Ds. G. Wisse

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Ds. G. Wisse

Bericht door mayflower »

Wie van jullie is bekend met de werken van Ds. G. Wisse ? Ik weet dat zijn boekje droefheid naar God bekend is, maar zijn er nog anderen werken die jullie van harte aanbevelen ? Informatie is welkom !
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Heb het boekje 'de droefheid naar God staan' maar nog niet gelezen. Andere boeken ken ik niet van hem. Weet wel dat ds. Wisse van de GG over zijn Chr. Gereformeerde naamgenoot zei: hij spreekt wel over het oordeel maar is er nooit onder geweest. :?

Ds. Wisse stond bekend om zijn ijdelheid, hij had graag een groot gehoor. Toen hij eens in Ameide sprak (een tijdrede) keek hij vooraf om het hoekje, zag weinig mensen zitten en sprak; de aarde nu was woest en ledig. Aan deze karaktertrek refereert ds. Verhagen zo mooi in zijn gedicht uit onderstaand verhaal:



In november 1951 bevond ds. Verhagen zich onder het gehoor van een oude bekende: professor Wisse. In Middelburg kwamen ze regelmatig bij elkaar over de vloer. Professor Wisse moest tot zijn spijt constateren dat ds. Verhagen na afloop van de samenkomst onmiddellijk huiswaarts was gekeerd en schreef hem een briefje met de volgende inhoud.

Waarde Broeder!
Er moet me iets van 't hart. Wat was dat een teleurstelling voor mij, dat ik voor mijn afrit geen gelegenheid kreeg om u even de hand te drukken. Hoe kwam dat? Was het woord tegen uw instemming?
Neen toch? Dat zou mij spijten. En hebt ge mij kunnen verstaan?
Gezien het verschrikkelijke weer, viel de opkomst mij enorm mee.
Nu, ik hoop dat ge mij even een lettertje verwaardigt. Dan kan ik
dit zaterdagmorgen nog hebben met de nachttreinlichting.
Vele hartelijke groeten van huis tot huis.
Heilbiddend uw toegenegen in Christus
Doom, 29-11-'51 G. Wisse


Ds. Verhagen reageerde als volgt.
Kampen, 30-11-1951

Aan den Zeergeleerden Heer Prof. G. Wisse, Doom

Waarde Broeder!
Wat WISSE preekt is zeker waar,
Toch, broeder, er dreigt een groot gevaar!
Want toch die preekstoel is zo hoog,
Blijft men wel klein in eigen oog?

De prediker is als een kaars,
Die brandende, toch moet verteren!
Dit is de grote les des Heeren,
Die al Zijn knechten moeten leren!

Uw prediking was gereformeerd,
Daar heeft u zelf iets van geleerd!
Maar wees bevreesd voor de remonstrant,
Die maakt toch alles contraband!

Het grote voorrecht dat u geniet.
Is werkelijk iets, wat men zelden ziet!
Gelet op de veelheid uwer jaren,
Zo'n schare rondom u te vergaren!

De inhoud van uw betoog was af,
U scheidde duidelijk het koren van het kaf!
De Roomse leer een vervloekte afgoderij,
Daar vielen wij van ganser harte bij!

Maar dat de belofte gaat voor de wet,
Daar heb ik zelf nooit op gelet!
Dat kon ik zo maar niet aanvaarden,
Verklaar u nader, zeer eerwaardel

Dat ik u, na de dienst, niet kwam groeten,
Daar moet u toch niet in gaan wroeten!
Ik deed dit uit bescheidenheid,
Dus, broeder, mij treft geen verwijtl

Wees met de uwen hartelijk gegroet van uw vriend en broeder,
ds. A. Verhagen


Tot zover een stukje off-topic kerkgeschiedenis, ongetwijfeld zijn er hier die wat meer over zijn boeken kunnen vertellen.
Laatst gewijzigd door Kislev op 13 jun 2007, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Wisse is onderdeel van mijn persoonlijke verzamelwoede van boeken. De droefheid van God is inderdaad zijn bekendste geschrift.

Heel erg lezenswaardig vind ik ook zijn boeken over het lijden en sterven van Jezus Christus. Hij heeft daar twee publicaties over namelijk: "In het heiligdom des Lijdens Christi" en 'de zeven kruiswoorden'. Het eerste is een verhandeling, en de tweede een prekenboek.

Een diepgravend boek over het geestelijke leven is "de ambtelijke bediening van den Christus in de geloovigen" (ook bekend onder "de drie ambten van Christus"). Aan de hand van het profetische, priesterlijke en koninklijke werk van Christus, trek Wisse lijnen hoe dat naar voren komt in het leven van een christen.

Verder heeft hij hele rissen preken geschreven, voornamelijk naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis uitgesproken, die in brochurevorm zijn verschenen. Deze zijn vooral interessant om te lezen vanwege de retorische gaven van de 'professor', maar eveneens omdat hij duidelijke lijnen trekt tussen het gebeurde en Gods handelen in de wereldgeschiedenis. Zijn tijdredes staan wat dat betreft op een eenzaam niveau.
Laatst gewijzigd door Herman op 13 jun 2007, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Gelukkig valt er nog meer van prof. Wisse te zeggen...
(Ik refereerde aan de post van Kislev, niet die van Herman. :wink: )
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 jun 2007, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

De prediker is als een kaars,
Die brandende, toch moet verteren!
Dit is de grote les des Heeren,
Die al Zijn knechten moeten leren!
Is dit niet het "ik moet minder worden maar Hij meer".
Is dit nog steeds het adagium van de prediker, links of rechts?
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Jeremiah »

Ik ben in het boekje: De droefheid naar God begonnen. Iemand dit gelezen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Ik ben in het boekje: De droefheid naar God begonnen. Iemand dit gelezen?
Ja zeker!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door -DIA- »

---knip--- Niet toegestaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Ik ben in het boekje: De droefheid naar God begonnen. Iemand dit gelezen?
Ja zeker!
Ja, ik ook.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door JCRyle »

Weleens in begonnen, maar nog nooit uitgelezen. Ik vind Wisse nogal 'filosofisch' schrijven en nogal 'voorwaadelijk'. In ieder geval was dat mijn eerste kennismaking (Heilsfeiten) met Prof. Wisse. Wellicht weer een keer opnieuw proberen :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Wandelende »

Jeremiah schreef:Ik ben in het boekje: De droefheid naar God begonnen. Iemand dit gelezen?
Ik heb dit boekje gelezen. En kan mij wel vinden in de woorden van @JCRyle.
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Erasmiaan »

Dat is verdrietig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door J.C. Philpot »

Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Hij was Christelijk Gereformeerd, die kunnen al niets fout doen op dit forum. Bovendien zou je er wat van kunnen leren: prof. Wisse behaalde een voor de Gereformeerde gezindte zeldzaam academisch niveau, gecombineerd met een pastorale aanpak. Daarnaast zijn boekjes van hem tweedehands voor een appel en ei verkrijgbaar.
Kortom: ik zou proberen wat te kopen.

Een tip voor deze tijd zoals hiervoor al aangehaald: in het heiligdom des lijden van Christus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Hij was Christelijk Gereformeerd, die kunnen al niets fout doen op dit forum. Bovendien zou je er wat van kunnen leren: prof. Wisse behaalde een voor de Gereformeerde gezindte zeldzaam academisch niveau, gecombineerd met een pastorale aanpak. Daarnaast zijn boekjes van hem tweedehands voor een appel en ei verkrijgbaar.
Kortom: ik zou proberen wat te kopen.

Een tip voor deze tijd zoals hiervoor al aangehaald: in het heiligdom des lijden van Christus.
Dank je voor je aanbeveling. Ik zie folosofisch overigens niet als iets negatiefs. De Christelijke theologie heeft al eeuwen lang gebruikt gemaakt van de filosofie, van voor de tijd van Augustinus af.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 mar 2019, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie