Verwachte boeken theologie

Online
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

aanbevelingswaardig?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Online
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

Stond er in de terdege een bespreking van het boek van ds. Harinck?? Ik heb die helemaal gemist!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Graag hoor ik je argumentatie. Ik zal wel van een ander gevoelen zijn op dit punt, maar nu blijft je opmerking wel erg in de lucht hangen.

Dit boek staat ook boven aan mijn lijstje.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Terdege heb ik niet gelezen maar het boek wel. Gegrond op de Schrift en op de gereformeerde belijdenis heeft ds. C. Harinck dit pastorale boek geschreven. Met veel aanhalingen van oudvaders en puriteinen.
Het onderwerp ( De zekerheid van de zaligheid) is belangrijk genoeg om het boek te lezen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar het is leerzaam en voedzaam. Vooral de hoofdstukken over het werk van de Heilige Geest in de verzekering zijn zeer de moeite waard. (Hst 7-10)
7. Zekerheid door het getuigenis van de Heilige Geest.
8. Hoe de Heilige Geest verzekert door de beloften.
9. Hoe de Heilige Geest verzekert door de merktekenen.
10. Hoe de Heilige Geest verzekert door Zijn onmiddellijk getuigenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Terdege heb ik niet gelezen maar het boek wel. Gegrond op de Schrift en op de gereformeerde belijdenis heeft ds. C. Harinck dit pastorale boek geschreven. Met veel aanhalingen van oudvaders en puriteinen.
Het onderwerp ( De zekerheid van de zaligheid) is belangrijk genoeg om het boek te lezen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar het is leerzaam en voedzaam. Vooral de hoofdstukken over het werk van de Heilige Geest in de verzekering zijn zeer de moeite waard. (Hst 7-10)
7. Zekerheid door het getuigenis van de Heilige Geest.
8. Hoe de Heilige Geest verzekert door de beloften.
9. Hoe de Heilige Geest verzekert door de merktekenen.
10. Hoe de Heilige Geest verzekert door Zijn onmiddellijk getuigenis.

Dank.
De recensie door ds Kieviet was heel positief in ieder geval.
Ik hoop het boek snel te gaan lezen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Graag hoor ik je argumentatie. Ik zal wel van een ander gevoelen zijn op dit punt, maar nu blijft je opmerking wel erg in de lucht hangen.

Dit boek staat ook boven aan mijn lijstje.
In de Terdege had Huib de Vries een flink aantal pagina’s gevuld over “zekerheid”, met o.a. een interview met een dame met kritiek op de prediking (hoewel er een disclaimer bij zat dat ze het toch bij zichzelf moest zoeken) en verder een hele sfeer waarin de bevindelijke leer het eigenlijk moest ontgelden. Ook ds. Harinck had het nog over zijn leermeester, ds. A.F. Honkoop, die had het op bepaalde punten niet goed gezien. Ik werd er verdrietig van en ik voel me eerlijk gezegd dan meer thuis bij hoe iemand als ds. I. Kieviet over de zekerheid en de verzekering schrijft dan de sfeer van deze artikelen.

Ik haast me er bij te zeggen dat ik het boek van ds. Harinck niet gelezen heb en dat het al weer even geleden is dat ik de Terdege-artikelen gelezen heb. Ik kan dus hier en daar een nuance missen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 28 jan 2020, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:aanbevelingswaardig?
Als je kijkt naar de bespreking in de Terdege dan zou ik het niet aanbevelen. Maar dan betrek ik misschien teveel de context erbij van hoe het in de Terdege gepresenteerd werd.
Graag hoor ik je argumentatie. Ik zal wel van een ander gevoelen zijn op dit punt, maar nu blijft je opmerking wel erg in de lucht hangen.

Dit boek staat ook boven aan mijn lijstje.
In de Terdege had Huib de Vries een flink aantal pagina’s gevuld over “zekerheid”, met o.a. Een interview met een dame met veel kritiek op de prediking (hoewel er een disclaimer bij zat dat ze het toch bij zichzelf moest zoeken) en verder een hele sfeer waarin ook de leermeester van ds. Harinck, ds. A.F. Honkoop het niet goed had gezien en de bevindelijke leer het eigenlijk moest ontgelden. Ik werd er verdrietig van.

En op basis van dit soort artikelen heb je een mening over een boek?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

Het is overigens ds. I. Kievit en ds. J.M.J. Kieviet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:In de Terdege had Huib de Vries een flink aantal pagina’s gevuld over “zekerheid”, met o.a. Een interview met een dame met veel kritiek op de prediking (hoewel er een disclaimer bij zat dat ze het toch bij zichzelf moest zoeken) en verder een hele sfeer waarin ook de leermeester van ds. Harinck, ds. A.F. Honkoop het niet goed had gezien en de bevindelijke leer het eigenlijk moest ontgelden. Ik werd er verdrietig van en ik voel me eerlijk gezegd dan meer thuis bij hoe iemand als ds. I. Kieviet over de zekerheid en de verzekering schrijft dan de sfeer van die artikelen.

Ik haast me er bij te zeggen dat ik het boek van ds. Harinck niet gelezen heb en dat het al weer even geleden is dat ik de Terdege-artikelen gelezen heb. Ik kan dus hier en daar een nuance missen.
Het is inderdaad jammer dat het uitdragen van een eigen visie, doorgaans gepaard gaat met enige kritiek op een andere overtuiging. We zouden ons best wel mogen doen om dat te vermijden.

Overigens ben ik benieuwd naar welke publicatie je van ds. I. Kievit verwijst. Bedoel je zijn brochure over het krijgen van woorden en teksten?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

Dit boek is toch al uitgegeven in Oktober 2019?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Pioenroosje »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:In de Terdege had Huib de Vries een flink aantal pagina’s gevuld over “zekerheid”, met o.a. Een interview met een dame met veel kritiek op de prediking (hoewel er een disclaimer bij zat dat ze het toch bij zichzelf moest zoeken) en verder een hele sfeer waarin ook de leermeester van ds. Harinck, ds. A.F. Honkoop het niet goed had gezien en de bevindelijke leer het eigenlijk moest ontgelden. Ik werd er verdrietig van en ik voel me eerlijk gezegd dan meer thuis bij hoe iemand als ds. I. Kieviet over de zekerheid en de verzekering schrijft dan de sfeer van die artikelen.

Ik haast me er bij te zeggen dat ik het boek van ds. Harinck niet gelezen heb en dat het al weer even geleden is dat ik de Terdege-artikelen gelezen heb. Ik kan dus hier en daar een nuance missen.
Het is inderdaad jammer dat het uitdragen van een eigen visie, doorgaans gepaard gaat met enige kritiek op een andere overtuiging. We zouden ons best wel mogen doen om dat te vermijden.

Overigens ben ik benieuwd naar welke publicatie je van ds. I. Kievit verwijst. Bedoel je zijn brochure over het krijgen van woorden en teksten?
Ik vermoed gewoon de recensie van het boek in het rd. Als je een abonnement hebt: hier de link: https://www.rd.nl/kerk-religie/pastoraa ... -1.1626651
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ik vermoed wat anders.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Je hebt nuances aangebracht in je post en daarmee je voorzichtiger neergezet. Ik zou me niet zoveel aantrekken van bepaalde feedback die je krijgt, in sommige gevallen komt de pot verwijt de ketel uitdrukking om de hoek kijken. Heeft alles te maken met voorliefde voor een bepaalde visie/zienswijze.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie