DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door mayflower »

J.C. Philpot - serie DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009 !

http://www.gebrkoster.nl/boeken/4031/se ... pleet.html

Reeds zeer veel preken werden in de loop der jaren vertaald en gelezen. Ook in de kerken waar leesdiensten worden gehouden. Philpots nadruk op de bevindelijke kennis van de werkingen van Gods Geest, en de vertroostingen en bemoedigingen die daaruit voortvloeien voor Gods kinderen, kenmerken ook deze serie.
Deze preken zijn geheel herzien en in de hedendaagse spelling gezet.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Erasmiaan »

Tweedehands was deze serie bijna niet te krijgen. Ik ben daarom blij dat er een herdruk is!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door mayflower »

Erasmiaan schreef:Tweedehands was deze serie bijna niet te krijgen. Ik ben daarom blij dat er een herdruk is!
Klopt, en ik weet dat vele op op zoke waren naar de deze serie, en ben daarom ook erg blij dat deze weer herdrukt is. Het bijzondere is ook dat men bij de 2e druk het een andere heeft verbeterd rondom de vertaling en spelling.
Ik zelf vind Philpot erg bijzonder om te lezen, en behoord voor mij tot een van mijn favouriete bevindelijke schrijvers.

Ik vind het ook erg bijzonder, dat bijna alles van Philpot 's preken in het nederlands zijn vertaald.
Ondanks dat hij een overtuigde baptist was, hebben zijn preken totaal geen bekendheid bij de baptisten in nederland, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil kwa' theologie.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Luther »

mayflower schreef:J.C. Philpot - serie DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009 !

http://www.gebrkoster.nl/boeken/4031/se ... pleet.html

Reeds zeer veel preken werden in de loop der jaren vertaald en gelezen. Ook in de kerken waar leesdiensten worden gehouden. Philpots nadruk op de bevindelijke kennis van de werkingen van Gods Geest, en de vertroostingen en bemoedigingen die daaruit voortvloeien voor Gods kinderen, kenmerken ook deze serie.
Deze preken zijn geheel herzien en in de hedendaagse spelling gezet.
Er is veel hrkenbaars in de preken van Philpot. Jammer dat zijn preken niet of nauwelijks of geen aandacht is voor onbekeerden. Het zijn eigenlijk preken voor hen die de Heere hebben leren kennen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
mayflower schreef:J.C. Philpot - serie DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009 !

http://www.gebrkoster.nl/boeken/4031/se ... pleet.html

Reeds zeer veel preken werden in de loop der jaren vertaald en gelezen. Ook in de kerken waar leesdiensten worden gehouden. Philpots nadruk op de bevindelijke kennis van de werkingen van Gods Geest, en de vertroostingen en bemoedigingen die daaruit voortvloeien voor Gods kinderen, kenmerken ook deze serie.
Deze preken zijn geheel herzien en in de hedendaagse spelling gezet.
Er is veel hrkenbaars in de preken van Philpot. Jammer dat zijn preken niet of nauwelijks of geen aandacht is voor onbekeerden. Het zijn eigenlijk preken voor hen die de Heere hebben leren kennen.
En dat is nu ook juist de Bijbel volgen in het preken.

De preek in de godsdienstoefening is gericht op Gods volk, om hen te onderwijzen. De preek is NIET, in de eerste plaas, een 'bekeringspoging'....

De onbekeerde komt aan het bod daar de ware prediking een tweesnijdend scherp zwaard is, en de goddelozen (hopelijk) tot jaloursheid zal verwekken. Of anders worden ze door de sleutel van de prediking van de Kerk Gods afgesneden.

Mijn grote bezwaar tegen Mr. Philpot is, dat hij credo-baptist was...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door hervormde »

Is de titel in het Engels ook zo antropocentrisch?

Mijns inziens spreekt Paulus in zijn brieven niet zozeer over de gangen van Gods Kerk (de onzichtbare), als wel de gangen van Gods heilige gemeente (de zichtbare) zoals die vergaderd is rondom het Woord. Paulus weigert zich neer te leggen bij een bepaalde praktijk. De gemeente bestaat uit geroepen heiligen. Of ze er nu gestalte aan geven of niet. Door er te zijn willen ze zo genoemd worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
mayflower schreef:J.C. Philpot - serie DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009 !

http://www.gebrkoster.nl/boeken/4031/se ... pleet.html

Reeds zeer veel preken werden in de loop der jaren vertaald en gelezen. Ook in de kerken waar leesdiensten worden gehouden. Philpots nadruk op de bevindelijke kennis van de werkingen van Gods Geest, en de vertroostingen en bemoedigingen die daaruit voortvloeien voor Gods kinderen, kenmerken ook deze serie.
Deze preken zijn geheel herzien en in de hedendaagse spelling gezet.
Er is veel hrkenbaars in de preken van Philpot. Jammer dat zijn preken niet of nauwelijks of geen aandacht is voor onbekeerden. Het zijn eigenlijk preken voor hen die de Heere hebben leren kennen.
En dat is nu ook juist de Bijbel volgen in het preken.

De preek in de godsdienstoefening is gericht op Gods volk, om hen te onderwijzen. De preek is NIET, in de eerste plaas, een 'bekeringspoging'....

De onbekeerde komt aan het bod daar de ware prediking een tweesnijdend scherp zwaard is, en de goddelozen (hopelijk) tot jaloursheid zal verwekken. Of anders worden ze door de sleutel van de prediking van de Kerk Gods afgesneden.

Mijn grote bezwaar tegen Mr. Philpot is, dat hij credo-baptist was...
Bert, hierover blijven wij fundamenteel van mening verschillen. De Heere Jezus leert ons dat er kaf en koren is in de gemeente, dat er wijzen en dwazen zijn, etc. Maar ik ken jouw visie hierop. M.i. is de prediking uitleg van Gods Woord voor de hele gemeente, voor onbekeerden, voor bekeerden. "Zeg de rechtvaardigen dat het hen wel zal gaan en de goddelozen dat het hen kwalijk zal gaan."
Een prediking waarin alleen de gangen van Gods volk aan de hand van een Bijbeltekst worden beschreven en het doel hebben om tot jaloersheid te verwekken, ik lees dat nergens zo in de Schrift. Kijk bijvoorbeeld eens naar de preek van Petrus in Handelingen 2, of van Paulus op de Areopagus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Een prediking waarin alleen de gangen van Gods volk aan de hand van een Bijbeltekst worden beschreven en het doel hebben om tot jaloersheid te verwekken, ik lees dat nergens zo in de Schrift. Kijk bijvoorbeeld eens naar de preek van Petrus in Handelingen 2, of van Paulus op de Areopagus.
Dat lees ik altijd in de Schrift. Jouw voorbeelden:

Handelingen 2:

14 Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.

15 Want deze zijn niet dronken, gelijk gij vermoedt; want het is eerst de derde ure van de dag.

16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël:

17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.

19 En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp.

20 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.

21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

22 Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;

23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;

24 Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzo het niet mogelijk was, dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden.

25 Want David zegt van Hem: Ik zag den Heere allen tijd voor mij; want Hij is aan mijn rechter hand, opdat ik niet bewogen worde.

26 Daarom is mijn hart verblijd; en mijn tong verheugt zich; ja, ook mijn vlees zal rusten in hope;

27 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige over geven, om verderving te zien.

28 Gij hebt mij de wegen des levens bekend gemaakt; Gij zult mij vervullen met verheuging door Uw aangezicht.

29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.

30 Alzo hij dan een profeet was, en wist, dat God hem met ede gezworen had, dat hij uit de vrucht zijner lenden, zoveel het vlees aangaat, den Christus verwekken zou, om Hem op zijn troon te zetten;

31 Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.

32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.

33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.

34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.

35 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.

36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.


Merk ik, dat (hoewel dit green preek aan een gemeente is van belijdende leden) hij nergens een woord voor de onbekeerden heeft, maar aan allen Gods Woord uitlegt. Het woord aan de onbekeerden komt later, als antwoord op een direkte vraag... van degenen die geen lid waren...

Temeer nog:

22 En Paulus, staande in het midden van de plaats, genaamd Areopagus, zeide: Gij mannen van Athene! ik bemerke, dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt.

23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.

24 De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;

25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;

26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;

27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.

28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.

29 Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.

30 God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.
31 Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.


spreekt Paulus een gemengte menigte toe, op een openbaar plein (geen gemeente dus). En ook daar adresseerd hij hen niet als een groep onbekeerden, hoewel hij meededeeld dat wij allen (zichzelf hierbij insluitende) bekering nodig hebben....

als je zo'n voorbeeld vinden kunt, geef me er dan 1, waar de apostelen, in een brief of preek aan een gemeente, de ongelovigen uitzonderen en hun toespreken dat ze zich bekeren moeten....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door albion »

mayflower schreef:
Erasmiaan schreef:Tweedehands was deze serie bijna niet te krijgen. Ik ben daarom blij dat er een herdruk is!
Klopt, en ik weet dat vele op op zoke waren naar de deze serie, en ben daarom ook erg blij dat deze weer herdrukt is. Het bijzondere is ook dat men bij de 2e druk het een andere heeft verbeterd rondom de vertaling en spelling.
Ik zelf vind Philpot erg bijzonder om te lezen, en behoord voor mij tot een van mijn favouriete bevindelijke schrijvers.

Ik vind het ook erg bijzonder, dat bijna alles van Philpot 's preken in het nederlands zijn vertaald.
Ondanks dat hij een overtuigde baptist was, hebben zijn preken totaal geen bekendheid bij de baptisten in nederland, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil kwa' theologie.

Hoe weet je dat Philpot een 'overtuigde' baptist was? Ik heb altijd gehoord dat hij meer moeite had met het zich overdopen dan de kerk te verlaten waar hij eerst aan verbonden was. Klopt dat niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2

Bericht door mayflower »

albion schreef:
mayflower schreef:
Erasmiaan schreef:Tweedehands was deze serie bijna niet te krijgen. Ik ben daarom blij dat er een herdruk is!
Klopt, en ik weet dat vele op op zoke waren naar de deze serie, en ben daarom ook erg blij dat deze weer herdrukt is. Het bijzondere is ook dat men bij de 2e druk het een andere heeft verbeterd rondom de vertaling en spelling.
Ik zelf vind Philpot erg bijzonder om te lezen, en behoord voor mij tot een van mijn favouriete bevindelijke schrijvers.

Ik vind het ook erg bijzonder, dat bijna alles van Philpot 's preken in het nederlands zijn vertaald.
Ondanks dat hij een overtuigde baptist was, hebben zijn preken totaal geen bekendheid bij de baptisten in nederland, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil kwa' theologie.

Hoe weet je dat Philpot een 'overtuigde' baptist was? Ik heb altijd gehoord dat hij meer moeite had met het zich overdopen dan de kerk te verlaten waar hij eerst aan verbonden was. Klopt dat niet?
zijn.
Laatst gewijzigd door mayflower op 24 mei 2010, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:als je zo'n voorbeeld vinden kunt, geef me er dan 1, waar de apostelen, in een brief of preek aan een gemeente, de ongelovigen uitzonderen en hun toespreken dat ze zich bekeren moeten....
Nou, pak de preken van Johannes de Doper er maar eens bij, gericht tot allemaal verbondskinderen. Maar wel verbondskinderen die wederomgeboren moesten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:als je zo'n voorbeeld vinden kunt, geef me er dan 1, waar de apostelen, in een brief of preek aan een gemeente, de ongelovigen uitzonderen en hun toespreken dat ze zich bekeren moeten....
Nou, pak de preken van Johannes de Doper er maar eens bij, gericht tot allemaal verbondskinderen. Maar wel verbondskinderen die wederomgeboren moesten worden.
als jij zin in gehakketak heb... ik niet.

Je weet best, dat ik het daarover niet had. Joh. de Doper was geen apostel, sprak niet tot een gemeente.

Hij werktte in de tussentijd van oud tot nieuw verbond.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Bert Mulder schreef:als je zo'n voorbeeld vinden kunt, geef me er dan 1, waar de apostelen, in een brief of preek aan een gemeente, de ongelovigen uitzonderen en hun toespreken dat ze zich bekeren moeten....
Nou, pak de preken van Johannes de Doper er maar eens bij, gericht tot allemaal verbondskinderen. Maar wel verbondskinderen die wederomgeboren moesten worden.
als jij zin in gehakketak heb... ik niet.

Je weet best, dat ik het daarover niet had. Joh. de Doper was geen apostel, sprak niet tot een gemeente.

Hij werktte in de tussentijd van oud tot nieuw verbond.
Nou dit is geen gehakketak hoor. Jij spreekt steeds over de gemeente. Tja, als jij een hele andere definitie van gemeente formuleert, dan komen we toch niet tot elkaar. (Maar dat had ik al aangekondigd, dat ik een andere visie dan jij heb op het verbond, de kerk en de prediking. ;) ) Maar dat neemt niet weg dat ik op het vlak van de schriftuurlijke-bevinding in het leven van een mens veelal op één lijn zitten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Nou dit is geen gehakketak hoor. Jij spreekt steeds over de gemeente. Tja, als jij een hele andere definitie van gemeente formuleert, dan komen we toch niet tot elkaar. (Maar dat had ik al aangekondigd, dat ik een andere visie dan jij heb op het verbond, de kerk en de prediking. ;) ) Maar dat neemt niet weg dat ik op het vlak van de schriftuurlijke-bevinding in het leven van een mens veelal op één lijn zitten.
Goed zo.

Geachte Luther, je weet mijn definitie van gemeente. Nagenoeg de zelfde die jij hanteerd. Is onze visie op verbond ook bijna het zelfde. Is onze praktijk, dus onze kerkleer verschillend, daar jij als volwaardige leden wilt zien, degenen die, bij eigen belijdenis, zeggen geen deel aan Christus te hebben. Volgens de Schrift horen diegenen door de sleutel van de tucht buiten de kerk gezet worden.

Maar, dat is :offtopic , en daar heb ik vorige week al genoeg heibel mee gehad.

Om op het onderwerp hier terug te komen, en wel Mr. Philpot...

Die was Bijbels in zijn prediking, zoverre dat hij de prediking als een tweesnijdend zwaard hanteerde. Dwaalde echter, helaas, op het gebied van de kinderdoop. Was rechtzinnig in de geloofsleer.

Mijn punt was, toen ik om een voorbeeld vroeg, dat in de Schrift de gemeente altijd als een organisch geheel gehanteerd wordt. Zo kunnen de apostelen altijd aan de 'geliefde gemeente in onze Heere Jezus' schrijven. Zo spreken zo ook de hele gemeente toe, zoals zelfs Petrus doet op pinksterdag, en Paulus aan een schare heidenen. Ze hebben nooit dit woord voor deze, en een ander woord voor gene.... niet in de eerste of tweede persoon. De goddelozen worden doorgaans in de derde persoon aangehaald...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 01 okt 2009, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: DE GANGEN VAN GODS KERK compleet - Verschijnt november 2009!

Bericht door Erasmiaan »

mayflower schreef:
albion schreef:
mayflower schreef:
Erasmiaan schreef:Tweedehands was deze serie bijna niet te krijgen. Ik ben daarom blij dat er een herdruk is!
Klopt, en ik weet dat vele op op zoke waren naar de deze serie, en ben daarom ook erg blij dat deze weer herdrukt is. Het bijzondere is ook dat men bij de 2e druk het een andere heeft verbeterd rondom de vertaling en spelling.
Ik zelf vind Philpot erg bijzonder om te lezen, en behoord voor mij tot een van mijn favouriete bevindelijke schrijvers.

Ik vind het ook erg bijzonder, dat bijna alles van Philpot 's preken in het nederlands zijn vertaald.
Ondanks dat hij een overtuigde baptist was, hebben zijn preken totaal geen bekendheid bij de baptisten in nederland, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil kwa' theologie.

Hoe weet je dat Philpot een 'overtuigde' baptist was? Ik heb altijd gehoord dat hij meer moeite had met het zich overdopen dan de kerk te verlaten waar hij eerst aan verbonden was. Klopt dat niet?
Wat jij hier beschrijft, kan naar mijn inziens alleen maar voort komen vanuit de gereformeerde gezindte, die J.C. Philpot hoog achten, maar en zijn baptisten visie niet kunnen accepteren, wat ook logisch is, maar we moeten wel eerlijk zijn, hij was een baptist die de zuigelingendoop verwierp, en heeft zelfs preken gehouden over de geloofsdoop, die natuurlijk vanuit de gereformeerde gezindte niet vertaald zijn.
Hij heeft zelfs ergens gezegd dat hij liever met een vrijzinnige omgang heeft dan met een aanhanger van de kinderdoop...

Hij had moeite met overdopen en met de kerk verlaten. Meer uit schroom en schuchterheid omdat God hem die plaats in de staatskerk gegeven had en al had laten dopen. Maar hij was, zoals hier boven aangetoond, een echte baptist (al had hij vele independente vrienden die zuigelingen doopten). Maar voor zover ik weet maakte hij in preken nooit een strijdpunt van zijn visie. Behalve als hem er om gevraagd werd. Maar voor zover ik weet zullen er niet veel preken (engelse) zijn waarin hij de volwassendoop predikt en de zuigelingendoop verwerpt.
Plaats reactie