Ik zoek een boek...

newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Ik zoek een boek, ofwel een citaat uit een boek, dan wel een nadere verklaring uit een boek.

Een veel gebruikt gezegde luidt: Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal Ik aan Mijn verbond gedenken.
Volgens een opmerking van Tiberius was het een samenvatting van Leviticus 26 : 41 en 42.
Er werd naar een boekje van ds. Joh. van der Poel verwezen. Ik graag willen weten in welk verband hij dit gezegd heeft,
Volgens mij staat het boekje waar naar verwezen werd niet meer op theologienet, althans ik vindt het niet.
Het linkje uit het antwoord van Tiberius werkt nog steeds http://www.theologienet.nl/documenten/b ... isatie.rtf
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:Ik zoek een boek, ofwel een citaat uit een boek, dan wel een nadere verklaring uit een boek.

Een veel gebruikt gezegde luidt: Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal Ik aan Mijn verbond gedenken.
Volgens een opmerking van Tiberius was het een samenvatting van Leviticus 26 : 41 en 42.
Er werd naar een boekje van ds. Joh. van der Poel verwezen. Ik graag willen weten in welk verband hij dit gezegd heeft,
Volgens mij staat het boekje waar naar verwezen werd niet meer op theologienet, althans ik vindt het niet.
Het linkje uit het antwoord van Tiberius werkt nog steeds http://www.theologienet.nl/documenten/b ... isatie.rtf
Dank! Ik heb het nagekeken, maar ds. van der Poel zegt er ook:
De HEERE zegt ergens in Zijn Woord: "Als Mijn volk zich schuldig zal kennen, dan zal Ik aan Mijn Verbond gedenken". En weet je, nu gaat de Heere aan Zijn Verbond gedenken, dat Hij gemaakt heeft met Zijn Zoon, in die stille Vrederaad gesloten, van eeuwigheid.

Het staat, zover ik ook zoek, niet letterlijk zo in de Bijbel. Wellicht was het in de tijd van ds. van der Poel al een veel gebruikt gezegde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Tiberius »

newton schreef:
-DIA- schreef:Ik zoek een boek, ofwel een citaat uit een boek, dan wel een nadere verklaring uit een boek.

Een veel gebruikt gezegde luidt: Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal Ik aan Mijn verbond gedenken.
Volgens een opmerking van Tiberius was het een samenvatting van Leviticus 26 : 41 en 42.
Er werd naar een boekje van ds. Joh. van der Poel verwezen. Ik graag willen weten in welk verband hij dit gezegd heeft,
Volgens mij staat het boekje waar naar verwezen werd niet meer op theologienet, althans ik vindt het niet.
Het linkje uit het antwoord van Tiberius werkt nog steeds http://www.theologienet.nl/documenten/b ... isatie.rtf
Theologienet voegt alleen maar toe.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Dank! Ik heb het nagekeken, maar ds. van der Poel zegt er ook:
De HEERE zegt ergens in Zijn Woord: "Als Mijn volk zich schuldig zal kennen, dan zal Ik aan Mijn Verbond gedenken". En weet je, nu gaat de Heere aan Zijn Verbond gedenken, dat Hij gemaakt heeft met Zijn Zoon, in die stille Vrederaad gesloten, van eeuwigheid.

Het staat, zover ik ook zoek, niet letterlijk zo in de Bijbel. Wellicht was het in de tijd van ds. van der Poel al een veel gebruikt gezegde.
Ds. Cabaret hoorde ik dit ook zeggen en daar werd hij op bekritiseerd, omdat dit zo niet in de Bijbel staat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door dennis »

Het is wel voluit Bijbels. Zie bijvoorbeeld het gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel en het hoofdstuk erna...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door samanthi »

Jakobus 4

8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!

Leviticus 26

41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld, en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben;
42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;

Dit komt het het dichtst bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door John Galt »

Op zich is het Bijbels, maar denkt Hij alleen aan Zijn verbond als Zijn volk zich zal schuldig kent? Volgens Ps 105 denkt Hij eeuwig aan ZIjn verbond.

Ds C.J. Droger preekte hier eens over en zei:
Wij worden in deze Psalm opgeroepen te gedenken. Maar dat niet alleen. De HEERE gedenkt ook, en wel Zijn verbond.
Wat gebeurt er als Hij Zijn verbond gedenkt? Dan lost Hij Zijn beloften in. Dat gaat helemaal van Hem uit.
Wij mogen ook aan dat verbond gedenken. Dan mogen we het de HEERE voorhouden: O HEERE, gedenk aan U verbond! Zie 1 Kron 16. Daar wordt (bv in v15) Psalm 105 zo geciteerd. Als we zo Gods verbond gedenken, dan mogen we ervaren dat Hij er ook aan denkt.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Ik zoek een boek, ofwel een citaat uit een boek, dan wel een nadere verklaring uit een boek.

Een veel gebruikt gezegde luidt: Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal Ik aan Mijn verbond gedenken.
Volgens een opmerking van Tiberius was het een samenvatting van Leviticus 26 : 41 en 42.
Er werd naar een boekje van ds. Joh. van der Poel verwezen. Ik graag willen weten in welk verband hij dit gezegd heeft,
Volgens mij staat het boekje waar naar verwezen werd niet meer op theologienet, althans ik vindt het niet.
Kan iemand zeggen in welk boek dit staat, wat de titel is, of misschien kan iemand zeggen in welk verband ds. Joh. van der Poel dit opmerkte. Uit een topic (was toen al een en strijd op het forum) uit 2006 blijkt dat ik dit gezegde blijkbaar ook toen had aangehaald. Nu zoveel jaren later heb ik deze uitdrukking nog vaker gehoord. Als ds. van der Poel de bedenker ervan is dan heeft dit veel invloed gehad op de bevindelijke prediking. Ik zou er graag meer over weten, daarom roep ik nu even de hulp (als die er is) van het forum in.


Beurichtje van 12 januari 2006, als ik me niet vergis:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Als Mijn volk zich schuldig zal kennen, dan zal Ik aan Mijn Verbond gedenken.

Staat dit in de Bijbel? Waar? Het is een bekende uitdrukking, die ik echter niet vinden kan in de Bijbel... Help me even uit de droom?
Dat staat niet in de Bijbel, maar in een catechisatieboekje geschreven door ds. J. van der Poel. De uitdrukking is een samenvatting van Leviticus 26 : 41 en 42.
Je kan het boekje hier op theologienet (onder "Jeugdverhalen ...") lezen.

Hier een link naar het topic van toen waar de het verschillend verstaan van bevinding al heel duidelijk aan de orde is, en moet constateren dat het in al die jaren er niet beter op is geworden: Zie hier topic:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 0&start=45
Het boek dat je zoekt, staat toch gewoon op Theologienet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Op zich is het Bijbels, maar denkt Hij alleen aan Zijn verbond als Zijn volk zich zal schuldig kent? Volgens Ps 105 denkt Hij eeuwig aan ZIjn verbond.

Ds C.J. Droger preekte hier eens over en zei:
Wij worden in deze Psalm opgeroepen te gedenken. Maar dat niet alleen. De HEERE gedenkt ook, en wel Zijn verbond.
Wat gebeurt er als Hij Zijn verbond gedenkt? Dan lost Hij Zijn beloften in. Dat gaat helemaal van Hem uit.
Wij mogen ook aan dat verbond gedenken. Dan mogen we het de HEERE voorhouden: O HEERE, gedenk aan U verbond! Zie 1 Kron 16. Daar wordt (bv in v15) Psalm 105 zo geciteerd. Als we zo Gods verbond gedenken, dan mogen we ervaren dat Hij er ook aan denkt.
Ik heb het boekje intussen ook wel gevonden. Jammer dat het niet geheel gecorrigeerd is op spelfouten, maar dat geheel terzijde. De boodschap is heel duidelijk voor de jonge catechisanten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door samanthi »

Ik heb nog een tekst gevonden die er dichtbij komt.
Psalmen 106

44 Nochtans zag Hij hun benauwdheid aan, als Hij hun geschrei hoorde. 45 En Hij dacht tot hun beste aan Zijn verbond, en het berouwde Hem naar de veelheid Zijner goedertierenheden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Reiziger »

Ik zoek 'De eindstrijd' van Joël Rosenberg.
Is er iemand die weet waar ik het boek kan kopen, of die het heeft en het aan mij wil verkopen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door J.C. Philpot »

Reiziger schreef:Ik zoek 'De eindstrijd' van Joël Rosenberg.
Is er iemand die weet waar ik het boek kan kopen, of die het heeft en het aan mij wil verkopen?
Als ebook is het te kopen bij bol.com, en te lenen bij de openbare bibliotheek.

Waar je een fysiek examplaar kunt kopen weet ik niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zanger
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2018, 17:45

Ik zoek een boek...

Bericht door Zanger »

Ik ben op zoek naar een preek van ds. Carolus Tuinman over Job 14 vers 1.
Wie kan mij helpen?

Bvd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Geytenbeekje »

Zanger schreef:Ik ben op zoek naar een preek van ds. Carolus Tuinman over Job 14 vers 1.
Wie kan mij helpen?

Bvd.
D erve der vaderen deel 2
https://www.theologieportaal.nl/De-erve ... v.-auteurs
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door FlyingEagle »

Geytenbeekje schreef:
Zanger schreef:Ik ben op zoek naar een preek van ds. Carolus Tuinman over Job 14 vers 1.
Wie kan mij helpen?

Bvd.
D erve der vaderen deel 2
https://www.theologieportaal.nl/De-erve ... v.-auteurs
Hm.. bij theologieportaal begint de zondagsheiliging al op zaterdagavond.
Plaats reactie