Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Doe mij maar blz. 17 en 33.
Blz 6,7,8,9 en 14 staan hier op het lijstje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Mooie keuzes van beiden!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:Doe mij maar blz. 17 en 33.
Blz 6,7,8,9 en 14 staan hier op het lijstje.
9 noteer ik er ook graag bij. Ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Doe mij maar blz. 17 en 33.
Blz 6,7,8,9 en 14 staan hier op het lijstje.
9 noteer ik er ook graag bij. Ik ben erg benieuwd.
Ik ook :livre
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Mooi. Weer twee boeken in de serie klassieke puriteinse werken. Daarnaast heb ik ook belangstelling voor Burgess (21)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Nog meer leesvoer voor de winter.

Afbeelding
In het jaar 1530 verbleef Luther op de Coburg. Het was een moeilijke periode in zijn leven, maar hij putte moed uit troostrijke verzen in de Psalmen. Die had hij met krijt op de wand van zijn kamer geschreven. In het bijzonder vond Luther troost in de woorden uit Psalm 118: ‘Ik zal niet sterven maar leven, en ik zal de werken des HEEREN vertellen.’ Hij schreef er zelfs de noten bij.

Over deze Psalm schreef Luther een vers-voor-vers-verklaring. Een belijdenis en tegelijk een lofzang. In dit geschrift stijgt hij uit boven de gebeurtenissen van zijn dagen. Er is uiteindelijk maar één realiteit in dit leven, de realiteit van het geloof. De rechtvaardige zal door het geloof leven. En dat geloof wordt beproefd...

Deze uitgave is vertaald en ingeleid door ds. P. den Ouden.
Afbeelding
72 preken over Jesaja 53

In deze preken worden vanuit de behandeling van Jesaja 53 veel belangrijke onderwerpen van de christelijke leer besproken. Zo gaat het over het ware geloof, het lijden en sterven van Christus, de vraag voor wie Christus gestorven is, de gebruikmaking van Christus’ lijden en sterven, de rechtvaardigmaking en Christus’ voorbede. Durham weerlegt meerdere dwalingen en geeft de lezer veel praktische
toepassingen.
De auteur heeft deze preken gehouden in de jaren 1656 en 1657. De preken zijn eerder vertaald door J. Ross, en voor het eerst uitgegeven in 1752 onder de titel 'Christus Gekruyst, of het Mergh desEvangeliums'. De uitgave die nu verschijnt, bevat een nieuwe vertaling van deze bekende preken over Jesaja 53.

Uitgave in samenwerking met Stichting Gereformeerd Erfgoed.
Afbeelding
Namen van Christus

In de Bijbel worden aan de Heere Jezus vele Namen gegeven. Zij vormen bij elkaar een ‘kabinet aan juwelen’. Zij zetten Zijn Persoon en werk des te meer luister bij. Iedere afzonderlijke Naam illustreert een eigenschap of specifieke waarheid van Hem.

In dit boek doet Winslow een poging om de schatten die in Christus’ Namen verborgen liggen, open te leggen. Daarvan moet echter gezegd worden: ‘De helft is mij niet aangezegd.’ De gelovige heeft alle Namen van Christus lief, maar ervaart vooral de gemeenschap met Hem in de Naam Immanuël: God met ons. In Zijn Zoon is en blijft God met Zijn Kerk, tot aan de voleinding der wereld.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mannetje »

Wie heeft het boek van Winslow vertaald?
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:Wie heeft het boek van Winslow vertaald?
Geen idee. Boek wordt uitgegeven door den Hertog.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Het doet wel een beetje pijn aan mijn ogen dat zo'n vertaling van een boek van Luther een boektitel krijgt uit een berijming van 250 jaar later.

Ik vraag me dus af: ben ik nu zo moeilijk of is de vertaler/uitgever zo onhistorisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Preken van Durham over Jesaja 53 heb ik wel interesse in.
Verder wacht ik al 4 maanden op Grote en Kleine Catechismus van Ursinus, zou in april uitkomen.
Verder misschien deel 2 van boek van Anthony Burgess.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Boek van John Cotton lijkt mij interessant.
Mij ook. Maar je denkt vervolgens, wat voegt dit toe aan alle bekende werken die we al hebben.
Ik bekijk het boek vaak ook nog in de winkel, ik ben sowieso kritischer geworden in wat schaf ik wel aan en wat niet.
Uit de biografieën blijkt overigens dat hij een zeer begaafd spreker was. Dus ik kan me voorstellen dat zijn boek lezenswaardig is, maar gaat het dan om de vorm of de inhoud? We zullen daarachter komen door het te lezen.
Ik ga hem denk ik toch aanschaffen. Iemand al ervaring ermee?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Benieuwd naar het boek van ds. Ram. Visser, de aanleiding ertoe en de achtergrond ervan.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door FlyingEagle »

Job schreef:Benieuwd naar het boek van ds. Ram. Visser, de aanleiding ertoe en de achtergrond ervan.
Kun je iets concreter zijn? Linkje o.i.d.?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Job schreef:Benieuwd naar het boek van ds. Ram. Visser, de aanleiding ertoe en de achtergrond ervan.
Kun je iets concreter zijn? Linkje o.i.d.?
Staat hierboven, in het bericht van Huisman.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Job schreef:Benieuwd naar het boek van ds. Ram. Visser, de aanleiding ertoe en de achtergrond ervan.
Kun je iets concreter zijn? Linkje o.i.d.?
Staat hierboven, in het bericht van Huisman.
Ah dank!
Plaats reactie