Vraag over Herman Ridderbos !

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Vraag over Herman Ridderbos !

Bericht door mayflower »

Ik heb zelf nog nooit iets gelezen van Herman Ridderbos, en ik vroeg me af of iemand mij iets informatie zou kunnen geven over deze nederlandse theoloog.

Ik kwam de volgende twee boeken tegen:

-Paulus, ontwerp van zijn theologie
Volgens mij is dit een bekend werk van hem, heeft iemand dit gelezen of is er mee bekend ?

-De komst van het koninkrijk
Als dit boek over de eschatologie gaat, welke visie beschrijft hij (Pre-, A- of Post millennium) ?

Zouden jullie hem zeker adviseren ofm te lezen, en is hij toegangkelijk om te lezen ?

Ik zag ook dat verschillende boeken (zoals deze twee in het engels) zijn vertaald, vandaar dat zijn theologie toch wel bekendheid zou moeten hebben.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vraag over Herman Ridderbos !

Bericht door memento »

Ridderbos was ook één van de medewerkers aan de Korte Verklaring. Voor zover ik m gelezen heb kan ik zeggen: goed gereformeerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vraag over Herman Ridderbos !

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Ik heb zelf nog nooit iets gelezen van Herman Ridderbos, en ik vroeg me af of iemand mij iets informatie zou kunnen geven over deze nederlandse theoloog.

Ik kwam de volgende twee boeken tegen:

-Paulus, ontwerp van zijn theologie
Volgens mij is dit een bekend werk van hem, heeft iemand dit gelezen of is er mee bekend ?

-De komst van het koninkrijk
Als dit boek over de eschatologie gaat, welke visie beschrijft hij (Pre-, A- of Post millennium) ?

Zouden jullie hem zeker adviseren ofm te lezen, en is hij toegangkelijk om te lezen ?

Ik zag ook dat verschillende boeken (zoals deze twee in het engels) zijn vertaald, vandaar dat zijn theologie toch wel bekendheid zou moeten hebben.
Herman Ridderbos, nog niet zo lang geleden op hoge leeftijd overleden, is a-millenianist. In Israëltopics heb ik uit zijn boek 'Paulus' geciteerd.
Hij is nog ouderwets gereformeerd, in die zin dat hij het gezag van de Bijbel aanvaardt, maar zich verdiepen in schijnbare tegenstrijdigheden vindt hij een beetje onzin (blijkens een interview dat ik ooit eens gehoord heb), dus waarschijnlijk heeft hij wel een beetje een 'rekkelijke' opvatting.
Ten slotte: zijn visie op Romeinen 7 is afwijkend, in die zin dat hij er niet de uiting van de gelovige zoals hij nu is, in ziet, maar zoals hij is in zijn natuurstaat.
Toch kan ik je zijn boeken zeker aanraden. Je moet wel even doorbijten, zeker bij de eerste hoofdstukken, maar ze zijn de moeite waard!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Vraag over Herman Ridderbos !

Bericht door mayflower »

Bedankt voor de informatie!

Weet iemand ook iets van de volgende boeken ?:

-Paulus en Jezus.. Oorsprong en algemeen karakter van Paulus' Christus-Prediking.
-Evangelie naar johannes (2 dln.)
Plaats reactie