Verwachte boeken theologie

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Roeline schreef:Ik meende in één van de afgelopen oud- of nieuwjaarsedities van het RD gelezen te hebben dat Pieter Rouwendal of één van zijn collega's van Brevier dit jaar een boek het licht laat zien waarin hij aantoont dat de Statenvertaling niet de meest betrouwbare Bijbelvertaling is. Is dit boek al uit?

Edit: ja dus https://www.brevieruitgeverij.nl/boeken ... -2019.html. Iemand er al iets van vernomen?
Boek wordt eind mei verwacht.
Ik vrees dat zo'n boek voor nog meer verdeeldheid gaat zorgen dan dat het nuttig is en de eenheid bevorderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

aanbevolen voor alle ouders met zorgen over hun opgroeiende kinderen

Afbeelding
Kinderen hebben een zondig hart. Ze zijn in zonden ontvangen en geboren. Hoe moeten ouders daarmee omgaan? Op die vraag geeft de puriteinse predikant ds. Arthur Hildersham (1563-1632) op een indringende wijze antwoord in dit boekje. Christelijke ouders krijgen van hem raad hoe ze hun kinderen moeten opvoeden. Hildersham wekt ouders er in bewogen woorden toe op alles te doen wat nodig is om hun kinderen bij de Heere te brengen. Dit boekje is samengesteld uit een aantal preken over Psalm 51:7 die de predikant in 1627 hield. Deze uitgave bevat handvatten en troost voor alle ouders die zich bekommeren om de ziel van hun kind(eren).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Roeline schreef:Ik meende in één van de afgelopen oud- of nieuwjaarsedities van het RD gelezen te hebben dat Pieter Rouwendal of één van zijn collega's van Brevier dit jaar een boek het licht laat zien waarin hij aantoont dat de Statenvertaling niet de meest betrouwbare Bijbelvertaling is. Is dit boek al uit?

Edit: ja dus https://www.brevieruitgeverij.nl/boeken ... -2019.html. Iemand er al iets van vernomen?
Boek wordt eind mei verwacht.
Ik vrees dat zo'n boek voor nog meer verdeeldheid gaat zorgen dan dat het nuttig is en de eenheid bevorderd.
Volgens mij weet iedereen die er een beetje verstand van heeft dat de GBS uit is gegaan van een versie van rond 1880 met natuurlijk inhoudelijke correcties uit de oorspronkelijke versie. Dat is in ieder geval al vaak gezegd. En ik snap ook niet hoe dat tot verdeeldheid zou kunnen leiden. Iedereen kan toch met eigen ogen zien dat het taalkleed niet 17e eeuws is?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Roeline schreef:Ik meende in één van de afgelopen oud- of nieuwjaarsedities van het RD gelezen te hebben dat Pieter Rouwendal of één van zijn collega's van Brevier dit jaar een boek het licht laat zien waarin hij aantoont dat de Statenvertaling niet de meest betrouwbare Bijbelvertaling is. Is dit boek al uit?

Edit: ja dus https://www.brevieruitgeverij.nl/boeken ... -2019.html. Iemand er al iets van vernomen?
Boek wordt eind mei verwacht.
Ik vrees dat zo'n boek voor nog meer verdeeldheid gaat zorgen dan dat het nuttig is en de eenheid bevorderd.
Volgens mij weet iedereen die er een beetje verstand van heeft dat de GBS uit is gegaan van een versie van rond 1880 met natuurlijk inhoudelijke correcties uit de oorspronkelijke versie. Dat is in ieder geval al vaak gezegd. En ik snap ook niet hoe dat tot verdeeldheid zou kunnen leiden. Iedereen kan toch met eigen ogen zien dat het taalkleed niet 17e eeuws is?
Staan daar fouten in dan? Ernstige fouten? Of is kritiek erger? Laten ze bij de GBS dan uitzoeken of er onoverkomelijke grove fouten in staan. Als ik de publicaties en de GBS-Bijbel lees merk ik het niet, maar de GBS zal voor het behoud van de zuivere waarheid toch ook graag een onderzoek instellen of deze genoemde fouten werkelijk zo zijn. Ik verwacht ook wel een serieus onderzoek en verklaring te lezen in StandVastig. Ik zal me van verdere kritiek onthouden want ik lijk alleen maar negatief over te komen. Dank voor uw aandacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Roeline »

Ik schat zomaar in dat het boek weinig aandacht gaat krijgen. Kan het helemaal mis hebben hoor. Om me heen bespeur ik in ieder geval grote vermoeidheid als het om discussies over Bijbelvertalingen gaat. Ik denk dat ieder z'n positie wel zo'n beetje heeft ingenomen tijdens de refobattle over (H)SV. HSV'ers zullen deze studie als bevestiging van hun gelijk zien. SV-voorvechters wellicht als een hernieuwde aanval. Maar de posities zijn al te overtuigd ingenomen om die te herzien. En de verhoudingen toch al zo verzuurd dat je doodmoe wordt bij de gedachte aan een nieuwe discussie.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Nasrani »

Roeline schreef:Ik schat zomaar in dat het boek weinig aandacht gaat krijgen. Kan het helemaal mis hebben hoor. Om me heen bespeur ik in ieder geval grote vermoeidheid als het om discussies over Bijbelvertalingen gaat. Ik denk dat ieder z'n positie wel zo'n beetje heeft ingenomen tijdens de refobattle over (H)SV. HSV'ers zullen deze studie als bevestiging van hun gelijk zien. SV-voorvechters wellicht als een hernieuwde aanval. Maar de posities zijn al te overtuigd ingenomen om die te herzien. En de verhoudingen toch al zo verzuurd dat je doodmoe wordt bij de gedachte aan een nieuwe discussie.
Het zal heus wel de nodige aandacht krijgen op RF schat ik zo in..... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Roeline schreef:Ik schat zomaar in dat het boek weinig aandacht gaat krijgen. Kan het helemaal mis hebben hoor. Om me heen bespeur ik in ieder geval grote vermoeidheid als het om discussies over Bijbelvertalingen gaat. Ik denk dat ieder z'n positie wel zo'n beetje heeft ingenomen tijdens de refobattle over (H)SV. HSV'ers zullen deze studie als bevestiging van hun gelijk zien. SV-voorvechters wellicht als een hernieuwde aanval. Maar de posities zijn al te overtuigd ingenomen om die te herzien. En de verhoudingen toch al zo verzuurd dat je doodmoe wordt bij de gedachte aan een nieuwe discussie.
Dat is interessant. Op zichzelf genomen denk ik ook dat de meeste mensen wel een positie hebben ingenomen. Maar er zijn natuurlijk wel mensen die problemen hebben met de geloofsoverdracht via de GBS/Jongbloededitie en in een kerk zitten waar de HSV niet in de eredienstenen andere officiële kerkelijke bijeenkomsten kan worden gebruikt. Dus die zouden kunnen aansluiten bij dit boek. Daarnaast heeft de synode van de GG al geregeld om een beperkte hertaling gevraagd en komt er ook een verzoek voor een wat verdergaande hertaling ter tafel op de synode. In de GBS zitten krachten die zich daartegen fel verzetten en die liever juist terug zouden gaan naar een nog ouder taalkleed. En tenslotte vind ik het ook nogal wat om voor of tegenstanders van herziening of allebei te beschuldigen dat zij niet open staan voor ontwikkelingen. Ik ben bang dat het wel klopt, maar goed.

Ik zou mij er niet over verbazen als er op termijn een nieuwe HSV komt vanuit de GG, maar dan met iets minder ingrijpende veranderingen. Of dat het gebruik van de HSV alsnog wordt vrijgegeven in de GG, maar dat past niet zo bij de consensuscultuur. Het zou wel veel gedoe schelen. En bovendien scheelt het onenigheid met de GBS, die dan gewoon zijn ding kan blijven doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Ik vraag me af of dit boek juist wel een hernieuwde discussie gaat geven. Ik ben wel enigszins opgeschoven vwb mijn visie op de HSV. Van enigszins fel anti tot neutraal. En ik heb daar mijn redenen voor.
Ik las overigens onlangs in de Saambinder dat een reformatorische school voor SBO een gesprek tegemoet kon zien over het gebruik van de HSV met afgevaardigden van de classis. Dus dat is wel interessant. Er werden oa daarover zorgen geuit op de classis.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

En dan te bedenken dat die SBO helemaal niet de HSV gebruikt, dat de afgevaardigden geen idee hadden waarover ze praten en niet eens even navraag hebben gedaan of wat ze dachten wel klopt.

Daar komt bij dat de kinderen op deze school van beide vertalingen niet veel begrijpen, maar toch meer van de HSV dan van de SV. Dus het zou een heel terechte beslissing kunnen zijn van het betreffende schoolbestuur, zij het dat het dus helemaal niet waar is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:En dan te bedenken dat die SBO helemaal niet de HSV gebruikt, dat de afgevaardigden geen idee hadden waarover ze praten en niet eens even navraag hebben gedaan of wat ze dachten wel klopt.

Daar komt bij dat de kinderen op deze school van beide vertalingen niet veel begrijpen, maar toch meer van de HSV dan van de SV. Dus het zou een heel terechte beslissing kunnen zijn van het betreffende schoolbestuur, zij het dat het dus helemaal niet waar is.
Je eerste zin betwijfel ik oprecht. Maar jij zal het vast beter weten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Je moet het gewoon eens bij de school navragen. Dat hadden de afgevaardigden ook moeten doen. Ik heb het zojuist voor de zekerheid nog even nagevraagd.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, trouwens. Want het zou mijns inziens heel goed zijn als de school de HSV wel gebruikt. Maar dat is een heel andere discussie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Je moet het gewoon eens bij de school navragen. Dat hadden de afgevaardigden ook moeten doen. Ik heb het zojuist voor de zekerheid nog even nagevraagd.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, trouwens. Want het zou mijns inziens heel goed zijn als de school de HSV wel gebruikt. Maar dat is een heel andere discussie.
Ach, ik werkte tot 2012 op die school en toen was deze discussie al gaande. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de HSV niet gebruikt wordt. Wellicht is het geen officieel beleid. Dat kan natuurlijk.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Ik hoop dat je gelijk hebt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik hoop dat je gelijk hebt.
Nee, jij hebt het nagevraagd en het blijkt niet zo te zijn. Dus je hoop is feitelijk ongegrond, zo blijkt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Er kan een verschil zijn tussen de mening van bestuur en directie en van het personeel. Dat sluit ik niet helemaal uit. Ik heb het niet bij ieder personeelslid afzonderlijk nagevraagd.
Plaats reactie