Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

Als er werkelijk grove vloeken in staan, klap ik het dicht hoor.
En boeken van Wolkers e.d. lees ik absoluut niet.
Dat valt in de categorie "seks sells".

De boekenlijst van de reform. middelbare verbaasde mij wel hoor. Maar anders krijgen ze echt die titellijst niet rond.
Dat is erg!
En je leest boeken niet omdat ze een leidraad of voorbeeld zijn, dus wat mij persoonlijk betreft is er geen sprake van vergiftiging.
Ik geniet gewoon van een mooie schrijfstijl, woordkeuze.
Ik neem als voorbeeld even het boekje: er niet meer zijn van Trudi ;)
Ik rook gewoon die spruitjeslucht en werd helemaal in het leven van die jongen getrokken.
Dat heb ik met Geert Dammers ook.
Dat zijn boeken die lees je, herlees je en pak je later nog eens. Dat zie ik Zita ook doen.
Het is niet uit te leggen wat sommige boeken met je doen.
Ik kreeg toen ik klein was elke maand een boek van mijn pa, WGvdH en op de zondagsschool met kerst en was mijn liefde voor het goede boek geboren.
En sorry Eilander, maar als ik een preek wil lezen, pak ik wel een boek van ds Neele, of ds Kempeneers, daar heb ik zo'n pseudo-auteur niet voor nodig.
Van een andere orde vind ik bijv. het lezen van glossy's. Want daarmee wordt je m.i. wel geïndoctrineerd. Eerst vind je het bespottelijk dat een tas 750 euro moet kosten, maar later denk je: tjonge, die laarzen zijn wel erg mooi. Misschien als ze afgeprijsd zijn?
In al die damesbladen wordt trouwens een goddeloos leven gepromoot.
Onder veel refotafels zie ik vaak een Margriet of Libelle liggen trouwens.
En in wezen zijn die ook niet zo onschuldig, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door eilander »

Mara schreef:En sorry Eilander, maar als ik een preek wil lezen, pak ik wel een boek van ds Neele, of ds Kempeneers, daar heb ik zo'n pseudo-auteur niet voor nodig.
Wie bedoel je hier nu mee?
Mara schreef:Van een andere orde vind ik bijv. het lezen van glossy's. Want daarmee wordt je m.i. wel geïndoctrineerd. Eerst vind je het bespottelijk dat een tas 750 euro moet kosten, maar later denk je: tjonge, die laarzen zijn wel erg mooi. Misschien als ze afgeprijsd zijn?
In al die damesbladen wordt trouwens een goddeloos leven gepromoot.
Onder veel refotafels zie ik vaak een Margriet of Libelle liggen trouwens.
En in wezen zijn die ook niet zo onschuldig, toch?
Dat is natuurlijk helemaal geen vraag. Een glossy is voor mij geen enkele verleiding; die indoctrinatie is dus persoonlijk. En ik geloof wel degelijk in indoctrinatie door literatuur, juist deze week nog een goed gesprek met onze oudste kinderen hierover gehad. Die worden echt wel beïnvloed door wat ze lezen.

Wat mij een beetje stoort, is dat je iedere keer doet alsof iemand die dit soort literatuur afwijst, nu eenmaal niet van goede boeken houdt. Daar houd ik wel van. Al eerder heb ik gezegd dat ik literair gezien met genoegen boeken van Mulisch heb gelezen, waar ik toch spijt van gekregen heb.

Ik geloof voor mezelf dat het zonde was om deze boeken te lezen. Zo'n keuze maken is niet leuk
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door ejvl »

Het is voor mij al even geleden, maar ik kan mij geen vloeken herinneren in dit boek?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:En sorry Eilander, maar als ik een preek wil lezen, pak ik wel een boek van ds Neele, of ds Kempeneers, daar heb ik zo'n pseudo-auteur niet voor nodig.
Wie bedoel je hier nu mee?
Dat sommige schrijvers een preektoontje hanteren, dat stoort mij in een verhaal.
eilander schreef:juist deze week nog een goed gesprek met onze oudste kinderen hierover gehad. Die worden echt wel beïnvloed door wat ze lezen.
In welke zin? Misschien ligt dat aan de leeftijd?
Als in een boek een homoseksuele relatie wordt goedgepraat, heeft dat op mij geen invloed.
eilander schreef:Wat mij een beetje stoort, is dat je iedere keer doet alsof iemand die dit soort literatuur afwijst, nu eenmaal niet van goede boeken houdt. Daar houd ik wel van. Al eerder heb ik gezegd dat ik literair gezien met genoegen boeken van Mulisch heb gelezen, waar ik toch spijt van gekregen heb.
Dat geloof ik wel, maar dan is het toch jammer dat er zo weinig verantwoorde goede boeken zijn?
Als je een onderwerp neemt zoals: een (jong) gestorven kind, daar lees ik persoonlijk heel graag boeken over. Evenals over de 2e W.O.
En dan kom je bij Tonio (AFTh) uit, Thomese, Renate Dorrestein. En nog enkele anderen.
Maar Sjaak Verboom heeft hier ook een prachtige novelle over geschreven.
En ze schrijven allemaal anders vanuit het verdriet, persoonlijk, ze gaan er allemaal anders mee om.
Niet op de manier zoals ik, maar maakt dat iets uit voor de inleving?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Luther »

Ik kan een heel eind meekomen in de liefde van @Mara voor literair hoogstaande werken. En ik ben het met haar eens, dat uit christelijke kring op dat punt schraalhans keukenmeester is. Toch ben ik het niet met haar eens dat het voortdurend lezen van seculiere literatuur geen invloed zou hebben; die heeft het namelijk wel. Evenals het voortdurend zien van kwalitatief hoogwaardige films. Ook al zeg je dat een homo-erotische passage je niets doet, zal het voortdurend voorbij komen van dergelijke teksten wel leiden tot het normaal worden van dit soort dingen.

Bij Jan Siebelink heb ik iets ambivalents. Het boek 'De overkant van de rivier' heb ik gelezen op het voortgezet onderwijs. Het heeft bij mij geleid tot een existentiële crisis, het wankelen van het geloof waarbij ik opgevoed was. Concreter: Zijn beschrijving van het godsdienstige milieu was vrijwel gelijk aan het milieu waarin ik ben opgegroeid. Heel vriendelijk, prachtig beschreven zaagde hij voor mijn gevoel poot voor poot weg onder alles wat voor mij (vanzelfsprekend) heilig en dierbaar was. Zelfs zodanig dat ik op een gegeven moment dacht: Wat een grote onzin geloven wij eigenlijk! Kortom: Dat moderne literatuur niet gevaarlijk zou zijn, bestrijd ik. Dat kan het wel degelijk zijn, maar dat hangt van méér af dan alleen het boek.
Het boek Knielen op een bed violen las ik jaren later, toen ik me in een wat andere levensfase bevond. Die roman heeft bij mij veel meer compassie voor Jan Siebelink als schrijver opgeroepen. Diep medelijden zelfs. Want de godsdienstige sfeer die Siebelink beschrijft, is ook inderdaad verstikkend, en volgens mij kunnen wij daar ook prima afstand van nemen zonder afscheid te nemen van Gods Woord.

Al met al hebben deze en andere ervaringen me wel voorzichtig gemaakt om iedereen maar te stimuleren om zoveel mogelijk moderne literatuur tot zich te nemen. Het is goed om af en toe kennis te nemen van de cultuuruitingen van onze maatschappij, maar ook hierin is matigheid een belangrijk gegeven, lijkt me.
Op dit moment lees ik ter ontspanning vrijwel nooit meer fictie. Hooguit pak ik naar wat gouwe ouwen: Rudolf van Reest met name.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:juist deze week nog een goed gesprek met onze oudste kinderen hierover gehad. Die worden echt wel beïnvloed door wat ze lezen.
In welke zin? Misschien ligt dat aan de leeftijd?
Als in een boek een homoseksuele relatie wordt goedgepraat, heeft dat op mij geen invloed.
Ontken je daarmee dat iedereen door het lezen van een boek beïnvloed wordt, de één meer dan de ander, en op verschillende manieren?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Ik pleit ook niet voor Banierromannetjes... ik lees af en toe een paar bladzijden omdat de kinderen ze soms lezen, maar ik vind het afschuwelijk. Geef mij maar Bé Nijenhuis....
Hé hé...
Maar ik vind het zo vreemd dat we bang zijn voor vergiftiging van ons lichaam door alcohol of wat voor dingen dan ook, maar voor de langzame vergiftiging van onze ziel en van die van onze kinderen door literatuur te lezen die hier op aarde als hoogstaand wordt gezien, maar waarin gevloekt wordt of schunnige scenes beschreven worden. Ik kan gewoon niet geloven dat dit in de hemel ook als hoogstaand gezien wordt.

Ik stond gisteren nog in een 2e hands boekhandel met "Knielen op een bed violen" in mijn handen, met de gedachte of ik het zou kopen. Als je het openslaat en ziet dat er psalmverzen gebruikt wordt tussen hoofdstukken, had ik al het idee: wordt hier met Gods Woord en de psalmen omgegaan tot eer van God? Ik geloof er niets van. Daarom heb ik het weer teruggelegd.
Ik vind het een lastige. Ik heb boeken in mijn kast staan, waarvan ik soms denk: weg ermee, wat moet ik met die rommel. Maar ja, o.a. vanuit 'vaktechnisch' oogpunt laat ik ze dan toch maar weer staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Ik vind het een lastige. Ik heb boeken in mijn kast staan, waarvan ik soms denk: weg ermee, wat moet ik met die rommel. Maar ja, o.a. vanuit 'vaktechnisch' oogpunt laat ik ze dan toch maar weer staan.
Oké, eerlijk verhaal. Snap ik ook.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:juist deze week nog een goed gesprek met onze oudste kinderen hierover gehad. Die worden echt wel beïnvloed door wat ze lezen.
In welke zin? Misschien ligt dat aan de leeftijd?
Als in een boek een homoseksuele relatie wordt goedgepraat, heeft dat op mij geen invloed.
Ontken je daarmee dat iedereen door het lezen van een boek beïnvloed wordt, de één meer dan de ander, en op verschillende manieren?
Je stelt een ingewikkelde vraag.
Ik zou het toch willen blijven nuanceren. Ik ken geen wetenschappelijk onderzoek dat beaamd of ontkracht dat een lezer terdege wordt beïnvloed.
Ik denk wel dat leeftijd een rol speelt.
En de mate van beïnvloeden ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mara »

Luther schreef: Op dit moment lees ik ter ontspanning vrijwel nooit meer fictie. Hooguit pak ik naar wat gouwe ouwen: Rudolf van Reest met name.
Ja geweldig, ik heb ze bijna allemaal. Ook omstreden schrijver trouwens. ;)
Luther schreef:Toch ben ik het niet met haar eens dat het voortdurend lezen van seculiere literatuur geen invloed zou hebben; die heeft het namelijk wel. Evenals het voortdurend zien van kwalitatief hoogwaardige films. Ook al zeg je dat een homo-erotische passage je niets doet, zal het voortdurend voorbij komen van dergelijke teksten wel leiden tot het normaal worden van dit soort dingen.
Ik had dat in mijn antwoord aan eilander reeds nader uitgelegd. De mate van beïnvloeding zal schelen per persoon, per leeftijd.
En misschien ook in welke fase je je op dat moment bevindt.
Misschien zit je in een geloofscrisis en kan een boek van Wolkers je net het laatste duwtje berg af geven.
En soms moet je een boek echt niet nemen.
Ik stond met het boek van MtH, Wie God verlaat, in handen en las er enkele passages in.
Dan denk je, ik sta zo sterk in mijn schoenen, dit moet ik aan kunnen. Niet dus. Tot mijn schaamte las ik enkele passages en dacht: hé, misschien heeft hij hier wel een punt.
Ik schrok er zo van, dat ik het terug gezet heb en wil dit beslist niet lezen, terwijl anderen dit wel gedaan hebben en beweren absoluut niet beïnvloed te zijn.
Luther schreef:Al met al hebben deze en andere ervaringen me wel voorzichtig gemaakt om iedereen maar te stimuleren om zoveel mogelijk moderne literatuur tot zich te nemen. Het is goed om af en toe kennis te nemen van de cultuuruitingen van onze maatschappij, maar ook hierin is matigheid een belangrijk gegeven, lijkt me.
Ja helemaal mee eens. Als ik kan kiezen, kies ik liever voor een boek van een chr. uitgever. Al zit daar ook best rommel tussen. Ik zie SF boeken van Kok in de bieb staan, die ik echt niet mee ga nemen voor mijn zoon die graag thrillers en spannende boeken leest.

Er schoot me net nog een voorbeeld te binnen, Jongen in gestreepte pyjama en Lore. Twee films over de verschrikkelijke invloed van een oorlog op een kind. Beide niet christelijk, maar zo levensecht, ook het boek trouwens.
Ik heb beide DVD's gezien, met ontroering. Diep onder de indruk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door refo »

De gestreepte pyjama gaat niet over 'de invloed van de oorlog op een kind'. De beide kinderen eindigen in de gaskamer zonder dat ze het vermoeden. Over oorlog an sich gaat het minder.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Wim Anker »

De mammon mag ook best een beetje als er geen christelijk alternatief voorhanden is van de gewenste kwaliteit.

Dat is de conclusie lezende de reacties van @Mara e.a.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:Al met al hebben deze en andere ervaringen me wel voorzichtig gemaakt om iedereen maar te stimuleren om zoveel mogelijk moderne literatuur tot zich te nemen. Het is goed om af en toe kennis te nemen van de cultuuruitingen van onze maatschappij, maar ook hierin is matigheid een belangrijk gegeven, lijkt me.
Nu lees ik een ander argument dat eerder genoemd.

Op mijn zoektocht naar de vraag waarom een boek met verkeerde passages toch gelezen wordt, krijg ik twee antwoorden:
1. Er is een gebrek aan verhaaltechnisch goede boeken vanuit christelijke hoek.
2. Het is goed kennis te nemen van cultuuruitingen.

Wat betreft 1: hoezeer het te betreuren is dat er weinig goeds uit de pennen van christelijke auteurs vloeit, dat kan toch nooit een legitimatie zijn om "verkeerde" boeken dan maar toch te lezen (en daarmee impliciet goed te keuren)?
Wat betreft 2: waarom is dat goed? Eigenlijk ben ik dan terug bij een vraag die ik eerder stelde: hoe draagt een boek als Knielen op een bed violen bij aan je algemene ontwikkeling? Dat is mij nog steeds niet helder.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:De mammon mag ook best een beetje als er geen christelijk alternatief voorhanden is van de gewenste kwaliteit.

Dat is de conclusie lezende de reacties van @Mara e.a.
Dat zegt @Mara helemaal niet! Jammer dat je op deze sarcastische wijze mee wil discussiëren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Wat betreft 2: waarom is dat goed? Eigenlijk ben ik dan terug bij een vraag die ik eerder stelde: hoe draagt een boek als Knielen op een bed violen bij aan je algemene ontwikkeling? Dat is mij nog steeds niet helder.
Mensen met een leidinggevende of onderwijzende functie binnen de eigen kring, hebben een voortrekkersrol voor de vorming en toerusting van anderen. In dat kader is het goed om op de hoogte te blijven van de cultuuruitingen van onze maatschappij. Ja, soms met twee vingers op je neus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie