Wie kent dit boek?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Kent iemand dit boek?

Gezondheid uit de apotheek van God

Afbeelding
Ja, ik.
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dalia »

helma schreef:Kent iemand dit boek?

Gezondheid uit de apotheek van God

Afbeelding
Lijkt me een erg interessant boek. Maria Treben heeft geen opleiding gedaan tot 'kruidendokter'. Ze was huisvrouw met een groot hart voor planten en kruiden. Kneipp was haar grote voorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door -DIA- »

Dalia schreef:
helma schreef:Kent iemand dit boek?

Gezondheid uit de apotheek van God

Afbeelding
Lijkt me een erg interessant boek. Maria Treben heeft geen opleiding gedaan tot 'kruidendokter'. Ze was huisvrouw met een groot hart voor planten en kruiden. Kneipp was haar grote voorbeeld.
Ik heb een man gekend die erg veel met mensen als Maria Treben dweepte. Heel het leven van dat gezin werd gekenmerkt door
het alternatieve. Onbespoten groenten, en alles moest natuurlijk zijn. De man is ook tot op hoge leeftijd kerngezond gebleven.
Tot kort voor zijn dood fietste hij nog door ons stadje. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Alternatieven zijn niet altijd de oplossing, dat weet ik uit ondervinding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

Heb het boek ooit gehad, maar er hangt vreemd sfeertje in. Ook nogal RK: op die Zweedse kruidenbitter staat een plaatje van Maria.
Geen aanrader, er zijn betere kruidenboeken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Mara »

helma schreef:Kent iemand dit boek?

Gezondheid uit de apotheek van God

Afbeelding
Ja ik heb het.
Heb die wassing wel eens toegepast bij een kwakkelend kind.
Was dat niet: een liter melk met honing en nog iets in een bad?
En dan niet afdrogen, maar een deken omslaan? :?
Er stonden best goeie tips in, ik vrees dat het in de achterste doos op zolder zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Heb het boek ooit gehad, maar er hangt vreemd sfeertje in. Ook nogal RK: op die Zweedse kruidenbitter staat een plaatje van Maria.
Geen aanrader, er zijn betere kruidenboeken.
Wat bedoel je met "die Zweedse kruidenbitter"? Ik herinner me hier niets van, wij hebben het boek wel. Er worden toch geen spullen verkocht?

Er wordt inderdaad geschreven over Zweedse kruiden. Die helpen bij mij goed bij beginnende griep etc. Verder doe ik er eigenlijk niets mee. Er staan heel veel wonderlijke verhalen in over mensen die de meest ernstige ziekten hadden en met allerlei dingen uit de natuur weer genezen werden. Het is mij een beetje te wonderlijk, maar ik geloof dat er best nuttige dingen in staan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:Heb het boek ooit gehad, maar er hangt vreemd sfeertje in. Ook nogal RK: op die Zweedse kruidenbitter staat een plaatje van Maria.
Geen aanrader, er zijn betere kruidenboeken.
Wat bedoel je met "die Zweedse kruidenbitter"? Ik herinner me hier niets van, wij hebben het boek wel. Er worden toch geen spullen verkocht?

Er wordt inderdaad geschreven over Zweedse kruiden. Die helpen bij mij goed bij beginnende griep etc. Verder doe ik er eigenlijk niets mee. Er staan heel veel wonderlijke verhalen in over mensen die de meest ernstige ziekten hadden en met allerlei dingen uit de natuur weer genezen werden. Het is mij een beetje te wonderlijk, maar ik geloof dat er best nuttige dingen in staan.
Nou, dat laatste zal ik niet ontkennen. ;) En die Zweedse kruidenbitter heb ik zelf ook wel eens gehad. Maar ik heb wel moeite met zo'n Mariaplaatje erop. En het hele sfeertje van het boek staat me gewoon niet zo aan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:Heb het boek ooit gehad, maar er hangt vreemd sfeertje in. Ook nogal RK: op die Zweedse kruidenbitter staat een plaatje van Maria.
Geen aanrader, er zijn betere kruidenboeken.
Wat bedoel je met "die Zweedse kruidenbitter"? Ik herinner me hier niets van, wij hebben het boek wel. Er worden toch geen spullen verkocht?

Er wordt inderdaad geschreven over Zweedse kruiden. Die helpen bij mij goed bij beginnende griep etc. Verder doe ik er eigenlijk niets mee. Er staan heel veel wonderlijke verhalen in over mensen die de meest ernstige ziekten hadden en met allerlei dingen uit de natuur weer genezen werden. Het is mij een beetje te wonderlijk, maar ik geloof dat er best nuttige dingen in staan.
Nou, dat laatste zal ik niet ontkennen. ;) En die Zweedse kruidenbitter heb ik zelf ook wel eens gehad. Maar ik heb wel moeite met zo'n Mariaplaatje erop. En het hele sfeertje van het boek staat me gewoon niet zo aan.
O, ik wist niet dat je die Zweedse kruiden kant en klaar ergens kon bestellen. Wij hebben dat zelf samengesteld, dus ik wist niets van een Mariaplaatje af.
En verder snap ik het wel ja, over dat sfeertje... ik denk dat we daarover niet verschillen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door helma »

Wie weet een goed alternatief? (geen hocuspocusverhalen, maar gewoon een soort kookboek/handboek met kruiden en planten uit de natuur.
Lijkt me leuk om voor moederdag te vragen :huhu
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Mara »

helma schreef:Wie weet een goed alternatief? (geen hocuspocusverhalen, maar gewoon een soort kookboek/handboek met kruiden en planten uit de natuur.
Lijkt me leuk om voor moederdag te vragen :huhu
Uhh de kleine dokter van A. Vogel?

Of deze Afbeelding

Al eeuwenlang worden kruiden gekweekt om hun geneeskrachtige waarde en bij koks zijn ze geliefd vanwege hun smakelijke bijdrage aan de maaltijd. Deze uitgebreide groep planten, vruchten, bloemen, zaden en bollen kan ziekten helpen voorkomen en het afweersysteem versterken als de ingrediënten worden opgenomen in ons eetpatroon. Veel kruiden vormen van nature een uitstekende combinatie met bepaald voedsel munt met nieuwe aardappeltjes, basilicum met tomaten en rozemarijn met lams- en varkensvlees zijn een paar bekende voorbeelden. Deze verse natuurlijke ingrediënten verlevendigen de maaltijd, verbeteren en accentueren de smaak of verschaffen een gerecht een heerlijke kruidige geur. Soepen, salades, warme kruidenbroden, vlees, vis, groenten, maar ook desserts, gebak, roomijs en sorbets worden door toevoeging van kruiden lekkerder, of u ze nu hakt, scheurt, knipt, raspt of plet. De meer dan 150 heerlijke recepten tonen hoe u optimaal van kruiden kunt genieten, die zijn verwerkt in zowel fantasievolle eigentijdse schotels als populaire traditionele gerechten.
Recensie(s)

In dit elegante en verfijnd uitgegeven boek staan ingewikkelde en bewerkelijke recepten die door toevoeging van kruiden net even iets extra's krijgen. Het eerste deel is bestemd voor adviezen en aanwijzingen over het oogsten, bewaren en bewerken van de kruiden, en algemene richtlijnen voor het maken van sappen, thee, dranken, sauzen, boters en/of andere melanges. Daarna volgt een op Latijnse naam ingericht fotoalbum met summiere kweekwijzen en veel culinaire toepassingen van de meest gangbare kruiden. Ter vergelijking in het boek van A.M.Clevely, "Het complete boek over kruiden"* worden veel meer soorten behandeld. En in het boek van J.MacVicar "Alles over kruiden"** wordt ook de cosmetische en medicinale kant belicht. Vanaf blz. 62 volgt het kookboekgedeelte, volgens de normale indeling, inclusief vegetarische gerechten, met originele en tongstrelende recepten voor ervaren koks. De bereidingswijze is duidelijk puntsgewijs, veel tips en prachtige kleurenfoto's. Bewerking en vertaling zijn uitstekend. Op de omslag een impressie van de originaliteit in de gerechtenkeuze: een vermicelli-kruidenfrittata.<br/><br/>A.M. Keyser-de Klerk
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door albion »

Mara schreef:
helma schreef:Kent iemand dit boek?

Gezondheid uit de apotheek van God

Afbeelding
Ja ik heb het.
Heb die wassing wel eens toegepast bij een kwakkelend kind.
Was dat niet: een liter melk met honing en nog iets in een bad?
En dan niet afdrogen, maar een deken omslaan? :?
Er stonden best goeie tips in, ik vrees dat het in de achterste doos op zolder zit.
Ik heb het boek ook. En die Zweedse kruiden vind ik wel goed helpen in ieder geval. Wij maken ze ook zelf, dat vind ik beter dan die kant en klaar gekochte (maar dat is bijna met alle recepten).
Dr. Vogel heeft ook allerlei verhalen, toch gebruik liever iets uit het boek van Maria Treber (gevoelsmatig zeker).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Dodo »

Op refoweb een opmerkelijk positieve bespreking van het boek De uitnodiging.
Ik heb het gelezen, en had er wel moeite mee. Iemand hier die het kent en er een idee over heeft?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/217 ... aul-young/
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door dennis »

Dodo schreef:Op refoweb een opmerkelijk positieve bespreking van het boek De uitnodiging.
Ik heb het gelezen, en had er wel moeite mee. Iemand hier die het kent en er een idee over heeft?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/217 ... aul-young/

Ik heb de eerste hoofdstukken gelezen, maar ben afgehaakt...
Kwam mij erg oneerbiedig over.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door Martijn »

Wie kent het boek The Communicant's Companion, or instructions for the Right Receiving the Lord's Supper (Gids voor de avondmaalganger, of onderwijs om des Heeren avondmaal recht te ontvangen) van Matthew Henry?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie kent dit boek?

Bericht door helma »

Wie heeft het boek gelezen van John Piper over Ruth? (Onder Gods vleugels)
Is het de moeite waard om te kopen?
Plaats reactie