Wie kent dit boek?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door helma »

Wie heeft de verklaring van James Durham over de Openbaringen gelezen en kan er wat meer over vertellen?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Valcke »

helma schreef:Wie heeft de verklaring van James Durham over de Openbaringen gelezen en kan er wat meer over vertellen?
Gedeelten ervan heb ik gelezen. Het is een van de belangrijkste en meest onderbouwde / doorwrochte uitleggingen waarin de klassieke (chronologische) uitleg gevolgd wordt.
Ik herinner mij gelezen te hebben dat Durham vóórdat hij een gedeelte schreef, altijd eerst in het gebed ging. De Nederlandse vertaling kwam uit in de tijd van Th van der Groe die het werk aanbeval.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wie heeft de verklaring van James Durham over de Openbaringen gelezen en kan er wat meer over vertellen?
Ik ben er mee begonnen, maar de oude druk valt, voor wie het niet gewend is, niet mee! Maar zeker het proberen waard!

https://books.google.nl/books?id=nbhaAA ... e&q=durham nieuwe hemel en nieuwe aarde&f=false
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Over de uitlegging van het Boek der Openbaring door James Durham.

Om de wat leeshonger wat aan te wakkeren heb ik getracht een klein stukje getrouwelijk over te zetten in de huidige taal. Sommige zinswendingen zijn om der getrouwheid wil niet altijd geactualiseerd. Ik mag aannemen dat de meesten hier wel zoveel opleiding hebben genoten om dit te kunnen verstaan. Een gans andere zaak is: een niet willen verstaan, maar daar gaan we vooralsnog niet van uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat het boek van James Durham een goed theologisch doorwrocht geheel is. Daarom: Spant u een weinig in, en er is veel uit te leren.
Een punt van opmerking is wel dat zelfs deze grote theoloog met geen woord rept over de Notre Dame op de Nieuwe Aarde... maar dat geheel terzijde opgemerkt.

Een hertaald gedeelte over het wegvlieden van de eerste aarde en de eerste hemel, en wat daarop volgt Pagina 388/389
Het eerste wat Johannes zag, was een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Het tweede is een bewijs, of een bede die gegeven wordt, waarom dezelve zijn, want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan.
En ten derde wordt het bijzonder aangemerkt, dat de zee niet meer was.

Dat dit betrekking heeft op de grote veranderingen dewelke door vuur gemaakt zal worden op de gehele wereld,
houden wij voor toegestaan, als zijnde dit een zaak die het Algemene Godsoordeel volgt, en de weg baant naar de eeuwige gelukzaligheid der heiligen.
Het is zelfs die zelfde verandering Cap. XX:11 gemeld. Hetwelk toont dat dit een aanhouding is van het verhaal: alsof men vroeg: wat is er gevolgd toen de hemel en aarde wegvloodt? en Johannes hierop antwoordde: Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan.
Waaruit het dan blijkt dat deze op de voorgaande gevolgd zijn.
Daar zijn hier drie bijzonderheden te onderzoeken.
1. wat dit voorbijgaan van de hemel en de aarde is, volgende op voorgaande, en daarom niet gelijktijdig zijn met dezelve, en welke hier de eerste en de eerste hemel worden genoemd ten aanzien van de volgende.
2. Wat deze nieuwe hemel en nieuwe aarde is.
3. Hoe dit te verstaan zij: en de zee was niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wie kent dit boek?

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Over de uitlegging van het Boek der Openbaring door James Durham.

Om de wat leeshonger wat aan te wakkeren heb ik getracht een klein stukje getrouwelijk over te zetten in de huidige taal. Sommige zinswendingen zijn om der getrouwheid wil niet altijd geactualiseerd. Ik mag aannemen dat de meesten hier wel zoveel opleiding hebben genoten om dit te kunnen verstaan. Een gans andere zaak is: een niet willen verstaan, maar daar gaan we vooralsnog niet van uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat het boek van James Durham een goed theologisch doorwrocht geheel is. Daarom: Spant u een weinig in, en er is veel uit te leren.
Een punt van opmerking is wel dat zelfs deze grote theoloog met geen woord rept over de Notre Dame op de Nieuwe Aarde... maar dat geheel terzijde opgemerkt.

Een hertaald gedeelte over het wegvlieden van de eerste aarde en de eerste hemel, en wat daarop volgt Pagina 388/389
Het eerste wat Johannes zag, was een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Het tweede is een bewijs, of een bede die gegeven wordt, waarom dezelve zijn, want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan.
En ten derde wordt het bijzonder aangemerkt, dat de zee niet meer was.

Dat dit betrekking heeft op de grote veranderingen dewelke door vuur gemaakt zal worden op de gehele wereld,
houden wij voor toegestaan, als zijnde dit een zaak die het Algemene Godsoordeel volgt, en de weg baant naar de eeuwige gelukzaligheid der heiligen.
Het is zelfs die zelfde verandering Cap. XX:11 gemeld. Hetwelk toont dat dit een aanhouding is van het verhaal: alsof men vroeg: wat is er gevolgd toen de hemel en aarde wegvloodt? en Johannes hierop antwoordde: Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan.
Waaruit het dan blijkt dat deze op de voorgaande gevolgd zijn.
Daar zijn hier drie bijzonderheden te onderzoeken.
1. wat dit voorbijgaan van de hemel en de aarde is, volgende op voorgaande, en daarom niet gelijktijdig zijn met dezelve, en welke hier de eerste en de eerste hemel worden genoemd ten aanzien van de volgende.
2. Wat deze nieuwe hemel en nieuwe aarde is.
3. Hoe dit te verstaan zij: en de zee was niet meer.
Het is herschreven in hedendaags Nederlands. Ik heb het besteld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

Sinds kort mag ik helpen bij de boekenafdeling van onze kringloop. Vandaag waren er boeken ingeleverd die misschien interessant zijn, maar ik kan dat niet goed beoordelen.
Een heel rijtje van Bavinck. Is dat nog interessant?
Ook Duitstalig. Dogmatik des christlichen Glaubens, door Gerhard Ebeling. Twee delen.
Dr. S. Meijers, Objectiviteit en existentialiteit.
Ernst Käsemann, Exegetische Versuche und Besinnungen. Ouder boek, denk ik.
En een Engels psalmboek (onberijmde psalmen), uit een universiteitsbibliotheek uit Wales (?!). Oud boekje, met zo'n wittige leren band. Wat me opviel was dat er steeds Jehova stond.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Arja »

Dodo schreef:Sinds kort mag ik helpen bij de boekenafdeling van onze kringloop. Vandaag waren er boeken ingeleverd die misschien interessant zijn, maar ik kan dat niet goed beoordelen.
Een heel rijtje van Bavinck. Is dat nog interessant?
Ook Duitstalig. Dogmatik des christlichen Glaubens, door Gerhard Ebeling. Twee delen.
Dr. S. Meijers, Objectiviteit en existentialiteit.
Ernst Käsemann, Exegetische Versuche und Besinnungen. Ouder boek, denk ik.
En een Engels psalmboek (onberijmde psalmen), uit een universiteitsbibliotheek uit Wales (?!). Oud boekje, met zo'n wittige leren band. Wat me opviel was dat er steeds Jehova stond.
Ik heb ook een rijtje van Bavinck. Is echt wel interessant. Ik heb hier bijvoorbeeld Magnalia Dei staan en daarin staan zulke duidelijke stukken over Gods Woord, de rechtvaardigmaking en de heiligmaking.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door refo »

Interessant wil zeggen: is dat handel?

Moeilijk te zeggen. Misschien dat je een keer een liefhebber treft, die ze nog niet heeft. Maar naar zulk soort boeken is niet veel vraag meer.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

refo schreef:Interessant wil zeggen: is dat handel?

Moeilijk te zeggen. Misschien dat je een keer een liefhebber treft, die ze nog niet heeft. Maar naar zulk soort boeken is niet veel vraag meer.
Er was nog een boek over de Goudse wijkverpleging. Heette dat niet "De Wijk"?

Als er veel boeken zijn, zit je een beetje in een dilemma. Welke boeken zet je in de winkel, welke doe je in een doos voor de najaarsmarkt. Bij de laatste komen veel mensen kijken, maar wat niet verkocht wordt gaat daarna in het oud papier.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Zita »

Wie kent het boek 'Refresh' van Shona & David Murray? Geeft het goede inzichten?
https://www.bol.com/nl/p/refresh/920000 ... oductTitle
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Wie kent het boek 'Refresh' van Shona & David Murray? Geeft het goede inzichten?
https://www.bol.com/nl/p/refresh/920000 ... oductTitle
Ik heb de mannenversie van dit boek, wat een andere naam heeft, de Engelse versie. Een goed Reformatorisch boek, met prima adviezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door refo »

Dodo schreef:
refo schreef:Interessant wil zeggen: is dat handel?

Moeilijk te zeggen. Misschien dat je een keer een liefhebber treft, die ze nog niet heeft. Maar naar zulk soort boeken is niet veel vraag meer.
Er was nog een boek over de Goudse wijkverpleging. Heette dat niet "De Wijk"?

Als er veel boeken zijn, zit je een beetje in een dilemma. Welke boeken zet je in de winkel, welke doe je in een doos voor de najaarsmarkt. Bij de laatste komen veel mensen kijken, maar wat niet verkocht wordt gaat daarna in het oud papier.
Voor boeken over Gouda ben ik altijd te vinden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

refo schreef:
Dodo schreef:
refo schreef:Interessant wil zeggen: is dat handel?

Moeilijk te zeggen. Misschien dat je een keer een liefhebber treft, die ze nog niet heeft. Maar naar zulk soort boeken is niet veel vraag meer.
Er was nog een boek over de Goudse wijkverpleging. Heette dat niet "De Wijk"?

Als er veel boeken zijn, zit je een beetje in een dilemma. Welke boeken zet je in de winkel, welke doe je in een doos voor de najaarsmarkt. Bij de laatste komen veel mensen kijken, maar wat niet verkocht wordt gaat daarna in het oud papier.
Voor boeken over Gouda ben ik altijd te vinden.
Dat was in juni... dat is in de oudpapierwagen verdwenen.
PB me anders even een telefoonnummer of emailadres, dan kan ik je sneller bereiken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

@refo, ik heb hier een boek over "50 jaren coöperatieve tuiniesvereniging "Gouda en Omstreken" ". Het stamt uit de vijftiger jaren. Heb je interesse?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Wie heeft de Brief over de rechtvaardigmaking van A. Comrie weleens gelezen?

Zo ja, hoe was deze leeservaring?
Plaats reactie