J.de Jager - Catechisatieschetsen

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

Afkomstig van Ds. Hellenbroek uit het boekje voor de kinderen...
Misschien dat het geschreven is in een andere tijd??

o nee, vroeger was alles beter :jongle :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

Afkomstig van Ds. Hellenbroek uit het boekje voor de kinderen...
Misschien dat het geschreven is in een andere tijd??

o nee, vroeger was alles beter :jongle :bobo
Zo te lezen vond Hellenbroek zijn tijd ook al verderfelijk.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Ander »

freek schreef:Ik had wel altijd een weerwoord: ik mocht van m'n ouders al niet op straat spelen, alleen maar op de stoep...
:)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door mayflower »

Erasmiaan schreef:Dit is een fijn boekje voor kleine kinderen: http://www.theologienet.nl/documenten/b ... boekje.pdf
Hartelijk dank, en ik heb de vragen eens doorgelezen, maar zijn er niet andere vragenboejes waarin men niet vanuit die oude spelling en oude woord keuze gebruikt ?
Wij thuis zijn niet opgegroeid met die taal, en dat vind ik ook vaak lastig met dit soort boekjes, ik zou dan zelf die spelling moeten aanpassen dat mijn dochterje begrijpt wat er bedoeld word.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door memento »

Je moet natuurlijk wél beseffen dat de houding Hellenbroek en Ledeboer ook in hun tijd absoluut niet gewoon was binnen het calvinisme. Zij vormden de uiterst rechterflank. Zij waren absoluut niet representatief voor de (Nadere) Reformatie in Nederland, en de enige reden dat we ze nu zo goed kennen, is dat de rechterflank van de ger.gez. meer bedreven is in het lezen van oudvaders, waardoor het slechts financieel loont de oudvaders uit te geven die in hun straatje passen.

Wel zou het ons aan het nadenken moeten zetten: Waar niemand nu nog zijn kinderen zal verbieden op straat te spelen (toch?), willen we dan nog wel deze mannen (dmv hun vragenboekjes) een leidsman laten zijn voor onze kinderen? Want hun theologie, zeker waar het gaat om uiterlijke dingen, kán niet losgekoppeld worden van hun praktische invulling, namelijk totale wereldmijding tot in het extreme, zoals het verbieden van buitenspelen (en ook het verbieden van het spelen met poppen en muziekinstrumenten, ja elke vorm van niet-religieuze ontspanning, wat door deze groep oudvaders ook als zondig en nutteloos tijdverdrijf werd gezien). (Let op: dit is een kritische vraag met het doel om tot nadenken aan te zetten, niet om te stellen dat we die oudvaders maar zomaar de deur op moeten doen).
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door mayflower »

memento schreef:Je moet natuurlijk wél beseffen dat de houding Hellenbroek en Ledeboer ook in hun tijd absoluut niet gewoon was binnen het calvinisme. Zij vormden de uiterst rechterflank. Zij waren absoluut niet representatief voor de (Nadere) Reformatie in Nederland, en de enige reden dat we ze nu zo goed kennen, is dat de rechterflank van de ger.gez. meer bedreven is in het lezen van oudvaders, waardoor het slechts financieel loont de oudvaders uit te geven die in hun straatje passen.

Wel zou het ons aan het nadenken moeten zetten: Waar niemand nu nog zijn kinderen zal verbieden op straat te spelen (toch?), willen we dan nog wel deze mannen (dmv hun vragenboekjes) een leidsman laten zijn voor onze kinderen? Want hun theologie, zeker waar het gaat om uiterlijke dingen, kán niet losgekoppeld worden van hun praktische invulling, namelijk totale wereldmijding tot in het extreme, zoals het verbieden van buitenspelen (en ook het verbieden van het spelen met poppen en muziekinstrumenten, ja elke vorm van niet-religieuze ontspanning, wat door deze groep oudvaders ook als zondig en nutteloos tijdverdrijf werd gezien). (Let op: dit is een kritische vraag met het doel om tot nadenken aan te zetten, niet om te stellen dat we die oudvaders maar zomaar de deur op moeten doen).
Beste memento,
Ken jij dan mischien andere vragenboekjes, die niet tot deze uiterst rechterflank behoren ?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Ander »

memento schreef:Je moet natuurlijk wél beseffen dat de houding Hellenbroek en Ledeboer ook in hun tijd absoluut niet gewoon was binnen het calvinisme. Zij vormden de uiterst rechterflank. Zij waren absoluut niet representatief voor de (Nadere) Reformatie in Nederland, en de enige reden dat we ze nu zo goed kennen, is dat de rechterflank van de ger.gez. meer bedreven is in het lezen van oudvaders, waardoor het slechts financieel loont de oudvaders uit te geven die in hun straatje passen.

Wel zou het ons aan het nadenken moeten zetten: Waar niemand nu nog zijn kinderen zal verbieden op straat te spelen (toch?), willen we dan nog wel deze mannen (dmv hun vragenboekjes) een leidsman laten zijn voor onze kinderen? Want hun theologie, zeker waar het gaat om uiterlijke dingen, kán niet losgekoppeld worden van hun praktische invulling, namelijk totale wereldmijding tot in het extreme, zoals het verbieden van buitenspelen (en ook het verbieden van het spelen met poppen en muziekinstrumenten, ja elke vorm van niet-religieuze ontspanning, wat door deze groep oudvaders ook als zondig en nutteloos tijdverdrijf werd gezien). (Let op: dit is een kritische vraag met het doel om tot nadenken aan te zetten, niet om te stellen dat we die oudvaders maar zomaar de deur op moeten doen).
Je hebt in sommige zaken best gelijk, Memento. Lees bijvoorbeeld het boek van Koelman, plichten der ouders. Zijn adviezen worden praktisch niet meer uitgevoerd denk ik. Maar ik denk dat je wel een scheiding mag aanbrengen in wat ze op theologisch gebied brengen en de praktische invulling daarvan. Overigens moet je het kind met het badwater niet weggooien.

Ik ben van mijn kindse dagen af onderwezen uit Hellenbroek en ik heb daar echt geen wereldmijding geleerd. Wél een waarschuwing voor alles wat aftrekt van de Heere en van Zijn Woord. Een praktisch voorbeeld: Ik woonde in de polder, dus op straat spelen was er sowieso niet bij, daardoor was ik best beschermd. Maar, onze buren hadden TV en het was wel héél interessant om daar af en toe eens langs te gaan. Ik weet wel dat mijn ouders daar terecht boos om werden en tegen waarschuwden. De verderfelijke invloed van TV is namelijk enorm. Hadden Hellenbroek en Ledeboer nog nooit van TV gehoord, toch zijn hun waarschuwingen in deze nog erg actueel.
Daarnaast, kennis van de grondstukken der waarheid leer je wel door het vragenboekje van Hellenbroek. Ik ben daarom erg blij dat Hellenbroek nog zoveel, van Hersteld Hervormd tot Oud Gereformeerd geleerd wordt. En we zijn wereldgelijkvormiger dan we zelf denken. Wat hebben we al veel toegelaten waar we God niet mee dienen. In de leer bij Hellenbroek en Ledenboer, zou ik zeggen!!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Mister »

Ander schreef: Ik ben daarom erg blij dat Hellenbroek nog zoveel, van Hersteld Hervormd tot Oud Gereformeerd geleerd wordt.
Ik over het algemeen niet. De methode zal op de meeste punten overeenkomen met wat we belangrijk vinden voor onze jongeren en ouderen op grond van Gods Woord. Toch hoor ik nog teveel dat deze boekjes vraag voor vraag besproken worden zonder dat er tijd en ruimte is voor andere onderwerpen. En dat is jammer, er blijven kansen, gesprekken en waarschuwingen liggen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door memento »

Ik acht jeugd-catechesatie erg belangrijk. Ik heb daarom zelf wel eens zitten denken om het beste van de kleine Westminster, Hellenbroek en Ledeboer samen te voegen tot iets nieuws, met daarbij meteen een hertaling van moeilijke/ouderwetse woorden, voor zoveel dat mogelijk is. Misschien zelfs iets wat we hier op het forum met elkaar zouden kunnen doen...

Mijn vraag aan Mister is dus: Wat missen genoemde boekjes, wat er (volgens jou) bij moet?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Ander »

memento schreef:Ik acht jeugd-catechesatie erg belangrijk. Ik heb daarom zelf wel eens zitten denken om het beste van de kleine Westminster, Hellenbroek en Ledeboer samen te voegen tot iets nieuws, met daarbij meteen een hertaling van moeilijke/ouderwetse woorden, voor zoveel dat mogelijk is. Misschien zelfs iets wat we hier op het forum met elkaar zouden kunnen doen...

Mijn vraag aan Mister is dus: Wat missen genoemde boekjes, wat er (volgens jou) bij moet?
Een idee! Ik gebruik een bijbelse vragenboekje van APA du Cloux voor mijn kinderen op school. Beetje hertalen maar erg mooi! Dus er gebeurt incidenteel wel wat op dat gebied.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef: Ik ben daarom erg blij dat Hellenbroek nog zoveel, van Hersteld Hervormd tot Oud Gereformeerd geleerd wordt.
Ik over het algemeen niet. De methode zal op de meeste punten overeenkomen met wat we belangrijk vinden voor onze jongeren en ouderen op grond van Gods Woord. Toch hoor ik nog teveel dat deze boekjes vraag voor vraag besproken worden zonder dat er tijd en ruimte is voor andere onderwerpen. En dat is jammer, er blijven kansen, gesprekken en waarschuwingen liggen.
klopt, maar tegenwoordig zijn er wel initiatieven op dat gebied. Denk aan de jeugdbond, HHJO e.d.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door JolandaOudshoorn »

mayflower schreef:Beste forumleden,

Ik wil graag thuis met mijn dochterje (5 jaar) beginnen met Catechisatie, en nu hoor ik dat het boekje van Hellenbroek (vragenboekje) erg geschikt zou zijn.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie bekend is met het volgende boek, dat gebruikt kan worden bij het vragenboekje:

J.de Jager - Catechisatieschetsen
http://www.hertog.nl/TradePoint/Item_Vi ... 9055513555

Er staat geschreven : "...Deze schetsen kunnen de catecheet ondersteunen bij het voorbereiden van de te behandelen stof.."
Kan je beter niet "tussen neus en lippen door" cathechisatie geven? Aan tafel bijv. nav een gelezen Bijbelverhaal, of nav een vraag die ze stelt. Ik denk dat er dan meer bij haar blijft dan het leren van vragen en antwoorden waarmee ze op dit moment nog helemaal niet mee eens is.
Zo hebben wij onze zoon de drie-enigheid onlangs uitgelegd, omdat hij zich afvroeg hoe dat nu kon, dat God en in de hemel was en aan het kruis hing en zichzelf ging verlaten! Dat hield hem op dat moment erg bezig en dan kan je het beter uitleggen. dan weet je ook dat een kind er aan toe is om bepaalde dogma's in zich op te nemen. Mijn dochter is nu bezig met de alomtegenwoordigeheid van God. "God is bij papa op zijn werk en hier bij ons in huis. Hij ziet ons, al zijn de gordijnen dicht."
Probeer de cathecesatie aan te laten sluiten op de beleving van het kind op dat moment. En dat kan denk ik, het beste zonder boekje. (of je moet het boekje voor jezelf nodig hebben om een aantal dingen voor jezelf duidelijk te hebben, maar dan zou ik eerder een dogmatiek-leerboek erbij pakken, bijv. het boek "aan zijn voeten" van ds R van Kooten)
suc6 met de geloofsopvoeding!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

Afkomstig van Ds. Hellenbroek uit het boekje voor de kinderen...
Niet Hellenbroek, maar Ledeboer. ;(
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33303
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

Afkomstig van Ds. Hellenbroek uit het boekje voor de kinderen...
Niet Hellenbroek, maar Ledeboer. ;(
Was het niet Jacobus Borstius?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: J.de Jager - Catechisatieschetsen

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

Afkomstig van Ds. Hellenbroek uit het boekje voor de kinderen...
Niet Hellenbroek, maar Ledeboer. ;(
Was het niet Jacobus Borstius?
:nonnon Open de link die Erasmiaan gaf, zoek vraag 68 op en lees wat hier boven staat.

Dit staat er ook in; mooi!

Ik las een stukje voor de jeugd,
Dat werk gaf mij de grootste vreugd,
Want kinderen zijn door de Heer'
Gegeven Zijne Naam ter eer,
Te zingen in het hemelrijk.
Die zijn getrokken uit het slijk,
Van zonde-, duivel-, werelddienst,
Getrokken soms op 't onvoorzienst,
Door Woord en Geest in 't hart geraakt,
Waardoor de zondaar wordt gestaakt,
Te hollen op het hellepad,
Naar satans rijk en duivels stad,
Daar 't helse vuur reeds is bereid,
In eind'loze rampzaligheid,
En eeuwige verdoemenis,
Die blijft zo hij geboren is.
Maar die bekeerd wordt tot de Heer'
En leeft op aarde tot Gods eer,
Zal komen in de Heerlijkheid
En storeloze zaligheid.
Die Jezus hier heeft tot zijn deel,
Al had hij ook op aard' niet veel,
Is rijk genoeg, hij heeft een schat,
In Godes rijk, de hemelstad.
Genade voor zijn schuld heeft hij,
Om niet ontvangen, rijk en vrij,
Om Christus' bloed aan 't kruis gestort,
Waardoor de ziel gereinigd wordt,
Wiens naam in 't boek des levens staat,
Gewis die niet verloren gaat.
L.G.C. Ledeboer
Plaats reactie