Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door freek »

ejvl schreef:
Vorst schreef:Ik vind het een erg slechte film. Er is slecht onderzoek gedaan en het geeft een vertekend beeld.
Typisch Nederlandse film wat mij betreft.
In welk opzicht geeft het een vertekend beeld?
Ik had namelijk gelezen dat het allemaal vrij realistisch is, op het dragen van hoeden terwijl ze nog thuis zijn en nog naar de kerk moeten, na.
In sommige kringen is dat een must, je hoed opzetten zodra je naar de kerk loopt. Je mag je, zo is de gedachte, niet schamen voor het feit dat je naar de kerk gaat. Dus zet je je hoed niet pas in de kerkhal op.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Vorst »

Dat kan. Maar dat is een detail. Over details gesproken: ongetwijfeld zal er geen toestemming gegeven zijn in de plaatselijke GG te filmen. Maar na een beetje onderzoek had wel een normaler beeld neergezet kunnen worden, ook qua kleding bijvoorbeeld.

Niemand echter herkent zich in het beeld dat de auteur met de film weergeeft. Van gezinsleden tot 'figuranten'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door eilander »

freek schreef:
ejvl schreef:
Vorst schreef:Ik vind het een erg slechte film. Er is slecht onderzoek gedaan en het geeft een vertekend beeld.
Typisch Nederlandse film wat mij betreft.
In welk opzicht geeft het een vertekend beeld?
Ik had namelijk gelezen dat het allemaal vrij realistisch is, op het dragen van hoeden terwijl ze nog thuis zijn en nog naar de kerk moeten, na.
In sommige kringen is dat een must, je hoed opzetten zodra je naar de kerk loopt. Je mag je, zo is de gedachte, niet schamen voor het feit dat je naar de kerk gaat. Dus zet je je hoed niet pas in de kerkhal op.
Niks moet, maar het is bij ons wel de gewoonte. Ik vind het ook een goede gewoonte.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Vorst »

Tja, ik vind het vooral potsierlijk en lachwekkend, maar daar mag ieder vrij in zijn.
Als reden voor een hoed wordt toch altijd aangevoerd dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de eredienst mag zitten? Dat is iets anders dan buiten lopen lijkt me. Maar goed, zo zijn er ook gemeentes waar je kerkenraadsleden met een hoed ziet lopen/fietsen/autorijden :oO .
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door DDD »

Een hoed is juist voor buiten. Kijk maar naar Prinses Beatrix. Daar is niets potsierlijk aan. En hoeden voor mannen zijn juist hip;-)

Maar goed een dominee die met een ouderwetse hoed aan komt zetten, daar ben je ook niet blij mee als kerkenraad en gemeente. Ik heb er wel eens een gezien waarvan ik dacht: we zouden eigenlijk een inloopgarage moeten hebben;-) Dat hoort erbij in de GG. Ik vond het wel aardig dat ds. Heemskerk dat soort kledingstukken thuislaat als hij buiten het dorp op bezoek gaat bij gemeenteleden. Ik zou me ook heel erg ongemakkelijk voelen als iemand in zo'n outfit bij mij in het ziekenhuis zou komen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Vorst schreef:Ik vind het een erg slechte film. Er is slecht onderzoek gedaan en het geeft een vertekend beeld.
Typisch Nederlandse film wat mij betreft.
In welk opzicht geeft het een vertekend beeld?
Ik had namelijk gelezen dat het allemaal vrij realistisch is, op het dragen van hoeden terwijl ze nog thuis zijn en nog naar de kerk moeten, na.
Je hoeft de trailer maar te bekijken om te zien dat dit geen realistisch beeld is. Er is inderdaad veel te weinig onderzoek gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=UDnjGhCmq4c Als de regisseur ook maar één gesprek had gevoerd met een geboren Biblebelter -het hoeft nog niet eens per se een Zeeuw te zijn-, had men op tal van punten andere keuzes gemaakt.
Ik heb de trailer even bekeken maar ik zie eerlijk gezegd geen vertekend beeld in deze trailer.
Ik las dat er wel gesprekken zijn gevoerd met een ex-Biblebelter, namelijk Liesbeth Labeur en dat de crew zelfs een kerkdienst hebben bezocht in Meliskerke.
Maar goed, wellicht geeft de film wel een vertekend beeld, in de trailer zie ik dit in ieder geval niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Tja, ik vind het vooral potsierlijk en lachwekkend, maar daar mag ieder vrij in zijn.
Als reden voor een hoed wordt toch altijd aangevoerd dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de eredienst mag zitten? Dat is iets anders dan buiten lopen lijkt me. Maar goed, zo zijn er ook gemeentes waar je kerkenraadsleden met een hoed ziet lopen/fietsen/autorijden :oO .
Hier loopt vrijwel niemand meer met een hoed op naar de kerk. Veel vrouwen laten hun hoed op de kapstok liggen of nemen hem in de hand mee, voorzover ze nog een hoed opzetten überhaupt.
Ik zou me ook potsierlijk voelen op de fiets of in de auto.
DDD schreef: Kijk maar naar Prinses Beatrix.
Bij haar heeft de hoed een duidelijke functie, Maxima draagt veel minder vaak een hoed.
DDD schreef: Ik zou me ook heel erg ongemakkelijk voelen als iemand in zo'n outfit bij mij in het ziekenhuis zou komen
Ik denk dat dit een onzinargument is. Zo'n man gaat echt niet pontificaal met een hoed op de gangen van het ziekenhuis door.
Hij zet m hoogstwaarschijnlijk af vooraleer hij de draaideur binnengaat.
ejvl schreef:Maar goed, wellicht geeft de film wel een vertekend beeld, in de trailer zie ik dit in ieder geval niet.
Ik zag geen vertekend beeld. Soms werden dingetjes wat aangedikt, zoals het zingen bij de blokfluit, bespeeld door de jongens, of hun ouderwetsche onderbroeken, het over de schutting koekeloeren naar een televisie, alsof die net zijn intrede had gedaan. Dat is misschien omdat het zich op het platteland afspeelt.
Ik vond het positief dat er niet gespot werd of de draak werd gestoken met een ouderling of predikant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrien »

Vorst schreef:Tja, ik vind het vooral potsierlijk en lachwekkend, maar daar mag ieder vrij in zijn.
Als reden voor een hoed wordt toch altijd aangevoerd dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de eredienst mag zitten? Dat is iets anders dan buiten lopen lijkt me. Maar goed, zo zijn er ook gemeentes waar je kerkenraadsleden met een hoed ziet lopen/fietsen/autorijden :oO .
Ik zet thuis mijn hoed op en vind het absoluut niet "potsierlijk" en "lachwekkend". Ik vind het ook naar dat een mede-forumlid er zo over spreekt. En ja, iedereen mag zien dat we naar de kerk gaan! In mijn woonplaats lopen ook heel moslima's rond met een hoofddoekje; en dat vindt iedereen ook heel gewoon.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:
Vorst schreef:Tja, ik vind het vooral potsierlijk en lachwekkend, maar daar mag ieder vrij in zijn.
Als reden voor een hoed wordt toch altijd aangevoerd dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de eredienst mag zitten? Dat is iets anders dan buiten lopen lijkt me. Maar goed, zo zijn er ook gemeentes waar je kerkenraadsleden met een hoed ziet lopen/fietsen/autorijden :oO .
Ik zet thuis mijn hoed op en vind het absoluut niet "potsierlijk" en "lachwekkend".
Als je al dan niet gezamenlijk naar de kerk loopt is het niet potsierlijk. Ik zie mezelf echter niet door het verkeer laveren, op mn fietsje met een hoed op. Hij zou afwaaien. ;)
Ik laat hem echter nooit in de kerk liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik zag geen vertekend beeld. Soms werden dingetjes wat aangedikt, zoals het zingen bij de blokfluit, bespeeld door de jongens, of hun ouderwetsche onderbroeken, het over de schutting koekeloeren naar een televisie, alsof die net zijn intrede had gedaan. Dat is misschien omdat het zich op het platteland afspeelt.
Ik ben jonger dan Franca Treur en wij hebben dat met de televisie ook wel eens gedaan, inderdaad platteland.
En ook het zingen bij de blokfluit, bespeeld door een jongen, mij dus :)
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door mulder »

Hendrien schreef: Ik zet thuis mijn hoed op en vind het absoluut niet "potsierlijk" en "lachwekkend". Ik vind het ook naar dat een mede-forumlid er zo over spreekt.
gebeurt in mijn gemeente ook maar ik moet er ook altijd een beetje om lachen. mijn moeder gaat altijd ter kerke in een kleine citroen c1 waar dan 4 oude vriendinnen in zitten met gigantische hoeden die het plafond aanraken. bij het uitstappen blijft er altijd wel een hoed achter de bovendeurrand van de auto haken. maar dat zijn ze nou eenmaal gewend. ik heb er verder geen problemen mee maar kan er wel om lachen.
Hendrien schreef:En ja, iedereen mag zien dat we naar de kerk gaan! In mijn woonplaats lopen ook heel moslima's rond met een hoofddoekje; en dat vindt iedereen ook heel gewoon.
maar dan doe je het dus om het provoceren? moslimas worden door de koran gevraagd om ten allen tijde in de buitenlucht het hoofd te bedekken. de Heere vraagt aan christinnen het hoofd te bedekken tijdens het bidden in de erediensten. dat is dus niet op straat.. ik denk niet dat je deze zaken dus mag en kan vergelijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door eilander »

Zo zie je maar, door je eigen mensen wordt je altijd het hardst uitgelachen :)
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:Zo zie je maar, door je eigen mensen wordt je altijd het hardst uitgelachen :)
Helaas maar al te waar!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Ik zag geen vertekend beeld. Soms werden dingetjes wat aangedikt, zoals het zingen bij de blokfluit, bespeeld door de jongens, of hun ouderwetsche onderbroeken, het over de schutting koekeloeren naar een televisie, alsof die net zijn intrede had gedaan. Dat is misschien omdat het zich op het platteland afspeelt.
Ik ben jonger dan Franca Treur en wij hebben dat met de televisie ook wel eens gedaan, inderdaad platteland.
En ook het zingen bij de blokfluit, bespeeld door een jongen, mij dus :)
Mijn oudste zoon zat ook op blokfluitles, hij kon best leuk spelen, totdat hij naar de middelbare ging. Daar werd dat absoluut niet cool gevonden, dus de fluit verdaagde op het koninginnedag (toen nog) kleedje.
Ik stam nog uit de tijd dat je voor 5 cent televisie mocht kijken bij een buurvrouw. Toen was er alleen woensdagmiddagkindertv, 1 uurtje.
Kom daar nu maar eens om.
Anderzijds, jongeren vinden tv kijken nu niet meer cool.
Ik sprak dit weekend een jong stel (beiden hoogopgeleid) en zij, noch in hun vriendenkring heeft iemand nog een tv.
Er wordt hooguit on demand gekeken op een laptop, af en toe.
Toentertijd had tv iets "magisch", maar dat is allang niet meer zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door zonnebloem96 »

mulder schreef:
Hendrien schreef: Ik zet thuis mijn hoed op en vind het absoluut niet "potsierlijk" en "lachwekkend". Ik vind het ook naar dat een mede-forumlid er zo over spreekt.
gebeurt in mijn gemeente ook maar ik moet er ook altijd een beetje om lachen. mijn moeder gaat altijd ter kerke in een kleine citroen c1 waar dan 4 oude vriendinnen in zitten met gigantische hoeden die het plafond aanraken. bij het uitstappen blijft er altijd wel een hoed achter de bovendeurrand van de auto haken. maar dat zijn ze nou eenmaal gewend. ik heb er verder geen problemen mee maar kan er wel om lachen.
Hendrien schreef:En ja, iedereen mag zien dat we naar de kerk gaan! In mijn woonplaats lopen ook heel moslima's rond met een hoofddoekje; en dat vindt iedereen ook heel gewoon.
maar dan doe je het dus om het provoceren? moslimas worden door de koran gevraagd om ten allen tijde in de buitenlucht het hoofd te bedekken. de Heere vraagt aan christinnen het hoofd te bedekken tijdens het bidden in de erediensten. dat is dus niet op straat.. ik denk niet dat je deze zaken dus mag en kan vergelijken.
Ik ken voorbeelden dat meisjes/vrouwen er juist op aan werden gezien als ze hun hoed in de kerk gauw opdeden en uit de kerk meteen weer af. En dat gebeurde door niet-kerkgangers. Zij vonden dat het net leek alsof die meisjes/vrouwen zich voor hun hoedje schaamden. Maar goed. Praktisch is het niet altijd. Als ik op de fiets kom, zet ik geen hoedje op.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Plaats reactie