Verwachte boeken theologie

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik wil antwoord Jantje. Gewoon antwoord. Wat is de visie van ds. Honkoop en waarom ben je het daar mee eens?

Als je aangeeft dat je het ergens mee eens bent kun je dat toch uitleggen? Dat is mijn vraag.
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Ik heb natuurlijk niet de context in dit verhaal helemaal helder meer voor ogen, maar het lijkt me heel duidelijk dat ieder kind des Heeren die zich het heil van Christus mag toeëigenen aan het hart, ervaringen heeft van zonde en schuld. Dat hoeft de bevrijdende kracht van het Evangelie mijns inziens helemaal niet in de weg te staan: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid (2 Korinthe 7: 10a).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik wil antwoord Jantje. Gewoon antwoord. Wat is de visie van ds. Honkoop en waarom ben je het daar mee eens?

Als je aangeeft dat je het ergens mee eens bent kun je dat toch uitleggen? Dat is mijn vraag.
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Ik heb natuurlijk niet de context in dit verhaal helemaal helder meer voor ogen, maar het lijkt me heel duidelijk dat ieder kind des Heeren die zich het heil van Christus mag toeëigenen aan het hart, ervaringen heeft van zonde en schuld. Dat hoeft de bevrijdende kracht van het Evangelie mijns inziens helemaal niet in de weg te staan: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid (2 Korinthe 7: 10a).
Denk je echt dat ds. Harinck dat bedoelt? Ik denk het niet. Daarom geloof ik ook niet dat je zo stellig kunt beweren het met beiden eens te zijn.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Dat klopt, heb ik ook gelezen. Maar dat is toch geen probleem? Ds. Honkoop is toch niet canoniek?
Ds. Honkoop niet canoniek, nee, maar wel bevindelijk onderwezen. Zo heb ik ds. Honkoop wel gekend.
Dat er een verschillende verbondsbeschouwing tussen beide predikanten in staat hoeft niet onbekend te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Natuurlijk ergens ook niks mis met zo'n eis.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik wil antwoord Jantje. Gewoon antwoord. Wat is de visie van ds. Honkoop en waarom ben je het daar mee eens?

Als je aangeeft dat je het ergens mee eens bent kun je dat toch uitleggen? Dat is mijn vraag.
ds. Harinck in Terdege schreef:De prediking van ds. A.F. Honkoop, die veel voor me heeft betekend, bracht me toch weer aan het twijfelen. Honkoop preekte een rijke Christus, maar als het om de toepassing van het heil ging, eiste hij toch bepaalde ervaringen. Ik denk dat dit de bevrijdende kracht van het Evangelie in de weg staat.
Ik heb natuurlijk niet de context in dit verhaal helemaal helder meer voor ogen, maar het lijkt me heel duidelijk dat ieder kind des Heeren die zich het heil van Christus mag toeëigenen aan het hart, ervaringen heeft van zonde en schuld. Dat hoeft de bevrijdende kracht van het Evangelie mijns inziens helemaal niet in de weg te staan: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid (2 Korinthe 7: 10a).
Denk je echt dat ds. Harinck dat bedoelt? Ik denk het niet. Daarom geloof ik ook niet dat je zo stellig kunt beweren het met beiden eens te zijn.
Dus jij, Jantje, denkt dat ds. Harinck in tegenstelling tot ds. Honkoop, ervaring van zonde en schuld niet nodig acht? En dat verschil vind je niet wezenlijk?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

We moeten het verschil niet opblazen.
Ds Honkoop was misschien wat meer gebakerd in het gezelschapsleven en de daarbij behorende kenmerken die in die kringen geleerd werden. Maar preekte wel voluit de Christus. En ds Harinck doet dat ook, maar staat wat het preken van bevindingen betreft meer in de lijn van de puriteinen en reformatoren. Meer is het niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik sta ook meer in de lijn van ds. Honkoop.
Erasmiaan schreef:Jantje, denkt dat ds. Harinck in tegenstelling tot ds. Honkoop, ervaring van zonde en schuld niet nodig acht? En dat verschil vind je niet wezenlijk?
Uiteraard is dit niet waar. Ik heb alleen getracht uit te leggen waarom of ik het eens ben met ds. Honkoops uitspraak. Ds. Harinck zegt hier dat ervaringen niet nodig zijn. Die opvatting deel ik niet. Misschien had hij duidelijker kunnen formuleren wélke ervaringen hij bedoelde. Want anderzijds zijn er ook ervaringen (die bedoelt ds. Harinck ook!), en daar zijn in het verleden hele discussies geweest, denk alleen maar aan de volgordelijke kennis van de heilsfeiten, waar sommigen absoluut voor zijn en anderen niet. Denk bijvoorbeeld aan de visie van ds. A. Schot daarover, maar ook aan het stukje van ds. B. Labee, pas op de achterkant van de Saambinder. Daarover is verschil onder het predikantenkorps van de Ger. Gem. en in dat licht deel ik de visie van @Bezorgd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet. Wat is dan de lijn van de. Honkoop? Ervaringen? En ds. Harinck acht dat niet nodig? Leg eens even uit. En nee, dan gaat het niet over volgordelijke heilsfeitenkennis maar het gaat hier over de zekerheid van het heil.

Ds. Harinck leert dat de zekerheid in de belofte gevonden wordt en niet in ervaringen. De. Honkoop had een andere visie. Weet jij welke? Ik ken ds. Honkoop niet. Dus kun jij me helpen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet.
Ik ben duidelijk genoeg geweest. Ik ga de discussie niet herhalen. Ds. Harinck staat meer in de lijn van wat de puriteinen leerden, dat de zekerheid van het heil in de beloften gevonden wordt. Ds. Honkoop preekte meer van uit het welbehagen Gods en had een veel afsnijdendere prediking.

En verder wil ik de verschillen, accentverschillen, en meer niet (!), niet uitvergroten. Beide predikanten heb ik heel hoog staan. En dat houd ik graag zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet.
Ik ben duidelijk genoeg geweest. Ik ga de discussie niet herhalen. Ds. Harinck staat meer in de lijn van wat de puriteinen leerden, dat de zekerheid van het heil in de beloften gevonden wordt. Ds. Honkoop preekte meer van uit het welbehagen Gods en had een veel afsnijdendere prediking.

En verder wil ik de verschillen, accentverschillen, en meer niet (!), niet uitvergroten. Beide predikanten heb ik heel hoog staan. En dat houd ik graag zo.
Ik heb soms het idee dat je een oude belezen man bent met veel ervaring in het lezen/luisteren van predikanten. Klopt dat Jantje?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet.
Ik ben duidelijk genoeg geweest. Ik ga de discussie niet herhalen. Ds. Harinck staat meer in de lijn van wat de puriteinen leerden, dat de zekerheid van het heil in de beloften gevonden wordt. Ds. Honkoop preekte meer van uit het welbehagen Gods en had een veel afsnijdendere prediking.

En verder wil ik de verschillen, accentverschillen, en meer niet (!), niet uitvergroten. Beide predikanten heb ik heel hoog staan. En dat houd ik graag zo.
De. Honkoop preekte meer vanuit het welbehagen dan ds. Harinck. Meen je dat echt, Jantje?

En waarom vind je dat 'alleen maar' accentverschillen?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Wat een raar idee. Wat heeft dat met promotie te maken? En waarom het suggestieve 'iemand afvallen'? Je kunt het ook gewoon op bepaalde punten oneens zijn. Daar is niets mis mee. Dan is dat maar helder en duidelijk.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet.
Ik ben duidelijk genoeg geweest. Ik ga de discussie niet herhalen. Ds. Harinck staat meer in de lijn van wat de puriteinen leerden, dat de zekerheid van het heil in de beloften gevonden wordt. Ds. Honkoop preekte meer van uit het welbehagen Gods en had een veel afsnijdendere prediking.

En verder wil ik de verschillen, accentverschillen, en meer niet (!), niet uitvergroten. Beide predikanten heb ik heel hoog staan. En dat houd ik graag zo.
De. Honkoop preekte meer vanuit het welbehagen dan ds. Harinck. Meen je dat echt, Jantje?

En waarom vind je dat 'alleen maar' accentverschillen?
Ik vind dat ook. Waarom zou hij dat niet menen? Er zijn altijd al accentverschillen geweest tussen christenen op dit punt, dat was vermoedelijk al zo vóór de reformatie. Ik snap ook niet wat er nu onduidelijk is aan wat Jantje schrijft. Hij is uiteraard van de meer bevindelijke gezelschapslijn.

Hoe sterker het welbehagen op de voorgrond komt, hoe minder de verantwoordelijkheid van de mens benadrukt wordt en hoe meer nadruk er is op onmiddellijke ervaringen. Dat is toch allemaal niet ingewikkeld?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Wat een raar idee. Wat heeft dat met promotie te maken? En waarom het suggestieve 'iemand afvallen'? Je kunt het ook gewoon op bepaalde punten oneens zijn. Daar is niets mis mee. Dan is dat maar helder en duidelijk.
Ach man, houd toch op. Op het moment dat ik dit schreef wist ik niet meer precies wat er was gezegd door ds. Harinck. Later heeft Ad dat citaat gevonden.

Overigens is dit niet zomaar een punt waar je even over van mening kan verschillen, me dunkt. Het gaat over de toe-eigening van het heil en de zekerheid daarvan. Dat gaat over eeuwig wel en eeuwig wee.

Promotie: het was een interviewtje n.a.v. zijn nieuwe boek.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

Op RefoForum krijg je soms een goed beeld hoe gesprekken gaan in sommigen kerken, als je ook maar een iets afwijkende mening hebt.. :sweat
Plaats reactie