Wie kent dit boek?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:Wie heeft de Brief over de rechtvaardigmaking van A. Comrie weleens gelezen?

Zo ja, hoe was deze leeservaring?
Ik heb dit gelezen.
Ik heb het ervaren als vervreemdend, bv. omdat het zo ver af staat van hoe de Heidelbergse Catechismus hierover spreekt.
Comrie verdedigt de rechtvaardigmaking in de tijd (dadelijke rechtvaardigmaking) vóór en zonder het geloof.
De rechtvaardigmaking door het geloof wordt dan alleen nog een 'bekendmaking' van de rechtvaardigmaking.
De manier waarop Comrie betoogt dat hij anderen aan zijn zijde heeft (bv. de Synode van Dordrecht), vind ik bijzonder merkwaardig (en onhistorisch).
Het is bovendien alleen leerstellig-filosofisch uitgewerkt, geen boek dat je leest tot persoonlijke stichting.
(Dit in tegenstelling tot zijn preken!)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Wie heeft de Brief over de rechtvaardigmaking van A. Comrie weleens gelezen?

Zo ja, hoe was deze leeservaring?
Ik heb dit gelezen.
Ik heb het ervaren als vervreemdend, bv. omdat het zo ver af staat van hoe de Heidelbergse Catechismus hierover spreekt.
Comrie verdedigt de rechtvaardigmaking in de tijd (dadelijke rechtvaardigmaking) vóór en zonder het geloof.
De rechtvaardigmaking door het geloof wordt dan alleen nog een 'bekendmaking' van de rechtvaardigmaking.
De manier waarop Comrie betoogt dat hij anderen aan zijn zijde heeft (bv. de Synode van Dordrecht), vind ik bijzonder merkwaardig (en onhistorisch).
Het is bovendien alleen leerstellig-filosofisch uitgewerkt, geen boek dat je leest tot persoonlijke stichting.
(Dit in tegenstelling tot zijn preken!)
Maar deze opvattingen liggen natuurlijk wel ten grondslag aan zijn preken.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Charles »

Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Wie heeft de Brief over de rechtvaardigmaking van A. Comrie weleens gelezen?

Zo ja, hoe was deze leeservaring?
Ik heb dit gelezen.
Ik heb het ervaren als vervreemdend, bv. omdat het zo ver af staat van hoe de Heidelbergse Catechismus hierover spreekt.
Comrie verdedigt de rechtvaardigmaking in de tijd (dadelijke rechtvaardigmaking) vóór en zonder het geloof.
De rechtvaardigmaking door het geloof wordt dan alleen nog een 'bekendmaking' van de rechtvaardigmaking.
De manier waarop Comrie betoogt dat hij anderen aan zijn zijde heeft (bv. de Synode van Dordrecht), vind ik bijzonder merkwaardig (en onhistorisch).
Het is bovendien alleen leerstellig-filosofisch uitgewerkt, geen boek dat je leest tot persoonlijke stichting.
(Dit in tegenstelling tot zijn preken!)
Maar deze opvattingen liggen natuurlijk wel ten grondslag aan zijn preken.
Nee, dat is niet zo.

Deze opvattingen over de rechtvaardigmaking, enz. zijn bij hem pas later gevormd, ook (naar het schijnt) onder invloed van Holtius. De preken zijn uit eerder tijd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Maar deze opvattingen liggen natuurlijk wel ten grondslag aan zijn preken.
Nee, dat is niet zo.

Deze opvattingen over de rechtvaardigmaking, enz. zijn bij hem pas later gevormd, ook (naar het schijnt) onder invloed van Holtius. De preken zijn uit eerder tijd.
Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Comrie sprak zichzelf ook nog weleens tegen, maar de gedachte dat overtuigingen voortkomen uit de wedergeboorte, of in elk geval een levensbeginsel, in plaats dat dit voorafgaande werkingen zijn, is natuurlijk niet pas ontstaan bij het schrijven van de brief over de rechtvaardigmaking. Ik baseer mijn opmerkingen mede op wat ik gelezen heb in deze scriptie: https://theologienet.nl/bestanden/Brink ... ersten.pdf.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Charles schreef:Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Waarom? De Eigenschappen des Geloofs zijn toch prima te lezen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Ik ben er ook niet zo'n fan van, vanwege het feit dat zowel de exponenten van de standenleer, als Kuyper met zijn veronderstelde wedergeboorte, zich beroepen op Comrie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Waarom? De Eigenschappen des Geloofs zijn toch prima te lezen?
Deze zijn te lezen en dat geldt ook voor zondag 1 t/m 7, ik heb ze gelezen en dan kies ik toch voor boeken van ds. Van der Groe.

Ik zal natuurlijk commentaar krijgen dat ik ze niet moet uitspelen, maar er is wel verschil.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Wie kent dit boek?

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Ik ben er ook niet zo'n fan van, vanwege het feit dat zowel de exponenten van de standenleer, als Kuyper met zijn veronderstelde wedergeboorte, zich beroepen op Comrie.
Precies dat. En er is nog zoveel te lezen.

Ik heb ooit gehoord (schijnt waargebeurd te zijn) dat bij sollicitatiegesprek bestuurslid van een refo middelbare school aan de sollicitant vroeg: Comrie of Spurgeon?
De sollicitant antwoordde heel gevat: Spurgeon, van Comrie heb ik alles al.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Daarom heb ik tot op heden Comrie altijd gemeden.
Waarom? De Eigenschappen des Geloofs zijn toch prima te lezen?
Deze zijn te lezen en dat geldt ook voor zondag 1 t/m 7, ik heb ze gelezen en dan kies ik toch voor boeken van ds. Van der Groe.

Ik zal natuurlijk commentaar krijgen dat ik ze niet moet uitspelen, maar er is wel verschil.
Precies, er zit wel verschil tussen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Maar deze opvattingen liggen natuurlijk wel ten grondslag aan zijn preken.
Nee, dat is niet zo.

Deze opvattingen over de rechtvaardigmaking, enz. zijn bij hem pas later gevormd, ook (naar het schijnt) onder invloed van Holtius. De preken zijn uit eerder tijd.
Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Comrie sprak zichzelf ook nog weleens tegen, maar de gedachte dat overtuigingen voortkomen uit de wedergeboorte, of in elk geval een levensbeginsel, in plaats dat dit voorafgaande werkingen zijn, is natuurlijk niet pas ontstaan bij het schrijven van de brief over de rechtvaardigmaking. Ik baseer mijn opmerkingen mede op wat ik gelezen heb in deze scriptie: https://theologienet.nl/bestanden/Brink ... ersten.pdf.
Toch wordt in die scriptie ook duidelijk een ontwikkeling op dit punt geconstateerd. Een levensbeginsel vóór de aanneming van Christus door het geloof vinden we volgens de auteur van de scriptie niet in Comrie's eerste werk Het ABC des geloofs. En in het ABC des geloofs en de Eigenschappen des geloofs vinden we ook niets over een rechtvaardigmaking van eeuwigheid, wel iets wat op een bestrijding daarvan lijkt. Er is wel degelijk een ontwikkeling waar te nemen in de theologie van Comrie. Aanvankelijk sloot hij zich nauw aan bij de Engelse en Schotse opvattingen over de voorbereidingen (mede in de lijn van Boston en de Erkine's), pas later zien we zijn pleidooi voor een voorafgaande wedergeboorte. Soortgelijke verschuivingen zien we ook in zijn rechtvaardigingsleer.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom geloven mensen dat er leven is voor de rechtvaardigmaking?
Wat heeft rechtvaardigmaking nog zin als dat blijkbaar niet meer hoeft? Als de hoogste rechter een uitspraak gedaan heeft waar niets meer in te brengen valt, moet en kan daarna nog een keer een uitspraak komen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Toch wordt in die scriptie ook duidelijk een ontwikkeling op dit punt geconstateerd. Een levensbeginsel vóór de aanneming van Christus door het geloof vinden we volgens de auteur van de scriptie niet in Comrie's eerste werk Het ABC des geloofs. En in het ABC des geloofs en de Eigenschappen des geloofs vinden we ook niets over een rechtvaardigmaking van eeuwigheid, wel iets wat op een bestrijding daarvan lijkt. Er is wel degelijk een ontwikkeling waar te nemen in de theologie van Comrie. Aanvankelijk sloot hij zich nauw aan bij de Engelse en Schotse opvattingen over de voorbereidingen (mede in de lijn van Boston en de Erkine's), pas later zien we zijn pleidooi voor een voorafgaande wedergeboorte. Soortgelijke verschuivingen zien we ook in zijn rechtvaardigingsleer.
De rechtvaardigmaking van eeuwigheid daargelaten, vind je ook in Comries vroegere werk toch al aanzetten voor de gedachte dat er voor de bewuste rechtvaardigmaking (de lijdelijke rechtvaardigmaking) leven is, in de zin van hongeren en dorsten en dergelijke.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Toch wordt in die scriptie ook duidelijk een ontwikkeling op dit punt geconstateerd. Een levensbeginsel vóór de aanneming van Christus door het geloof vinden we volgens de auteur van de scriptie niet in Comrie's eerste werk Het ABC des geloofs. En in het ABC des geloofs en de Eigenschappen des geloofs vinden we ook niets over een rechtvaardigmaking van eeuwigheid, wel iets wat op een bestrijding daarvan lijkt. Er is wel degelijk een ontwikkeling waar te nemen in de theologie van Comrie. Aanvankelijk sloot hij zich nauw aan bij de Engelse en Schotse opvattingen over de voorbereidingen (mede in de lijn van Boston en de Erkine's), pas later zien we zijn pleidooi voor een voorafgaande wedergeboorte. Soortgelijke verschuivingen zien we ook in zijn rechtvaardigingsleer.
De rechtvaardigmaking van eeuwigheid daargelaten, vind je ook in Comries vroegere werk toch al aanzetten voor de gedachte dat er voor de bewuste rechtvaardigmaking (de lijdelijke rechtvaardigmaking) leven is, in de zin van hongeren en dorsten en dergelijke.
Ok maar een aanzet is iets anders dan een uitgewerkte wedergeboorteleer. Verder doel je dan denk ik op de Eigenschappen, niet op het ABC.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ok maar een aanzet is iets anders dan een uitgewerkte wedergeboorteleer. Verder doel je dan denk ik op de Eigenschappen, niet op het ABC.
Ik herinner mij in het ABC dat hij daar zichzelf een keer tegenspreekt, maar ik kon dat later niet meer terugvinden. Zal nog weer eens zoeken.

Edit> Vergelijk bijv. wat Comrie schrijft over 'Aanhouden' op blz. 31 met wat hij schrijft over 'Beginnen' op blz. 50-51 (uitgave De Banier 1985).
Plaats reactie