Verwachte boeken theologie

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

Op een gegeven moment kom je ook niet meer verder in de dogmatiek lijkt me
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Naar mijn idee zitten de verschillen echt niet zo ver uit elkaar tussen vroeger en nu.

En verder lees ik eigenlijk alleen klassieke werken in een goede hedendaagse spelling en zinsopbouw. Anders kom ik er niet doorheen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:Op een gegeven moment kom je ook niet meer verder in de dogmatiek lijkt me
Dat ben ik niet met je eens. Dogmatiek is nodig in een steeds veranderende context en tijd. Je kunt zeggen dat Gods Woord niet verandert en voor alle tijden geldt, maar er zijn steeds nieuwe vraagstukken. Dogmatiek en ethiek zijn dan ook twee kanten van dezelfde medaille. Zo is het boek van Van Vlastuin over Katholiek Vandaag denk ik heel nuttig in een snel veranderend kerkelijk landschap. Ook vraagt het schepping- en evolutiedebat steeds om nieuwe antwoorden rondom creationisten, Intelligent Design, etc. Maar ook zaken als kunstmatige intelligentie zijn nieuw en vragen om een dogmatische doordenking naast een ethische bezinning. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de postmoderne hermeneutische ontwikkeling. Ook dit vraagt om een helder dogmatisch antwoord op hoe we de Bijbel zien en moeten lezen. Elke tijd heeft zijn eigen vragen en daarin kan dogmatiek helpend zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Het groot belang van de zaligheid is een van de bekende Schotse theologische werken. Waarom? Omdat het vol ernst, troost en onderwijs is. In het eerste deel beschrijft Thomas Halyburton de toestand van de zondaar zonder God en de noodzaak van redding. In het tweede deel wijst de Schotse predikant op de genezing die er is in Christus. Het derde deel is heel praktisch en onderwijzend. Het gaat over de vraag hoe een waar christen zijn leven moet inrichten en hoe hij zijn gezin moet vormen door huisgodsdienst, Schriftonderzoek en gebed. In deze nieuwe vertaling is voor iedereen onderwijs te vinden.

Prof. dr. A. Baars voorzag deze nieuwe vertaling van een inleiding

Thomas Halyburton (1674 - 1712) was een Schotse godgeleerde. Hij verbleef in zijn jeugd in Rotterdam. Na de Glorious Revolution keerde hij terug naar Schotland waar hij aan de universiteit van Edinburgh studeerde. Hij werd predikant in de Church of Scotland en diende de gemeente te Ceres (Fife). Daarna werd hij hoogleraar in de godgeleerdheid aan de universiteit van St. Andrews. Hij stierf op 37-jarige leeftijd en ligt in St. Andrews begraven naast Samuel Rutherford. Bekende predikers als John Wesley, George Whitefield en Charles Haddon Spurgeon haalden de werken van Halyburton regelmatig aan.

Dit is het vijfde deel in de serie Puriteinse Klassieken.

Uitg. de Banier, 592 pagina's gebonden, nieuw
Afbeelding
De puriteinse predikant Stephen Charnock zette in Tenzij dat iemand... het thema wedergeboorte diepgaand uiteen. De Heere Jezus bond Nicodemus op het hart dat wedergeboorte hoogst noodzakelijk is. Zonder wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk van God ingaan. Charnock noemt de wedergeboorte het fundament van de hele praktijk van het geloof in het hier en nu en in de gelukzaligheid hierna. Charnock belicht het onderwerp van verschillende kanten: warom we wedergeboren moeten worden, wat de wedergeboorte is, waardoor we wedergeboren worden en hoe.
Afbeelding
De Christinnereis van John Bunyan hoort tot de belangrijkste werken die uit Bunyans pen voortkwamen. Oudere vertalingen zijn vaak moeilijk leesbaar of bieden slechts een bewerking van de tekst.

Deze goed leesbare nieuwe vertaling doet weer recht aan de oorspronkelijke uitgave. De vertaler (prof. dr. A. Baars) heeft ook de kanttekeningen uit de oorspronkelijke uitgave opgenomen. Die helpen het boek te verstaan en laten zien dat de auteur steeds teruggrijpt op de Bijbel. In voetnoten licht de vertaler historische en biografische bijzonderheden toe, geeft hij theologische verduidelijkingen en wijst hij op Bijbelse toespelingen.

Zijn inleiding maakt duidelijk waarom Bunyan De Christinnereis schreef als vervolg op De Christenreis. Zo wilde hij de Christinnereis in dit vervolg verduidelijken, mogelijke misverstanden wegnemen en aanvullingen geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Drie mooie titels.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Wat verricht prof. Baars toch een goed werk om deze klassiekers, tezamen met andere puriteinse schrijfsels te laten herleven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orchidee »

Wat een veren zeg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Wat een veren zegAfbeelding
Leg eens uit? Mag er niet positief gereageerd worden op het werk van prof. Baars?
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orchidee »

Er zijn zoveel mensen die goede dingen doen op dat vlak!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Nathanaël »

Orchidee schreef:Er zijn zoveel mensen die goede dingen doen op dat vlak!
Dus?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orchidee »

Ik heb persoonlijk moeite met mensen ophemelen.
Wie het ook maar is!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Nathanaël »

Orchidee schreef:Ik heb persoonlijk moeite met mensen ophemelen.
Wie het ook maar is!
Dat mag, maar dat was hier totaal niet aan de orde. Of wij moeten echt een heel verschillende definitie hanteren van het woord ´ophemelen´.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Jeremiah schreef:Wat verricht prof. Baars toch een goed werk om deze klassiekers, tezamen met andere puriteinse schrijfsels te laten herleven.
Ds. van Dieren was ook erg erkentelijk in de Saambinder voor het werk van deze professor.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Klopt, er is binnen de Ger Gem veel waardering voor zijn werk. En terecht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Misschien een leestip voor o.a. @samanthi, @orchidee, @Mara, @Helma en..... @huisman.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie