Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Als ik dat dan allemaal zo zie, dan vraag ik me af: in welk boek zou nu meer dan één nieuwe gedachte per tien bladzijden staan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

DDD schreef:Als ik dat dan allemaal zo zie, dan vraag ik me af: in welk boek zou nu meer dan één nieuwe gedachte per tien bladzijden staan?
Eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje met jou eens. Dit zijn uitgaven van den Hertog voor het voorjaar 2019. Het boekje van McCheyne bevat 6 preken die voor het eerst uit het Engels zijn vertaald. Ook het boek van Joseph Alleine spreekt mij aan. Dit zijn m.i. waardevolle boeken.

De andere uitgaven van den Hertog zijn niet echt verrassend te noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als ik dat dan allemaal zo zie, dan vraag ik me af: in welk boek zou nu meer dan één nieuwe gedachte per tien bladzijden staan?
Nou, ik denk dat dat toch gemiddeld genomen wel zo is, zeker gelet op de dominees en de onderwerpen waar het in deze gevallen over gaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Het zou goed zijn als dominees die een recensie schrijven, ook twee eerdere boeken over het onderwerp meenamen en dan motiveerden of het nieuwe boek iets zinnigs toevoegt. Dat zou al een hoop overbodige literatuur schelen.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Het zou goed zijn als dominees die een recensie schrijven, ook twee eerdere boeken over het onderwerp meenamen en dan motiveerden of het nieuwe boek iets zinnigs toevoegt. Dat zou al een hoop overbodige literatuur schelen.
Dat idd, en ook wanneer 'geliefde vrienden en broeders' van elkaar niet alleen lovende recensies zouden schrijven, zonder enige inhoudelijke feedback en wellicht zelfs opbouwende kritiek. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Roeline schreef:
DDD schreef:Het zou goed zijn als dominees die een recensie schrijven, ook twee eerdere boeken over het onderwerp meenamen en dan motiveerden of het nieuwe boek iets zinnigs toevoegt. Dat zou al een hoop overbodige literatuur schelen.
Dat idd, en ook wanneer 'geliefde vrienden en broeders' van elkaar niet alleen lovende recensies zouden schrijven, zonder enige inhoudelijke feedback en wellicht zelfs opbouwende kritiek. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van.

Deze praktijk zie je ook in seculiere schrijverskringen (Literair,fictie en non-fictie) In de categorie "Wij van WC-eend adviseren WC-eend"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

De wereldgelijkvormigheid viert dus hoogtij, zelfs tot in de Saambinder en de Wachter Sions toe... :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Auto »

Jantje schreef:De wereldgelijkvormigheid viert dus hoogtij, zelfs tot in de Saambinder en de Wachter Sions toe... :D
Nou nog erger. Uitgever neemt van te voren contact op met gerenommeerde predikanten of ze een positieve recensie willen schrijven, willen de predikanten dat niet dan wordt het boek niet eens gedrukt.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Auto schreef:
Jantje schreef:De wereldgelijkvormigheid viert dus hoogtij, zelfs tot in de Saambinder en de Wachter Sions toe... :D
Nou nog erger. Uitgever neemt van te voren contact op met gerenommeerde predikanten of ze een positieve recensie willen schrijven, willen de predikanten dat niet dan wordt het boek niet eens gedrukt.....
Serieus? Dat vind ik valsheid in geschrifte. Heb je daar ook een bron voor?

Overigens worden er hier op het forum met enige regelmaat recensies gerecenseerd, en meestal is daarover een flink verschil van mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Dat je voor een boek een aanbeveling nodig hebt, vind ik nog niet zo gek, eigenlijk. Misschien scheelt dat wat onnodige boeken.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door BJD »

Auto schreef:
Jantje schreef:De wereldgelijkvormigheid viert dus hoogtij, zelfs tot in de Saambinder en de Wachter Sions toe... :D
Nou nog erger. Uitgever neemt van te voren contact op met gerenommeerde predikanten of ze een positieve recensie willen schrijven, willen de predikanten dat niet dan wordt het boek niet eens gedrukt.....
Serieus ??
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Roeline »

huisman schreef:
Roeline schreef:
DDD schreef:Het zou goed zijn als dominees die een recensie schrijven, ook twee eerdere boeken over het onderwerp meenamen en dan motiveerden of het nieuwe boek iets zinnigs toevoegt. Dat zou al een hoop overbodige literatuur schelen.
Dat idd, en ook wanneer 'geliefde vrienden en broeders' van elkaar niet alleen lovende recensies zouden schrijven, zonder enige inhoudelijke feedback en wellicht zelfs opbouwende kritiek. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van.

Deze praktijk zie je ook in seculiere schrijverskringen (Literair,fictie en non-fictie) In de categorie "Wij van WC-eend adviseren WC-eend"
Toch vind ik recensies in bijvoorbeeld Elsevier, de Volkskrant en NRC geloofwaardiger dan in de Saambinder. Ik heb een beetje de recensies van predikanten van de Ger. Gem. onderling bijgehouden in de Saambinder, gewoon om te proberen begrijpen hoe zoiets psychologisch werkt. De enige kritische kanttekeningen werden gemaakt (als ze er al waren) over drukfouten of teveel of te weinig kopjes ofzo. Vaak werd zelfs de uitgever uitgebreid gecomplimenteerd. Alleen inhoudelijk werden er bezwaren genoemd bij boeken van ds. Harinck en ds. Vreugdenhil, voorzover ik weet. De laatste en één - na-laatste recensie van een boek van ds. Vreugdenhil was overigens bijna geheel positief. Toen werd er alleen negatief over een genoemd opwekkingslied geschreven.

Het mag, maar noem het dan geen recensies maar aanbevelingen.
Laatst gewijzigd door Roeline op 24 jan 2019, 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het zou goed zijn als dominees die een recensie schrijven, ook twee eerdere boeken over het onderwerp meenamen en dan motiveerden of het nieuwe boek iets zinnigs toevoegt. Dat zou al een hoop overbodige literatuur schelen.
De kassa moet ook rinkelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding


....en niet zo reformatorisch maar wel leeswaardig.

Afbeelding
Dit boek is een inleiding in het denken van emeritus-paus Benedictus XVI, één van de meest vooraanstaande theologen in de tweede helft van de twintigste eeuw en later. In het Nederlandse taalgebied was zo'n inleiding er nog niet en wie kan zich beter aan deze taak zetten dan Nederlands bekendste priester?

De geschriften van de emeritus-paus kenmerken zich door helderheid, historisch onderzoek en het bij de tijd brengen van de leer van de Kerk van Rome, de Moederkerk.

Behandeld wordt het denken van Joseph Ratzinger in korte hoofdstukken niet alleen over Bijbel en Traditie, Jesus als enige Verlosser en de roeping van de Kerk, maar ook over de niet te relativeren waarheid, de verhouding van geloof en rede, het Tweede Vaticaans Concilie en zijn verwantschap met Augustinus. Uitgebreid komt de liturgie aan de orde, door paus Benedictus zelf genoemd 'centrale werkelijkheid sinds mijn jongste jaren' - middelpunt ook in vroege jaren en nadien in de volwassen jaren van Antoine Bodar, priester, auteur en emeritus-hoogleraar.

Het boek 'Benedictus XVI Een inleiding in zijn denken' behelst in hoofdzaak de op schrift gestelde teksten ten behoeve van de in 2017 behaalde Master in 'de studies over de leer en de spiritualiteit van Joseph Ratzinger' aan het patristische instituut Augustinianum, dat behoort tot de Lateranen Universiteit in Rome, in het kader van het Opus Fundamentum Vaticanum Joseph Ratzinger - Benedictus XVI.
Ik bestel hem bij Den Hertog dus dat zit wel goed :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie