Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Daar is vd Groe heel duidelijk in.Judas,Koning Saul,Bileam,hadden het nabijkomende leven.Het leek zo echt,maar het was uiteindelijk bedrog. Hij benadrukt met klem en ernst het zelfonderzoek. indien de rechtvaardige nauwelijks zalig word...!Wanneer de Geest onze blinde zielsogen niet opent,dan kunnen we dat boek 5x lezen,en we begrijpen er geen snars van! Het is een geestelijk boek,en wij zijn vleselijk.
Het leek zo echt, maar denk je dat Judas niet wist dat hij uit het collectezakje stal en dat hij, toen hij vroeg;ben ik het Heere, al afspraken met de raad had gemaakt?Zelfonderzoek, hoe doe je dat? Samen met de Heere, laat Hem in je hart kijken of er geen schadelijke weg is, Hij zal het laten zien!
Nu heb je over Judas,maar hoe zit dat bij ons? Kunnen wij voor die Heilige vlekkeloos Reine God die geen gemeenschap met de zonde/zondaar kan hebben(buiten Christus)bestaan denk je?Als de Heere in het recht treedt bij mij,dan zie je niks anders meer dan een klein vetvlekje wat van me over blijft.Judas dat ben ik.Petrus verloochende zijn Heere drie keer.Ik wel duizende keren.Vat je?Zelfonderzoek toets je aan voorbeelden uit de Schrift,en onder de preek. Leg dat Woord Gods eens naast je leven.Wat blijft er dan over? Heere help ons,want wij vergaan!
Nee jij had het over Judas, ik reageer, omdat mensen bang zijn om nog eens als een Judas openbaar te komen, net of dat het Judas overkwam, lees eens wat ik schreef, vraag aan de Heere of Hij in je hart kijkt, net als de psalmdichter; zie of er in mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.
In je hart zal je niets vinden wat goed is voor de Heere, de vruchten komen van Hem alleen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Daar is vd Groe heel duidelijk in.Judas,Koning Saul,Bileam,hadden het nabijkomende leven.Het leek zo echt,maar het was uiteindelijk bedrog. Hij benadrukt met klem en ernst het zelfonderzoek. indien de rechtvaardige nauwelijks zalig word...!Wanneer de Geest onze blinde zielsogen niet opent,dan kunnen we dat boek 5x lezen,en we begrijpen er geen snars van! Het is een geestelijk boek,en wij zijn vleselijk.
Het leek zo echt, maar denk je dat Judas niet wist dat hij uit het collectezakje stal en dat hij, toen hij vroeg;ben ik het Heere, al afspraken met de raad had gemaakt?Zelfonderzoek, hoe doe je dat? Samen met de Heere, laat Hem in je hart kijken of er geen schadelijke weg is, Hij zal het laten zien!
Nu heb je over Judas,maar hoe zit dat bij ons? Kunnen wij voor die Heilige vlekkeloos Reine God die geen gemeenschap met de zonde/zondaar kan hebben(buiten Christus)bestaan denk je?Als de Heere in het recht treedt bij mij,dan zie je niks anders meer dan een klein vetvlekje wat van me over blijft.Judas dat ben ik.Petrus verloochende zijn Heere drie keer.Ik wel duizende keren.Vat je?Zelfonderzoek toets je aan voorbeelden uit de Schrift,en onder de preek. Leg dat Woord Gods eens naast je leven.Wat blijft er dan over? Heere help ons,want wij vergaan!
Nee jij had het over Judas, ik reageer, omdat mensen bang zijn om nog eens als een Judas openbaar te komen, net of dat het Judas overkwam, lees eens wat ik schreef, vraag aan de Heere of Hij in je hart kijkt, net als de psalmdichter; zie of er in mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.In je hart zal je niets vinden wat goed is voor de Heere, de vruchten komen van Hem alleen.
Sorry hoor,ik las toch echt dit van je: Het leek zo echt,maar denk je dat Judas niet wist dat hij uit het collectezakje stal...enz.Dus ik doelde op het nabijkomende werk van Judas,waar vd Groe ernstig tegen waarschuwt in de Toetssteen.En vertel mij maar niks wat er in mijn hart leeft.Er is niks anders dan alles wat schadelijk is. Mijn vader was een Amoriet,en mijn moeder een Hethietische.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Dit topic is bedoeld om "Verwachte boeken theologie" te plaatsen niet om te discussiëren . Dus on topic ::svp
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

huisman schreef:Dit topic is bedoeld om "Verwachte boeken theologie" te plaatsen niet om te discussiëren . Dus on topic ::svp
Ja je hebt gelijk,ik had het niet over verwachte boeken theologie,maar over een reeds bestaand boek. Mijn oprechte excuses.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Die 'verplichte vakantie' heeft je niet veranderd. Je gaat weer even hard als daarvoor..... :bobo
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johannes van Dijk »

Nasrani schreef:
Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik ben benieuwd of er van ds R van Kooten ook een boek komt over zijn prekenserie over de Galaten. Dat hoop ik eigenlijk wel.
Ik zou zeker iedereen aanraden om het boek van Ds.Th.van der Groe te lezen met de titel:De Toetssteen der Ware en Valse genade(1752)Zeker niet makkelijk te lezen voor hen die gewend zijn aan godsdienstige of streekromans en boerenromans en dat soort zaken,maar beslist de moeite waard.Het is een boek van over de 600 bladzijden,maar kort samen te vatten in een enkele zin.Wie de Zoon heeft,die heeft het leven,en wie de Zoon niet heeft,die heeft het Leven niet! Hij stelt hoever het kan gaan met veel nabijkomend werk,wat uitendelijk niets anders is dan bouwen op drijfzand. ik ben er in de achterliggende weken weer in begonnen,gezien ik een "verplichte vakantie" moest nemen op het forum. Echt mensen....lezen en vragen om licht van de hemel.
Die 'verplichte vakantie' heeft je niet veranderd. Je gaat weer even hard als daarvoor....
Ach vergeeft het me maar. Ik weet het, ik ben onverbeterlijk. En hard? ....dat valt toch wel mee zeker?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Moderamen »

Geen boek, maar toch: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-tuini ... -1.1418564
Weet iemand waar deze brochure is aan te schaffen?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Wat is eigenlijk de definitie van theologie die hier gehanteerd wordt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Probeer het eens te analyseren.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Probeer het eens te analyseren.
Een bundel preken wordt hier al onder de noemer theologie geschaard. Als de bundel niet is voorzien van verwijzingen of een notenapparaat, dan vind ik het niet passend om het onder de noemer theologie te plaatsen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Probeer het eens te analyseren.
Een bundel preken wordt hier al onder de noemer theologie geschaard. Als de bundel niet is voorzien van verwijzingen of een notenapparaat, dan vind ik het niet passend om het onder de noemer theologie te plaatsen.
Dat is ook een mening........in dit topic gaat het over verwachte boeken die stichtelijk en/of leerzaam zijn.
Dat mogen studies zijn maar ook preken/meditatie bundels enz. Dus alles wat bij de boekhandel in de theologiekasten staat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dat is ook een mening........in dit topic gaat het over verwachte boeken die stichtelijk en/of leerzaam zijn.
Dat mogen studies zijn maar ook preken/meditatie bundels enz. Dus alles wat bij de boekhandel in de theologiekasten staat.
Zeker, dat is mijn mening. Ik vind dat bij theologische werken e.e.a verifieerbaar moet zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Dat is ook een mening........in dit topic gaat het over verwachte boeken die stichtelijk en/of leerzaam zijn.
Dat mogen studies zijn maar ook preken/meditatie bundels enz. Dus alles wat bij de boekhandel in de theologiekasten staat.
Zeker, dat is mijn mening. Ik vind dat bij theologische werken e.e.a verifieerbaar moet zijn.
Fijn maar dat is niet de definitie van het woord "theologie" in dit topic........en ik kan het weten want ik heb ooit dit topic geopend :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Fijn maar dat is niet de definitie van het woord "theologie" in dit topic........en ik kan het weten want ik heb ooit dit topic geopend :)
Helemaal goed, als het maar duidelijk is.
Plaats reactie