand gelegd aan de catechismusverklaring van wijlen ds. W.C. Lamain. De prijs is nog niet bekend. De verschijningsdatum is op dit moment nog niet bekend.
Is hier inmiddels al meer over bekend? Wie zou de uitgever moeten zijn? Den Hertog, Gebr. Koster?
Volgens mij wordt het niet makkelijk. Een boek met 52 preken zou nog gaan. Maar ds. Lamain preekte over één Zondagsafdeling vaak meerdere malen. En het ene jaar was het uitgebreider dan het andere jaar*

*Jaar = periode dat de Catechismus in zijn geheel is behandeld.
Zou het er nog van komen? Heeft iemand daar informatie over?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Misschien kun je Barbara wel opbellen? :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

De boeken over ds. J. Spaans en ds. G. Schipaanboord zou ik wel willen lezen.
Van beide predikanten heb ik verschillende preken gehoord.

Ik zag net trouwens dat er ook preken van da. B. Lamain online staan.
Van zijn kleindochter wel te verstaan…
Ik denk dat ieder wel kan merken dat ze een heel andere leer brengt dan haar opa.
http://www.woudtsekerk.nl/kerkdiensten/ ... ekrooster/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Wat is er zo heel anders aan? Ik heb één preek beluisterd, maar ze zegt net zo weinig over de leer als haar opa, heb ik het idee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Volgens mij ben je nu aan het roeptoeteren. Ze brengt natuurlijk gewoon een leer die richting de algemene verzoeningsleer gaat. Dat is niet weg te verdoezelen ofzo.

En @DIA, de levensbeschrijvingen van ds. Schipaanboord en ds. Spaans stonden ook op de achterkant van het RD, maar ik heb ze speciaal hier ook nog aanbevolen, met jouw als potentiële koper. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie