John Piper

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
helma schreef:Als de Zoeklichtman van vrijdag dezelfde was als die van zaterdag heb ik een beetje met kromme tenen naar hem geluisterd.
Ik ben een beetje allergisch geworden voor een evangelie waarin je het maar niet moet hebben over zonde en schuld.
En dat we maar goede vrienden moeten zijn met zondaren want dat Jezus in onze tijd vast op een boot van de Gaypride was meegevaren.
Ik vind dit een vrij schokkende weergave van de boodschap. Is dit ook John Piper?
Dat is absoluut geen John Piper. Volgens mij heeft Helma het over Peter van der Weerd (over evangelisatie).

Over John Piper is Helma wel positief:
Helma schreef:Voor mij sprong de lezing van John Piper er wel uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: John Piper

Bericht door helma »

Ik had geen programma, dus ik weet zijn naam niet. Het ging over Evangelisatie en het omgaan met ongelovigen. Je kon beter niet op de zonde wijzen, maar Gods liefde laten zien. Als bewijs citeerde hij de tekst uit Spreuken 9; dat je de spotter niet moest bestraffen omdat dat haat zou opwekken.
De Farizeeën meden de zondaars en ze hadden de Schrift aan hun kant. Bijvoorbeeld Psalm 1. Maar Jezus kon daar niets mee (of was het er niet mee eens... Ik weet niet meer wat hij precies zei)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/kerk-religie/john-pip ... -1.1598465

Dat is andere taal.
John Piper schreef: Maar er is volgens de Amerikaanse predikant meer nodig voor een goede preek. „Het hart van de prediker moet één zijn met wat hij verkondigt. Hij moet God verheerlijken, zelfs als hij over de hel, de zonde of de dood preekt.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: John Piper

Bericht door Nasrani »

helma schreef:Ik had geen programma, dus ik weet zijn naam niet. Het ging over Evangelisatie en het omgaan met ongelovigen. Je kon beter niet op de zonde wijzen, maar Gods liefde laten zien. Als bewijs citeerde hij de tekst uit Spreuken 9; dat je de spotter niet moest bestraffen omdat dat haat zou opwekken.
De Farizeeën meden de zondaars en ze hadden de Schrift aan hun kant. Bijvoorbeeld Psalm 1. Maar Jezus kon daar niets mee (of was het er niet mee eens... Ik weet niet meer wat hij precies zei)
Dat was inderdaad Peter van de Weerdt. Ik ga er vanuit dat het zaterdag hetzelfde was als vrijdag...
Niet op de zonde wijzen dat heb ik niet helemaal helder of hij dat echt zo heeft benoemd.
Bij zijn voorbeeld van Spreuken 9 dacht ik wel aan hoe we als kerken en organisaties ons laten horen over iets waarvan wij vinden dat het in strijdt is met Gods Woord (wat ook zo is..) maar als je dan ziet hoeveel haat dat uitlokt van de wereld om ons heen, dan is de deur naar hen wel dicht voor het evangelie en is hun vooroordeel wat betreft kerken weer bevestigd. Ik bedoel dan bijvoorbeeld hoe onlangs de SGP in Zeeland hun reactie gaf op het Zeeland Nazomer Festival. Natuurlijk is het vreselijk dat Gods Naam wordt gelasterd in voorstellingen daar. Maar om dan in de media daar een reactie op te geven dat lokt reactie uit.
Natuurlijk weet ik ook de woorden van Jezus dat we vervolgd zullen worden om het belijden van Zijn Naam en dat smaadheid ons deel zal zijn als we voor Hem uitkomen.
De vraag waar ik sinds vrijdag wel over na denk: Hoe zou Jezus dat gedaan hebben.
En hoe we het dan in de praktijk moeten doen, dat weet ik (op dit moment) niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: John Piper

Bericht door helma »

Het kan ik dat ik teveel vanuit mijn allergie geluisterd heb. Ik wil het nog wel een keer naluisteren.

Wat Jezus zou doen is nog niet altijd zo'n makkelijke vraag vind ik.
Ten eerste zijn wij Hem niet. Hij was mens, maar ook God. Hij was bij machte hen te veranderen. Als Hij met zondaren omging dan was dat uit bewogenheid om hun behoud. In het besef dat ze op de weg naar het verderf waren en dat ze Hem nodig hadden. Ik denk dat dat het thema van Zijn gesprekken met hen was. Neem het voorbeeld van de Samaritaanse vrouw. Hij legde haar zondige wandel bloot en wees haar op de Fontein des Levens. Tegen de zondares zei Hij: ga heen en zondig niet meer. Anderen, zoals Zacheus, kwamen (doordat ze iets in Jezus zagen van Zijn heiligheid?) spontaan tot belijdenis van hun zonden.
Mensen die in contact kwamen met Jezus veranderden hun leven of keerden zich uiteindelijk van Hem af.
Hij behandelde hen eerlijk. Ging/deed niet mee met hun zondige pleziertjes.

Er staan zoveel waarschuwingen in de Bijbel over het omgaan met zondaren en spotters. Ook in het Nieuwe Testament. Voor mijzelf is het nog niet zo eenvoudig:Jezus ging om met zondaren dus ik mag (moet) ook vriendschappelijk omgaan met zondaren (en ze vooral niet oordelen).

Het beeld van de splinter en de balk wijst mij erop dat ik niet vanuit de hoogte kan en mag oordelen. Inderdaad zijn er allereerst mijn eigen zonden. Maar omdat ik weet dat ook ik moet leven van een Borg doet mij de ernst beseffen om niet lichtvaardig om te gaan met de splinter in het oog van mijn medereiziger op weg naar de eeuwigheid.
Als medezondaar beseffen dat je allebei alleen van genade kunt leven.
Maar genade krijgt alleen waarde als de nood ingezien wordt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

Helemaal mee eens, Helma. Een dergelijke benadering is mijns inziens een symptoom van wat Erasmiaan gisteren in een ander topic benoemde. Een lievige God en een lievige Jezus, waarbij we geen raad weten als God als wreker van de zonde, en Jezus die meer dan wie dan ook over de hel sprak. Vol van genade en waarheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: John Piper

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:Helemaal mee eens, Helma. Een dergelijke benadering is mijns inziens een symptoom van wat Erasmiaan gisteren in een ander topic benoemde. Een lievige God en een lievige Jezus, waarbij we geen raad weten als God als wreker van de zonde, en Jezus die meer dan wie dan ook over de hel sprak. Vol van genade en waarheid.
Bedoel je hiermee het verhaal van Helma of mijn posting?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

Nasrani schreef: Bedoel je hiermee het verhaal van Helma of mijn posting?
Ik reageer met name op het beeld wat in de postings van Helma naar voren komt over de lezing. En dan met name over het beeld van een lievige Jezus, die bijvoorbeeld (citaat Helma) op een bootje van de gay pride mee zou varen.

Wat ik met jou eens ben, is dat we tactisch moeten handelen als christenen en christelijke organisaties. Ik ben er echter niet voor om zaken te verzwijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: John Piper

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef: ...... En dan met name over het beeld van een lievige Jezus, die bijvoorbeeld (citaat Helma) op een bootje van de gay pride mee zou varen.
Ik merk bij zulke voorbeelden dat ik dicht sla. Volgens mij ga je dan een grens over in je gedachten hoe Jezus zou handelen....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: John Piper

Bericht door helma »

Ik wil voorzichtiger zijn dan ik gedaan heb. In mijn hoofd lopen dingen snel door elkaar. Ik heb daarna een gesprek met iemand gehad nav deze lezing en nu heb ik niet helemaal helder wie die uitspraak van de gaypride nu deed. De inleider of de persoon met wie ik sprak.
Het spijt me dat ik daar wel een stellige uitspraak over deed.
Mijn allergische reactie kan de verwoording beïnvloed hebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

In het blad Het Zoeklicht zul je zulke uitspraken in ieder geval niet tegenkomen. Vandaar dat het me al verbaasde. Ze staan normaliter behoorlijk kritisch tegen allerlei moderne ontwikkelingen en willen vasthouden en toetsen aan de schrift.

Al is hun visie wel doortrokken van het dispensationalisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: John Piper

Bericht door Zonnebloem »

J.C. Philpot schreef:In het blad Het Zoeklicht zul je zulke uitspraken in ieder geval niet tegenkomen. Vandaar dat het me al verbaasde. Ze staan normaliter behoorlijk kritisch tegen allerlei moderne ontwikkelingen en willen vasthouden en toetsen aan de schrift.

Al is hun visie wel doortrokken van het dispensationalisme.
Ik vond het ook vreemd. En inderdaad is het een mooi blad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

Zonnebloem schreef:
J.C. Philpot schreef:In het blad Het Zoeklicht zul je zulke uitspraken in ieder geval niet tegenkomen. Vandaar dat het me al verbaasde. Ze staan normaliter behoorlijk kritisch tegen allerlei moderne ontwikkelingen en willen vasthouden en toetsen aan de schrift.

Al is hun visie wel doortrokken van het dispensationalisme.
Ik vond het ook vreemd. En inderdaad is het een mooi blad.
Of het een mooi blad is hangt af van je smaak. Wat ik zeker waardeer is, dat er een levende eindtijd verwachting uit spreekt, iets dat we in onze kerken vaak missen. Dat hun visie doortrokken is van het dispensationalisme, maakt echter dat het blad voor mij persoonlijk niet geschikt is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: John Piper

Bericht door Zonnebloem »

J.C. Philpot schreef:
Zonnebloem schreef:
J.C. Philpot schreef:In het blad Het Zoeklicht zul je zulke uitspraken in ieder geval niet tegenkomen. Vandaar dat het me al verbaasde. Ze staan normaliter behoorlijk kritisch tegen allerlei moderne ontwikkelingen en willen vasthouden en toetsen aan de schrift.

Al is hun visie wel doortrokken van het dispensationalisme.
Ik vond het ook vreemd. En inderdaad is het een mooi blad.
Of het een mooi blad is hangt af van je smaak. Wat ik zeker waardeer is, dat er een levende eindtijd verwachting uit spreekt, iets dat we in onze kerken vaak missen. Dat hun visie doortrokken is van het dispensationalisme, maakt echter dat het blad voor mij persoonlijk niet geschikt is.
Wil je dat moeilijke woord uitleggen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: John Piper

Bericht door J.C. Philpot »

Zonnebloem schreef:Wil je dat moeilijke woord uitleggen?
Hier vind je uitleg van het woord:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme

Men gaat uit van 7 genadebedelingen in de geschiedenis, en maakt een radicale scheiding tussen Israel en de gemeente.

Deze visie is veelomvattend, maar uit zich qua eindtijdscenario in 2 wederkomsten met daartussen een aanzienlijke tijd, waarbij de eerste wederkomst alleen voor Gods kinderen is om hen in de hemel op te nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie