Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

nu Huisman terug is, had ik hier wel wat aankondigingen verwacht...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

* Getrokken tot Christus
Giles Firmin - Een puriteinse visie op het plaatsmakende werk en de geloofsvereniging met Christus Van belang voor actuele vragen rondom de toeleidende weg en het ware geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Dit lijkt me een erg waardevol boek.

Getrokken tot Christus

Een puriteinse visie op het plaatsmakende werk voor en de geloofsvereniging met Christus

Giles Firmin kwam regelmatig mensen tegen met vragen over de nodige voorbereiding om tot Christus te komen. In zijn omgeving verkondigden een aantal predikanten namelijk dat men, alvorens tot Christus te komen, niet alleen overtuigd moet zijn van zijn zonden en van de noodzaak van een Zaligmaker, maar dat de verootmoediging zó diep moet gaan dat de zondaar tevreden is ten behoeve van Gods eer verloren te gaan omdat men Gods eer liever heeft dan eigen zaligheid. Firmin weerlegde dit op Bijbelse gronden.

Jacobus Koelman kende Firmins geschrift en heeft het gebruikt om dezelfde dwaling te bestrijden. In de 21e eeuw leeft de door Firmin en Koelman weerlegde opvatting echter nog altijd in delen van de reformatorische kring. Zijn grondige weerlegging en zijn bespreking van wat hoe een zondaar tot Christus komt en hoe hij met Hem door het geloof verenigd wordt, zijn daarom 250 jaar later nog altijd van belang en verschijnt daarom voor het eerst in vertaling.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Arthur Hildersham - de Fontein des levens

Afbeelding


De geschiedenis van Jezus en de Samaritaanse vrouw neemt in de Bijbel een bijzondere plaats in. Maar weinig ontmoetingen en gesprekken met de Heere Jezus worden zo uitgebreid beschreven. Het gesprek tussen Jezus en deze vrouw bevat dan ook tal van leerzame lessen.

Arthur Hildersham heeft deze geschiedenis even grondig als eenvoudig uitgelegd in 76 overdenkingen. Hij gaat in op allerlei pastorale vragen en bemoedigt degenen die het Levend Water van God begeren.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:Dit lijkt me een erg waardevol boek.

Getrokken tot Christus

Een puriteinse visie op het plaatsmakende werk voor en de geloofsvereniging met Christus

Giles Firmin kwam regelmatig mensen tegen met vragen over de nodige voorbereiding om tot Christus te komen. In zijn omgeving verkondigden een aantal predikanten namelijk dat men, alvorens tot Christus te komen, niet alleen overtuigd moet zijn van zijn zonden en van de noodzaak van een Zaligmaker, maar dat de verootmoediging zó diep moet gaan dat de zondaar tevreden is ten behoeve van Gods eer verloren te gaan omdat men Gods eer liever heeft dan eigen zaligheid. Firmin weerlegde dit op Bijbelse gronden.

Jacobus Koelman kende Firmins geschrift en heeft het gebruikt om dezelfde dwaling te bestrijden. In de 21e eeuw leeft de door Firmin en Koelman weerlegde opvatting echter nog altijd in delen van de reformatorische kring. Zijn grondige weerlegging en zijn bespreking van wat hoe een zondaar tot Christus komt en hoe hij met Hem door het geloof verenigd wordt, zijn daarom 250 jaar later nog altijd van belang en verschijnt daarom voor het eerst in vertaling.
Het had mijn interesse ook gewekt zonder de beschrijving te lezen. Oei, dat zal een pijnlijk boek worden om te lezen. De bestreden visie ben ik namelijk ook toegedaan :huhu
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Framboos »

Ik vind dat altijd een lastig punt. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van Gods kinderen dit inderdaad zo leert (Gods eer liever dan de eigen zaligheid). Mijn twijfel zit hem er vooral in of ze dat allemaal zo moeten leren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Goed om daarover van gedachten te wisselen, maar wel graag in een ander topic.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Stof »

Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Stof »

PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door CvdW »

Jeremiah schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Wat zal dan de reden zijn dat er zoveel boeken geschreven worden?
Plaats reactie